Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???  (Luettu 3563 kertaa)

Uljas

• Veteraani
Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
« Vastaus #15 : Syyskuu 05, 2013, 10:01:08 ap »

Mä tosiaan huomasin tuon ihan sattumalta, ampulli oli ollut käytössä jo ainakin 1 vrk. Sitten bongasin kuplan letkusta, inskaa oli tietty molemmin puolin sitä kuplaa ja lähdin tätä ajamaan pois koska olin menossa nukkumaan. Oikeesti, vaikka tulossa olisi uusi kupla niin kyllä se työntää inskaa/ilmaa ulos. Näin mulla on toiminut aina! Eli siitä olen erimieltä kyllä teknisen tuen kanssa. Ja toisekseen, olisihan näkyviin tullut uusi kupla letkuun koska inskaa kulki edellä! Ei tullut, eikä ampullissa edes ollut kuplia. Kävikö sulle just näin dadda? Mulle on käynyt itseasiassa tätä joskus ennenkin, nyt tuli mieleen.. luulin että piuhassa oli vika ja vaihdoin sen. Ei sitten välttämättä ollutkaan..?

Nyt kun olen saanut tutkailtua pumppua ja Reiskan linkittämää kuvaa (kiitos!!!) niin kappas vaan mulla on tilanne 16!!! Eli mitäs tuossa niinkun käytännön tasolla tapahtuu? Auttaa kun vaihtaa ampullin uudestaan, sen hokasin mutta sitä en että miten tuo vaikuttaa insuliinin syöttöön vai vaikuttaako? Ja miten on mahdollista että suora mäntä+suora ampulli eivät kohtaa vaan menee noin kun kuvassa 16? Onko tohon syynä huono adapteri vai eikö muka mäntä olekaan suorassa?
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #16 : Syyskuu 05, 2013, 10:08:36 ap »

Vaihdoin ampullin (taas :D) ja tilanne 16 säilyy! Mitäs pirua mä nyt teen..? Tänään saapuu uus adapteri jos se ei korjaa tota niin sittenhän mä oon aika kiipelissä :(
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Syyskuu 05, 2013, 10:28:18 ap »

Vaihdoin ampullin (taas :D) ja tilanne 16 säilyy! Mitäs pirua mä nyt teen..? Tänään saapuu uus adapteri jos se ei korjaa tota niin sittenhän mä oon aika kiipelissä :(
Teetkö ampullin täytön niin että jätät sen vajaaksi (< 3.15 ml) ? Vajaatäytössä sitä männänvartta pitää ensiksi ajaa ylemmäs jotta männänvarren tappi asettuu valmiiksi siihen ampullin männän koloseen jo ennenkuin aloitat katerin täytön. Lue se katetrin täytön kohta manuaalista, siinä kerrotaan miten männänvartta ajetaan ylöspäin.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Syyskuu 05, 2013, 11:21:06 ap »

Ja miten on mahdollista että suora mäntä+suora ampulli eivät kohtaa vaan menee noin kun kuvassa 16? Onko tohon syynä huono adapteri vai eikö muka mäntä olekaan suorassa?
Ilmeisesti voi käydä niin että kun katetrin täytön avulla ajaa männänvartta ylös ja se saavuttaa ampullin männän niin se ei aina osu niin tarkasti keskelle kolosta etteikö mäntä hieman liikkuisi ja ajaisi inskaa jo siinä vaiheessa katetriin vaikka männänvarressa on vielä paljon väljää jäljellä. Jos tuota ei osaa varoa niin saattaa näyttää siltä että kateri tuli täyteen ja tulee otettua pumppu siinä vaiheessa käyttöön. Nyt kun se sitten alkaa hissukseen basaalilla ja boluksilla mäntää työntämään niin välillä ampullin mäntä liikkuu ja välillä männävarsi uppoaa enemmän koloseen -> Inskan syöttö epätasaista. Tilannehan on tietysti paha ja vaarallinen niin kauan kun sitä välystä on mutta tasaantuu sitten.

Ilmeisesti näin on tapahtunut muuallakin kun ovat noinkin paljon tuosta manuaalissa varoittaneet.

