Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6896 jäsentä  •  416894 viestiä  •  19920 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Amatööridiabentti, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: KELA.n korvaukset  (Luettu 11107 kertaa)

Harri

• Vieras
KELA.n korvaukset
« : Elokuu 22, 2013, 13:02:53 ip »

Moro Tampereelta !!

Olisin tiedustellut noista korvausasioista erästä juttua. Minulla todettiin D-2 1/3-13 ja jouduin sairaalaan jossa saatiin sopiva lääkitys kohdalleen niin että 11/3 sain lähteä kotiin. Reseptit sain mukaan. Kotimatkalla menin apteekkiin noutamaan lääkkeitäni ja koska minulla ei ollut vielä silloin tuota Kelan korttia, jossa on tuo D-2 koodi, niiin piti maksaa ne lääkkeet itse. Sairaalasta lähti B-lausunto Kelaan 12/3 jossa se käsiteltiin 15/3 ja sain korvauspäätöksen josta sitten minulle ilmoitettiin.
 Sairaalassa sanoi D-hoitaja, että vaikka minulla ei olekaan vielä sitä statusta, niin voin myöhemmin hakea korvausta tuosta ensiostosta. Menin sitten heinäkuun alussa Kelan toimistoon ja  tein hakemuksen. Virkailija täytti sen ja sanoi, että parin viikon sisällä tulee rahat tilille.
 Ei tullut rahoja vaan hylkäyspäätös. Samassa paperissa tosin mainittiin, että jos lääkkeet on pakko ostaa ennen korvauspäätöstä niin korvaus voidaan maksaa. Niinhän minulle kävi. Tein valituksen mutta asia ei muuttunut. Nyt lähetin Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle valituksen ja epäilenpä ettei asia muutu.
 Muutamia kysymyksiä tämä herätti. Miksi ei Kelan virkailija siellä toimistolla heti kertonut asiaa ja jos kerran korvausta on mahdolllista saada myös jälkikäteen niin miksi ei tullut.
 Onko näitä tapauksia paljonkin ja lopputulos aina sama ?

terv.  Harri
Kirjattu

Stumppi

• Intoilija
Vs: KELA.n korvaukset
« Vastaus #1 : Elokuu 22, 2013, 13:18:20 ip »

Minulla kävi samoin. TYKSistä päästyäni oli insuliinit loppu, joten piti apteekista kustantaa lisää ennen kuin oli 103 merkintää kortista. En saanut rahoja tuosta takaisin, mutta eipä sille mitään voi. :)
Kirjattu
Turkkulaine ykköstyyppi, muuten terve!
Levemir&NovoRapid&Positiivinen elämänasenne

Harri

• Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 22, 2013, 20:58:32 ip »

Moro !!

Kysynkin siksi, että pitäisikö asiaa selventää jollain lailla, ettei potilaille anneta väärää tietoa sairaaloissa ja ehkä asiaa auttaisi jos lääkäri voisi lähettää b-lausunnon aikaisemmin eli heti kun tauti on todettu ja potilas on vielä sairaalassa.
Kirjattu

Philomela

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Elokuu 22, 2013, 21:21:20 ip »

Minä taas sain odottaa B-lausuntoa puoli vuotta ja maksoin sen ajan lääkkeet itse.
Kirjattu

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Elokuu 22, 2013, 21:39:21 ip »

Philomela, saitko sinä korvaukset Kelasta jälkeenpäin?
Kirjattu
D2

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Elokuu 22, 2013, 21:46:23 ip »

Hei!

Kela se Jatkaa Lainvastaisia Korvauspäätöksiä antamalla kokonaan korvattavista lääkkeistä hylkääviä päätöksiä.

Sehän on virkamiehenä tehty virkavirhe!

Käräjille tällaiset Kelan korvauspäätöksiä tekevät kuuluisi yleisen syyttäjän haastaa.

Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #6 : Elokuu 22, 2013, 22:39:37 ip »

Moro !!

