Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418364 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Sensorointi Dexcom G4 vs. Medtronic  (Luettu 45044 kertaa)

--TarZa--

• Vieras
Sensorointi Dexcom G4 vs. Medtronic
« : Elokuu 14, 2013, 11:47:25 ap »

Heipä hei,

Kirjoittelin kesän alussa ja kyselin kokemuksianne verensokerin sensoroinnista ja sensorointilaitteiston hankinnasta (linkki: http://keskustelu.diabetes.fi/index.php?topic=1875969.0 ) Lupasin kirjoitella omia kokemuksia sensoroinnista sekä Dexcom G4:llä ja Medtronicin Guardian REAL Timellä. Tässä niitä nyt on! :)

Aloitin Dexcom G4 kokeilun kesäkuun alkupuolella. Otin yhteyttä suoraan Suomen edustajaan, jonka kautta sain kokeiltavaksi lähettimen ja vastaanottimen. Sensorit kustansin itse. Hoitotaho sen sijaan lupasi minulle poikkeuksellisesti Medtronicin koko heinäkuuksi kokeiltavaksi.

Dexcom toimi todella loistavasti: se pysyi mukana nopeissa nousuissa ja laskuissa. Suurimmat heitot olivat n. 2mml/l -luokkaa, mutta vain silloin, kun verensokeri laski tai nousi nopeasti. Nämäkin vain satunnaisia, muutamia kertoja kuukausien aikana kertoja. Pidin erityisesti Dexcomin helppokäyttöisyydestä - tässä asiassa se päihittää ehdottomasti Medtronicin! Helppokäyttöisyyden lisäksi annan plussaa siitä, että liikunnat, ruokailut ja insuliinit on mahdollista tallentaa laitteeseen jälkikäteen - tämä ominaisuus puuttuu RealTimestä eli ruokailu, liikunta, ja insuliini pitää laittaa ko. ajankohtana.

Miinusta Dexcomille annan kehnoista hälytyksistä, joihin en uskaltanut luottaa yöllä: matalan hälytys oli vain värinä, tästä viidentoista minuutin päästä värinä ja piipaus (n. 5 sekuntia), ja jos näitä hälytyksiä ei kuittaa niin hälytyksen jatkuvat samalla tavalla aina 15 minuutin välein. Medtronicissa hälytykset olivat paljon paremmat ja tehokkaammat - uskon, että niihin herää vaikka nukkuisi kuinka syvää unta! Sensori menee sekaisin myös banadolista. Tämäkin tuli vahingossa kokeiltua, kun ibumaxia - joka on siis suositeltu vaihtoehto dexcomia käytettäessä - ei ollut saataville enkä muistanut, ettei panadolia saa syödä..

Kysymys kuulukin: Onko hälytyksistä mitään iloa, jos sensori näyttää mitä sattuu. Ei tietenkään ole. Kokemus Medtronicista oli se, että hälytyksiä tuli ihan turhasta – vs. 10, sensori näyttää 5 pintaan. Enlite -sensori ei myöskään pysynyt verensokerien vaihtelussa mukana,KUNNES TAJUSIN VAIHTAA SENSORIN PAIKAN VATSASTA KÄSIVARTEEN. KIITOS NÄIDEN D-PALSTAN KESKUSTELUJEN, en varmaan olisi muuten ymmärtänyt siirtää sensoria käsivarteen, josta se toimi lähes yhtä hyvin kuin Dexcomin sensori mahasta. Yhteys sensorin ja vastaanottimen välillä toimi paljon paremmin sensorin ollessa käsivarressa!