Kuten aiemmin kerroin niin itse en ole tähän törmännyt koska olen aina täyttänyt ampullin täyteen (3.15 ml) mikä vastaa sitä männänvarren aloituskohtaa ja minun ei ole tarvinnut mittailla silmämääräisesti mihin kohtaan männänvartta pitäisi ajaa.

Pitää kuitenkin jatkossa tuota männännänvartta tarkkailla koska voisihan siinä minullakin käydä niin että kun ampulli työnnetään pumppuun ja kierretään korkki kiinni niin varsi jää kolosesta hieman ulos (työntää tietysti hemmetisti inskaa ulos jo siinä vaiheessa) ja voi aiheuttaa ainakin epätasaista syöttöä aluksi.

Eli vielä kerran: Männänvarsi pitää tarkistaa että on kokonaan kolosen sisällä ennenkuin aloitetaan katetrin täyttö. Jos ei ole niin ampulli irroitettava ja tehtävä uusi mittailu ja varren ylöpäin ajo. 
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #19 : Syyskuu 05, 2013, 11:27:30 ap »

Ei ollut täytön jälkeen vaan kesken ampullin, kun huomasin kuplan. Ja on mulle käynyt sitäkin että ruuttaa sinne välin, mutta sen kyllä huomaa silminnähden ampullin ikkunasta ja varsinkin siitä hajusta, tarkistin ja ei sinne väliin ollut mennyt mitään. Mutta mulla ei ole ollut mystisiä korkeita, eli muuten syöttää normaalisti inskaa. Ite ajattelin että vois olla just mitä tuki sanoi että oli isompi kupla tulossa, siis kun siinä liittimessä on se "kuplasieppari". Ei kyllä tullut isompaa kuplaa mutta ehkä se hajosi/siirtyi siinä naputellessa. Ja käytin siis "täytä katetri" - toimintoa.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Syyskuu 05, 2013, 11:33:07 ap »

Tosta männänvarresta, mulle neuvottiin (edustaja vai olikohan äskoo...) että siinä täytön yhteydessä kun tulee näkyviin se lukema "315" niin nuolinäppäimellä ajetaan se luku AINA pienemmäksi kuin todellinen määrä. Tai sitten ylitäytän ampullin että siinä on enemmän kuin se 315. Joka tapauksessa että näytön luku on pienempi kuin ampullissa on oikeasti inskaa. Eli sitten kun kierrän ampullin kiinni, mäntä menee varmasti pohjaan ja ruuttaa jo inskaa voimalla letkuun, ja ajaa pahimmat kuplat pois. Ikinä en oo täyttänyt niin että mäntä jäisi vajaaksi ja pitäisi ajaa ampullin laiton jälkeen, tullut mieleenkään että niin voisi käydä...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Syyskuu 05, 2013, 11:36:23 ap »

Ite ajattelin että vois olla just mitä tuki sanoi että oli isompi kupla tulossa, siis kun siinä liittimessä on se "kuplasieppari".
Onkohan minun käsitykseni aineiden käyttäytymisestä puutteellinen kun en ymmärrä miten ilmakupla, oli suuri tai pieni, voi aiheuttaa tukoksen  :)

Minun mielestä ilmakuplat aiheuttavat vain epätarkkuutta (pienentävät) insuliinin annostelua.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Syyskuu 05, 2013, 11:40:28 ap »

Tosta männänvarresta, mulle neuvottiin (edustaja vai olikohan äskoo...) että siinä täytön yhteydessä kun tulee näkyviin se lukema "315" niin nuolinäppäimellä ajetaan se luku AINA pienemmäksi kuin todellinen määrä
Joo, siinä manuaalissa kehotetaan ajamaan 315 -> 310. Itse en ole noin tehnyt mutta minulla lienee aina hieman yli sen 3.15 ml:n. Ei minun näkötarkkuudella noita niin tarkasti mittailla  :)
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Syyskuu 05, 2013, 11:44:33 ap »

:)

