Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???  (Luettu 3561 kertaa)

Uljas

• Veteraani
AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
« : Syyskuu 04, 2013, 09:11:44 ap »

Olen tässä parikin kuukautta jo kärsinyt aivan mystisistä korkeista! Basaalit ovat olleet samaa luokkaa "vuosia" viime viikolla nostin ihan skidisti kun alkoi hirvittää aamusokrut.. Usein käy niin että menen nukkumaan sokrujen ollessa 6-9, ysiä saatan tiputtaa alemmas vaikka 0,3 boluksella mutten aina. Sitten mä herään aamulla ihan kauhulukemiin!!! Esimerkkinä eilinen, vs ennen iltapalaa 6,3. Iltapalaksi vain 1,5dl turkkijugua josta kokonaishiilarit jää noin 5g. en bolustanu, tunnustan, tuntui että sokrut oli laskusuunnassa ennen syömistä. No nukkumaan mentiin pari tuntia myöhemmin, vs. 9,0. Bolustin tässä vaiheessa 0,3. Ennen tätä olin huomaanyt keskellä piuhaa pienen kuplan ja aloin ajaa sitä pois letkusta ettei tuu taas ylläriä yöllä. Ihmetyksekseni katetrin täyttö menossa jo 7ky:ssä, kupla ei liiku vieläkään eikä ulos tule insuliinia. Koitin 3 kertaa katetrin täyttöä ja kolmannella kerralla lähti kupla eteneen  :o Luulin sen olleen joku tilapäinen sekoilu ja tilanne korjattu kun taas inska kulkee. Ja sitten maate, bolustin siis tuon yllämainitus 0,3:n tämän jälkeen. Ja tiedin että aamulla vs pitäisi olla 8. Ja kuinkas taas kävikään... 19,5!! Olo on taas sen mukainen, taas aamu jolloin ei tarvi syödä. Ja ties kuinka mones! Ajatukset meni tuohon outoon eilis illan kuplan häätöön.. ONKO MUN PUMPPU RIKKI???? Tämä kyllä selittäisi kaikki ihmeelliset korkeat. Mulla on oikeesti ollut ihan hyvä tasapaino hobis ollut 6,5-7,0 välillä. Nyt oon ihan ilman syytä mittaillut päivittäin 15-20 lukemia. Silmänpohjista löytyi 2kk:n korkeiden jälkeen muutoksia, on varmaan sattumaa, mut paniikki on aika megalomaaninen. Pitkää varainskaa ei ole, enkä ehkä uskaltais laittaakaan, humalog kynä on ollut ahkerassa käytössä pari kk, koska pumpulla tehdyt korjaukset vaikuttaa niin hitaasti että korjaan aina kynällä katastrofit jotta ne jäis parin tunnin eikä kokopäivän mittaisiksi. Huoh.. mut mitäs nyt teen..? Enhän mä voi varmasti tietää onko se rikki, mut mitä jos on???
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

Mini

• Aktiivinen
Vs: AC SPIRIT COMBO, HAJOSIKO TÄÄ???
« Vastaus #1 : Syyskuu 04, 2013, 09:34:06 ap »

Huijjuij!  :o
Kyllä mä soittaisin omaan hoitopaikkaan ja varmaan pumppufirmaan, kai se pitäis jotenkin saada tarkistettua kun ei tuo tosiaan normaalilta kyllä kuulosta!

Tsemppiä Uljas!  :-*
Kirjattu
D1 -91
Apidra A-C Spirit Combo pumpussa 04/2012

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #2 : Syyskuu 04, 2013, 10:11:50 ap »

Kiitos mini :)

Soitin d-polille, automaatti sanoi ettei tartte soitella ennen klo 13 :D Eli ei apuja sieltä. Sitten rohkaistuin ja soitin accucheckille, käskivät vaan vaihtaa kaikki osat ja menivät sanattomaksi kun kerroin että vuosi tai pari sitten ne on vissiin vaihdettu.. kuulemma 2kk välein pitäisi! Mä oon saanu alotuspakkauksen kun sain pumpun ja kerran extra setin kun tuli jotain elektronista häiriöö. Nyt täytyy soitella edustajalle ja pyytää uusia alotuspakkauksia. Siis kuulemma pattereitakaan ei tarvis ikinä ostaa :o Montakohan vuotta oon niitäkin kaupasta raijannut.... No toivotaan nyt että tuo auttaa! Jotenkin en usko siihen mutta ei voi muuta kun koittaa. Rupee nää hirmusokrut jo todellakin kypsyttään :(
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Mini

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Syyskuu 04, 2013, 10:35:03 ap »

Uhh! Vähän useammin juu!  ;)

Saatko tarvikejakelusta jutut vai just edustajalta? Kaikki pitäis kyllä saada ja siinä tarvikepakkauksessa on tosiaan myös pattereita!  :)

Jotenkin en kyllä jaksais uskoa että kyse on nyt parista osasta jos tolla lailla tökkii? Toivotaan, että kumminkin auttais, muutoin ota uudestaan taas yhteyttä!  :)

Ja tee nyt vielä se pumpun oma toimintatesti minkä se suorittaa kun vaihdat patteria!

