Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418238 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Sensorointikysymyksiä välitettäväksi edustajalle  (Luettu 7610 kertaa)

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Sensorointikysymyksiä välitettäväksi edustajalle
« Vastaus #30 : Marraskuu 17, 2013, 10:18:54 ap »

Oliko niin, että te molemmat olette sensoroineet suht vähän aikaa? Näiden kanssa oppii kaikenlaista vasta käytännössä. Sitten on vielä sellainenkin seikka, että joidenkin kudokset pelaavat paremmin kuin toisten. Minä kuulun niihin onnekkaisiin, joilla sensorit toimivat moitteetta yleensä 7-8 päivää. Mutta kyllä minullakin alussa oli hieman takkuilua...

Yöllä huonosti toimivuuteen tulee mieleen pari asiaa:
Jos lähetin on nukkuessa eri puolella kehoa kuin pumppu, ongelmia saattaa tulla. Siksi minä, kyljellänukkuja, en yleensä nykyään pidä alleissa, kun kuitenkin kierähdän jossain välissä sille kyljelle ja signaali katoaa. Aika pitkään signaali saa olla kadoksissa ennenkuin hälyyttää. Olikohan 40 min? Itse pidän sensoria pääasiassa reidessä ja pumppu on öisin klipsillä kiinni pikkareiden "puntissa" lähellä sensoria.

Toinen syy huonoon toimivuuteen öisin voi olla liikkumattomuus. Silloin usein aamulla herätessä näkyy nousua, joka ei välttämättä olekaan aamunkoiton aiheuttamaa. Riittävä juominenkin voi auttaa "kuivilla" tyypeillä.

Kokeilemalla kannattaa yrittää etsiä itselle sopivia tapoja.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Marraskuu 17, 2013, 10:59:38 ap »

Oliko niin, että te molemmat olette sensoroineet suht vähän aikaa?
Minulla on ollut Guardian RT 4 .. 5 kertaa 5 vuoden aikana (viikon sensorointi). Kyllä siinä on jo oppinut millainen "rimpula" se on  :)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2013, 11:04:35 ap kirjoittanut Reiska »
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #32 : Marraskuu 17, 2013, 14:38:39 ip »

Mulla on poistanut lähes kokonaan nuo yöllä tulevat turhat matalahälyt se, että sensori on nykyään aina allissa. Selässä toimi myös viimeksi moitteettomasti, mutta sinne en saa itse laitettua. Itse yhdistän itsellä tuon vääristyneen matalan sensoriarvon täysin siihen, että sensori joutuu painuksiin kudosta vasten. Nukun ilmeisesti siis sellaisessa asennossa, että allit pysyvät hölskyvinä. ;D Jommalla kummalla kyljellä siis ja kädet ruhon edessä. Mutta kuten jo moni toistanut, niin tää on niin yksilöllistä, että mikä toimii kenelläkin...
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #33 : Marraskuu 17, 2013, 16:56:18 ip »

Se kylppäristä toimiminen ei taida liittyä kantamaan, vaan siihen että lähettimessä on pieni puskurimuisti ja lähettää tiedot sitten kun vastaanotin tulee taas lähelle. Näin päättelin kun uimahallireissulta on katkeamaton käyrä, vastaanotin pukukaapissa, ja kaapilla kävin n. 20min välein.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

--TarZa--

• Vieras
« Vastaus #34 : Marraskuu 17, 2013, 18:00:02 ip »

Mulla on poistanut lähes kokonaan nuo yöllä tulevat turhat matalahälyt se, että sensori on nykyään aina allissa. Selässä toimi myös viimeksi moitteettomasti, mutta sinne en saa itse laitettua. Itse yhdistän itsellä tuon vääristyneen matalan sensoriarvon täysin siihen, että sensori joutuu painuksiin kudosta vasten. Nukun ilmeisesti siis sellaisessa asennossa, että allit pysyvät hölskyvinä. ;D Jommalla kummalla kyljellä siis ja kädet ruhon edessä. Mutta kuten jo moni toistanut, niin tää on niin yksilöllistä, että mikä toimii kenelläkin...

