Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418238 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: ampullin ilmakuplat!  (Luettu 13914 kertaa)

Reiska

• Lentävä kynä
Vs: ampullin ilmakuplat!
« Vastaus #15 : Joulukuu 05, 2013, 11:13:02 ap »

Kerran testasin, kun oli juuri tuolla tavalla kupla ja silloin ei sitten kullut inskaakaan katetrin päästä, kun laittoi boluksen tulemaan.
Ei se kupla sitä kanyyliä pysty tukkimaan  ::)

No sitä minäkin, mutta eipäs vaan inskaa tullut ja sokeritkin oli sen mukaiset. Testaa itse  ;)
Kupla oli jo mennyt kanyyliin ja pumppasit ilmaa ulos.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Joulukuu 05, 2013, 14:00:18 ip »

Kerran testasin, kun oli juuri tuolla tavalla kupla ja silloin ei sitten kullut inskaakaan katetrin päästä, kun laittoi boluksen tulemaan.

No sitä minäkin, mutta eipäs vaan inskaa tullut ja sokeritkin oli sen mukaiset. Testaa itse  ;)

Ei ollut kun se oli just siinä luer-liittimessä jämähtäneenä eikä siirtynyt katetriin puhumattakaan kanyylista. Et taida millään uskoa, mitä sanon  ;)?
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Joulukuu 05, 2013, 15:00:02 ip »

Ei ollut kun se oli just siinä luer-liittimessä jämähtäneenä eikä siirtynyt katetriin puhumattakaan kanyylista. Et taida millään uskoa, mitä sanon  ;)?
Ei se kuplan siinä pysyminen todista mitään, pystyitkö näkemään että katetrissa/kanyylissä oli inskaa mutta se ei liikkunut ?
Työnnä seuraavalla kerralla inskaa oikein reilusti sillä katetrin täyttötoiminnalla, esim. 20 IU  niin näet tilanteen paremmin.

Yksi täälläkin esillä ollut moka aiheuttaa tilanteen jossa inskaa ei tule katerin päästä vaikka antaa bolusta tai tekee katetrin täyttöä. Syntyy kun ampullin täytön aloituksessa pumpun täyttömäärän näyttö ja todellinen ampullin täyttö ei ole sovitettu. Se aiheuttaa tilanteen jossa mäntää työntävä tappi ei ole kunnolla ampullin männän kolosessa. Tarkista voisiko olla kyse siitä. Manuaalissa on tarkat ohjeet miten täyttö tehdään.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Joulukuu 05, 2013, 16:19:21 ip »

No kun olen irrottanut kanyylin ja katsoin sen päästä tuleeko sitä vai ei, jos laitan pari yksikköä tulemaan, ja ei ole tullut. Ja se parin yksikön tulemattomuus on jo aika iso mulle, jonka basaali on 0,2 ky tunnissa, vaikka inskaa alkaisikin myöhemmin tulemaan. Mäntä on kyllä paikoillaan, yritän laittaa lukeman lähelle oikeaa, vaikka täälläkin on moni neuvonut, että kannattaisi laittaa se vähän vajaalle ampullia täytettäessä ja nyt olen kokeillutkin sitä, että laitan vähän pienemmäksi, mutta tilanteenhan pitäisi vakiintua, kun katetri täytetään. Mutta nyt siis ei ole sellainen tilanne, joten en sitä nyt voi tsekata, koska pyrin poistamaan isot kuplat ilman muuta, ettei tarvi arvuutella, tuleeko sieltä jotain vai ei. Kun sieltä ei tarvi jäädä kuin 0,5 ky tulematta, niin se on mulla siis jo 2,5 tunnin inskat. Eli mieluummin siis poistan sen kuplan kun alan arvailemaan muita mahdollisia syitä inskan tulemattomuuteen, koska kuplan poistamisen jälkeen inskaa tulee normaalisti.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Joulukuu 05, 2013, 16:39:36 ip »

No kun olen irrottanut kanyylin ja katsoin sen päästä tuleeko sitä vai ei, jos laitan pari yksikköä tulemaan, ja ei ole tullut.
Esim. 60 cm TenderLink vaatii muistaakseni 10 IU:ta. Jos ennen tuota kokeilua se on täyttynyt ilmalla niin ei sieltä parin yksikön pumppaamisella vielä mitään tule. Siksi ehdotin että täräytä oikein reilusti esim. 20 IU niin taatusti paljastuu mistä on kyse. Jos katetri on tukossa niin pumppu ilmeisesti hälyttää ja jos katerissa oli vain ilmaa niin niin taatustu tulee 20 IU:n jälkeen jo jotain ulos.