Kaiken kaikkiaan sensoroinnista oli huima apu:
- Esti monta vakavaa hypoa
- pitkävaikutteisen määrää on todella vaikea arvioida, kun puolen yksin muutokset voivat nostaa verensokerin pilviin tai sitten todella matalalle (vuoristorata). Jos pitkää on liikaa / liian vähän, vaikuttaa se myös lyhytvaikutteisen määrään. Ei näyttänyt olevan minkäänlaista logiikkaa siinä, kuinka paljon laittaa lyhytvaikutteista per 10g hiilaria..
- hiilareita hypoille on vaikea arvioida - joskus riittää 10g, joskus 60g. Yleensä hiilarimäärään vaikuttaa se, onko laittanut liikaa lyhyttä vai pitkää, mutta aina tätäkään ei pysty arvioimaan.
- Kipu vaikuttaa verensokeriin. Sain käveltyä itselleni reissulla rasitusmurtuman, joka kipuili aika ajoin. Menkkakivutkin näyttivät nostavan verensokeria..
- Äkillinen stressireaktio (esim. esiintymisjännitys) voi nostaa verensokeria jopa 5 mml/l.
- Mielenrauha siitä, että tietää, missä verensokeri milloinkin liikkuu
- Erityisen suuri etu liikkuessa, kun ei tarvinnut tehdä turhia hiilaritankkauksia.
- Sensoroinnin kautta aloin pohtia uudelleen sitä, onko monipistoshoito järkevä vaihtoehto, jos on insuliiniherkkä. Kynistä ei saa samanlaista hienosäätöä kuin pumpusta.. esim. 4 yksiköstä lyhyttä ei saa tarkkaa 80% annosta (, joka on siis 3,2 yksikkö).
- Näytti siltä, ettei lyhytvaikutteisen imeytymiseajassa ollut mitään logiikkaa. Joskus se toimi niin kuin piti kun toisena hetkenä sillä ei näyttänyt olevan mitään vaikutusta (nopeat nousut ruokailun jälkeen). Keskustelin asiasta dhoitajan kanssa, ja tulimme siihen tulokseen, että maha on jo niin piikitettyä aluetta, että ei ole oikein enää paikkoja, mihin pistää...

Jos näistä kahdesta laitteesta valitsisin, niin kääntyisin tarkkuuden puolesta Dexcomiin aivan ehdottomasti, mutta hälytysten puolesta ja käsivarsikokeilun jälkeen totesin, että myös Medtronic on ihan varteen otettava vaihtoehto ainakin minulle. Mitä täältä luin keskusteluja, kaikilla ei tuo Enlite käsivarsipaikasta näyttänyt toimivan.. Parhaimmillaan Dexcomin sensori toimi 10 päivää. Tämä siis kokeiltu vain kerran! Tällä hetkellä menee viimeinen Dexcomin sensori, jota aion pitää niin kauan kuin se suinkin toimii! Enlite sensori alkoi temppuilemaan jo 6 päivän jälkeen.. Näistä voi siis jo vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä siitä, mitä sensorointi tulisi maksamaan, jos sitä tekisi omakustanteisesti. (hinnoista lisätietoja yllä olevasta linkistä).

Tulipa kirjoitettua melkein romaani :D toivottavasti näistä kokemuksista on teillekin jotain iloa/apua.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Sensorointi Dexcom G4 vs. Medtronic
« Vastaus #1 : Elokuu 14, 2013, 12:57:16 ip »

...
Sensori menee sekaisin myös banadolista. Tämäkin tuli vahingossa kokeiltua, kun ibumaxia - joka on siis suositeltu vaihtoehto dexcomia käytettäessä - ei ollut saataville enkä muistanut, ettei panadolia saa syödä..
....

Tulipa kirjoitettua melkein romaani :D toivottavasti näistä kokemuksista on teillekin jotain iloa/apua.

Kiitos, oli mukavaa ja valaisevaa kuulla vertailutiedosta.  :)

Itselläni pumppu ollut jo 7 vuotta ja siitä sensoroiva Veo reilut 2 vuotta. Mulla sensori toimii aika tarkasti reidessä, mahassa ja käsivarressa ja yleensä moitteetta 6-8 vrk.

Mulle oli ihan uusi tieto, ettei parasetamoli käy sensorin kanssa. Koskeeko se vain Dexcomia vai kaikkia sensoreita? Kun on taipumusta mahakatarriin, ei oikein muu kuin parasetamoli käy.  :-\
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

--TarZa--

• Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 14, 2013, 14:01:12 ip »

[/quote]

Mulle oli ihan uusi tieto, ettei parasetamoli käy sensorin kanssa. Koskeeko se vain Dexcomia vai kaikkia sensoreita? Kun on taipumusta mahakatarriin, ei oikein muu kuin parasetamoli käy.  :-\
[/quote]

Koskee siis vain Dexcomia. En ainakaan ole kuullut, että Enlite -sensorin kanssa banadol ei käy - olisihan siitä varoitettu hoitotahon suunnalta, jos näin olisi.

