Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418238 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Langaton insuliinipumppu voidaan hakkeroida tappavaksi  (Luettu 9771 kertaa)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Langaton insuliinipumppu voidaan hakkeroida tappavaksi
« Vastaus #15 : Tammikuu 23, 2014, 21:43:17 ip »

Mikael, hyvä idea! Viimeksi tänään mulle kävi juuri noin  ;D

Minäkin mielelläni tekisin kaikki säädöt kaken kautta, mutta mulle se valikko on hankala ja hämää kun napit on eri päin kuin pumpussa. Huomaa, että systeemi on rakennettu olemassa olevan pumpun päälle eikä niin, että molemmat olisi suunniteltu samaan aikaan, eikö?

En minä pumppua mitenkään häpeä, on vaan kätevämpi kun voi samalla laitteella tehdä kaiken mittauksesta annosteluun eikä tarvi välillä tunkea mittaria laukkuun ja pumppua esille. Annosopas on se ykkösjuttu, etäkäyttö tulee bonuksena.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Tammikuu 24, 2014, 00:01:44 ap »

Kun oon talvella ulkona ja pumppu on monen vaatekerroksen alla ihoa vasten ja sitten palataan tilapäisestä basaalista normaaliin, niin pumppuhan huutaa.

Ei mulla huuda, pyysin d-hoitajaa ottamaan sen basaalimuutoksen loppumishuudon pois. Kun en halua yöllä herätä kuittailemaan, vaan pumppu siirtyy normaalibasaaliin ihan hiljaisesti.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Tammikuu 24, 2014, 09:34:01 ap »

Mä en ole vieläkään kertaakaan käyttänyt tuota kakea, jolle en koe olevan itselläni minkään valtakunnan käyttöä. En häpeä pumppua eikä minun tarvitse sitä piilotella vaatteiden alla ja samalla insuliinikaan ei ole liian lämpimässä.
A-C Combon Aviva on ensisijassa verensokerimittari johon on integroitu annosopas ja sen takia se lukee bolustiedot pumpusta. Toiminnan sujuvuus annosopaan ja sen antamien boluksien yhteydessä johtaa automaattisesti pumpun "kauko-ohjaamiseen". On huomattaja etu tuossa yhteydessä että ei tarvitse koskea kuin yhteen härveliin ja siitä näkee kaiken ja se taltioi kaiken.

Jos ei jostain syystä käytä annosopasta niin se johtaa lähes varmasti siihen että ei hyödynnä Aviva Comboa vaan käyttää pienempää mittaria (esim. Aviva Nano) ja räpläilee sitten kahden laitteen kanssa ja menettää samalla tietojen automaattisen kirjautumisen yhteen ja samaan logiin.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Tammikuu 24, 2014, 09:55:30 ap »

Tai voisiko siihen ihan ilman hakkerointiakin tulla sellainen vika, että se esim. keskellä yötä alkaisi vain syytää insuliinia kroppaan? Tai boluksia laittaessa menisi jotenkin jumiin, niin että vain toistaisi tehtyä boluspyyntöä uudelleen ja uudelleen?
Pumpun laitevikaa on pelätty ja varottu siitä lähtien kun punput tulivat yleisempään käyttöön 80-luvulla. Yhtään tapausta, jossa pumppu "villiintyisi", en ole kuullut. Jos siihen tulee jotain poikkeavaa niin se pikemminkin pysäyttää itsensä ja niistä on varmasti havaintoja. Spirit pumpuissa on muistaakseni kaksi rinnakkaista prosessoria ja niissä pyörii koko ajan sama ohjelma ja niiden tilaa vertaillaan koko ajan jos alkaa tulla poikkeamaa niin pelit pistetään seis.
Jokin ulkoapäin tuleva sähkömagneettinen häiriö esim. saattaisi saada toisen prosessorin sekaisin ja johtaisi tähän. Siitä sitten seuraisi käyttäjän tekemä resetointi.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Tammikuu 24, 2014, 19:00:19 ip »

Hyvä tietää Reiska!

