Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418229 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ultraäänestä apu pistospaikkojen kovettumiin?  (Luettu 12324 kertaa)

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
Vs: Ultraäänestä apu pistospaikkojen kovettumiin?
« Vastaus #15 : Marraskuu 20, 2013, 10:22:15 ap »

No ehkäpä kahta viimeistä kappaletta meinasin, että miten aloitit, miten jatkat ja miltä tulokset tuntuvat - vai tuntuvatko (ensimmäisessä, aiemmassa viestissäsi sanoit kyllä että tuloksia tuntuu jo).

Kiitos vastauksesta, muotoilin huonosti tuon kysymyksen.... Tosin kaikki tiedothan on plussaa :)
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

Kide

• Veteraani
« Vastaus #16 : Marraskuu 20, 2013, 10:30:12 ap »

Ainoa tieto, mikä mulla on, on d-gurun kertoma, että jotkut ovat saaneet ultraäänellä kovettumat häviämään.  :o Ovatko käyneet fys.terapiassa vai hoitaneet itse, en tiedä.

Jo kahden kerran jälkeen läski tuntuu pehmeämmältä (=paksummalta  :-X) tai sitten vaan luulen.  ::)
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #17 : Marraskuu 20, 2013, 10:39:37 ap »

Odottelen innolla kuin kanyyli toimii käsitellyssä paikassa, sitten kun pääset kokeilemaan.

Mulla pistospaikat on aika roisissa kunnossa, omasta mielestäni, muutama kunnon kovettuma on mutta pistäessä tuntuu sellainen "rasahdus" jonka tulkitsen arpikudoksen lävistyksestä johtuvaksi... Ton masumakkaran lisäksi.

Ei noita pistopaikkojakaan ikuisuuksiin riitä, varsinkin kun joutuu pistelemään niin julmetun monta kertaa päivässä vuosikymmenten ajan.... Olen hiukan ihmetellyt miksei sellaiseen kiinnitetä enempää huomiota (ja siksi esimerkiksi pumppu, joka kyllä tuo omat ongelmansa, mutta vähentää pistosmäärää), vai onko ne sitten vaan ne kovettumat "se" juttu....
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #18 : Marraskuu 20, 2013, 11:20:57 ap »

Ennenkuin keksin lisätä teippiä viistokanyylin päälle, mun maha oli kyllä pahemman näköinen kuin teräskanyyli- tai pistosaikana. Sulattaisikohan tuo vehje lipohypertrofiaa, mulla hassut mahamakkarata jotka vielä toispuoleiset kun oikeakätisenä oli helpompi pistää sille puolelle...ja raskausarvet eli lisälöysyys vain näissä makkaroissa...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Kide

• Veteraani
« Vastaus #19 : Marraskuu 20, 2013, 14:10:28 ip »

Sulattaisikohan tuo vehje lipohypertrofiaa, mulla hassut mahamakkarata jotka vielä toispuoleiset kun oikeakätisenä oli helpompi pistää sille puolelle...

Juuri pistämisen aiheuttamaan rasvakudoksen liikakasvuun eli lipohypertrofiaan d-guru tätä suositteli. Mulla on mm. navan molemmin puolin pistämisen aiheuttamat pallerot tavallisen läskin lisäksi. Selvästi erottuvat kohoumat. Näitä juuri yritän sulatella ultraäänellä ja jossain vaiheessa kokeilen kanyyliä, että toimiiko. Aiemmin tuolla alueella kanyyli ei ole toiminut.

Ei noita pistopaikkojakaan ikuisuuksiin riitä, varsinkin kun joutuu pistelemään niin julmetun monta kertaa päivässä vuosikymmenten ajan.... Olen hiukan ihmetellyt miksei sellaiseen kiinnitetä enempää huomiota (ja siksi esimerkiksi pumppu, joka kyllä tuo omat ongelmansa, mutta vähentää pistosmäärää), vai onko ne sitten vaan ne kovettumat "se" juttu....

Näin. Pelkkä toteaminen, että pistospaikkoihin pitää kiinnittää huomiota, ei oikein riitä. Pistospaikkojen korjaamiskeinoja pitää kehittää, kun vauriota joka tapauksessa pistäessä syntyy. Tästä syystä yritän tätä mahdollista hoitokeinoa tänne esiin ottaa. Suuremmalla otannalla testaten saisi pätevämpää "tutkimus"tulosta. Mikähän taho ottaisi homman tutkiakseen? Kokeilijoita tuskin olisi vaikea löytää.
Kirjattu
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Marraskuu 20, 2013, 14:31:50 ip »

Pelkkä toteaminen, että pistospaikkoihin pitää kiinnittää huomiota, ei oikein riitä.

