Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Missä pidät pumppuasi -gallup + Medtronic  (Luettu 10335 kertaa)

_kmi_

• Vieras
Missä pidät pumppuasi -gallup + Medtronic
« : Lokakuu 21, 2013, 14:21:07 ip »

Terve vaan! Sain vasta aikaiseksi rekisteröityä, vaikka diabetes on ollut matkassa mukana jo vuositolkut ja olen aiemminkin palstaa laiskasti seuraillut. Sain juuri päätettyä, että siirryn pumppuun, ja Medtronic Veo on nyt tilattu! Näiden keskusteluiden lukemisesta oli tosi paljon hyötyä, kun mietin siirtyäkö pumppuhoitoon ja mikä merkki olis itselleni paras.

Moni asia jännittää, mutta luulisin kuitenkin selviäväni hengissä (eh) kaikista teknisistä kiemuroista. Juuri nyt enemmän mietityttääkin, miten pumppu pitemmän päälle asettuu osaksi elämää, ihan konkreettisestikin! Vaikka tästä on ollut paljon juttua jo aiemmissa ketjuissa, silti vielä pieni gallup. Olen itse laihansorttinen naisihminen ja kysymysmerkkinä vielä on, kuinka pumpun saa ängettyä vaatetukseen ja kaiveltua sieltä takaisin.

1. Missä mieluiten pidät pumppuasi ja mitä kautta kaivelet sen helpoimmin esiin
a) kotona lökövaatteissa (varsinkin, jos niissä ei ole taskuja!)
b) töissä muodollisemmissa kamppeissa
c) kovalla pakkasella monien vaatekerrosten kanssa?

2. Jos on vielä jotain terveisiä ja vinkkejä Medtronicin kanssa kohta aloittelevalle, kaikki kommentit otetaan iloiten vastaan!  :) Kiitos!
Kirjattu

Deippa

• Intoilija
Vs: Missä pidät pumppuasi -gallup + Medtronic
« Vastaus #1 : Lokakuu 21, 2013, 14:35:39 ip »

A) A-C:n rintaliivipussissa roikkumassa alupaidan kauluksessa. Kotona sama paikka päivin öin. (EDIT: huom. en käytä rintaliivejä  :-X)
B) Vyökotelossa.
C) yleensä A)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2013, 16:05:38 ip kirjoittanut Deippa »
Kirjattu
D1 -92, AccuCheck Combo 2/12-> Nyt A-C Insight 1/17->
Poika D1 -10, AccuCheck Combo 4/11-> Medtronic VEO 6/11-> Nyt 640G -> 9/15

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Lokakuu 21, 2013, 15:39:14 ip »

A.) Rintaliiveissä klipsillä
B.) Rintaliiveissä klipsillä
C.) Rintaliiveissä klipsillä

Ainoastaan yöllä pumppu on vapaana sängyssä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Lokakuu 21, 2013, 15:42:10 ip »

A) Pikkuklipsillä vyötärönauhassa tai rintaliiveissä ilman klipsiä/klipsillä
B) Taskussa, rintaliiveissä, vyötärönauhassa - klipsillä tai ilman
C) Monen vaatekerroksen alla, ettei insuliini jäädy katetrissa. Usein rintaliiveissä tai sisätaskussa

Tervetuloa joukkoon!  :)
Nimimerkki: Tyytyväinen veonisti
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

majavi

• Jäsen
  • levemir ja novorapid, 11/2007, pumppu 30.7.13
« Vastaus #4 : Lokakuu 21, 2013, 16:16:35 ip »

A, B ja C; klipsillä housun vyötäröllä tai taskussa jos on taskut.. ... kovalla pakkasella suojassa lähellä ihoa ja pitää tarkistaa letkut, että on kans suojas... eka talvi tulossa... toivottavasti noilla ohjeilla toimii...
Kirjattu

Exactamente

• Intoilija
« Vastaus #5 : Lokakuu 21, 2013, 16:50:54 ip »

1. Oma pumppu on yötäpäivää "rahavyössä" siis tällaisessa vyölaukussa: http://www.outnorth.fi/20.0.0.1/16958/cache/16958_497af5b1c897f7280fe503ddb1211d01.jpg

Pakkaskeleistä ei vielä ole kokemusta, sillä sain pumpun käyttööni kesän lopulla, mutta tuota samaa sijoitusta tulen kyllä varmastikin käyttämään - ehkä pykälää lähempänä ihoa ja enempi vaatteita päälle.
Itse en pumppua kaiva juurikaan esiin, sillä tuon vyölaukun kangas on sen verran ohutta, että nappulat tuntuvat sen läpi ja bolusten annostelu onnistuu hyvin. Aiemmin pumppu oli omassa suojapussissaan liiveissä tai ns urheiluvyössä, mutta ei kertaakaan enää tuon vyölaukun löytymisen jälkeen. Mielessä pyörii, josko siitä kehittäisi ja ompelisi oman mallin. :)

Pumpun (Accu-chek spirit combo) kanssa saamani verensokerimittari toimii myös kaukosäätimenä, joten senkin osalta pumppu saa olla rauhassa siellä missä on.