Ja hyvä tietää että loppumishuudon saa pois. Mutta tällä hetkellä haluankin että se huutaa, kun lisääntyneen liikunnan takia käytän aktiivisesti TBA:ta ja haluan edellisen loppuessa aktiivisesti päättää seuraavan, eli yhtä TBA:ta ei seuraa perusmäärä vaan toinen, eri TBA.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Tammikuu 24, 2014, 19:17:37 ip »

A-C Combon manuaalista:
Safety system:
------------------------------------------------------------------------------------
Alert system, beeps, information on the display, vibrations,
dual microprocessors. Your insulin pump is controlled by 2 microprocessors.
The safety concept is based on one processor (supervisor processor)
supervising the other (main processor). Whenever a defect or fault occurs
in the main processor, it is identified by the supervisor processor.
The motor is immediately switched off and an Error E7: ELECTRONIC ERROR
occurs. Conversely, the main processor can also determine at any time
whether the supervisor is working correctly.
------------------------------------------------------------------------------------
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Tammikuu 24, 2014, 21:58:18 ip »

Jos käyttäisin kakea, en varmaan pystyisi luottamaan, että se toimii, pitäis kuitenkin kaivaa pumppu takin alta ulkona ja tarkistaa, että meni varmasti oikea määrä bolusta.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Tammikuu 25, 2014, 11:13:18 ap »

Sen kuulee pumpun ruksutuksesta, jos on pumppu sopivassa paikassa. Ja mittari ilmoittaa, jos ei saa yhteyttä tai yhteys katkeaa.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Tammikuu 25, 2014, 11:44:59 ap »

Sen kuulee pumpun ruksutuksesta, jos on pumppu sopivassa paikassa.

Lähinnä ajattelin tilannetta, jossa ollaan ulkona toppavaatteissa ja pumppu on jossain vaatteiden syövereissä, mikä nyt on ainoa tilanne, jossa ehkä saattaisin kuvitella tarvivani kakea, paitsi että pakkasellahan kakekin pitäisi pitää vaatteiden syövereissä. Vähän kuin vaikkapa auton kaukoavaimet, toisinaan ovet aukee, toisinaan ei, vaikka kuinka painelee nappuloita, tai digiboksi, joskus menee päälle kakella, joskus ei, niin en uskaltaisi luottaa pumppua katsomatta, että bolukset varmasti on menneet.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Tammikuu 25, 2014, 13:44:25 ip »

Sen kuulee pumpun ruksutuksesta, jos on pumppu sopivassa paikassa.

Lähinnä ajattelin tilannetta, jossa ollaan ulkona toppavaatteissa ja pumppu on jossain vaatteiden syövereissä, mikä nyt on ainoa tilanne, jossa ehkä saattaisin kuvitella tarvivani kakea, paitsi että pakkasellahan kakekin pitäisi pitää vaatteiden syövereissä. Vähän kuin vaikkapa auton kaukoavaimet, toisinaan ovet aukee, toisinaan ei, vaikka kuinka painelee nappuloita, tai digiboksi, joskus menee päälle kakella, joskus ei, niin en uskaltaisi luottaa pumppua katsomatta, että bolukset varmasti on menneet.
Boluksen askeltaminen näkyy kaken näytössä, jos se ei mene perille tai jää kesken niin se pitäisi selvästi näkyä näytössä. Kake siis ei vaan sokkona lähetä komentoa vaan vaatii takaisin palautteen miten bolus etenee. Jos on oikein epäluuloinen niin voi tietysti vielä tarkistaa sieltä Omat-tiedot tilastoista menikö oikein ja sen siis voi tehdä myös kakella. Jos kake on kädessä niin minulla ei tule mieleenkään kaivaa pumppua esiin kotelosta ja nostaa sitä katetreineen vaatteiden syövereistä. Ja tämä myös sisätiloissa.

Häiriötä boluksen annossa minulle ei ole vielä koskaan tapahtunut joten en osaa tarkemmin kertoa, täytynee katsoa manuaalista jos se kuvaisi tilanteen.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Tammikuu 25, 2014, 14:19:20 ip »

Lähinnä ajattelin tilannetta, jossa ollaan ulkona toppavaatteissa ja pumppu on jossain vaatteiden syövereissä, mikä nyt on ainoa tilanne, jossa ehkä saattaisin kuvitella tarvivani kakea, paitsi että pakkasellahan kakekin pitäisi pitää vaatteiden syövereissä.
Tämä keskustelu kaken käytöstä sinun kanssa menee jatkuvasti väärään suuntaan. En minäkään usko että kukaan ottaa Aviva Comboa pakkauksesta ulos pelkän kauko-ohjaamisen takia, se otetaan käyttöön vasta kun on vakaa aikomus hyödyntää annos-opasta. Näin myös minulla, se lojui paketissa aluksi vuoden ja käytin Spirit Comboa vanhan Spiritin tapaan kunnes tuli hetki että mukamas oli tarpeeksi aikaa syventyä Aviva Combon hienouksiin.

