Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418238 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: ampullin ilmakuplat!  (Luettu 13916 kertaa)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: ampullin ilmakuplat!
« Vastaus #30 : Joulukuu 05, 2013, 22:22:20 ip »

Ei katetrissa vaan liittimessä, jos oikein ymmärsin? Ei kai kukaan ole väittänyt, että kupla keskellä suoraa katetria olisi sen tukkinut?

Ja mullakaan ei estänyt katetrin täyttöä vaan hidasti, monesti sellainen iso kupla yhdistäjässä/luer-liittimen "kuplasiepparissa" joka näkyy kun katsoo liitintä valoa vasten kestää kauan että suostuu liikahtamaan eteenpäin. Monesti yritän siksi saada ne isommat pois jo ennen kuin laitan ampulliin muita osia.

Ja sitä mäntäongelmaa mulla ei ole koskaan ollut, koska mäntä ei mulla jää koskaan vajaaksi, koska ampullissa on mulla enemmän inskaa kuin pumpulle kerron, ja kierrän aina ampullin yhdistäjän kanssa paikoilleen, niin että pumpun mäntä menee tiukasti kiinni ampullin mäntään, enkä aja pumpun mäntää kiinni ampullin mäntään.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Joulukuu 05, 2013, 22:29:03 ip »

En spekuloi tämän enempää ennenkuin kerrot tarkasti mikä tilanne oikeasti on.

Epäilet minua siis valehtelusta  ;)? Tilanne on siis tämä: luerissa on ilmakupla ja mulla sokerit korkealla ja irrotan kanyylin tarkistaakseni, tuleeko sieltä inskaa: ei tule, jos laitan muutaman yksikön boluksen tulemaan. Poistan luerissa olevan ilmakuplan naputtamalla sen katetriin (vaatii joskus pumpun hakkaamista kovaa pintaa vasten, kuten pumppuedustaja on leuvonut tekemään) ja tämä siis samanaikaisesti, kun kanyylin täyttömäärä tai muut suurempi inskamäärä jo napsuttelee pois ampullista ja annan inskaa tulla niin paljon, että kupla poistuu katetrin toisesta päästä. Sitten laitan katetrin takaisin kanyyliin. En näe mitään syytä vaihtaa tässä vaiheessa uutta katetria, joka olisi tietenkin täynnä ilmaa, kun nyt on saatu käytössä oleva katetri täyteen inskaa ja toimimaan.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Joulukuu 05, 2013, 22:46:07 ip »

.... monesti sellainen iso kupla yhdistäjässä/luer-liittimen "kuplasiepparissa" joka näkyy kun katsoo liitintä valoa vasten kestää kauan että suostuu liikahtamaan eteenpäin.
Minä taas olen ymmärtänyt kuplasiepparin olevan siinä ampullin yläpäässä missä ampulli kapenee liittimen istukaksi. Siinä se kupla minun pumpussa välillä luuraa.

Minusta liittimessä ei ole sellaista kohtaa jossa inska varsinaisesti lojuu vaan ampullin istukka työntyy luer-liittimen "läpi" ja ohjaa inskan liittimestä alkavaan katetriin. Tosin en ole missään nähnyt tarkkaa piirrosta Luer-liittimen ja ampullin sovituksesta. Enkä kyllä ole nähnyt missään virallista mainintaa myöskään kuplasiepparista mutta jotain sieppaustoimintaahan siinä selvästi on.

Vielä varoitus Luer-liittimestä: Siihen saa helpohkosti hiushalkeaman (ainakin ennen sai) ja inskaa siitä voi vuotaa mutta halkeamaa ei välttämättä huomaa vaikka kuinka tiirailisi. Paremminkin sen huomaa inskan hajusta. Olen sen joskus aikoinaan halkaissut useammallakin tavalla
- kolhaisemalla liittimen johonkin
- kiertämällä sitä liian tiukasti
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Joulukuu 06, 2013, 10:33:19 ap »

Näin jossain ohjeen että kun ampullin täytön yhteydessä työnnetään ilmaa insuliinipulloon niin on parempi pitää pulloa oikein päin kuin ylösalaisin. Näin kuulemma syntyy vähemmän (pieniä) kuplia insuliiniin.

Itse olen kyllä pitänyt ylösalaisin mutta työntänyt ilman hyvin varovaisesti. Pitänee siirtyä tuon ohjeen mukaiseen käytäntöön.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Joulukuu 06, 2013, 10:59:23 ap »

Näkyyhän se kasvava tippa siellä päässä ihan selvästi kun bolustaa katetri irti.
Olen eri mieltä, aina ei näy kunnolla ! Kun katerin pää (see piikki ja lukitusliitin) on tarpeeksi "kostea" inskasta niin lisää pumpattu inska saattaa valahtaa siitä suoraan alas eikä kunnon tippaa ehdi syntyä. Siksi teen niin että ravistan katetrin päästä ylimääräiset inskat pois ja testaan käyttäen katetrin täyttöä enkä pelkällä parin yksikön boluksella.