2. Onnittelut tulevasta pumpusta!  8)

Kirjattu

vokaali

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Lokakuu 21, 2013, 18:11:29 ip »

Näpertelin itse kestävästä koruketjusta pumpun ympärille yksinkertaisen "kehikon". Kaulassa minulla on siis siro ketju myöskin, jossa pumppu roikkuu helposti napsautettavalla avaimenperäklipsillä. Jää rintojen väliin. Toivomisen varaa on pelkästään noissa omissa rillukkeissa, eivät ole mistään megalomaanisimmasta päästä.. Tiukassa paidassa näkyy selvästi läpi kun pumppu on niin pitkä, eli ylä- tai alapuolelle jää kulma näkyviin. Muutoin ei onkelmia ulkonäön suhteen.

Toimii minulla hyvin, on siro ja kestävä eikä estä pumpun käyttöä mitenkään, kun ei ole missään pussissa eikä ole mitään näkö- tai tuntoesteitä. Tykkään, kun ketju on saumaton. On myös helppo nostaa paidan sisältä pois kun nappaa vain kaulaketjusta - ja tiputtaa takaisin. Lisäksi pumppu pysyy oikein päin, eli letku alhaalla.

Ensin pidin Medtronicin omalla klipsillä rintaliivien keskiosassa, mutta pumppu oli silloin väärinpäin (kuplat nousivat letkuun), ja lisäksi irrottaminen oli tosi hankalaa. Kaksin käsin piti ulko- ja sisäpuolelta räpeltää.

Urheilua varten ompelin yksinkertaisen pussukan kankaasta, jonka ulkopuoli pitää vettä (vahakangas). Näin pumppu ei hikeenny, vaan kangas, joka on helppo huuhtoa kotiin tullessa. Pumppu roikkuu tuossa ketjusysteemissä normaalisti, ja pussukka tulee vain siihen päälle.

EDIT: Kuvitelkaa renkaan tilalle pumppu. :D Siis about tällainen: http://kenjonestiresblog.com/wp-content/uploads/2010/09/TALON-STUDDED.jpg mutta pitkän sivun ympäri menee vain yksi ketju, ja poikittain kaksi.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2013, 18:14:03 ip kirjoittanut vokaali »
Kirjattu
Ykkösdippis kera pumpun ja silleen.

Kide

• Veteraani
« Vastaus #7 : Lokakuu 21, 2013, 18:27:09 ip »

Ei lisättävää edellisiin. Puserot vaihtuvat vähitellen pelkästään v-aukkoisiin, kun siitä sivusta pumppu on niin helppo tyrkätä rintaliivin olkaimeen kiinni. Yöksi kevytliivit.

Povelta hälytykset tuntuvat kaikissa tilanteissa. Sensoroin jatkuvasti ja häly on värinällä.

Tervetuloa joukkoon!  :)
Nimimerkki: Tyytyväinen veonisti

;D Sama täältä!
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Lokakuu 21, 2013, 18:57:34 ip »

A, B ja C; klipsillä housun vyötäröllä tai taskussa jos on taskut.. ... kovalla pakkasella suojassa lähellä ihoa ja pitää tarkistaa letkut, että on kans suojas... eka talvi tulossa... toivottavasti noilla ohjeilla toimii...
majavin kanssa aivan samoilla mennään monen vuoden kokemuksella. Loistavasti on minulla klipsisysteemi toiminut. Ja mulla on siis ollut Medtronicin pumppu jo yli 10 vuotta käytössä.
Tervetuloa _kmi_ kasvavaan mukavaan joukkoomme  :)
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Lokakuu 21, 2013, 19:23:51 ip »

Näpertelin itse kestävästä koruketjusta pumpun ympärille yksinkertaisen "kehikon". Kaulassa minulla on siis siro ketju myöskin, jossa pumppu roikkuu helposti napsautettavalla avaimenperäklipsillä. Jää rintojen väliin.

...

EDIT: Kuvitelkaa renkaan tilalle pumppu. :D Siis about tällainen: http://kenjonestiresblog.com/wp-content/uploads/2010/09/TALON-STUDDED.jpg mutta pitkän sivun ympäri menee vain yksi ketju, ja poikittain kaksi.

