Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6929 jäsentä  •  417348 viestiä  •  19953 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi EiSi, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Novorapid haisee  (Luettu 8357 kertaa)

hyrskynmyrsky

• Jäsen
Novorapid haisee
« : Elokuu 15, 2013, 14:33:17 ip »

Onko kukaan huomannut Novorapidin haisevan jotenkin erityisen pistävän pahalle? Meillä siis käytössä ampullit. Olen jo vaihtanut pariin kertaan, mutta haisee! Tehosta en ole ihan varma, kun olemme olleet tässä lomalla ja reissanneetkin, joten korkeat voivat olla noita "loma-sokereitakin".
Kirjattu

Toukka

• Jäsen
  • DM1 - 12/2005
Vs: Novorapid haisee
« Vastaus #1 : Elokuu 15, 2013, 15:07:06 ip »

Insuliinilla on tosiaan varsin vahva ominaishaju. Olen toisinaan kuullut terveiden sanovan insuliinin hajua pahaksi, mutta minä pidän sitä hyvänä tuoksuna - ehkä meidän diabeetikoiden hajuaisti on tältä osin valokoiva.
Pistävä haju ei siis tarkoita tehotonta tai pilaantunutta insuliinia. Novorapid tuoreena on väritön ja kirkas. Mikäli ambullissa on sameutta tai sakkaa, on Novorapid todennäköisesti teholtaan heikentynyttä ja joutaa vaihtoon.
Hauskaa lomanjatkoa!
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Elokuu 15, 2013, 15:50:04 ip »

Eikös ainakin niihin insuliineihin jota käytetään myös pumpuissa ole tarkoituksella lisätty semmoinen omaperäinen haju jotta mahdollinen katetrin/kanyylin vuoto paljastuisi  :-\

Minä ainakin välillä nuuhkaisen siitä ampullin ja katetrin liitoksen kohdalta vuotojen varalta. Muutaman kerran olen nimittäin saannut siihen Luer-kantaan hiushalkeaman jota ei helposti huomaa. Noin kävi joskus 90-luvulla, olisiko nykyään vahvempia.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #3 : Elokuu 15, 2013, 16:01:57 ip »

Uutta tietoa minulle, että tarkoituksella olisi tuo haju! :)
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Elokuu 15, 2013, 16:08:53 ip »

Tuolla on vielä toinen selitys: http://diabetes.sanofi.us/home/feature/dear-diabetes-why-does-insulin-smell-like-bandaids

Eli taitaa liittyä jotenkin insuliinin säilyvyyteen.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2013, 16:15:27 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Elokuu 15, 2013, 17:49:11 ip »

Kaikki insuliini on haisseet kamalalle ainakin niin kauan kuin mä olen tätä sairastanut.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

hyrskynmyrsky

• Jäsen
« Vastaus #6 : Elokuu 15, 2013, 19:28:41 ip »

Joo, ainahan tuo on haissut, mutta tarkoitin, että nyt haisee erityisen vahvasti. Jo kun kynästä ottaa korkin pois alkaa haisemaan pistävästi. Kun laittaa kokeiluyksikön, hajun huomaa jo parinkin metrin päässä oleva. En ole ennen huomannut noin voimakasta hajua...käytössä on ollut jo useamman vuoden.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Elokuu 15, 2013, 22:21:33 ip »

Eikös ainakin niihin insuliineihin jota käytetään myös pumpuissa ole tarkoituksella lisätty semmoinen omaperäinen haju jotta mahdollinen katetrin/kanyylin vuoto paljastuisi  :-\

Kyllä mun mielestä inskat on aina haisseet pahalle merkistä riippumatta. Tai ei ehkä niinkään pahalle, mutta se tietty ominaishaju niissä on. Oli jo ruisku- ja kynäaikaankin.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #8 : Elokuu 16, 2013, 09:31:44 ap »

Juu, paitsi haisevat, myös maistuvat. Kerran kokeilin joskus 8 vuotiaana ja kieli oli karrella pari päivää. 8)
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Elokuu 16, 2013, 09:34:08 ap »

Juu, paitsi haisevat, myös maistuvat. Kerran kokeilin joskus 8 vuotiaana ja kieli oli karrella pari päivää. 8)

Vähän sama kuin "pakko kokeilla tarttuuko kieli pakkasella mattotelineeseen?" Tarttuihan se.  ;D
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Elokuu 16, 2013, 09:39:05 ap »

Vähän sama kuin "pakko kokeilla tarttuuko kieli pakkasella mattotelineeseen?" Tarttuihan se.  ;D

Sen takia insuliini ottaminen nenäsuihkeena n kertaa päivässä ei oikein onnistu, kun ei kukaan kestäis sitä hajua/makua pitkin päivää.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Marja68

• Intoilija
« Vastaus #11 : Lokakuu 30, 2013, 20:13:25 ip »

Minun mielestäni insuliini haisee autotallille tai autokorjaamolle. Onko muilla samanlaisia mielleyhtymiä?
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Lokakuu 30, 2013, 22:24:43 ip »

Itse asiassa puhdas insuliini ei pahemmin haise, mutta lähes kaikkiin insuliinilaatuihin lisätään "säilöntäainetta" nimeltään metakresoli, ja sen sanotaan kyllä haisevan varsin vahvasti  :o

(Tämän linkin oli Reiska jo laittanutkin esille)
Miksi insuliini haisee laastarille?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 30, 2013, 22:29:20 ip kirjoittanut E O J »
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

DM.Ellitus

• Intoilija
  • Elä tässä ja nyt. Unelmat on tehty toteutettaviksi
« Vastaus #13 : Lokakuu 31, 2013, 08:18:11 ap »

Muistan hajun lapsuudesta, ku sitä joutu pistää ruiskulla, niin siinä aina joskus onnistu ruiskasee ohi ruiskua täyttäessä. Kerran partion mettä reissulla, ku meni homma vähä pieleen kahen inskan kans, niin tyhjensin laavulla kaikkien iloks ja haisteltavaks koko ruiskun sisällön laavussa, ei ollu mikään Chanel tuoksu  vai mitä niitä ny on ;)
Kirjattu
Kaikki mikä ei tapa, vahvistaa, D1 v:sta -81 Humalogii pumpussa  ja ramiprilii

LPetteri

• Matkailija
  • 1 tyypin diabetes 2007. Levemir ja NovoRapid
« Vastaus #14 : Marraskuu 03, 2013, 13:19:57 ip »

Novorapid on ollut useamman vuoden käytössä. Kynät. Tiedän, että minulla on erittäin tarkka hajuaisti. Haistoin juuri kynääni ja huomasin nyt hajun todellakin.  Kai sitä on vain insuliinin hajuksi ajatellut. Ei se tietenkään hyvä haju ole. Siihen kun on tottunut niin ei vaan ole huomioinut ja ympäristössä on kuitenkin kaikenlaisia haisteltavaa ja sitä on vain oppinut ettei kaikkea kannata huomioida. Välillä turhan tarkka hajuaisti on aiheuttanut minulle tuokahaluttomuuttakin. Siksi kai tuo huomiotta jätön yrittely.

Aikasemmin olin myös ajatellut insuliinin sisältävän säilytysainetta kai se haju siitä on.  ???
Kirjattu

Linkkejä