Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418229 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ultraäänestä apu pistospaikkojen kovettumiin?  (Luettu 12325 kertaa)

Mini

• Aktiivinen
Vs: Ultraäänestä apu pistospaikkojen kovettumiin?
« Vastaus #30 : Marraskuu 21, 2013, 11:27:50 ap »

Mulla löllyvät möykyt, joiden sisällä tuntuu kovettumaa.  ???

Ei pitäisi naurattaa mutta naurattaa silti, sori :D Tämä taitaa olla yleisempi ja vaietumpi ongelma kuin tiedetään? Aina puhutaan vain kovettumista :(

Ei pitäis mutta, oli aika osuva kyllä!  :P  Mäkin kuulun lölly möykky kovettumaisiin!  ;D
Kirjattu
D1 -91
Apidra A-C Spirit Combo pumpussa 04/2012

Kide

• Veteraani
« Vastaus #31 : Marraskuu 21, 2013, 13:39:55 ip »

Kyllähän jo tuo lipohypertrofian suomennus eli rasvakudoksen liikakasvu kertoo siitä, että rasvaahan siihen tulee eikä pelkkää kovettumaa. Otsikoin siis vähän pieleen.

Toisaalta tuntuu, että ultraääni sulattaa juuri tuota löllyn alla olevaa kovaa, josta inska ei taatusti imeydy. Huomenna olis taas aika läträtä geelin kanssa.  :P Ainakin viimeisin kanyyli käsitellyllä alueella toimi erittäin hyvin. Vielä en tohtinut kaikkein huonoimmalle alueelle laittaa. Käsin tunnustellen vaikuttaa, että löllyn alla oleva kovettuma olisi pehmennyt vähän.  :)
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #32 : Marraskuu 21, 2013, 14:40:36 ip »

Wau!

Kuka d-guru sulla muuten on?
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

Kide

• Veteraani
« Vastaus #33 : Marraskuu 21, 2013, 19:23:35 ip »

Wau!

Kuka d-guru sulla muuten on?

Vastaan yksärillä.
Kirjattu
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #34 : Marraskuu 22, 2013, 22:14:47 ip »

Toivottavasti toimii myös pelkkään kertymään...toivossa on hyvä elää...

Nimimerkki "tuplatissit"  ;D (kun ne oikeetkaan ei ole kovin isot - ja yhtä toispuoleiset, toisinpäin vaan erikokoiset)
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

vuodesta_63

• Intoilija
« Vastaus #35 : Marraskuu 23, 2013, 10:43:09 ap »

Heipähei hyvät kollegat!
Tämän keskustelun innoitamana soitin terveyskeskuksen diabeteshoitajalle, että tämmöistä tietoa on pistospaikkojen hoidosta, voisikohan sitä kokeilla ja saada lähetettä. Diabeteshoitaja siitä vähän innostuikin, mutta koska lähetteiden kirjoittaminen kuuluu lääkärille,  lupasi asiaa häneltä tiedustella. Lääkäri oli asiaa selvittänyt ja fysioterapiayksikön ylihoitaja oli sanonut, että ei semmoista hoitoa ole ikinä annettu. Lääkäri vielä soitti sairaalan diabetespoliklinikan lääkärille, joka ketoi, että ei ole  tämmöstä hoitoa heillä annettu. Summa summarum: diabeteshoitaja soitti ja sanoi, että valitettavasti ei tule lähetettä tähän, kun sitä kerran ikinä ei ole kenellekään annettu.

Jäin pohtimaan tuota"onko tällaista annettu" filosofiaa. Ultaraäänihoitoa annetaan nimeomaan kudosvaurioiden hoitoon ja kudostahan se rasvakudoskin on. Toisekseen ultraääni arvatakseri on aika turvallista, kun sillä kuvataan pieniä vauvojakin odotusaikana.

Mua harmittaa tuo ajatustapa. Terveyskeskuksella on oma fysioterapiayksikkö, että ei olisi tullut kokeilu kalliiksi eikä olisi vaarantanut sen enempää terveyttäni kuin kenenkään asianosaisen työuraakaan. Minulla on todella isoja ongelmia pistospaikkojen kanssa, enkä oikein tiedä minne kanyylin enää tuikkaisin, niin että aito tarve on löytää jokin ratkaisu. Toisaalta vs-liuskojakin kuluu enemmän kun on pakko seurata useammin, onko ne ateriainsuliinit todella imeytyneet.

Jäin siis tuhisemaan itsekseni tuota ei-meillä-ikinä-ennekään-ole-tällaista-kokeiltu-mentaliteettia. Löysin lopulta paikallisen fysioterapeutin joka lupautui kokeellista hoitoa antamaan. Kävin eilen ottamassa hoitoa toiselle puolelle vatsaa. Iho tuntui välittömästi sileämmältä ja aivan kuin se hernepelto sieltä ihon alta olisi hiukkasen pehmennyt. Huono puoli tässä on se, että hoitoja tulisi varmaankin ottaa sarjana, että vaikutus olisi riittävä ja kun tuo hoito olisi terveyskeskuksessa maksanut jotakin seitsemän euron luokkaa, ykjsityisellä se maksaa viisi-kuusikymppiä kerta.

