Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418238 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Langaton insuliinipumppu voidaan hakkeroida tappavaksi  (Luettu 9769 kertaa)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Langaton insuliinipumppu voidaan hakkeroida tappavaksi
« Vastaus #30 : Tammikuu 25, 2014, 23:04:21 ip »

Nyt muuten tuli mieleen tilanne, että pumpusta on loppunut inska (minä kun aina unohdan reagoida siihen ekaan varoitukseen 20ky aiemmin... ::) ) kesken boluksen annnostelun, niin silloin pumpussa näkyy se keskeytynyt bolus mutta mittarissa se alunperin laskettu/aiottu annos, eikä sitä voi enää muuttaa. Eli pumppu antaa kyllä mittarille palautteen että bolus on alkanut, mutta ei sitä että kaikki on oikeasti annettu. Ja mun mittarissa ei kyllä voi seurata annoksen etenemistä ainakaan numeraalisesti, onkohan mulla joku asetus pielessä?!

Mutta tämä käy muistaakseni siis vain JOS pumpusta loppuu inska kokonaan, ja silloinhan pumppu ei lakkaa huutamasta ennenkuin asialle tekee jotain, ja siinä tapauksessahan pumppu pitäisi vaikka kesken hiihtovaelluksen kaivaa esille ennemmin tai myöhemmin kuitenkin, eikö?

Jep se on d1 mustakin tärkeää erottaa, että a) kokee etäkäytön turhaksi tai epäilyttäväksi syystä tahi toisesta ja b) tietää annosoppaan itselleen sopimattomaksi oman deen oikkujen ja oman elämäntyylin ja hoitotavan mihinkään pirtaan sopimattomuuden takia. Ja tämä on vain ja ainoastaan kehu ;D Tästä ei kuitenkaan munkaan mielestä synny kehäpäätelmää, miksi Combon mittarin aktiivikäyttö olisi noin yleispätevästi hölmöjen hommaa.

Huomasin muuten, että sen ruksutuksen takiahan se kakella tahallaan annettu annos ei välttämättä onnistuisi, kun "uhri" huomaisi ruksutuksen...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Tammikuu 26, 2014, 00:13:55 ap »

Dadda, ei tietenkään ole hölmöjen hommaa, vaan päinvastoin, olen itse niin laiska ja mukavuudenhaluinen, että haluan päästä (lähes) kaikesta helpoimman kautta ja mun mielestä on helpoin näin.

Jos joku käyttäis pumppua etänä yöllä, niin heräisikö siihen ruksutukseen. No mä tod.näk. heräisin, kun alussa heräsin siihenkin, kun pumppu 3 minuutin välein sihahtaa.

Reiskas, en usko, että mun d-tiedot ketään kiinnostaisi, etten mä sitä pelkää, että tiedot jollekin menee. Mutta enpä niitä itsekään tarvi, niin siksi en kirjaile.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Tammikuu 26, 2014, 09:38:47 ap »

Ja mun mittarissa ei kyllä voi seurata annoksen etenemistä ainakaan numeraalisesti, onkohan mulla joku asetus pielessä?!
Kyse on siis A-C Aviva Combosta ja sen annosoppaan kautta aloitetusta boluksesta tai suoraan ohi annosoppaan annetusta boluksesta mutta siis Aviva Combon (kake) kautta.

Siinä päädytään lopuksi ikkunaan jossa on
- bolustyyppi
- bolus annos ISOILLA NUMEROILLA (esim. 2,7 U)

... ja tuo iso bolusnumero alkaa juoksemaan alaspäin samaan tahtiin kun pumppu narskuttaa.

Ikkunan alareunassa on
- oikealla valinta jolla voi palata päävaalikkoon jos ei viitsi katsella boluksen juoksemista
- vasemmalla "Bolus seis" vaihtoehto

Jos boluksen keskeyttää käsin tulee W8 varoitus (Bolus keskeytyi).
Arvelisin että jokin vastaava varoitus tulee jos bolus keskeytyy pumpun ongelman takia.