Hmm.. johtuiskohan tuosta painautumisesta  :o pääsääntöisesti nukun selällään ja viime aikoina sensori on ollut kiinni pakarassa. Mun on taas tosi vaikea yrittää laittaa sensoria kiinni alleihin - ei onnistu yksin! Mahasta taas sensori näyttää ihan mitä sattuu. Dhoitaja tuumasi, että saattaa johtua siitä, että mahassa on kudosvauriota sen verran paljon..
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Marraskuu 17, 2013, 18:33:27 ip »

- signaali pumpun ja sensorin lähettimen välillä pätkii, vaikka lataan aina sensorin vaihdon yhteydessä lähettimen täyteen. Yhteys pätkii myös yöllä, jolloin saan "turhia" hälytyksiä.. Signaalin katkeamiseen riittää, että pumppu on toisella puolen kehoa. Onko teillä kokemuksia siitä, että tämä on normaalia nukkuessa? Äskoo ainakin kirjoitti, että yhteys toimii, vaikka pumppu on kylppärissä saunan aikana..
Jossain oli vinkki että sensorin langattoman yhteyden häiriöitä voisi vähentää karsimalla kaikki mahdollisesti turhat WLAN ja Bluetooth yhteydet siitä huoneesta jota käyttää ja erityisesti missä nukkuu. Tämä yöllä nukkuessa tuleva pätkiminen on ilmeisesti yleisesti tunnettu ongelma. Noita WLAN ja Bluetuutteja on ainakin WLAN-tukiasemaassa, kännykässä, iPADissä ja kannettavassa tietokoneessa ja ylipäätänsä kaikissa langattomissa härpäkkeissä. Langattoman hiiren tekniikasta en ole varma (onko samalla taajuudella). Itse en ole tätä kikkaa vielä päässyt kokeilemaan, pitää kokeilla kun tulee seuraava sensorointi.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Marraskuu 17, 2013, 21:10:31 ip »

Minulla on ollut Guardian RT 4 .. 5 kertaa 5 vuoden aikana (viikon sensorointi). Kyllä siinä on jo oppinut millainen "rimpula" se on  :)

Silloin, kun itse sensoroin noin kerran vuodessa - oli tosin ennen Enlite-aikaa - oli kaikenlaista häikkää. Vasta jatkuva sensorointi ( ja Enlitet) ovat toimineet loistavasti. Mutta luulen, että kanyyli- & sensoriongelmissa on kyse kudosongelmista. Mahtaisiko Dexcom toimia paremmin niillä, joilla on ongelmia Medtronicin kanssa?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Marraskuu 17, 2013, 21:53:08 ip »

Silloin, kun itse sensoroin noin kerran vuodessa - oli tosin ennen Enlite-aikaa - oli kaikenlaista häikkää. Vasta jatkuva sensorointi ( ja Enlitet) ovat toimineet loistavasti. Mutta luulen, että kanyyli- & sensoriongelmissa on kyse kudosongelmista. Mahtaisiko Dexcom toimia paremmin niillä, joilla on ongelmia Medtronicin kanssa?

Olisi mielenkiintoista päästä Dexcomia kokeilemaan!

Meillähän on ollut paljon / tosi paljon ongelmia sensorien kanssa. Aikanaan enemmän ja nyt kun sensoroiva pumppu on ollut oma jo n 1,5 vuotta on alettu oppia... Kanyyli on enemmän mahassa. Sensori aina pepussa. Mm alleja ei pienellä tytöllä vaan vielä ole...
Reisissä edes kanyyli ei toimi, sensoria ei ole yritetty...
Öiden liian matalat arvot on ongelma!
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #38 : Marraskuu 18, 2013, 08:01:54 ap »

Mulla tuota rasvaa löytyy valitettavasti vähän joka puolelta, mutta oiskohan se sitten tässä sensoroidessa kuitenkin hyvä juttu se ylimääräinen rasva??
Kirjattu

Nainen57

• Aktiivinen
« Vastaus #39 : Marraskuu 18, 2013, 11:16:33 ap »

Minulla sensori toimii parhaiten lanteilla vyötärön alapuolella selän puolella, ja pystysuoraan asennettuna. Siis sensori ammuttu ihoon siten että asettimen vihreä nappi osoittaa lattiaan. Täkäläinen Medtronicin edustaja suosittelee ehdottomasti pystysuoraan asettamista. Syynä on se että nykyisessä Enlite sensorissa on vain kaksi electrodia ja pystysuorassa asennossa ne ovat rauhassa kehon liikkeiltä. Ehkä se uusi sensori toimii paremmin?

Medtronicin teippiä en uskalla käyttää se ärsyttää ihoa. Sen sijaan smith&nephewin 3000 IV frame Delivery teippi on hyvä, vaihdan sen joskus sensoroinin aikana jos tuntuu ihossa huonolta. Weak signaali tulee joskus yöllä. pumppu roikkuu minulla yöpaidan kauluksessa. Asia korjaantuu kun laitan pumpun hetkeksi kiinni yöpaidan helmaan sensorin lähelle.