Tuohan sopisi oikein ykkösdiabeetikoiden huoneentauluksi  :(

Pistospaikkojen korjaamiskeinoja pitää kehittää, kun vauriota joka tapauksessa pistäessä syntyy.

Olisikohan niin, että ykkösdiabetesta todella pitkään sairastaneiden (elikkä yli 30 vuotta) joukko on vielä liian pieni, jotta tutkijat ja teknogurut kiinnostuisivat tästä vaikeasta ongelmasta?  :(
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Kide

• Veteraani
« Vastaus #21 : Marraskuu 20, 2013, 15:39:38 ip »

Aika lyhyenkin ajan kuluessa saa pistospaikan kovettumaan, tai rasvamöykyn kehittymään, jos aina pistää samalle alueelle. Ellei asiaan keskity, niin yllättävästi rutiinilla pistää koko ajan just samaan kohtaan.

Kerran d-keskuksen kurssilla tämä todettiin, kun juuri oli pistospaikkojen kierrättämisestä luento kuultu, niin heti ruokailussa huomasimme itse kukin pistävämme juuri samaan, jo oireilevaan kohtaan vatsan syrjässä. Just sille Daddan mainitsemalle helpommalle puolelle.  :-\
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2013, 18:36:10 ip kirjoittanut Kide »
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Marraskuu 20, 2013, 16:30:04 ip »

Ok kiva! Mulla ei ole yhtään kovettumaa, pehmeät möykyt. Vaihdoin kanyylinpaikkaa kanyylityypin vaihduttua, ja koska raskausarpien takia iho on aiemmalta kohdalta ohut ja arka. Pitääpä kokeilla.

Vastaanotolla mulla ei ole katottu pistospaikkoja IKINÄ.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Kide

• Veteraani
« Vastaus #23 : Marraskuu 20, 2013, 18:35:19 ip »

Mulla löllyvät möykyt, joiden sisällä tuntuu kovettumaa.  ???
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Marraskuu 20, 2013, 21:55:13 ip »

Tuostahan pitäisi tehdä ihan gallup-kysely:

Montako kertaa viimeisen viiden (5) vuoden aikana sinun pistospaikkasi on tarkistettu diabeteslääkärin tai -hoitajan vastaanotolla?

Vastausvaihtoehdoiksi tuohon sopivat varmaankin  ;D

A: Ei kertaakaan,
B: Kerran
C: Useammin, mutta en muista, kuinka usein  ::)

Vastausten jakauma taitaa kyllä näyttää suurin piirtein tällaiselta:

A********************************************* ;D
B* :o
C* 8)
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Marraskuu 20, 2013, 23:08:40 ip »

Tuostahan pitäisi tehdä ihan gallup-kysely:

Montako kertaa viimeisen viiden (5) vuoden aikana sinun pistospaikkasi on tarkistettu diabeteslääkärin tai -hoitajan vastaanotolla?

Vastausvaihtoehdoiksi tuohon sopivat varmaankin  ;D

A: Ei kertaakaan,
B: Kerran
C: Useammin, mutta en muista, kuinka usein  ::)

Vastausten jakauma taitaa kyllä näyttää suurin piirtein tällaiselta:

A********************************************* ;D
B* :o
C* 8)

LÄHES AINA tytöllä katsotaan. Yleensä sekä D-lääkäri että D-hoitaja katsovat pistospaikat  ;D
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #26 : Marraskuu 21, 2013, 07:33:43 ap »

Minullakin lähes aina hoitaja katsoo pistospaikat ;D
Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #27 : Marraskuu 21, 2013, 10:08:36 ap »

Mulla harvakseltaan, ehkä kerta lahteen vuoteen ja d-hoitaja, ei lääkäri. Katsominen ja sen aloite n. 50/50 eli vuoronperään minä ja hoitaja......
Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #28 : Marraskuu 21, 2013, 10:08:58 ap »

Mulla harvakseltaan, ehkä kerta lahteen vuoteen ja d-hoitaja, ei lääkäri. Katsominen ja sen aloite n. 50/50 eli vuoronperään minä ja hoitaja......
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Marraskuu 21, 2013, 10:23:19 ap »

Mulla löllyvät möykyt, joiden sisällä tuntuu kovettumaa.  ???

Ei pitäisi naurattaa mutta naurattaa silti, sori :D Tämä taitaa olla yleisempi ja vaietumpi ongelma kuin tiedetään? Aina puhutaan vain kovettumista :(
Kirjattu

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14