Mulla on ollut ongelmana myös kova kutina noissa pistospaikoissa. Sekin helpotti tuolla hoidetulla alueella. Olisi mukavaa Kide, jos viitsit päivittää noita kokeilujesi tuloksia. Harkitsen vakavasti tuon vempeleen ostamista itselleni joululahjaksi.
Kirjattu
-Sick of pricks. Cure type 1 diabetes!-

Kide

• Veteraani
« Vastaus #36 : Marraskuu 23, 2013, 12:18:41 ip »

Olipa mahtavaa luettavaa, nimimerkki vuodesta_63. Sarjahoitoa varmaan tarvitsee. Voisikohan pääkaupunkiseudun diabetesyhdistyksen avulla yrittää nostaa asiaa tietoisuuteen? Tuota kautta itse vinkin sain.

Paikallinen d-lääkäri täällä oli samalla linjalla kuin sinun kohtaamasi. "Kun ei oo tietoo, niin ei voi olla." Ymmärsin Hesassa lääkärillä käydessäni, että fysioterapialähetteessä on täytynyt olla muu syy kuin rasvakovettumien hoito, jotta kela osallistuisi kustannuksiin. Kelan korvaus on kyllä niin mitätön, että melkein sama, vaikkeivät korvaisikaan.

Halvimmat ultraäänikoneet kotikäyttöön maksavat jokusen kympin. Itse ajattelin, etttä vähän kalliimpi voisi olla myös vähän parempi.

Tästä tulikin mieleen, että täytyypä asettua aloilleen silittelemään pallukoita tuolla koneella.  ::)
Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #37 : Marraskuu 24, 2013, 12:00:57 ip »

Mä kokeilen huomenna kanssa kysyä tuota hoitoa sekä fysioterapeutilta että endolta. Huomenna on se pumppumeeting........

P.S. Oli muuten B-lausuntoon laitettu että mulla on taustaretinopatia ja pistospaikka-ongelmaa. Kumma kun naamatusten ei sitten ole ollut kumpaakaan, vaikka ihan varta vasten olen kysynyt.  :o
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #38 : Marraskuu 25, 2013, 13:37:41 ip »

Fysioterapeutti sanoi hoitoa annettavan eri kompleksissa ja siihen tarvii ta:lta lähetteen.

Endolla lri totesi lipohypertrofiaa useissakin kohdissa, mutta naurahti kysyessäni ultraäänihoidosta sekä jätti vastaamatta kysymykseeni..
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #39 : Marraskuu 26, 2013, 13:10:00 ip »

Kiva suhtautuminen...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #40 : Marraskuu 27, 2013, 10:53:44 ap »

Oikeen vituttaa aamusen soiton (fysioterapiaan) jälkeen. Vieläkin.

Ei ollut kuullutkaan tästä hoitomuodosta, selitin mitä tiesin, vaati erikoislääkärin lähetettä, kerroin ettei tipu (eihän se d-polin lri mitään edes keskustele), ei suostunut koska pitäisi tietää asetukset, aika, kerrat, tavoitteet, suunta jne. Vaikka tietäisi, ei antaisi koska ei ole näytön aste A. Sanoin että täytyy sitten vissiin ostaa oma laite jos haluaa jotain tapahtuvan. Sano ettei mulla ole sellaseen varaa. Koulutin vähän faktaa. Sanoi että asiahan on sillä selvä. Ai on vai? Kiitos mielenkiinnosta.

OT mutta valitin kilppari-selkääni (kun lihakset kovia ja juntturassa). Käski hakemaan lääkäriltä buranaa. Sanoin et ei se nyt auta. Kaipaan apua ja saamani harjoitteet eivät enää ole toimineet. Hän sit totesi, et en ole voinut oppia liikkeitä oikein ja en ole kotona edes harjoittanut ja mene salille. Alko oikeasti puhumaan mulle ku idiootille lapselle! Siis söössööösöösöösööön ja voi voi...
En ole voinut osata "kun en minäkään osaa." No en vissiin, olishan toi oman selän onnistunut hieronta aika akrobatiaa..........

Että on hienoa. Kiitos avarasta mielestä ja kiinnostuksesta. Not.