Mitä useampi sensorointijakso sen paremmin sensorit minulla toimivat. Syyskuusta 2012 lähtien olen käyttänyt 43 sensoria. Pidän aina muutaman päivän max viikon tauon senioreiden välissä etten unohda miten pumpun kanssa toimitaan ilman sensoria.  Ostin Medtronicin alennusmyynnistä 3x 5 sensoria (ale hinta oli noin 30€ per kpl) joiden exp date on maaliskuussa eli edessä on jatkuvaa sensorointia. Alennusmyynti on varmaan sen takia että uusi sensori tulee täällä myyntiin ensi vuoden alkupuolella :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1991, 670g 21.11.2019 (sitä ennen 640g ja Veo)

Nainen57

• Aktiivinen
« Vastaus #40 : Marraskuu 18, 2013, 11:36:53 ap »

Niin ja siitä lentokoneessa sensoroinnista. Täällä minulle annettu ohje on ettei lentokoneessa saa sensoroida. Lähetin olisi hyvä olla matkatavaroista tai sitten taskussa eikä saa laittaa siihen läpivalaisuun jossa cabin laukut tutkitaan.
Tämä kielto taitaa poistua kun nyt jo joillakin lennoilla saa kohta käyttää puhelintakin muistan nähneeni uutisen. Norvegianilla on lennon aikainen Internet yhteyskin, eikös vaan?

Pumppuuni Veo joka on 2 vuotta vanha on tullut patterikoteloon hiushalkeama. Sen huomasi tarkkasilmäinen diabetes ravintoterapeuttini viime perjantaina ja hän kehotti ottamaan yhteyttä heti medtroniciin. Soitin sitten illalla sinne Teksasin global helppiin. Uusi pumppu tulee tiistaina, viivästys johtuu viikonlopusta. Ja se on takuuvaihto. Hiushalkeama patteriosastossa on vaarallinen koska pumppu ei ole enää vedenpitävä. Ja halkeamilla on tapana suurentua ja seurauksena voi olla sähkökatkos ja pumppu ei toimi. Sen takia global help neuvoi että pitäisin varajärjestelmää mukana ja että up loadaan pump datan CareLink sivulle. Siellä on sitten tallessa viimeisimmät device settings.  Global help sanoi myös että he voivat auttaa minua set up uuden pumpun tai siis sanoivat että we can run through the set with you no problem. No huomenna nähdään miten sujuu :)
Kirjattu

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #41 : Marraskuu 20, 2013, 08:03:55 ap »

Pumppuuni Veo joka on 2 vuotta vanha on tullut patterikoteloon hiushalkeama. Sen huomasi tarkkasilmäinen diabetes ravintoterapeuttini viime perjantaina ja hän kehotti ottamaan yhteyttä heti medtroniciin. Soitin sitten illalla sinne Teksasin global helppiin. Uusi pumppu tulee tiistaina, viivästys johtuu viikonlopusta. Ja se on takuuvaihto. Hiushalkeama patteriosastossa on vaarallinen koska pumppu ei ole enää vedenpitävä. Ja halkeamilla on tapana suurentua ja seurauksena voi olla sähkökatkos ja pumppu ei toimi. Sen takia global help neuvoi että pitäisin varajärjestelmää mukana ja että up loadaan pump datan CareLink sivulle. Siellä on sitten tallessa viimeisimmät device settings.  Global help sanoi myös että he voivat auttaa minua set up uuden pumpun tai siis sanoivat että we can run through the set with you no problem. No huomenna nähdään miten sujuu :)

Apua. Mä käytin omaa pumppuani varmaan 2kk sen jälkeen kun olin huomannut hiushalkeaman juurikin tuossa patterikotelon reunassa... Sitten vasta sain tehtyä asialle jotain. Onneksi ei mitään ongelmia tullut.
Seuraavaksi sitten tietää soittaa heti medtronicille jos jotain tulee.
Kirjattu

Nainen57

• Aktiivinen
« Vastaus #42 : Marraskuu 21, 2013, 14:11:34 ip »

Nyt sain sen uuden pumpun, se oli toimitettu kotiin mutta koska kukaan ei ollut kotona se oli jäetty postiin. Pumppu näytti ihan samanlaiselta, joskin sarjanumero oli pienempi ja nimikin oli MiniMead eikä Paradigm kuten minulla.  Uuden pumpun asetusten tekeminen oli ihan yksinkertaista, minulla oli tulostettuna 'device settings' sieltä carelink websivulta.

Carelink on se paikka jossa me medronic veo pumppulaiset voidaan sillä purkuohjelman "karvalakkiversiolla" tutkia pumpun taltioimia lukemia. Huomasin että minulla oli erilaisia arvoja kuin ne tehtaalla laitetut oletusarvot.