Dadda, jos sinulla ei mene näin niin kummallista. Voisiko sinulla olla jokin vanhempi versio Aviva Combosta jossa eroja ? Vai kuittaisitko jotenkin alitajuisesti (OK nappulalla) pois tuosta ikkunasta takaisin päävalikkoon ?
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Tammikuu 26, 2014, 11:09:22 ap »

Luulen että kyse on tuosta jälkimmäisestä, tai äkillisestä muistikatkoksesta ;D tuossahan nuo numerot juoksee. Asioita tosiaan tekee niin automaattisesti :o Mutta silti on tosiaan käynyt niin, että bolus keskeytyy pumpun päässä eikä se näy mittarissa (varmaankin koska olen jo keskeyttänyt sen mittarin ruksutuksen menemällä päävalikkoon ja seurannut vain pumpun ruksutusta?!), mutta tämä tosiaan VAIN siinä ampullintyhjenemistapauksessa. Seuraan tilannetta ja raportoin yksityiskohdista jos tulee vastaan.

Mutta tarkennan etten näe tätä minään ongelmana tai systeemin luotettavuutta heikentävänä tekijänä, kirjanpitoa ja aktiivisen inskan laskentaa se on vain hieman häirinnyt noissa tapauksissa.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Tammikuu 26, 2014, 12:20:01 ip »

Otetaan tässä nyt kaikki kauhuskenaariot esille  ;D. Entäpä sitten se, voisiko pumppu mennä jotenkin silleen rikki, että se ei raksutakaan enää, vaan inskaa valuu vain hiljalleen katetria pitkin. Mulla ainakin, kun basaalin vrk-annos on 7 yksikköä, niin jo jokun 3 yksikön valuminen aiheuttaisi pahoja seurauksia.

Tuo boluksen kattoasetus voisi kyllä olla hyvä laittaa. 3,5 yksikköä inskaa (kanyylin vaihdon yhteydessä, kun otan 3 ky + täyttö) on oikeestaan suurin, mitä koskaan laitan kerralla eli esim. 4 vois olla se kattoasetus. Tosi tappava annos sekin olisi ilman syöntiä, jos lähtöarvo olisi normaali.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Tammikuu 26, 2014, 12:46:31 ip »

Otetaan tässä nyt kaikki kauhuskenaariot esille  ;D. Entäpä sitten se, voisiko pumppu mennä jotenkin silleen rikki, että se ei raksutakaan enää, vaan inskaa valuu vain hiljalleen katetria pitkin.
Olen aika varma että kanyylin päästä ei tule inskaa käytännössä yhtään jos pumppu on seis, ainakin sitä tulee paljon paljon paljon vähemmän kun basaali pyörii. Eli kun pysähtyy niin lopputuloksena on ketoja esim. jos on noin yön yli.

Eli se kauhuskenaario on pikemmin niin että pummpu menee täysin pimeäksi (esim. paristo simahtaa täysin ja äkisti) ja ei ehdi tulla paristohälystä. Jostain rupu-paristoista kun ei aina tiedä  :-\

Yksi mahdollinen sekoilu voisi olla että yöllä painelee unissaan niitä pumpun nappuloita ja saa kauheita aikaan, pahin ehkä se katerin täyttö ja katetri kiinni kanyylissä.

Olenkin ajatellut testata niitä pumpun näppäinlukituksia jos ne saisi toimimaan niin että eivät kuitenkaan estäisi normaaleja boluksia kaken kautta.

Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Tammikuu 26, 2014, 16:12:08 ip »

Jos pelkää kovasti kaikenlaisia elektronisia laitteita, kaukosäätimiä, annosoppaita,  langattomuutta ja hakkerointia, eikö pelkää jo pelkkää pumppuakin? Lähes kaikki ne vähäiset ongelmat, joita mulle on 8 pumppuvuoden aikana tulleet, ovat olleet mekaanisia: kanyylin vääntymistä, irtoamista, tukkeutumista. Jos pumppu ei esim. annostele yhtään basaalia, aamulla on ketoasidoosi uhkaamassa, vaikka olisi kuinka pienet basaalit?  :-\
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Tammikuu 26, 2014, 19:36:46 ip »

En mä pumppua pelkää, vaikka olenkin pari kertaa näppäillyt itselleni boluksia unissani.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Tammikuu 26, 2014, 21:11:14 ip »

Yksi mahdollinen sekoilu voisi olla että yöllä painelee unissaan niitä pumpun nappuloita ja saa kauheita aikaan, pahin ehkä se katerin täyttö ja katetri kiinni kanyylissä.

