Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6916 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Lucas56, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: VHH- joulu  (Luettu 8938 kertaa)

sarajevo95

• Aktiivinen
Vs: VHH- joulu
« Vastaus #30 : Joulukuu 26, 2013, 02:46:35 ap »

Mulla on kinkku ihan kuivaa. Olen ikäni paistanut joulukinkun itse. Nytkin oli paistomittari. Onneksi jätin lientä niin sitä vaan siihen päälle kun syö. Se ei oo yhtään kosteeta. Enpä tiedä missä meni vikaan, nestettä kyllä irtosi kamalasti.
Kirjattu
"Minä elän ja voin hyvin"
VHH:n ansiosta lääkkeetön D2

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Joulukuu 26, 2013, 10:54:08 ap »

En ole mikään kinkkuekspertti, mutta muuta lihaa paistelen aina välillä, niin ensimmäisenä tulee mieleen että se oli vielä liian kohmeinen kun sen laittoi uuniin, tai sitten uuni oli liian kuuma tai se oli siellä liian pitkään. Tuo nesteen irtoaminen kyllä viittaisi ensimmäiseen. Siksi pihvikin pitää paistaa huoneenlämpöisenä.
Et varmasti ole ainoa joka on syöny kuivaa kinkkua! ;) Taitaa olla aika yleinen ongelma.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

sarajevo95

• Aktiivinen
« Vastaus #32 : Joulukuu 26, 2013, 10:59:03 ap »

Mulla oli kinkku sula, ja oli melkein vuorokauden altaassa eli ei ollut kohmeinen.
Paistolämpö oli koko ajan 125 astetta. Mittarin mukaan pidin, ja mittari näytti 85 kun otin pois. Niin olen joka vuosi tehnyt.
Jotain positiivistäkin, ei ole suolainen. Monesti on ollut ja se ei ole todellakaan kivaa. Nyt sitä pystyi antamaan koirallekin kun ei ollut liikaa suolaa.
Kirjattu

muten vain

• Matkailija
« Vastaus #33 : Joulukuu 26, 2013, 11:25:34 ap »

hiukan enemmin vain suolavettä pumpattu kinkun sisään.
mulla 7 kg kinkusta tuli kaksi litraa nestettä, tosin se ei mene hukkaan, käytän sen lihaliemen tapaan kypsentäessäni kasviksia(kaalia, porkkanaa, ym, ym. joko pannulla tai uunissa.

tuota jäisenä paistamista pitää kokeilla. normaalisti paistan kinkun leivinuunin jälkilämmössä.
olihan muutes hyvää tuo camillan mamman lanttulaatikko, sellaista voisi kokeilla paistaa/hauduttaa jäisen kinkun kaverina. minä tein sen (laatikon) osin jälkilämmössä osin lämpölaukussa, loppusilaus heti hiilien vedon jälkeen kuumassa uunissa.

miksi yleensäkään pullanmuruja sekä siirappia tungetaan kaikkin resepteihin? se on samanlainen pakkomielle kuin ravitsemussuosituksen täysjyvä koohotus.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Joulukuu 26, 2013, 11:37:19 ap »

Meillä oli kauppahallista tuoreena ostettu luuton "kinkku", jota paistettiin 125 asteen lämmössä, kunnes paistomittari näytti 75 astetta ja silti se minusta oli kuivaa. Johtuisiko siitä, että nykykinkut on aika rasvatonta lihaa? Muistan lapsuudesta, että lihan sisälläkin oli sellaisia vaaleampia rasvaraitoja.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

lomalle

• Vieras
« Vastaus #35 : Joulukuu 26, 2013, 18:40:05 ip »

Kinkku pitää paistaa 100 asteessa.

Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #36 : Joulukuu 26, 2013, 18:57:54 ip »

Meillä oli kauppahallista tuoreena ostettu luuton "kinkku", jota paistettiin 125 asteen lämmössä, kunnes paistomittari näytti 75 astetta ja silti se minusta oli kuivaa. Johtuisiko siitä, että nykykinkut on aika rasvatonta lihaa? Muistan lapsuudesta, että lihan sisälläkin oli sellaisia vaaleampia rasvaraitoja.