Herkkyys (sensitivity) joka määrittelee miten paljon yksi insuliiniyksikkö laskee verensokeria (mmol/l) on tehdasasetuksissa oli tehokas eli herkkyys 2.8 kun taas minulla on 4.5. Minun 4.5 on aika konservatiivinen (ja turvallinen), kynä aikana 1 yks insuliinia laski arviolta verensokeria 2 mmol/l.  2.8 kuulostaa todella hurjalta.

Aktiiviisen insuliinin määrä tehdas-asetuksissa oli 6 (tuntia) kun taas minulla on 2 tuntia lääkärini suosituksen mukaisesti. Hän sanoi että uusimpien kliinisten havaintojen mukaan Euroopassa (??) pumpussa 2 tuntia on hyvä aktiivisen insuliinin vaikutusaika. Ei se tietenkään ole 'todellinen' insuliinin vaikusaika kuten moni täällä KP'lläkin on huomauttanut, mutta pumppulaiselle konservatiivisen herkkyyden kanssa se on OK.

Sitä ihmettelin kun laitoin pumpuun tätä aikaa ja päivämäärää että uudessa pumpussa oli pvm 01 Jan 2008! Kysyinkin siltä Medtronicin global helpin tytöltä että tarkoittaako se että sain 2 vuotta vanhan pumppuni sijalle viisi vuotta vanhan pumpun? Siihen vastasi että se 01 Jan 2008 on tuotannossa kaikille pumpuille annettuy päivämäärä, jonka siiten käyttäjä vaihtaa siihen oikeaan.

Carelink alueella säilyy kaikki aiemmin up-loadatut tiedot. Minun pitää vain vaihtaa pumpun sarjanumeron. Jos haluaisin niin kuulemma voisin luoda uuden tunnuksen ja sinne uuden tunnuksen alueelle voisin tallettaa uuden pumppuni tietoja. En halua uutta tunnusta & aluetta, yksi tunnus ja salasana riittää, niitä tunnuksia ja salasanoja on muutenkin ihan tarpeeksi muistettavaksi:)

Hoitotaso, siis mun lääkäri ja diabeteshoitaja eivat kuitenkaan katsele kuin edellisiä kahden viikon tietoja. Itse joskus katselen niitä käyriä ja arvelen miten hobis on muuttunut/parantunut :)

Täällä on nyt ilta ja nukkumaanmenoaika. Otan uuden pumpun käyttöön vasta aamulla, jos siinä vaikka kuitenkin on jotain häikkää niin ei ainakaan yöunet mene pilalle. Hyvää yötä-
Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #43 : Marraskuu 21, 2013, 14:23:52 ip »

Kuulostaapa toimivalta siellä suunnalla tää toiminta. Toivotaan että kaikki menee hyvin aloituksessa, ja kiitos muuten tuosta vuosiluvun ja pumpun iän selvityksestä.

Aika isoa variaatiota tehdasasetusten ja omien asetusten välillä... miksiköhän tuollaiset asetukset tehtaalta valittu? Eipä sillä väliä, jokainen tehnee omat muutoksensa.
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Marraskuu 21, 2013, 16:01:41 ip »

Herkkyys (sensitivity) joka määrittelee miten paljon yksi insuliiniyksikkö laskee verensokeria (mmol/l) on tehdasasetuksissa oli tehokas eli herkkyys 2.8 kun taas minulla on 4.5. Minun 4.5 on aika konservatiivinen (ja turvallinen), kynä aikana 1 yks insuliinia laski arviolta verensokeria 2 mmol/l.  2.8 kuulostaa todella hurjalta.

Aktiiviisen insuliinin määrä tehdas-asetuksissa oli 6 (tuntia) kun taas minulla on 2 tuntia lääkärini suosituksen mukaisesti. Hän sanoi että uusimpien kliinisten havaintojen mukaan Euroopassa (??) pumpussa 2 tuntia on hyvä aktiivisen insuliinin vaikutusaika. Ei se tietenkään ole 'todellinen' insuliinin vaikusaika kuten moni täällä KP'lläkin on huomauttanut, mutta pumppulaiselle konservatiivisen herkkyyden kanssa se on OK.
Mikähän se sellainen eurooppalainen tutkimus oikein on ? Voisitko kysyä löytyykö siihen linkkiä netistä.

Kyllähän se on oikeiden periaatteiden vastaista paikata toisen parametrin vinossa oloa toisella virheellisellä parametrilla.
Kirjattu

Linkkejä