Olenkin ajatellut testata niitä pumpun näppäinlukituksia jos ne saisi toimimaan niin että eivät kuitenkaan estäisi normaaleja boluksia kaken kautta.
Pidän nyt näppäinlukitusta päällä ja teen kaikki päivittäiset normaalit jutut pumpulle kaken kautta. Näppäinlukitus ei häiritse kaken avulla käyttämistä, saan sen lukituksen päälle ja pois myös kaken kautta.

Ilmeisesti seuraavan kerran pitää lukitus poistaa kun vaihtaa ampullia (katerin täyttö).
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Tammikuu 26, 2014, 21:21:04 ip »

No tuossa voisi olla yks plussa kaken käyttämisen puolesta. Vaan laiskuuteni ei silti anna periksi.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Tammikuu 26, 2014, 21:23:14 ip »

Mulla on kerran muinaisemmalla pumppumallilla, johon kävi lasiset kynäampullit, käynyt niin että ampulli oli hiukan halki. Tällöin bolustaessa osa inskasta valui pumpun sisään, vaikka ruksutti normaalisti. Ei valunut muulloin kuin bolustaessa, joten paine letkussa pysyi ok:na eikä hälytystä tullut. Rupesin ihmettelemään voimakasta inskan hajua...nykyäänhän noita lasiampulleja ei enää pumpuissa käytetä, niiden silikonimäntä kai saattoi jotenkin juuttua paikoilleen kun lapsilla oli niin pienet annokset ettei liikettä tullut tarpeeksi. Harmi, ne oli muuten käteviä kun ei tarvinnut ampullia täyttää.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Tammikuu 26, 2014, 21:26:50 ip »

No tuossa voisi olla yks plussa kaken käyttämisen puolesta. Vaan laiskuuteni ei silti anna periksi.
Vinkki oli niille jotka jo nyt käyttävät annosopasta ja kakea jatkuvasti ja tekevät ehkä kerran pari viikossa jonkun kanyylin täytön tyyppisen operaation. Turhaan niitä pumpun nappuloita pitää siinä tapauksessa jatkuvasti tarjolla.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Tammikuu 26, 2014, 21:29:40 ip »

Tuo voisikin olla hyvä, kun kuopus on vähän turhan kiinnostunut pumpusta ja pääsee siihen kösiksi vaikka kun itse vielä nukun ja pumppu vieressä ja poju mönkii sänkyyn...tosin TBA: ta käytän monta kertaa päivässä. Onko se lukko helppo saada päälle ja pois?
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Tammikuu 26, 2014, 21:30:40 ip »

Jossain näin kerran jutun kun kissa oli pureskellut katetrin poikki sillä aikaa kun kaveri otti nokoset sohvalla. Että kaikenlaisia riskejä sitä on erityisesti tuon katetrin kanssa.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Tammikuu 26, 2014, 21:36:16 ip »

Tuo voisikin olla hyvä, kun kuopus on vähän turhan kiinnostunut pumpusta ja pääsee siihen kösiksi vaikka kun itse vielä nukun ja pumppu vieressä ja poju mönkii sänkyyn...tosin TBA: ta käytän monta kertaa päivässä. Onko se lukko helppo saada päälle ja pois?
Saat myös TBA:n aktivoitua kaken kautta jos haluat.

On se lukko aika helppo operoida, pitää painaa kahta nappia yhtäaikaa (tilapäinen pois kääntö). Pysyvä päälle/pois tehdään menun kautta (Pumpun asetukset). Siihen menuun pääsee kaken kautta joten voi halutessaan välttyä siltä kahden napin painelulta.
Kirjattu

Linkkejä