Tosiaan näiden sensorointikokemusten jälkeen dhoitaja suositteli minulle sensoroivaa pumppua, jonka tulen saamaan. Kysymyksessä siis Medtronicin pumppu + sensorit :) Toivotaan, että niistä saan apua vuoristorataan - onneksi täältä on löytynyt kohtalontovereita, jotka antavat toivoa, että minäkin saan vuoristoradan tasaantumaan :)
Kirjattu

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Elokuu 14, 2013, 15:55:27 ip »

Kiitos TarZa hienosta ja tarkasta selonteosta sensoreiden vertailun suhteen :) Minäkin puollan sulle ehdottomasti sensoroivaa pumppua, sillä mikäli olet kovin inskaherkkä kuten minä, ei kynäily toimi alkuunkaan. Itse pidän sensoria nykyisin aina käsivarressa (allissa) ja se toimii todella hyin reilu 7 vrk.
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

--TarZa--

• Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 14, 2013, 18:13:35 ip »

Eipä kestä, MiniMi! Toivon, että näistä kokemuksista on tosiaan muillekin hyötyä enkä toisaalta näe, miksi näitä kokemuksia pitäisi pantata  8) ja ei tosiaan diabeteshoitajankaan tarvinnut kauaa miettiä, puoltaako mulle sensoroivaa pumppua vai ei :D totesi vain, että oot hirvittävän määrän tehny töitä eikä oikeen mitään oo tapahtunu suuntaan eikä toiseen hobiksessa.. Mietittiin, että onko vasta-aineilla osuutta asiaan, jolloin kuuleman pumppuhoito on parempi vaihtoehto..

Onneksi pumppuhoidotkin ovat kehittyneet vuosien varrella. Mulle ei silloin aikoinaan löytynyt sopivaa kanyylia, joka oli siis yksi syy pumppuhoidon lopettamiseen. Nyt toivoa on ihan eri tavalla, sillä kanyylitkin ja niiden pistäminen on kehittynyt.

Olin näköjään ollut vähän huolimaton ja kirjoittanut tuolla edellä, että Dexcomin G4 hälytykset toimii 15 minuutin välein.. Korjattakoon asiavirhe: hälytykset tulee 5 MINUUTIN VÄLEIN, ei 15 minuutin välein :) ja tosiaan tuosta panadolista vielä sen verran, että se saattaa hetkellisesti vaikuttaa sensorointiin siten, että näyttää korkeampaa kuin mitä vs todellisuudessa on.

Kirjattu

kakoni

• Jäsen
« Vastaus #5 : Syyskuu 09, 2013, 20:59:15 ip »

Miinusta Dexcomille annan kehnoista hälytyksistä, joihin en uskaltanut luottaa yöllä: matalan hälytys oli vain värinä, tästä viidentoista minuutin päästä värinä ja piipaus (n. 5 sekuntia), ja jos näitä hälytyksiä ei kuittaa niin hälytyksen jatkuvat samalla tavalla aina 15 minuutin välein.

Noihin kehnoihin hälytyksiin auttaa vanha vastaanotin-tyhjässä-juomalasissa-kikka. Siis kutakuinkin näin: http://farm7.static.flickr.com/6226/6347388835_078873182a_o.jpg. G4 toimii käsivarressa ja mahassa hyvin, kankussa ok.

Ja tosiaan 10-14 vrk menee yhdellä dexcom sensorilla helposti, kunhan tekee esivalmistelut (saitti pestynä ja sensori ekstra-teipattu)

Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #6 : Syyskuu 11, 2013, 10:13:41 ap »

Loistokikka!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #7 : Syyskuu 11, 2013, 20:08:03 ip »

Kyselin G4:sen perään ja on nyt mietinnässä kunnes kieltävä/puoltava päätös pumpusta tulee.

Sain myös tällaista infoa:
...Animas Vibe-pumpun ja lähettimen  kaveriksi on suosittua hankkia pelkkä G4-vastaanotin, jolloin arvoja ei tarvitse katsoa pumpusta vyöltä/vaatteiden alta vaan langattomasta vastanottimesta (esim. lenkillä käsivarsikotelossa).

Vibe on ainoa suoraan keskusteleva pumppu, mut en ihan ymmärtänyt, että toimiiko se kuten sensoroiva pumppu yks yhteen, vai miten...

