Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: A-C Combon aktiivisen inskan näyttö  (Luettu 7579 kertaa)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: A-C Combon aktiivisen inskan näyttö
« Vastaus #15 : Marraskuu 19, 2013, 18:32:11 ip »

Jäin tuota miettimään kun on tapahtunut ennen päivällistä, eli edellisestä ruuasta on kyllä kulunut enemmän kuin asetettu inskan vaikutusaika=edellisen Käyrän voimassaoloaika. Jäljellä oleva aktiivinen inska oli peräisin ruuan jälkeisestä korjauksesta, joka tapahtui inskan vaikutusaikana eli käyrän voimassaoloaikana, ja siksi sitä näkyi vielä aktiivisena, vaikka tuo itsemittaus oli käyrän loppumisen jälkeen. Missä kohtaa mulla nyt menee ajatus solmuun?!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Marraskuu 19, 2013, 19:00:39 ip »

Jäin tuota miettimään kun on tapahtunut ennen päivällistä, eli edellisestä ruuasta on kyllä kulunut enemmän kuin asetettu inskan vaikutusaika=edellisen Käyrän voimassaoloaika. Jäljellä oleva aktiivinen inska oli peräisin ruuan jälkeisestä korjauksesta, joka tapahtui inskan vaikutusaikana eli käyrän voimassaoloaikana, ja siksi sitä näkyi vielä aktiivisena, vaikka tuo itsemittaus oli käyrän loppumisen jälkeen. Missä kohtaa mulla nyt menee ajatus solmuun?!
Ruuan jälkeinen korjaus on trigannut uuden vs-käyrän, huippu sen mitatun liian korkean vs arvon kohdalla ja aika alkaa uudelleen juoksemaan alusta.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Marraskuu 19, 2013, 19:13:04 ip »

Täh, eikö vain ateria triggaa sen? Nyt ollaan olennaisuuksien äärellä!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Marraskuu 19, 2013, 19:23:31 ip »

Täh, eikö vain ateria triggaa sen? Nyt ollaan olennaisuuksien äärellä!
Noin se on, siinä annetaan uutta inskaa ja sen elinaika alkaa alusta. Aloituspiste on se mitattu korkea vs.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Marraskuu 19, 2013, 19:31:07 ip »

Ok. Edustaja selitti, että aterioiden ulkopuolella korjaa ylärajaan, ateriaa ennen keskikohtaan, mutta tämä siis vain jos ei ole edellistä korjausta vaikuttamassa. Eli tuolla tavalla se ottaa sen korjausboluksen huomioon, ei laskemalla vaan tavoitetasoon vaikuttamalla.

Sensoroinnissa huomasin, että korjaan liian usein. Ts. mulla on perusinskassa tai bolussuhteessa joku fiba, jonka takia JOUDUN korjailemaan liian usein. Olen ollut tuolle itse liian sokea, kun sitten ateriaa edeltävät näyttää ok:lta. Tämä on pitänyt sitä tasaisehkoa mutta liian korkeaa tasoa yllä, eikä väärät parametrit ja väärä tavoitepiste.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Marraskuu 19, 2013, 21:09:14 ip »

Ok. Edustaja selitti, että aterioiden ulkopuolella korjaa ylärajaan, ateriaa ennen keskikohtaan, mutta tämä siis vain jos ei ole edellistä korjausta vaikuttamassa.
Minun mielestä silloin kun ei ole vs-nousukäyrä päällä tai korkean vs:n korjaukseen jälkeinen käyrä päällä niin korjataan keskikohtaan. Normaalit keskikohtaan korjaamiset ovat tapauksia kun mitattu vs ylärajan yläpuolella.
Sitä että "käyrä on trigattu ja vielä päällä" taitaa näkyä aina siitä aktiivisen inskan näytöstä (nollasta eriävä luku).

Noiden käyrien tapauksessahan lasketaan korjaus mitatusta vs:stä siihen käyrään. Sitä se edustaja varmaankin tarkoitti sillä ylärajaan korjaamisella.
Minun mielestä tavoitealueen yläreuna ei ole koskaan korjauksen tähtäyspiste.
Kirjattu

Mikael Rinnetmäki

• Aloittelija
« Vastaus #21 : Marraskuu 19, 2013, 21:26:36 ip »

Koulutuksessa edustaja kertoi, että ruuan yhteydessä korjaa lähtösokeria tavoitetasoon eli tavoitealueen KESKELLE. Mulla se on 7 tai 6,75, ajankohdasta riippuen. Yläraja on 9,5-10.

Jep, korjaa tosiaan keskelle, kun on merkattu "ennen ateriaa". Mutta jos ollaan tavoitealueella eikä aterioida, niin ei korjata ollenkaan. :-X
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Marraskuu 19, 2013, 21:29:34 ip »

Hehheh. Edustaja oli sitäkin mieltä, että ateriaksi mittari ymmärtää sen että syötetään hh-määrä, ei ennen ateriaa - merkintä; se on vain tulosten tarkastelua varten.

