Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417399 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ruokavaliomme - kertausta vuodelta '41  (Luettu 1374 kertaa)

E O J

• Lentävä kynä
Ruokavaliomme - kertausta vuodelta '41
« : Lokakuu 06, 2013, 11:20:58 ap »

Kun tästä diabeetikolle sopivasta ruokavaliosta kiistellään täälläkin niin kovin mielellään, niin eiköhän olisi hyvä kerrata ravinto-opillisia tietoja vaikkapa tämän, vuodelta 1941 peräisin olevan valistusfilmin avulla  ;)
On muuten todella selkeä esitys, jonka pohjalta on kenties hiukan helpompi ymmärtää myös nykyisiä suosituksia  ;D
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Dad

• Vanha tekijä
Vs: Ruokavaliomme - kertausta vuodelta '41
« Vastaus #1 : Lokakuu 06, 2013, 14:52:15 ip »

Kiitos, oli hauska filmi. Noilla ohjeilla pääsisi jo pitkälle.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

Kian

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Lokakuu 06, 2013, 19:23:14 ip »

Yep, kiitos, oli jännää katsoa siltä luvulta!

Mutta... niin kuin olen ymmärtänyt äidiltäni 1940-lukua, niin oltiin kiitollisia kun saatiin ruokaa pöydälle ja ymmärteeksini ei siinä ainakaan paljon valikoimista ollut. Siihen mihin raha riitti eniten ja oli saatavana, sitä tuli pöydälle. Että näin kai toisilla… Siksi tuli vähän toisenlaiset miettimykset.

Mutta se jäi mieleen, että jos on raskas fyysillinen työ, niin enemmän energia ja toista päin niin ei tarvita yhtä paljon..  eikä vaan katsota että pitää syödä määrätty kaloriamäärä lukuunottamatta kuinka paljon liikkuu. Muistan  80-luvun lopulla kun mulle määrättiin yli 2000 kaloria ja mä silloin tunsin että se on liikaa, koska olin ei-liikunta-harrastava oppilas. Mutta sen mun piti syödä.

Pakko laittaa myös että, äidiltä otettiin d-vitamiini kokeet nyt kesällä… ja äiti sanoi että hänellä d-vitamiinia on näköän niin että lyö kattoon…
Kirjattu
D1 1974, N.
Pumppu ja Humalog vuodesta 2001.
Animas Vibe.
(Dexcom 4: maksoin vuoden käyttääkseni 2013-2014. Sain Toukokuu 2015 CGM Dexcom, asun Ruotsissa.)

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Lokakuu 06, 2013, 21:50:48 ip »

ja maitokin jota lehmät lypsivät oli voimakasta, tarkoittanee erityisen rasvaista
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Lokakuu 06, 2013, 22:23:44 ip »

Mutta... niin kuin olen ymmärtänyt äidiltäni 1940-lukua, niin oltiin kiitollisia kun saatiin ruokaa pöydälle ja ymmärteeksini ei siinä ainakaan paljon valikoimista ollut.

Kyllä, väitetään jopa, että vuoden 1942 keväällä suomalaiset olivat melkeinpä nälkiintymisen partaalla  :(

...ja olen omilta vanhemmiltani kuullut, että sodan jälkeen oltiin piiiiii-itkään tyytyväisiä, jos pöytään saatiin - hernekeittoa...  :)
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Kian

• Aktiivinen
« Vastaus #5 : Lokakuu 07, 2013, 20:58:37 ip »

...ja olen omilta vanhemmiltani kuullut, että sodan jälkeen oltiin piiiiii-itkään tyytyväisiä, jos pöytään saatiin - hernekeittoa...  :)

;D

Joo... ajat ovat muuttuneet. Nyt on joka viikko joka torstai hernekeittoa pannukakun kera joka lounas ravintolassa. Ja minä - valitsen molemmat pois joka kerta.  :)
Kirjattu
D1 1974, N.
Pumppu ja Humalog vuodesta 2001.
Animas Vibe.
(Dexcom 4: maksoin vuoden käyttääkseni 2013-2014. Sain Toukokuu 2015 CGM Dexcom, asun Ruotsissa.)

Linkkejä