Paljonkohan tuollainen vastaanotin maksaa, ja toisekseen, ei kai se pumpun "kaivaminen" niin urakka ole?  :D

Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

kakoni

• Jäsen
« Vastaus #8 : Syyskuu 12, 2013, 19:20:33 ip »

Vibe on ainoa suoraan keskusteleva pumppu, mut en ihan ymmärtänyt, että toimiiko se kuten sensoroiva pumppu yks yhteen, vai miten...

Eli se vibe-pumppu toimii kuten se vastaanotin, eli ruudulta näät missä sokerit menee. Sen sijaan samanlaista auto-stoppia insuliniin annosteluun (mitä medtronicissa) kun on matala siinä ei ole.

Riippuu varmaan vähä käyttäjästä/tilanteesta haluaako pitää erillistä vastaanotinta vai ei. Lapsi-diabeetikoilla toi on melkos kätevä kun se kantama on parissa kymmenessä metrissä.

Kirjattu

annami

• Intoilija
« Vastaus #9 : Syyskuu 13, 2013, 16:28:32 ip »

Mulle asennettiin tänään Dexcom G4 Platinum -sensori pitämään seuraa Animas Vibe -pumpulle, joka on ollut mulla käytössä nyt viikon ja kolme päivää. Mä koen kätevänä ominaisuutena sen, että sensorilukeman näkee nimenomaan pumpun näytöltä eikä erillisestä vastaanottimesta, kun riittää tuota vermettä mukana tarpeeksi näinkin. Lisäksi muistan ennen pumpun aloitusta tehdyn Guardian-sensoroinnin, jolloin vastaanottimen vyöklipsu petti työmatkalla ja laite jäi niille sijoilleen... Onneksi löytyi. Pumppu on letkulla kiinni eikä pääse katoamaan  ;D

Vaan eipä mulla muuta tähän hätään ole. Muutaman tunnin perusteella en osaa vielä ottaa kantaa kätevyyteen tai tarkkuuteen sen kummemmin, ja muutenkin olen sensoroinnin (ainakin omatoimisellaisen) saralla vielä noviisi.
Kirjattu
Ykköstyyppi v:sta 1985. Animas Vibe & Humalog 3.9.2013 alkaen, Dexcom-sensorointia.
Hypotyreoosi ja nivelreuma.

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #10 : Syyskuu 13, 2013, 19:30:00 ip »

Olis mukava kuulla kokemuksia sitten kun niitä enemmälti kertyy :)
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

annami

• Intoilija
« Vastaus #11 : Syyskuu 14, 2013, 19:49:42 ip »

Muutama huomio näin ensimmäisen Dexcom-vuorokauden jälkeen:

Sensorin teippi irtoaa jo. Hoitaja asensi sensorin, enkä tiedä sattuiko siinä vaiheessa teipille jotain, mutta se on toisesta päästä kokonaan irti. Teippailin sitä paremmin kiinni ja toivon, että pysyy kyydissä vielä tarvittavat 6 vrk.

Yhteys sensorin ja pumpun välillä ei katkeillut yöllä (*koputtaa puuta*), vaikka sensori on mahamakkarassa ja nukun vatsallani. Pumppua pidän öisin vyötaskussa/taskuvyössä selkäpuolella.

Tarkkuus hieman askarruttaa, en tiedä olenko sitten kalibroinut liian harvoin (kuitenkin useammin kuin laite itse pyytää). Tänä aamuna oli ihan ok, sormenpää-vs 6,7 ja sensori 7,1. Eilen illalla poikkeustilanteessa korkeilla sokereilla sormenpää 12,6 ja sensori 15,1 - liikaa heittoa munsta. Sama tapahtui tänään iltapäivällä: sormenpää 7,0 ja sensori 9,5.

Dexcomiin ja Vibeenhän ei ole saatavilla linkitettyä vs-mittaria, vaan kalibrointiarvot pitää itse syöttää laitteeseen. Onko se sitten hyvä vai huono? Ennen pumpun aloitusta mulla oli sensorointijakso Guardianilla ja sain silloin käyttööni myös sen linkkimittarin. Mietin jo silloin, kun kiellettiin kalibroimasta jos on menossa vauhdikkaampi muutos sokereissa, että olisiko silloin pitänyt siis mitata jollain muulla mittarilla, joka ei olisi lähettänyt tulosta automaattisesti sensoriin? Nyt olen ainakin koittanut katsoa, että laitan tähän laitteeseen kalibrointiarvoiksi sellaisia suht hyviä, jolloin käyrässä on tasainen tilanne. Ehkä tähän on vastaus tuolla toisaalla sensorointiketjussa, mutta en ole sitä vielä ehtinyt lukea.