Edit: Saa kieltäytyä ja vaatia ohjeistusta, mutta ärsyttää tuo mun osaamisen täysi nollaaminen (selkäharjoitteet) tietämättä mua ollenkaan ja sen sijaan että sanoo reilusti oman kantansa ja syyt, niin alkaa kaiken lisäksi puhumaan ku lapselle nollaten ja alentaen ja perustelee mun oletettua osaamattomuutta omalla kykenemättömyydellään
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 27, 2013, 10:59:25 ap kirjoittanut Cane »
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #41 : Marraskuu 27, 2013, 11:18:43 ap »

Tämä on nähtävästi varsin uutta juttua. Siksi varmaan paras marssijärjestys olisi saada näitä ultrasta avun saaneitten kokemuksia julki. Ja sitten liiton tms. toimesta teettää jotain testejä ja tutkimuksia ja sitten vasta suosituksia.

Pääkaupunkiseudun diabetesyhdistys ry:n kautta saattaisi saada tietoa heistä, jotka ovat löytäneet pelisilmää omaavan lääkärin ultralähetettä kirjoittamaan ja fysioterapeutin sitä antamaan. Lähetteet ovat olleet muuhun vaivaan kuin rasvapatteihin ja totetuttajana ovat nähtävästi olleet yksityiset. Mutta apua ovat saaneet.

Oman "käsikauppakoneen" ostajista ja käyttäjistä ei minulla ole mitään tietoa. Hiukka omaa kokemusta vain. Omat voimat eivät riitä  just nyt oikein edes tuon käyttöön.  :-\

Itselläni on juuri MS-taudin pahenemisvaiheen aiheuttama järkyttävä uupumus(fatiikki) päällä, enkä jaksa ryhtyä mihinkään laajempaan toimintaan.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 27, 2013, 11:20:18 ap kirjoittanut Kide »
Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #42 : Marraskuu 27, 2013, 13:17:16 ip »

Pyysin diabeologilta lähetettä, ei tippunut. Ohjasi ta:lle tai yksityiselle hakemaan sen lähetteen. Miksi tää on niin vaikeaa?

Ei kumminkaan pitänyt pyyntöäni absurdina tai--- ei vaan laita lähetettä.
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #43 : Marraskuu 27, 2013, 16:32:26 ip »

Lääkäri ei voi laittaa lähetettä ultraan pistospaikkojen kovettumia varten, koska kovettumat eivät ole "virallinen" indikaatio ultraäänelle. Lähetteen pitää olla esim. jumiutuneiden hartioiden hoitoon. Lisäksi pitää löytää fys. terapeutti, joka samassa veneessä, ja antaa hoidon eri alueelle kuin mitä lähetteessä lukee.

Kysyin gurulta asiaa. Samoilla tehoilla kuin hartiajumeja on muutamia potilaita hoidettu. Viimeistään 10 - 15 kerran jälkeen on tulosta ollut nähtävissä, jos on ollut tepsiäkseen.

Toisaalta hän totesi kysymykseeni asian tiedottamisesta, että "Ikävä kyllä näyttöä ei ole olemassa, joten tästä ei paljoa voi puhua!".

Mahdollisesta tutkimuksesta hän totesi, että "vaatisi 100 potilasta, joille annettaisiin hoitoa kyhmyihin ja 100, jotka jättäisivät vain pistospaikat rauhaan ja odottaisivat. Seuranta-aika olisi ehkä 6kk-1 vuosi. Tämä vaatii täten mitä todennäköisimmin melkoisia voima-rahavaroja. Kyhmyt pitäisi varmentaa etukäteen ultraäänellä poikkeaviksi ja varmentaa tutkimuksen jälkeen niiden poistuneen."

Mulla on vasta neljä "hoitoa" takana omalla koneella. Väliä käsittelyillä on ollut enemmän kuin koneen mukana tulleessa käyttöohjeessa mainittu 72 tuntia. En vaan ole saanut aikaiseksi tehdä tuota kuolettavan tylsää "silittelyä" niin usein.
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #44 : Marraskuu 27, 2013, 16:35:34 ip »

Ja vielä...

Kavitaatiohan on myös rasvan käsittelyä ultraäänellä. Kallista on, eikä hoidolla ole mitään tekemistä lääketieteen kanssa. Kone on käsittääkseni "vahvempi" kuin tavallinen ultraäänikone. Mutta tuohon ei tarvi lähetettä, kosmetologi näitä tekee.  ::)

Kokemusta kavitaatiosta mulla on vähän. Rasva pehmeni merkittävästi 5 (?) kerran jälkeen. Enempää en raskinut teettää. Tuohan on olevinaan laihdutuskeino, mutta yllättävä - ja toivottu - sivuvaikutus oli rasvan pehmeneminen. Tulos ei esteettisesti ollut mitään kaunista, koska rasva muuttui hytiseväksi laardiksi.  ;D

Kavitaatio oli kuitenkin yksi osasyy siihen, että uskalsin aloittaa pumppuhoidon. Käsittelyn ansiosta mulla oli pehmeää rasvaa vyötäröllä entisen myhkyräisen sijaan.  ???
Kirjattu

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14