Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien SYYSkuulumiset  (Luettu 41681 kertaa)

Musti

• Aloittelija
Vs: Raskaana olevien SYYSkuulumiset
« Vastaus #240 : Helmikuu 06, 2014, 10:47:41 ap »

Hyvä Veevuska ettei hätää ole. Alkuviikosta minullakin mitattiin korkea verenpaine mutta kun kävin eilen itsekseni neuvolan eteisessä mittaamassa paineen ja tekemässä virtsatestin,arvot olivat paremmat kuin aiemmin.

Huomenna tosiaan punktio, toivottavasti vauva saadaan maailmaan pikimmiten! Painoarvio huitelee varmaankin jo neljässä kilossa...

Onkohan täällä muilla helmikuisilla mitään uutisia ?!
Kirjattu

miles

• Aloittelija
« Vastaus #241 : Helmikuu 07, 2014, 20:42:20 ip »

En varsinaisesti ole helmikuinen, vaan melkein, laskettuaika kun on maaliskuun alussa :) Joten kerrotaan nyt sitten kuulumisia täältäkin.

Eli tänään oltiin kasvukontrollissa rv 36+1. Pari viikkoa sitten vauva oli ottanut kasvupyrähdyksen -1-käyrältä keskikäyrälle ja peloteltiin makrosomian mahdollisuudella. Tänään kuitenkin vauva oli 2900g ja keskikäyrällä edelleen, eli se siitä makrosomiasta ainakin tällä hetkellä. Kohdunsuu on kahdelle sormelle auki ja pehmeä, mutta kanavaa vielä hyvin jäljellä. Kaikki on siis varsin hyvin ja seuraava ultra on sitten rv 38+1. Siellä ilmeisesti sovitaan käynnistyksestä, mutta helmikuun loppuviikoilla se sitten tulee olemaan, sillä laskettuun aikaan ei kuulemma päästetä. Olo on kyllä jo aika tukala ison vatsan kanssa ja liitoskivut vaivaavat melko rankasti. Silti olen tyytyväinen näihin uutisiin, sillä esikoinen käynnistettiin rv 35+3 kohdun aukeamisen ja verenpaineen vuoksi. Reppanan sokerit tipahti, oli masuongelmia ja keltaisuutta. Myöhemmin puhkesi vielä maitoallergia ja refluksi ilmeisesti juuri tuosta keskosuudesta johtuen. Joten parempi vain, jos tämä vauva saa pysytellä vielä masussa pari viikkoa.
Kirjattu

Musti

• Aloittelija
« Vastaus #242 : Helmikuu 07, 2014, 21:31:38 ip »

Hyviä uutisia Miles! Meillä tänään painoarvio jo 4,3 kg ja kohdunsuun tilanne epäkypsä joten sektioajan saimme maanantaille! Keuhkot olivat nyt kypsät ja epoarvo sekä käyrät todella hyvät. Punktio ei tällä kertaa mennyt yhtä hyvin kuin viimeksi, joutuivat 3 kertaa pistämään ja minä rupesin sitten itkemään ja tärisemään. Myös kohdunsuun tutkiminen oli todella kivuliasta ja aloin vuotamaan verta sen jälkeen.

Lääkärin mielestä tässä tilanteessa on tosiaan parempi tehdä suunniteltu sektio tuon vauvan koon ja myös kohdunsuun tilanteen takia. Onneksi se tehdään jo heti maanantaina. Supistuksia minulla ei juurikaan ole ollut eikä keho ole vielä valmistautunut synnytykseen joten käynnistäminen ei välttämättä etenisi. Ja myös hartioiden juuttumisesta varoittelivat. Sain jutella anestesialääkärin ja kätilöiden kanssa sektion käytännöistä. Kyllä se jännittää ja ahdistaa varsinkin kun siinä ollaan hereillä ilman rauhoittavaa esilääkitystä. Sektiosta toipuminen ei sinänsä huoleta eikä kivut.

Mietin myös sitä käynnistyykö maidontuotanto hitaammin sektion jälkeen? Onko sektion kokeneilla antaa muitakin käytännön vinkkejä tulevaan?
Kirjattu

veevuska

• Aloittelija
« Vastaus #243 : Helmikuu 09, 2014, 10:15:01 ap »

Tsemppiä musti huomiseen! Itsellä yksi sektio takana ja hyvin meni... Vaikka tosi jännittävä tilannehan se on ei siitä mihinkään pääse, kyllä minä ainakin tärisin ja kyyneleitä vuodatin siinä, en kivun takia vaan ihan puhtaasti jännittämisen. Maidonnousun aikataulua en osaa verrata kun ei ole alatiesynnytykestä kokemusta, mutta kai tuokin on yksilöllistä, itsellä maito nousi oikein kunnolla toisen ja kolmannen sektion jälkeisen päivän välisenä yönä, olipa vain ihmeellinen tunne :) mutta sinnikkäästi vaan ihokontaktia ja vauvaa rinnalle vaikka sieltä ei alkuun paljon tulisikaan. Ja pumppasin kyllä sillä osaston lypsykoneella myös :) Itse muistan sen muutaman päivän epätoivon kun tuntui liikkuminen niin hankalalta ja ajattelin ettei tästä voi selvitä, mutta muutama päivä teki ihmeitä ja se suihku seuraavana päivänä teki myös hyvää. Itse leikkauksen aikana on hyvä muistaa jos paniikki meinaa iskeä, että itse asiassa eihän varmaan missään muualla kuin leikkaussalissa ympärilläsi ole niin paljon asiantuntijoita joiden tehtävänä on huolehtia sinusta ja vauvasta ! Tsempit siis, pidän peukkuja ja toivotaan kaikkea hyvää huomiselle, huomenna on siis se päivä jolloin saat nyytin kainaloosi !!!
Kirjattu