Siten näin jossain varoituksen liittyen tuohon katetrin täyttöön (termi taitaa olla "priming" eng. kielessä). Sellainen pitäisi aina tehdä kunnolla kun ampulli on täytetty vaikka näyttäisikin siltä että pelkästään ampullin kiinni kiertämällä on saatu inska katetrin läpi. Varoitus ilmeisesti sen takia että (ainakin joissain pumppumalleissa) katetrin täytön aikana pumppu säätää tukoshälytyksen painetason sopivaksi. Jos ei tee tuota "priming" kunnolla niin pumppu voi pahasti sekoilla tukoshälytyksen suhteen.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Joulukuu 06, 2013, 11:23:27 ap »

Monet valittavat että ampullin seinämiin muodostuu ajan kuluessa paljon pieniä kuplia ja siitä sitten saattavt kasautua isoksi kuplaksi.

Voisiko nuo ongelmat liittyä ulkoiluun ja nopeisiin pumpun lämpötilaongelmiin ? Siihen voisi auttaa kun pitää pumpun hyvin tiiviisti vaatteiden sisäpuolella ei anna roikkua esim. vyöllä ja suoraan ulkoilmassa.

A-C Combossahan on se "kake" jonka avulla pumppua voi käyttää ilman että pumppua tarvitsee kaivaa esiin.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Joulukuu 06, 2013, 11:26:05 ap »

Näin jossain ohjeen että kun ampullin täytön yhteydessä työnnetään ilmaa insuliinipulloon niin on parempi pitää pulloa oikein päin kuin ylösalaisin. Näin kuulemma syntyy vähemmän (pieniä) kuplia insuliiniin.

Minun ei olisi tullut mieleenkään pitää insuliinipulloa ylöspäin ilmaa työnnettäessä. Silloinhan ilman pitää työntyä insuliinin läpi, jolloin kuplia varovaisellakin työnnöllä tulee pakosta!

Minä en ole huomannut lämpötilaeroilla suurtakaan vaikutusta kuplien tuloon. Ilmanpaineen muutokset sensijaan vaikuttavat.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Joulukuu 06, 2013, 12:20:38 ip »

A-C Combossahan on se "kake" jonka avulla pumppua voi käyttää ilman että pumppua tarvitsee kaivaa esiin.

Eihän se kaukosäädinkään kylmää kestä, senkin pitäisi olla vaatteiden alla ja se pitäisi sitten kaivaa sieltä, että voi näpytellä sen kautta bolukset. Itse en ole kertaakaan käyttänyt tuota kaukosäädintä, vaan bolusten näpyttely onnistuu ihan hyvin vaatteiden altakin eikä tarvitse olla ylimääräistä laitetta mukana.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Joulukuu 06, 2013, 23:22:00 ip »

Jep teen niin että työnnän ilman ampulliin ampullin ollessa oikein päin, ja sitten käännän ampullin ylösalaisin kun annan indkan työntyä jarrutellen ampulliin.

Se kuplasieppari on ihan mun oma nimitys :D mut itse ampullista tuntuu tulevan inska helposti ulos eli siinä ei siepparia ole, ja se sieppari näyttää olevan siinä liittimen sisällä juuri siinä, mihin ampulli yhdistäjän sisällä loppuu. Eli yhdistäjän sisätila kapenee äkisti letkun paksuiseksi.

Jep teen aina sen ampullin kiertämisen lisäksi "normaalin" katetrin täytön, koska se eka toiminto ajaa kuplat letkuun, ja sitten sillä nornaalilla täytöllä ruksuttelen kuplat ulos letkusta.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Joulukuu 07, 2013, 09:53:09 ap »

Se kuplasieppari on ihan mun oma nimitys :D mut itse ampullista tuntuu tulevan inska helposti ulos eli siinä ei siepparia ole, ja se sieppari näyttää olevan siinä liittimen sisällä juuri siinä, mihin ampulli yhdistäjän sisällä loppuu. Eli yhdistäjän sisätila kapenee äkisti letkun paksuiseksi.
Kyllä ne isot kuplat minulla pysyvät siinä ampullin laajan osan yläreunassa, en tiedä onko sitten suunniteltu ominaisuus vai mikä.

Tuo "yhdistäjä" on kait se musta "korkki" jolla ampulli lukitaan, ei liittyne tähän asiaan.