Katerista on erittäin vaikea nähdä liikkuuku siellä mitään jos katetri on tyhjä tai täysi. Liikkeen erottaa vain jos siellä on pätkiä inskaa ja ilmaa.

Voihan olla että sinulla katetri on mennyt tukkoon ja tilanne korjautuu kun kuplan poiston yhteydessä vaihdat myös katetrin. Ei se kuitenkaan tarkoita että kupla tukki katetrin.

Se että kupla kökkii siinä ampullin päässä vaikka kuinka pumpaa niin on aivan tavllista. Se suuaukko on ilmeisesti tehty tarkoituksella niin että kupla jää siihin "loukkuun" eikä ajaudu helposti katetriin.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Joulukuu 05, 2013, 17:51:10 ip »

Väännän rautalangasta: katetri on siis ihan täynnä inskaa, mutta luer-liittimessä on ilmakupla ja inskaa ei tule ulos katetrin päästä, kun laitan boluksia tulemaan. Kun poistan ilmakuplan, toimii normaalisti, joten miksen tekisi niin?
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Joulukuu 05, 2013, 18:11:35 ip »

Väännän rautalangasta: katetri on siis ihan täynnä inskaa, mutta luer-liittimessä on ilmakupla ja inskaa ei tule ulos katetrin päästä, kun laitan boluksia tulemaan. Kun poistan ilmakuplan, toimii normaalisti, joten miksen tekisi niin?
Sovitaanko niin että poistat tukoksen katetrista vaihtamalla sen. Kuplan poistaminen ampullista liittyy sitten muuhun järkevään toimintaan.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Joulukuu 05, 2013, 18:18:22 ip »

Sovitaanko niin että poistat tukoksen katetrista vaihtamalla sen. Kuplan poistaminen ampullista liittyy sitten muuhun järkevään toimintaan.

Minun mielestäni katetrissa ei ole tukosta, jos siitä tulee inskaa ihan normaalisti sen jälkeen, kun ilmakupla on poistettu. Minulla kun on joka ampullissa ja katetrissa ilmakuplia, niin jos vaihtaisin aina uuden katetrin, kun on ilmakupla, saisin vaihdella niitä monta kertaa päivässä. Tukoksia katetreissa ei onneksi ole ollut.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Joulukuu 05, 2013, 18:49:30 ip »

Minun mielestäni katetrissa ei ole tukosta, jos siitä tulee inskaa ihan normaalisti sen jälkeen, kun ilmakupla on poistettu.
Jaaha, laitat siis sen vanhan katetrin takaisin.

Saat siis sen kuplan sitten pois ampullista kun katetri on pois vaikka sinun mielestä aiheutti tukoksen. Mihin se tukos siinä vaiheessa sitten hävisi ?
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #24 : Joulukuu 05, 2013, 18:55:54 ip »

Hooh rauhoittukaas nyt. Varmaan kuplan poistoon sai käytettyä enemmän voimaa sitten kun katetri oli irti, kun oli ensin tarkistanut ettei päästä tullut inskaa vaikka bolusti? Näkyyhän se kasvava tippa siellä päässä ihan selvästi kun bolustaa katetri irti. (Mun vanhalla kanyylimallilla täytettiin katetri näin, että oli irti ihosta, ja sitten liitettiin jo ihossa olevaan kanyylin osaan. Sitä päässä olevaa tippaa tarkkailin monesti). Musta se liittimen osa on tarkoitettu just "kuplasieppariksi", ja liian iso kupla voi hyvin estää inskan pääsyn ohi itse kanyyliin?

Se mäntäongelma syntynee kun ampullin täyttöaste on merkitty liian isoksi, eli möntä jää vajaaksi suhteessa ampullin mäntään. Kun sen merkkaa liian pieneksi ja kiertää ampullia, ongelmaa ei tule.

