Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417398 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Lyhyt Pumppu Loma - kokemuksia  (Luettu 900 kertaa)

Nainen57

• Aktiivinen
Lyhyt Pumppu Loma - kokemuksia
« : Lokakuu 21, 2013, 05:46:23 ap »

Onko kokemuksia lyhyestä (max 1 pv) pumppulomasta? Kertokaa.

Sain ohjeet diabetes pumppuhoitajaltani tänään for little pump holiday päiväksi hiekkarannalla. Hänellä on paljon D1 potilaita, joita kesäaikaan nauttivat säännöllisistä rantapäivista ilman pumppua seuraavasti.

Puolen päivän rentareissu ( 6 tuntia)
1. Jätä pumppu kotiin (tai hotelliin). Pakkaa rannalla tarvittavat tavarat sekä pikainsuliinikynä.
2. Ota 2 tunnin välein 2 tunnin basaalimäärää vastaava annos kynällä. (Minun basaali on 0.4 yks per tunti, ja sopivasti pyöristettynä kynäannos on 1 yksikkö per 2 tuntia.)
3. Jos on tarkoitus liikkua paljon niin vähennä kynäanosta 50% kuten muutenkin liikkuessa. Tätä diabetes hoitaja piti tärkeänä.
4. Ateriainsuliini tietenkin myös kynällä sen mukaan mitä syödään.
5. Kotona sitten taas pumppu kehoon. ( en muistanut kysyä pitäisikö keskeyttaa vai jättää insuliini valumaan kanyylistä)
6.  Testaa vs

Koko päivän reissu (12 tuntia)
1. Jätä pumppu kotiin (tai hotelliin)
2. Ota puolen päivän basaali annoksen verran Levermiriä. Minulla se olisi puolet 10.7 yks eli 5.5 yks Levermiriä. Onkohan levemirillä 0.5 annoksen kertakyniä?
3. Jos on tarkoitus liikkua paljon, niin vähennä 50% kuten muutenkin liikunnan yhteydessä.
4. Ateria insuliini aterioiden mukaan.
5. Testaa vs

Lantus on huono näin lyhyellä pumppulomalla, sillä sen vaikutus kestää 24 tuntia. Siksi Levemiriä suositellaan lyhyelle pumppulomalle.

Kunhan kokeilen kerron omat kokemukseni.
Kirjattu
D1 vuodesta 1991, 670g 21.11.2019 (sitä ennen 640 g ja Veo)

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
Vs: Lyhyt Pumppu Loma - kokemuksia
« Vastaus #1 : Lokakuu 21, 2013, 09:57:24 ap »

Mielenkiinnolla odottelen kokemuksia :) Kiitos vinkeistä!

NovoPen Echo -kynät annostelevat 0,5 iu:n välein, siihen sopii Levemir. Olen kynien kanssa hyvinkin varovainen (?), ja testaan insuliinin "suihkun" aina ennen pistosta, usein kahteen otteeseen.

Tämä siksi, että varsinkin lämpöisessä ja tuon Novon kynien kanssa mäntä liikkuu itsekseen pistosten välillä. Nykyään osaan suht hyvin arvioida, onko mäntä ja siten insuliinisuihku ok ennen pistosta, jos olen epävarma, testaan samalla annosmäärällä (yksiköitä) että kahdesta perättäisestä suihkusta tulee suht koht saman näköinen (ja pituinen). Lähes joka kerta minulla nuo eivät ole ok ensitestaamisella, eli testaus on ollut tarpeen.
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

E O J

• Lentävä kynä
Vs: Lyhyt Pumppu Loma - kokemuksia
« Vastaus #2 : Lokakuu 21, 2013, 11:14:32 ap »

... varsinkin lämpöisessä ja tuon Novon kynien kanssa mäntä liikkuu itsekseen pistosten välillä.

Erityisesti poikkeuksellisissa olosuhteissa (esimerkiksi hyvin lämpimässä ympäristössä) insuliinikyniä käytettäessä on hyvä aina
- poistaa kynäneula välittömästi insuliiniannostelun jälkeen,
- ruiskuttaa uuden neulan asettamisen jälkeen pari pisaraa insuliinia, jotta mahdolliset "väljyydet" (esimerkiksi kaasukuplat) eivät häiritsisi insuliinin annostusta
- säilyttää insuliinikynä (insuliinipatruunoineen) mahdollisimman viileässä (ei kuitenkaan jääkaapissa)

Tämä koskee kyllä sitten minkä tahansa valmistajan insuliinikyniä. Erot eri insuliinikynien välillä ovat merkityksettömän pieniä.

Kertakäyttökynät ovat asia erikseen, mutta kukapa nyt niitä käyttäisi  ;)

Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Linkkejä