Aika mukava systeemi. pitääpä tehdä siitä oma versio, kun koruja muutenkin värkkään. Pumpun saa pois jostakin verkon väliköstä?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

vokaali

• Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Lokakuu 21, 2013, 19:53:04 ip »

Ei saa, se on idioottivarmasti siinä sisällä. Melko tiukka on se verkko pumpun ympärillä, näytön ja näppäinten vierustaa myötäilee. Voihan siihen laittaa jonkun lukon, jos on tarvetta saada irti. Itse tarvitsen tuollaisen, ettei irtoa. Itse ketjunkin on kestettävä vetoa. (Ensimmäinen prototyyppi katkesi kun nostin parimetrisen lontoolaisen ilmaan, heh.) Mulla roikkuu toisessa päässä pumppua se hakanen, joka irtoaa sitten kaulassa olevasta ketjusta kätevästi. Kaulaketju on aina paikallaan.

Kirjattu
Ykkösdippis kera pumpun ja silleen.

JKD1

• Intoilija
« Vastaus #11 : Lokakuu 21, 2013, 19:57:06 ip »

Pelkkää klipsiä käytän vyöllä/vyötärönauhalla, ilman mitään pussukoita. Pakkaskeleillä ihoa vasten.
Kirjattu
Minimed Paradigm Veo & Apidra 11/2012->,

[(Levemir&Apidra 03/2012-11/2012), (Lantus&Apidra 09/2010-03/2012), D1 (9/2010->)]

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Lokakuu 21, 2013, 21:30:52 ip »

Missä mieluiten pidät pumppuasi ja mitä kautta kaivelet sen helpoimmin esiin
a) kotona lökövaatteissa (varsinkin, jos niissä ei ole taskuja!)
- taskussa
- alushousuissa nivusen kohdalla
- rintsikoissa (kaivan sen ulos kaula-aukosta)
b) töissä muodollisemmissa kamppeissa
- taskussa
- kännykkäpussissa, joka roikkuu vyönraksissa
- rintsikoissa
c) kovalla pakkasella monien vaatekerrosten kanssa?
- alushousuissa nivusen kohdalla
- rintsikoissa
- en pysty ulkoilemaan pakkasessa astmani vuoksi juuri lainkaan, eli tämä vastaus koskee on minun kohdallani lähinnä talven automatkoja, postinhakua ja lumitöitä.

- Urheillessa pidän pumppua urheilurintsikoiden sisällä.
- Hameen kanssa laitan hameen sisäpuolelle ripustuslenkkiin kännykkäpussin roikkumaan ja pumpun sinne.
- Mekon kanssa reisikotelo on ykkönen.
- Yöllä pumppu pyörii vapaana ympärillä. Jos on oikein levoton yö, saatan käyttää reisikoteloa tai työntää pumpun alushousuihin.

Käytän aika usein arkena -töissä, koulussa ja kotona- löystyneitä urheilurintsikoita, jotka on liian löysät urheiluun. En pidä tavallisista rintsikoista. Ne puristaa ja painaa ja kiristää ja hiertää ja ja ja..
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Nainen57

• Aktiivinen
« Vastaus #13 : Lokakuu 22, 2013, 02:26:46 ap »

Hyviä ideoita tulee tässä ketjussa. Kiitos!
Itse pidän Veo pumppuani
1) yöllä klipsillä yöpaidan kauluksessa. Sen tavan opetti minulle diabetes hoitaja jolla itsellään ei ole diabetestä mutta halusit omakohtaisesti testata missä pumppu parhaiten kulkee. Todella mukava eikä ole vaaraa että pumppu putoaa yöllä wc pyttyyn joka kuulemma tapahtuu kaikille joskus....
2) kotona löhöessä alushousujen kauluksessa klipsillä, tai päälyshousujen vyötäröllä siten että pumppu on sisäpuolella ja klipsi ulkopuolella.
3) töissä rintaliiveissä klipsillä. Piti pumpun takia vaihtaa rintsikkatyyppi sellaiseksi underwire malliksi, se on muutos jonka olen tehnyt pumpun siirtymisen jälkeen. Tiukoissa t- paidoissa pumppu saattaa hieman näkyä pulleampana, eli nykyisin käytän hieman väljempiä t- paitoja, jotka ovat muutenkin mukavammat. Rintsikoista saan sen pumpun hyvin napattua kaulaukosta, edellyttäen että kaula-aukko on väljä kuten kesäisin ainakin on yleensä. Muuten pidän vyötäröllä kuten ylläolevassa kohta 2)
4) urheiluun, kuntosaliin aerobikkiin, tanssiin ja golfissa käytän diabete-ezyn (googlaa se) vyönauhaa, jolloin pumpuissa ei ole klipsi kiinni.
Talvivaatteissa luultavasti pitäisin vyötäröllä tai rintsikoissa......
Kirjattu
D1 vuodesta 1991, 670g 21.11.2019 (sitä ennen 640g ja Veo)

_kmi_

• Vieras
« Vastaus #14 : Lokakuu 22, 2013, 09:40:55 ap »

Kiitos paljon vastauksista, just tällaisia käytännön kokemuksia ja vinkkejä kaipaa tässä vaiheessa! Omat tavat löytyy sitten vähitellen...
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59