Reiska, Näytetyissä kuvissa oli korjausnuoli asetetun ylärajan kohtaan, samoin alhaalta ylös (siksi mulla ei varmaan ehdota ruokaa alarajan-keskikohdan välillä), ja aterian kohdalla keskikohtaan. Kyseisessä kuvassa ei ollut trigattua käyrää ollenkaan. Ja nämä oli Rochen virallisia opetusmateriaaleja, ei niitä itse piirreltyjä.

Uuh milloinkahan seuraava pumpputapaaminen on, paljon kysyttävää...
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Marraskuu 19, 2013, 22:55:56 ip »

Hehheh. Edustaja oli sitäkin mieltä, että ateriaksi mittari ymmärtää sen että syötetään hh-määrä, ei ennen ateriaa - merkintä; se on vain tulosten tarkastelua varten.
No näin minäkin sen olen ymmärtänyt: "Ennen ateriaa" merkinnällä ei olisi mitään vaikutusta boluslaskentaan, vain tilastoihin.

Pitää huomenna tarkistaa tuo manuaalista.

Minunkin pitäisi varmaan hakeutua johonkin pumpputapaamiseen jos täällä sellaisia vaan järjestetään.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Marraskuu 20, 2013, 11:28:56 ap »

No näin minäkin sen olen ymmärtänyt: "Ennen ateriaa" merkinnällä ei olisi mitään vaikutusta boluslaskentaan, vain tilastoihin.

Pitää huomenna tarkistaa tuo manuaalista.
En löytänyt manuaalista viitteitä siitä että "ennen ateriaa" merkinnällä olisi tähän vaikutusta.

Manuaalin siinä taulukossa jossa selvitetään perusohjeet milloin korjaa ja milloin ei korjaa, on kohta kun ollaan tavoitealueella.
Siinä on kaksi saraketta "Ilman ruokaa (ei hiilihydraatteja)" ja "Ennen ateriaa".
Tästä voisi päätellä että tilanteen määrä HH:t.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Joulukuu 05, 2013, 19:48:24 ip »

Tuli tänään hieman yllättävä boluslaskelma Combosta. Outoa oli että otti mukaan vain ateriaboluksen mutta ei ottanut mukaan korjausbolusta
- Vs 7.7 mmol/l (tavoite 7.0)
- HH 60 g
- Ateriabolus: 4.1 IU (OK ja myös omien laskelmien mukainen)

Korjausbolus olisi pitänyt olla 0.3 IU.
Edellisestä boluksesta oli kulunut melkein 6h (reilusti yli ins.vaikutusajan) mutta olin kyllä ottanut yli 20gHH muutama tunti aiemmin (ilman bolusta).
Voisiko ins.vaikutuajan sisällä otettu HH myös vaikuttaa aterian yhteydessä tulevan korjausboluksen laskentaan ?

Edit: Perussääntöhän on että tavoitealueen sisällä oleva vs korjataan aterian yhteydessä mutta ei korjata jos ei oteta HH:ta.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 05, 2013, 19:52:49 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Joulukuu 05, 2013, 22:13:21 ip »

Kummallista. Voiko olla joku "alaraja" jota ei korjata jos ei ole kovin kaukana tavoitteesta...? En ole kuullut että otettia hh:ta laskettaisiin. Oliko se 20 yli vai ali välipalakoon?
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Joulukuu 05, 2013, 22:21:18 ip »

Oliko se 20 yli vai ali välipalakoon?
Oli reilusti yli välipalakoon.

Ajattelin sitä mahdollisuutta että sen "vs nousu vahdinnan" triggaa mikä "ateriatapahtuma" tahansa kunhan ylittää välipalakoon vaikka ei olisikaan otettu inskaa. Sitä 20g "ateriaa" ei oltu merkattu "ennen ateriaa" vaan se oli merkattu "aterian jälkeen" kun oli pari tuntia jälkeen lounaan.

Edit: Selitys miksi ei ollut inskaa on että korjasin sillä liian matalalle menneen vs:n.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 05, 2013, 22:23:05 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Joulukuu 05, 2013, 22:24:38 ip »

Tuo selittäisi, jos kerran, kuten on puhuttu, pumppu päättelisi otetusta hh:sta että on aterian "jälkeen". Ei näitä kaikkia huomaa ennenkuin tulee eteen.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Joulukuu 05, 2013, 22:26:11 ip »

Tio muuten osaltaan saattakin ylläpitää vuoristorataa, jos joutuu aterioiden välillä tankkaamaan ja tankkaa liikaa, ja sitten ennen seuraavaa ateriaa on korkealla niin ei korjaakaan sitä. Mutta miksi - eihän ilman inskaa otettu hiilari ole tulossa itsekseen alas, jollei basaalia ole liikaa...?
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59