Kirjattu
D1 -91
Apidra A-C Spirit Combo pumpussa 04/2012

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Syyskuu 04, 2013, 10:41:53 ap »

Ennen tätä olin huomaanyt keskellä piuhaa pienen kuplan ja aloin ajaa sitä pois letkusta ettei tuu taas ylläriä yöllä. Ihmetyksekseni katetrin täyttö menossa jo 7ky:ssä, kupla ei liiku vieläkään eikä ulos tule insuliinia. Koitin 3 kertaa katetrin täyttöä ja kolmannella kerralla lähti kupla eteneen  :o
Kun tarkistit noin (katetrin täytöllä) niin eikö sieltä letkun päästä sitten tullut inskaa yhtään tai hyvin hävän ?
Itse tarkistan pelkästään antamalla 0,5 IU:ta boluksella ja katsomalla irroitetun katetrin päästä että ilmestyy isohko tippa. Katerin täytöllähän sitä pitäisi tulla aika runsaasti.
Jos inskaa ei tule niin tuolla tavalla kokeiltuna niin sitten on jokin pielessä.

Yksi mahdollinen vuotokohta on se katetrin ja ampullin liitos, se Luer-kanta jolla kateri kierretään kiinni voi murtua niin että halkeamaa ei helposti huomaa.
Jos vuotaa niin kanta pitäisi tulla kosteaksi ja tuntua se kirpeä inskan haju kun on bolustanut (ja mennyt harakoille).
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Syyskuu 04, 2013, 10:59:29 ap »

Kysyn vaan että onko sun kohdalla käynyt niin, että pumppualoituksen teki d-hoitaja ilman pumppuedustajaa/opetushoitajaa? Vähän on retuperälle jäänyt opastus.

Toivottavasti vika selviää pian ja sokerit tasaantuu!  :)

Ja hätätilanteessa mä oon soittanut suoraan pumppufirman päivystykseen. Sieltä on neuvo tullut joka kerta, myös illalla kun d-hoitaja ei tietenkään puhelimeen vastaa.

(Ennen A-C Spirit, nyt Medtronic)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #6 : Syyskuu 04, 2013, 11:24:52 ap »

Eka keskustelin teknisen tuen kanssa joka oli sitä mieltä että homma korjaantuu jos vaihdan ne osat ja se ettei inska liikkunut mihinkään johtuu siitä että ampullista oli tulossa iso kupla. No ei kyl ollut ja toisekseen jos olis niin kyllä se ilmakin on mulla edennyt siellä letkussa! Kehoitti viel soittaan edustajalle et saan niitä alotuspaketteja. Edustaja oli saksassa mutta yhdellä puhelulla sai mulle pikapaketin lähtemään, tulee huomenna kotiin :) Välinejakeluun sain lähetteen että mulle tilataan 3kk välein se tarvikepakkaus :) Ja tulipa samalla sellainen tieto että pumpussa ei edes saisi käyttää kaupan pattereita kun hätätapauksessa!! No just.. monta vuotta on menty kaupan pattereilla... niissä on jotain jännite-eroja jotka voi haitata pumpun toimintaa.

Reiska: Ei tullut letkusta insuliinia ulos eikä se kupla liikkunut. Kolmannella yrittämällä sitten lähti mömmöt eteenpäin normaalisti ja huom! sieltä EI tullut uutta kuplaa, joten tekninen tuki on kyllä vähän hakoteillä..

Toukkis: AC spirit alotettiin niin että oli edustajakin. Tunnin siellä kökötin mutta toki keskityin eniten siihen, mitä nappia kuuluu painaa joten en tiedä onko silloin mainittu jotain vaihtoväliä. Epäilen kyllä, koska kaikki on ollut uutta niin olisin varmasti pannut johkin ylös että ne pitää vaihtaa. AC Combo vaihto: ei tainnut olla edustaja paikalla. D-hoitaja vaan joka nyt on jo eläkkeellä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Syyskuu 04, 2013, 11:41:01 ap »

Sehän voi sitten hyvinkin olla syy niissä kaupan pattereissa? Toivotaan näin!
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Syyskuu 04, 2013, 11:52:43 ap »

Sehän voi sitten hyvinkin olla syy niissä kaupan pattereissa? Toivotaan näin!
Jos se pumppu on reagoinut normaalisti ja moottori "sätkättänyt" kun bolustanut niin tuskin johtuu patterista.