Ei se letkussa aiheutakaan, vaan siellä liittimen "kuplasiepparissa" - katso suurennuslasilla vaikka. Eli jos ampullista on vielä tulossa ilmaa, se kertyy ensin tuohon liittimen laajempaan osaa ennenkuin menee itse letkuosaan liittimen kapeamman osan kautta. Ja siihen kun kertyy niin täytössä estää edellä olevaa inskaa liikkumasta eteenpäin. Siksi sitä naputellaan täyttäessä, että ne kuplat menisivät tuosta kavennuskohdasta eteenpäin. Liekö kuplien pintajännitys joka niitä siinä suulla pitää, kunnes männän paine ne letkuun pakottaa..? Olen pikku päässäni päätellyt, että tuo kavennuskohta on nimenomaan siksi, että isommat kuplat eivät normaalikäytössä pääsisi liian helposti letkuun vaan pilkkoutuisivat...
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Syyskuu 05, 2013, 11:49:36 ap »

:)

Ei se letkussa aiheutakaan, vaan siellä liittimen "kuplasiepparissa" - katso suurennuslasilla vaikka. Eli jos ampullista on vielä tulossa ilmaa, se kertyy ensin tuohon liittimen laajempaan osaa ennenkuin menee itse letkuosaan liittimen kapeamman osan kautta. Ja siihen kun kertyy niin täytössä estää edellä olevaa inskaa liikkumasta eteenpäin. Siksi sitä naputellaan täyttäessä, että ne kuplat menisivät tuosta kavennuskohdasta eteenpäin. Liekö kuplien pintajännitys joka niitä siinä suulla pitää, kunnes männän paine ne letkuun pakottaa..? Olen pikku päässäni päätellyt, että tuo kavennuskohta on nimenomaan siksi, että isommat kuplat eivät normaalikäytössä pääsisi liian helposti letkuun vaan pilkkoutuisivat...
Väitän että ei voi olla merkittä este. Sinne letkuun menee kuplia jos sieppariin kertyy tarpeeksi kuplia mutta ei pysty merkittävästi aiheuttamaan painetta.
Kirjattu

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #25 : Syyskuu 05, 2013, 12:03:51 ip »

Heh, kyllä mä luulin oikeesti et se on aloituspakkaus.. no anyway nyt tuli uudet osat. Taas ampullin täyttö ja siellähän se kuva 16 taas komeilee. Ei se me sinne pohjaan saakka. Aivan mystisiä korkeita on päivittäin.. just näitä nukkuun mennessä vs 7, aamulla 20 tyylisiä... vaikka basaalia on nostettu! Ja mä en käytä täysiä ampulleja oikeestaan koskaan. Inskaa menee sen verran vähän että täysi ampulli riittää niin kauaksi aikaa että inskan tehot alkaa hiipuun viimeisinä päivinä ja se taas aiheuttaa korkeita tietenkin. Tosin ei epätasasesti vaan koko ajan..

Kysymys kuuluukin, mitäs nyt? Mä koitan vissiin vielä kerran vaihtaa ampullin ja vetää sen lukeman pienemmäksi kun mitä ampulli näyttää. Oon meinaan yleensä tähdänny lähes samoihin. Yleensä jää hitusen vajaaksi ja katetrin täytöllä teen loput.
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Syyskuu 05, 2013, 12:41:02 ip »

Kysymys kuuluukin, mitäs nyt? Mä koitan vissiin vielä kerran vaihtaa ampullin ja vetää sen lukeman pienemmäksi kun mitä ampulli näyttää. Oon meinaan yleensä tähdänny lähes samoihin. Yleensä jää hitusen vajaaksi ja katetrin täytöllä teen loput.
Irroita se nykyinen ampulli ja tee aloitus uudelleen.

Se menee oikein silloin kun ampullin takaisinlaiton jälkeen se männänvarsi on täysin siellä ampullin kolosen sisällä. Siinä männänvarren tapissa taitaa olla vielä kierre (en pääse nyt omastani tarkistamaan) eli jos se ei mene aluksi täysin sisääsn niin ei taida se katetrin täyttökään sitä loppuun asti työntää.
Ideana kait on että kun sitä ampullia laitetaan pumppuun siitä korkista kiertämällä niin ampullin männän kolonen kiertyy kierteen avulla siihen männäntappiin.