Ei sen käyttöönotossa mennyt kuin tunti ja aluksi kokeilin annos-opasta silloin tällöin ja vähitellen opettelin kaikki ominaisuudet ja parissa päivässä se oli 100% käytössä. Käytön aloitus edellyttää että on valmis mittaamaan vs:n vähintään aina silloin kun ottaa aterian/boluksen.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Tammikuu 25, 2014, 16:35:13 ip »

Käytön aloitus edellyttää että on valmis mittaamaan vs:n vähintään aina silloin kun ottaa aterian/boluksen.

Ei tulis mieleenkään ottaa boluksia ilman, että mittaa sokerit. Mä syön kolme kertaa vuorokaudessa ja lähes joka syönnin jälkeen tai ennen on ollut tai tulossa liikuntaa jossain muodossa enkä vaan usko, että se annosopas osaa ottaa nuo tarpeeksi hyvin huomioon, kun mulla liikunta vaatii ihan extratoimenpiteitä.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Tammikuu 25, 2014, 19:52:24 ip »

.... enkä vaan usko, että se annosopas osaa ottaa nuo tarpeeksi hyvin huomioon, kun mulla liikunta vaatii ihan extratoimenpiteitä.

Heh, en minä odottanutkaan että aloitat annosoppaan, onhan tästä väännetty kättä aiemminkin  :) Nuo kommentit oppaan käytöstä olivat muille.

Mutta sinä voisit harkita hyödyntää sitä Aviva Comboa kuitenkin kirjanpidossa
- mittaa vs Aviva Combolla kotona
- anna HH mittariin
- anna mahdolliset muutkin tiedot (terveystapahtuma jne.)
- ohita annosopas ja anna bolusarvo itse

- mittaa muualla sillä pienemmällä (Aviva Nano)
- syötä muualla otetut HH:t jälkeenpäin Aviva Comboon (jos muistaa)

En ole aivan varma mutta luulen että Smart Pix vs kirjanpitoon voi siirtää myös
muiden Accu-Chek mittareiden tiedot (ainakin uusimmat kuten Nano).
... ja sitten yhdistää tiedot Smart Pixissä kuuluvaksi samalle henkilölle.

Lopputuloksena on kirjanpito joka
- on paljon täydellisempi kuin vihko
- on pidemmän päälle helpompi kuin vihko
- saa jälkeenpäin paljon enemmän irti tietoa
- ... ja analyysiä tulee automaattisesti

Tuo annosoppaan ohittaminen taitaa onnistua monellakin tavalla ja sen voi sitten kokeilla mikä sopisi tähän parhaiten. Tärkeää olisi kuitenkin että se antaa taltioida samat tiedot kun annosoppaan tapauksessa.

Vs arvoja se ei kuitenkaan hyväksy syötettäväksi käsin, siksi tuo ehdotus siirtää ne siitä toisesta mittarista Smart Pix kirjanpitoon PC:ssä ja niin saa kaikki tiedot yhteen.

Edit: Testasin äsken miten siirtyy Aviva Nanosta Smart Pixiin. Ei tullut ongelmia ja samalle potilaalle voi määritellä useita vs mittareita. Manuaali mainitsee myös Nanon tuetuksi.

Täytyy vielä kokeilla miten se Smart Pix hallitsee tilanteen kun vs arvoja on sekaisin kahdesta mittarista. Nyt Nanossa ei ollut tarpeeksi tuoreita vs mittauksia.

Edit: Kokeilin, hyvin Smart Pix osasi yhdistää kahden mittarin tiedot. inne ne lomittuivat vs käyriin ja olivat oikeassa paikassa ajallisesti.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2014, 22:03:55 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Tammikuu 25, 2014, 20:42:50 ip »

Ihan hyvä, jos haluais pitää jotain kirjanpitoa vs-arvoista. Mutta mä en TOD pidä mitään kirjaa sen enempää vs-arvoista, inska-annoksista kuin hiilarimääristäkään, sellainen ahdistaa, haluan olla vapaa kuin taivaan lintu  ;D ja vihoviimeisintä olisi, että joku laite keräisi minusta voita tietoja  8)
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Tammikuu 25, 2014, 21:04:36 ip »

No tapa se on tuokin hoitaa D1:stä, kukin tekee niinkuin haluaa.

Muutens, ei ne tiedot kellekkään muulle menisi, ihan sinulle itselle vain. Jos tuolla tavalla pystyt päättelemään annosten muuttelusta niiin siitä vaan.
Kirjattu

Linkkejä