Ja Jalari, kiitos tuosta kavitaatioselityksestä, jotain tuollaista olen ajatellut muttei koulufyssa riitä selittämään :D
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Joulukuu 05, 2013, 19:16:58 ip »

Jos kuplat voisivat tukkia ampullin/katetrin niin sitä tapahtuisi niin usein että asiasta olisi jo noussut iso häly ja nuo romppeet vaihdettu uuteen malliin. Jokin muu sen tukkii tai vain näyttää siltä että on tukossa mutta kyse on ilmasta katetrissa tai sitten siitä että pientä parin yksikön bolusta ei erota katetrin päästä. Siksi kehotin kokeilemaan reilulla tärskyllä niin sitten selviää mihin inska häipyy vai onko todellinen tukos.

Siitä kuplimisesta ja alipaineesta vielä: Minun kokemuksen mukaan runsaasti pieniä kuplia syntyy myös kun työntää pulloon liikaa ylipainetta ja sitten antaa sen painaa inskan ampulliin liiallisella voimalla ja nopeudella. Sehän painaa mäntää silloin itse ilman että tarvitsee vetää ollenkaan. Tuo tilanne syntyy kun on uusi inskapullo jossa ilmatila on pieni.

Minulla on nyt kulunut 2 vrk ampullin täytöstä ja yhtään kuplaa ei ole kertynyt. Täytin sen tiistaina noudattaen kaikkia varotoimenpiteitä
- pullo huoneen lämmössä tunti ennen täyttöä
- varovainen täyttö ja naputtelu monessa vaiheessa
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #26 : Joulukuu 05, 2013, 19:23:16 ip »

Minun kokemuksen mukaan ampullia täyttäessä siihen yhdistäjän "kuplasieppariin" jäänyttä kuplaa on ilman kunnon painetta vaikea saada eteenpäin letkuun. Kuplan pinnan paine jotenkin joustaa ennenkuin kupla antaa periksi ja siirtyy letkuun? Joten en ihmettele yhtään jos pieni perusannos ei sitä saa letkun puolelle siirrettyä, ja jos kupla on iso niin miten inska pääsisi sen ohi? Letkun tukkeutumisesta ilmakuplan takiahan tässä ei ollut kyse. Itsellä ei ole tullut käytössä vastaan mutta täytössä kyllä.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Joulukuu 05, 2013, 19:29:30 ip »

Minun kokemuksen mukaan ampullia täyttäessä siihen yhdistäjän "kuplasieppariin" jäänyttä kuplaa on ilman kunnon painetta vaikea saada eteenpäin letkuun. Kuplan pinnan paine jotenkin joustaa ennenkuin kupla antaa periksi ja siirtyy letkuun? Joten en ihmettele yhtään jos pieni perusannos ei sitä saa letkun puolelle siirrettyä, ja jos kupla on iso niin miten inska pääsisi sen ohi? Letkun tukkeutumisesta ilmakuplan takiahan tässä ei ollut kyse. Itsellä ei ole tullut käytössä vastaan mutta täytössä kyllä.
Voisitteko pyytää maahantuojalta kommenttia tuohon: Onko mahdollista että kupla ja pintajännitys voi aiheuttaa tukoksen.

Dadda, oletko tosissasi että sinulla esti jopa katerin täytön ? Oletko varma että et sotke nyt siihen männän asettumisongelmaan ?
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Joulukuu 05, 2013, 21:52:39 ip »

Minun mielestäni katetrissa ei ole tukosta, jos siitä tulee inskaa ihan normaalisti sen jälkeen, kun ilmakupla on poistettu.
Jaaha, laitat siis sen vanhan katetrin takaisin.

En mä nyt ihan niin pöhkö ole, että poistaisin katetrin, kun poistan katetrin alkupäässä olevaa ilmakuplaa  ;D tai että muutenkaan poistaisin katetria, kun poistan ilmakuplia, poistan ne nimittäin *katetrin kautta*.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Joulukuu 05, 2013, 22:10:28 ip »

En mä nyt ihan niin pöhkö ole, että poistaisin katetrin, kun poistan katetrin alkupäässä olevaa ilmakuplaa  ;D tai että muutenkaan poistaisin katetria, kun poistan ilmakuplia, poistan ne nimittäin *katetrin kautta*.
Hetkinen, tämäkö se sinun tukostilanne onkin: Kuplat katetrissa aiheuttavat tukoksen, ainakaan tavallinen bolus ei saa enää inskaa liikkeelle ?
Eli saat ne liikkeelle katetrin täytöllä ?

En spekuloi tämän enempää ennenkuin kerrot tarkasti mikä tilanne oikeasti on.
Kirjattu

Linkkejä