Liikkuiko se mäntä ja pyörikö sitä mäntää työntävä "ruuvi" kun teit sen testin.
Tee seuraavalla kerralla testi niin että anna katetrin täytön juosta reilusti ja tarkkaile liikkuuko mäntä. Tuo takkuilu saattaa olla sitten ajoittaista ja voisit ajaa nykyisen ampullin tyhjäksi tekemällä sitä testiä ja tarkkailemalla että mäntä liikkuu joka kerralla ja se ruuvi pyörii. Jos takertelee välillä niin sitten se pumppu pitää huoltaa tai vaihtaa.
Kirjattu

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #9 : Syyskuu 04, 2013, 16:55:35 ip »

Juu kyllä pumppu tsuksutteli mutten osaa sanoa pyörikö se ruuvi vai ei. Edellisellä kerralla ampullia vaihtaessa tuli elektroninen häiriö. Täytyy alkaa kohta tekemään testejä! Päivän olin liikenteessä ihan varakynää käyttäen, pumppu on huilimassa nyt..
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Syyskuu 04, 2013, 18:46:28 ip »

Edellisellä kerralla ampullia vaihtaessa tuli elektroninen häiriö.
Tuo error kuullostaa huolestuttavalta. Ei ole minulla tullu koskaan. Teitkö nämä manuualissa kerrotut toimenpiteet ?
-----------------------------------------------------------------------------------------
The self-test is not completed correctly (after an Error E7: ELECTRONIC ERROR):
Remove the battery, wait a few seconds, and insert it again. If the self-test is still not completed correctly, contact your local pump support (details on inside back cover).
------------------------------------------------------------------------------------------
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Syyskuu 04, 2013, 19:01:46 ip »

Ja tulipa samalla sellainen tieto että pumpussa ei edes saisi käyttää kaupan pattereita kun hätätapauksessa!! No just.. monta vuotta on menty kaupan pattereilla... niissä on jotain jännite-eroja jotka voi haitata pumpun toimintaa.
Oletko valinnut sen paristotyypin oikein. Valinta tehdään muistaakseni selftestin jälkeen kun paristo on vaihdettu (NiMH,Lithium/Alkaline).
Ne tarvikepakkauksen paristot on ihan tavallisia alkaaliparistoja merkiltään "power one". Se jännite-ero liittyyn noihin ladattaviin akkuhin (NiMH) mutta pumpun pitäisi toimia myös niillä kunhan valitsee tuon tyypin oikein (en ole itse koskaan kokeillut).
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Syyskuu 04, 2013, 19:20:02 ip »

Olisiko käynyt tuo liitekuvan kohdassa 16 esitetty tilanne jossa mäntä ei ole kunnolla asettunut ampullissa ja aiheuttanut klappia ja mäntä ei aina edennyt kun pumppu "ajoi kiinni" tuon klapin.

Itsekkään en ole tuota koskaan muistanut tarkistaa mutta täytän aina täyteen (3.15 ml) jolloin tuota ei ehkä pääse syntymään.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #13 : Syyskuu 04, 2013, 22:33:41 ip »

Uljas, mua oli sama tilanne pari päivää takaperin, että kupla ei liikkunut eikä päästä tullut inskaa,kuin vasta kolmannella täyttöyrityksellä. Syytä ei löytynyt.

Mut hei, ne ei tosiaan ole mitään ALOITUSpakkauksia. Tarvikepakkauksia joita käytetään jatkuvasti normaalikäytössä, ja jotka löytyy hoitotarvikelähetteestä. Jos ei niin sut on TODELLA jätetty heitteille!!

Ja kiva kun taas kirjoittelet!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Syyskuu 05, 2013, 09:03:01 ap »

Uljas, mua oli sama tilanne pari päivää takaperin, että kupla ei liikkunut eikä päästä tullut inskaa,kuin vasta kolmannella täyttöyrityksellä. Syytä ei löytynyt.
Ei voi olla totta, toivottavasti tämä on jokin väärinkäsitys  :-\
Dadda, oliko kyse ampullin täytön/vaihdon jälkeinen tilanne vai samanlainen testitilanne liittyen pumpun syöttöongelmaan mitä Uljaksella ?

Ampullin vaihdon jälkeenhän kun aloitetaan katetrin täyttö niin voi kestää tovin ennenkuin se mäntä ja ruuvi on ajanut välykset pois ja inska ja kuplat alkaa kunnolla liikkumaan. Jos se ruuvi joka työntää mäntää jää tuon liittämäni kuvan mukaisesti ulos kolosta niin voi tapahtua kaikenlaista epämääräistä ainakin siinä aloitustilanteessa. Toivottavasti ei kuitenkaan myöhemmässä käytössä.
Kirjattu

Linkkejä