Siinä ampullin kärjessä, kutsutaan vaikka istukaksi, on sellainen kapeneva kärki johon Luer-liitin kierretään kiinni (ei ole kierteitä mutta kiertämällä minä sen lukitsen). Kun katselee netistä tuosta liittimestä kuvia jossa uros ja naaras liitin on kiinnitetty niin siitä saa sen vaikutelman että sisällä ei ole mitään isoa tyhjää "kammiota" vaan se istukan tehtävä on ohjata inska sen Luer-liittimen pohjalta alkavaan katetrin letkuun. Ainut pieni "kolo" mahdollisesti on siinä istukan pään/katerin letkun epäjatkuvuuskohdassa kun istukan pää ei mitoitussyistä voi aivan saavuttaa Luer-liittimen pohjaa.

Eli jos kupla ajautuu siihen ampullin kapeaan osaan (istukka) niin se jää siihen lillumaan ja syöttämään pienempiä kuplia kateriin sitä mukaa kun inskaa pumpataan.  Edelleen kuitenkin väitän että se ei ole "tukos" mutta kuitenkin vakava ongelma koska aiheuttaa ilmapätkiä katetriin jotka ison kuplan tapauksessa varmaankin näkyvät vs tasoissa. En nyt osaa tähän arvioida kuinka monta IU:ta sellainen iso 4 .. 5 mm halkaisijaltaan oleva kupla vastaa. Minun käyttämä 60 cm kateri sisältää 10 IU:ta ja siitä voi arvioida mistä inskamäärästä isossa kuplassa voisi olla kyse, ihan hatusta heitän että 1 .. 3 IU:ta.

Jos kupla ampullin istukassa aiheuttaisi todellisen tukoksen niin kait siitä sitten olisi tullut pumpun tukoshälyjä ?
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Joulukuu 07, 2013, 09:58:31 ap »

Jep teen aina sen ampullin kiertämisen lisäksi "normaalin" katetrin täytön, koska se eka toiminto ajaa kuplat letkuun, ja sitten sillä nornaalilla täytöllä ruksuttelen kuplat ulos letkusta.
Varoitus kuitenkin siksi että ei näytä olevan mahdotonta päätyä tilanteeseen jossa sen korkin kiinni kiertämisen jälkeen katetri on jo valmiiksi täynnä inskaa eikä ilmakupliakaan näy. Tässäkin tilanteessa olisi siis hyvä tehdä jonkin verran sitä katetrin täyttöä.

En ole vielä etsinyt vahvistusta että A-C Spirit Combo käyttää juuri tuollaista tukoshälyn painekalibrointia mutta joissain pumpuissa se kuulemma on.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Joulukuu 07, 2013, 23:25:38 ip »

Joo siihen ampullin leveän osaa ne meinaa jäädä kyllä, mutta tarkoitan siepparilla sitä luer- liittimen sisällä olevaa osaa, joka kapenee katetrin paksuiseksi. Eli luer-liittimen sisällä on ensin laaja osa, jonka ampullin körki täyttää, ja sitten "litistetty" osa, josta puolet on edelleen väljä, ja puolet jo katetrin paksuista. Vaikkei näkyisi kuvissa, niin valoa vasten katsomalla näkee mihin mohtaan kuplat pysähtyy - se ei ole ihan liittimen pohjassa. Tilan kapeneminen äkkiä suppilomaisuuden sijaan on mielestäni juuri se, millä on tarkoitus siepata isot kuplat. Ja siihen jäädessään kuplat tuntuvat vaativan enemmän painetta suostuakseen lähtemään eteenpäin. Pahoittelen yhdistäjä-termin väärää käyttöä.

Jep ja kuten sanoin niin AINA käytän sen ampullikikkani perään sitä normaalia katetrin täyttö - toimintoa, hienoa jos siinä on joku painetoiminto mukana. Hyvin on tuntunut toimivan.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Joulukuu 08, 2013, 10:56:06 ap »

Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Joulukuu 08, 2013, 21:10:31 ip »

Linkki veti sivun superleveäksi.

Ei näyttänyt tutulta ollenkaa tuo kuva.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Joulukuu 08, 2013, 21:18:56 ip »

Ei näyttänyt tutulta ollenkaa tuo kuva.
Se on kierteellä lukittava malli (Luer-lock), en löytänyt vastaavaa piirrosta Luer-slip mallista
jota Combossa käytetään. liittimen sisuskalut on hyvin todennäköisesti samat noissa.

Täytyy avata yksi liitin kun seuraavan kerran vaihdan ampullin.
Kirjattu

Linkkejä