Musti

• Aloittelija
« Vastaus #244 : Helmikuu 09, 2014, 20:07:08 ip »

Kiitos. Ei tätä nyt enää voi lähteä perumaankaan vaikka mieli tekisi! Ja huomenna maailmassa on uusi vauva...
Kirjattu

Eline

• Jäsen
« Vastaus #245 : Helmikuu 09, 2014, 23:47:03 ip »

Tsemppiä kovasti huomiselle Musti! :) Mulla tais nousta 2. tai 3. päivänä maito sektion jälkeen, olin sitä ennen lypsänyt sormin tippoja ja pumpannut ja myös imettänyt joka kerta kun pojan luona kävin. Kannattaa siis vaan imettää ja stimuloida sitä maidon tuloa ihokontaktilla ja lypsämällä ja mitä ikinä niitä keinoja olikaan, joka tapauksessa joka syötöllä imetystä vaikka lisämaitoa pääosin meniskin. Silleen se lähtee nousuun. Ja yöimetys edistää parhaiten maidon tuotantoa! Jännää kuulla sitten teidän kuulumisia kun kerkeät laittaa. :)
Kirjattu
D1 since 2000

katti03

• Vieras
« Vastaus #246 : Helmikuu 10, 2014, 11:51:08 ap »

Tsemppiä Musti :) mulla on esikoinen sektiolla tullut ja maito nousi muistaakseni 3. päivänä leikkauksesta, muistan sen että itkin sen kokopäivän ja illalla hoitaja sanoi että ihan normaalia kun maito nousee  ::)
Täällä jännitetään keskiviikkoa, rv 38 ja päätetään synnytystavasta ja ajankohdasta. Isohan tämä vauvakin on,koska rv 36 painoarvio oli n. 3,6kg joten vähän pelottaa että millainen jättiläinen sieltä on tulossa.
Kirjattu

Musti

• Aloittelija
« Vastaus #247 : Helmikuu 10, 2014, 23:02:28 ip »

Aamuyhdeksältä syntyi vauva! Rv 37+3 4091g ja 50 cm. Painoarviohan oli 3 päivää sitten 4,4 kg joten heitti noin sen sallitut 500g. Sektio sinänsä oli aivan kauhea kokemus vaikka kaikki meni hyvin. Vauva oli valvontaosastolla vain muutaman tunnin vahvistamassa hengitystä, sen jälkeen verensokerit ovat olleet hyviä ja lapsi ihokontaktissa minun kanssani peiton alla osastolla. Mitään bilirubiiniarvojen heittelyäkään ei vielä ainakaan ole. Kolmen tunnin välein saa luovutettua maitoa jotka isä on syöttänyt ja se riittää pitämään verensokerin tasaisena, kuulemma myös ihokosketus auttaa lapsen kehotoimintojen normaalina pitämisessä. Oon niin iloinen! Kerran kokeiltiin imetystä mutta vauva on vielä vähän väsynyt joten oikeaa imuotetta ei vielä tule. Sain kuitenkin tiristettyä tipan vauvan suuhun, ylpeänä... :) Sektiohaava on tottakai kipeä mutta olen jo kerran noussut ja käynyt pesulla.

Täällähän tosiaan menee sokeritippa koko leikkausvuorokauden ilman pitkävaikutteista EIKÄ ATERIAINSULIINIA SAA. Mulle yritettiin kantaa tarjotin jossa oli 4 lasia sokerimehua ja jäätelö ja ne olisi pitänyt tyytyväisenä syödä. Siis sata grammaa hiilareita. Neljän tunnin välein mitataan ja sitten korjataan jälkikäteen Actrapidilla. Oon tosi vihainen ja nälissäni!!! Join oksentamisen (kipulääkkeistä) jälkeen lasillisen mehukeittoa ja nyt vs on sitten 14,5. Mietinkin jo salaa syömistä ja omilla pistämistä, onneksi huomenna aletaan laittaa taas oikeita insuliineja.

Olo on nyt niiiiin helpottunut, jaksamista kaikille! Täydellinen pieni olento odottaa palkintona.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #248 : Helmikuu 10, 2014, 23:06:25 ip »

Onnea!!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Eline

• Jäsen
« Vastaus #249 : Helmikuu 10, 2014, 23:56:12 ip »

Paljon onnea Musti pikkuisessa! :) Kuulostaa kyllä raivostuttavalta tuo kun ei saa itse pistää insuliinia!  >:( Mulla oli tuo systeemi yön (lapsi syntyi 21.30) ja aamulla sain helpottuneena omat insuliiniä käyttöön.
Kirjattu
D1 since 2000

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #250 : Helmikuu 11, 2014, 08:07:02 ap »

Onnea Musti ja perhe!
Kirjattu

veevuska

• Aloittelija
« Vastaus #251 : Helmikuu 11, 2014, 09:03:36 ap »

Paljon onnea Mustille ja koko perheelle !!! Hiukan julman kuuloinen tuo sokeritippa + actrapid systeemi, toivottavasti tänään helpottaa kun saat omat insuliinit käyttöön ! Ja huikeaa että samana iltana jo pääsit ylös ! Tsemppiä ja nauti nyt vauvan tuoksusta <3
Kirjattu

Mini

• Aktiivinen
« Vastaus #252 : Helmikuu 11, 2014, 09:22:40 ap »

Paljon onnea Mustille + perheelle tuoreesta tulokkaasta!  :-*
Kirjattu
D1 -91
Apidra A-C Spirit Combo pumpussa 04/2012

Linkkejä