Kysynkin siksi, että pitäisikö asiaa selventää jollain lailla, ettei potilaille anneta väärää tietoa sairaaloissa ja ehkä asiaa auttaisi jos lääkäri voisi lähettää b-lausunnon aikaisemmin eli heti kun tauti on todettu ja potilas on vielä sairaalassa.

Hei.  :)

Minulle määrättiin muutama vuosi sitten 100%:sti korvattava vatsalääke. Lääke määrättiin maaliskuussa, mutta todistussotkujen takia korvattavuus hyväksyttiin Kelassa vasta heinäkuussa. Siihen saakka lääke piti maksaa itse.

Minulle kerrottiin (ja näin myös tapahtui), että korvauksen saa siitä päivästä lähtien, kun Kelassa on tehty myöntävä päätös. Korvauksen saa suoraan apteekissa, jos näyttää siellä kotiin lähetetyn päätöksen (jos Kela-kortti ei ole vielä tullut) tai takautuvasti jättämällä Kelaan hakemuksen ja apteekin kuitin, jos kuitissa on päätöksentekopäivämäärää myöhäisempi päiväys.
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

Philomela

• Vanha tekijä
« Vastaus #7 : Elokuu 22, 2013, 22:44:19 ip »

Philomela, saitko sinä korvaukset Kelasta jälkeenpäin?

En saanut. En kyllä hakenutkaan. Enkä edes tajunnut olla tyytymätön  ;D
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Elokuu 23, 2013, 11:32:39 ap »

Minulle kerrottiin (ja näin myös tapahtui), että korvauksen saa siitä päivästä lähtien, kun Kelassa on tehty myöntävä päätös.
Ei ole kyllä minun erikoisalaa mutta Kelan sivulta:
http://www.kela.fi/laakkeet_erityiskorvaus
--------------------------------------------------------------------------------------
Saat kuitenkin lääkkeet korvattuina apteekista jo ennen kuin olet saanut uuden Kela-kortin, kun apteekki tarkistaa korvausoikeutesi Kelan suorakorvaustietojen kyselypalvelusta.

Erityiskorvaus voidaan maksaa lääkkeistä, jotka on ostettu sen jälkeen,
kun B-lääkärinlausunto on toimitettu Kelaan.
---------------------------------------------------------------------------------------
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre 8/2018. Android APS 12/2018.

Harri

• Vieras
« Vastaus #9 : Elokuu 23, 2013, 11:39:56 ap »

Moro !!

Kysyin tätä tällä sivulla siksi, että saisin vaikkapa liitolta jonkinlaisen vastauksen, onko tämä kovin yleistä koko kentässä ja onko eri puolella maata erilaisia käytäntöjä tai tulkintoja.
Kirjattu

Philomela

• Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Elokuu 23, 2013, 22:04:33 ip »

Kyllä minä sitten sain sen korvauksen kun B-todistuksen perusteella päätös oli Kelassa tehty, mutta en ollut ehtinyt saada uutta Kela-korttia.  Mutta tosiaan puoli vuotta siinä ehti mennä ennen kuin B-todistus tehtiin eikä siinä käsittääkseni mitään lainvastaista ole.
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Elokuu 23, 2013, 23:22:53 ip »

Hei!

Kyllähän siinä on se pitkä käsittely aika lainvastaista.

Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #12 : Elokuu 24, 2013, 09:15:07 ap »

Hankin viime kesänä noin sadan euron edestä d-lääkkeitä. Enpä taida nyt saada niistä korvausta. En ole tarkistanut, onko Kelan päätös tehty ostosten jälkeen. Hyvä, etten ole edes hakenut vielä. :)
Kirjattu

Philomela

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Elokuu 24, 2013, 10:56:23 ap »

Koskeeko tämä kaikkien sairauksien B-todistusta vai vain diabetestä?
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Elokuu 24, 2013, 16:59:19 ip »

Koskeeko tämä kaikkien sairauksien B-todistusta vai vain diabetestä?
Kyllä se kaiketi menee kaikilla samalla tavalla:
http://www.kela.fi/laakkeet_erityiskorvaus
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre 8/2018. Android APS 12/2018.

Linkkejä