Minulle on kyllä yllätys jos kuvaamasi ongelma pääsee syntymään tilanteessa kun männätappi on kyllä osittain kiertynyt sisään muttei kokonaan. Ajattelin että ongelma olisi kun se tappi ei ole ollenkaan siellä kolossa ja alkaa siitä sitten hiljalleen hakeutumaan paikkaansa kun kateria täytetään.

Täytyy tutkia nuo tapit ja kierteet tarkemmin kun itse seuraavan kerran ampullin vaihdan.
Kirjattu

Deippa

• Intoilija
« Vastaus #27 : Syyskuu 05, 2013, 13:27:06 ip »

Minä kans kerran tutkailin tuota asiaa, niin näytti siltä että siinä pumpun tapissa/säiliön männässä olis kierrettä. Eli tosiaan pumpusta sen tapin pitäisi olla riittävän ulkona että säiliöta paikoilleen kierrettäessä mäntä varmasti pohjaa. Muistelen että kerran mullekin olis käyny noin että jätti jotenkin menemättä siihen pohjaan saakka ja mahto muuten olla että sattui vajaatäytön kanssa. (oli jostain syystä vajaa täyttö, vaikka en yleensä harrasta). Huomasin asian kun olin kiertänyt säiliön paikolleen heti ja inskaa alkoi tulla letkusta ennen kuin tuo yksikkölukema oli edes lähelläkään todellista määrää.

Minusta tuo on aika riskaabelia että sen tarvii kiertyä toimiakseen varmasti. Eihän sitä inskaa kuitenkaan mikään voima ime sieltä letkusta alipaineella että sen männän tarvitsisi olla "lukittuna" männänvarteen. Eikä varsi pakita koskaan käytössä.

Tässäkin on vielä eroa AC:n ja VEOn välillä. Veossa nimittäin tehdään pojalle aina vajaa täyttö ja pumpun ohjeistus siinä ruudullakin käskee nimenomaan ensin laittamaan säiliön paikolleen ja sitten aletaan ajamaan tyhjiä pois. Siinähän ei tuommoista 315 yksikön lukemia edes näy.
Kirjattu
D1 -92, AccuCheck Combo 2/12-> Nyt A-C Insight 1/17->
Poika D1 -10, AccuCheck Combo 4/11-> Medtronic VEO 6/11-> Nyt 640G -> 9/15

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Syyskuu 05, 2013, 13:38:14 ip »

On tärkeää että kun se ampulli laitetaan pumppuun niin se KIERRETÄÄN siitä korkista eikä työnnetä. Jos työntää niin se männänpää ei tietenkään kierry siihen männäntapin kierteeseen vaan työntää reilusti inskaa jo siinä vaiheessa katetriin.

Operaation jälkeen tarkistetaan että ne osat asettuivat tarpeeksi hyvin toisiinsa sen kuvan mukaisesti.

Kannattaa lukea tarkkaan ne ohjeet ampullin vaihdosta siitä manuaalista.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Syyskuu 05, 2013, 13:52:07 ip »

Minusta tuo on aika riskaabelia että sen tarvii kiertyä toimiakseen varmasti. Eihän sitä inskaa kuitenkaan mikään voima ime sieltä letkusta alipaineella että sen männän tarvitsisi olla "lukittuna" männänvarteen. Eikä varsi pakita koskaan käytössä.

En ole kyllä nyt aivan varma että tämä on se tilanne joka aiheutti alkuperäisen kysyjän ongelman, ainakin jos se männänvarsi on kuitenkin osittain kiertynyt sisään muttei kokonaan. Voisiko siinä sitten käydä niin että kun se männäntappi etenee niin se kiertyy samalla ja pääse osittain työntymään lisää ampullin männän kierteeseen ja aiheuttamaan sillä tavalla vajausta insuliinin syötössä tai ajoittain jopa pysäyttämään ampullin männän etenemisen.

Paljon vaarallisemmalta kuulostaa tilanne jos ei tee sitä ampullin kiertämistä vaan vain työntää sen sisään ja männänvarren tappi jää siihen ampullin männän päähän epämääräisesti kantamaan. Siinä voi pumpun käynnistyksen jälkeen tapahtua pitkään epämääräistä syöttöä kun se männän tapin kierre hakee ensimmäiset kontaktit ampullin männän kierteistä.
Kirjattu

Linkkejä