Neuvostoliittoon aikanaan kelpasi vain sellainen kinkku ja yleensäkin sianliha, jossa oli vähintään tietty määrä silavaa. Silavakerros mitattiin tarkasti. Suomeen jäivät vaatimukset täyttämättömät lihat. Tästä syystä Suomeen ilmeisesti on pesiytynyt vähärasvaisen suosiminen.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Joulukuu 26, 2013, 19:19:10 ip »

Porukoiden kinkku oli kyllä varsin rasvainen, joka siivussa rasvaa, en tykännyt siitä. Kinkku oli hommattu naapuri-sikalasta, sitä en tiedä, onko sika kasvanut naapurissa, vaiko 60 kilsan päässä serkkulassa :D Teurastuspaikkaakaan en tiedä, tuskin tilalla sitä tehdään meidän kylällä, ehkä tuolla 60 kilsan päässä, mielestäni heillä on oma teurastomo.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #38 : Joulukuu 27, 2013, 19:44:57 ip »

Kinkku pitää paistaa 100 asteessa.

Näin on, ja alusta asti ilman mitään alkukuumennuskiemuroita. Uunin alaosassa pitää olla syvä pelti, jossa on koko ajan vettä. Sen päällä ritilä, jossa on itse kinkku on. Ja sisälämpötila saa nousta jonnekin 74 asteeseen. Silloin ei ole kinkku kuivaa ja murustuvaa, vaan hyvää joulukinkkua.

Sanomattakin selvää, että hyvä joulukinkku on lisäksi kotimainen, luomu, ja siinä on tarvittaessa ylimääräinen silavointi.

Makuasioista kiistely on parhautta.  :-*
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

sarajevo95

• Aktiivinen
« Vastaus #39 : Joulukuu 27, 2013, 21:45:54 ip »

Ostin tänään luuttoman kinkun, 3.4 kg, jonka sulaneena vielä paistan, Katsotaan kuin käy. Oli -30% tarjous.
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #40 : Joulukuu 28, 2013, 13:13:03 ip »

Paistoin kinkun ensin 90c ja lopuuajan 100c, hyvää tuli vaikka kestikin.
Kirjattu

sarajevo95

• Aktiivinen
« Vastaus #41 : Joulukuu 28, 2013, 13:35:48 ip »

Paistoin kinkun ensin 90c ja lopuuajan 100c, hyvää tuli vaikka kestikin.
Oliko iso kinkku ja kauanko paistoit, siis monta tuntia?
Kirjattu

JiiTee

• Aloittelija
« Vastaus #42 : Joulukuu 29, 2013, 08:56:40 ap »

Tämän joulun kinkku oli omalla kohdalla paras ikinä. Se oli 6,5 kg tuoresuolattu. Otin kinkun hyvissä ajoin lämpenemään. Sisälämpötila oli 19 °C kun lykkäsin sen uuniin. Ensimmäistä kertaa en käyttänyt paistopussia vaan kinkku ritilälle ja vedellä täytetty pelti siihen alapuolelle. Aluksi puoli tuntia 200 °C ja sitten tiputin lämmöt 90 °C. Kinkku muhi uunissa 14 h kunnes sisälämpötila oli 77 °C. Tämän jälkeen vielä sinappikuorrutus grillivastuksella.

Lopputulos oli todella murea, mutta silti kiinteän mehukas.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Joulukuu 29, 2013, 10:41:29 ap »

Meillä on kanssa kinkku paistettu ilman paistopussia. Pussissa siitä tulee jotenkin vetinen vaikka pussiin tekisikin reijän josta höyryt pääsee ulos.
Pelti vedellä täytettynä on tosi hyvä, huomattavasti vähemmällä pääsee uunin siivoamisen kanssa. Mä käytän usein tuota pelti+vesisysteemiä silloinkin kun teen esim. lihapataa. Kun ne mun padat tuppaa olemaan aika täysiä...  ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

sarajevo95

• Aktiivinen
« Vastaus #44 : Joulukuu 29, 2013, 11:13:34 ap »

Mä ostin toisen kinkun. Luuton 3.440kg. Pitäisköhän kokeilla ilman pussia? Laitan mittarin kuitenkin siihen.
Nyt aamulla laitoin koirallae n 300g sitä kinkkua. Se on sisältä ihan punainen ja kova. Olikohan liian vähän uunissa. Oli 8.600kg ja oli n 7 tuntii uunissa. Mutta mittari näytti kyl et ois valmis. No katsotaan mitä tänään tapahtuu.
Kauanko pitäisin pientä kinkkua uunissa?
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07