Muuten järjestelmä vaikuttaa selkeältä ja yksinkertaiselta. Pumpussa on pikanäppäin, jolla näytölle saa suoraan sensorinäytön kulkematta päävalikon kautta. Näytössä on joko pelkkä senhetkinen vs-lukema tai käyrät 1 h, 3 h, 6 h, 12 h, 24 h. Ja mä kyllä tykkään tästä värillisestä näytöstä...
Kirjattu
Ykköstyyppi v:sta 1985. Animas Vibe & Humalog 3.9.2013 alkaen, Dexcom-sensorointia.

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #12 : Syyskuu 16, 2013, 10:47:11 ap »

Kuulostaa mielenkiintoiselta! Kerro ihmeessä lisää matkan varrella.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

kakoni

• Jäsen
« Vastaus #13 : Syyskuu 17, 2013, 00:04:01 ap »

Dexcom teipityksestä;
- Kannattaa yleensä aina teipata se sensori flexifix, tegadermillä tai iv3000:lla (moni pitää tuosta flexifixistä, mut vähän heikosti saatavilla Suomesta). Teippaamistyylejä on monta, itse havainnut että sellaisella neljällä 1.5cm x 5cm viipaleella kun laittaa kaikista reunoista tulee ihan ok.

Kalibroinnista;
- Sensorin päivittäinen kalibrointi kannattaa ajoittaa hetkeen jolloin verensokeri on suht stabiili.
- Jos nyt kovin heittää(>yli 2-3 yksikköä) niin kannattaa kalibroida myös silloin. (eli vaikkapa tuolloin kun sensori oli 15,1, mutta sormesta 12,6).
- Yleensä parin päivän jälkeen ne sensorin näyttämät arvot rupeavat olemaan todella tarkkoja.

Linkityksestä;
- Sensorointikerran aikana on tärkeetä että ne syötetyt vs arvot tulee samasta mittarista (= eri mittarien välillä heittoja, eli jos laitat eri mittarista niin sotkee tuota dexcomin vs-laskenta-kaavaa...) ja kääntäen että kun aloitat uudella sensorilla niin samalla voi vaihtaa mittaria.
Kirjattu

annami

• Intoilija
« Vastaus #14 : Syyskuu 20, 2013, 09:15:13 ap »

Dexcom teipityksestä;
- Kannattaa yleensä aina teipata se sensori flexifix, tegadermillä tai iv3000:lla (moni pitää tuosta flexifixistä, mut vähän heikosti saatavilla Suomesta). Teippaamistyylejä on monta, itse havainnut että sellaisella neljällä 1.5cm x 5cm viipaleella kun laittaa kaikista reunoista tulee ihan ok.

Kalibroinnista;
- Sensorin päivittäinen kalibrointi kannattaa ajoittaa hetkeen jolloin verensokeri on suht stabiili.
- Jos nyt kovin heittää(>yli 2-3 yksikköä) niin kannattaa kalibroida myös silloin. (eli vaikkapa tuolloin kun sensori oli 15,1, mutta sormesta 12,6).
- Yleensä parin päivän jälkeen ne sensorin näyttämät arvot rupeavat olemaan todella tarkkoja.

Linkityksestä;
- Sensorointikerran aikana on tärkeetä että ne syötetyt vs arvot tulee samasta mittarista (= eri mittarien välillä heittoja, eli jos laitat eri mittarista niin sotkee tuota dexcomin vs-laskenta-kaavaa...) ja kääntäen että kun aloitat uudella sensorilla niin samalla voi vaihtaa mittaria.

Olen hyvin pitkälti toiminut juuri samalla tavalla teippien ja kalibrointien kanssa. Nyt on Dexcomissa käyttöaikaa jäljellä nelisen tuntia, sitten loppuu tämä sensorointi. Mun piti tänään mennä d-hoitajan luo purkamaan tiedot, mutta hän soitti eilen että purkulaite on epäkunnossa. Käski sitten pitää tuota sensoria niin kauan kuin se toimii, mutta mahtaako se enää pelittää jos tuo pumppu kerran ilmoitti jo loppumisajan? Aloituksessa piti lähettimen koodi syöttää pumppuun enkä nyt näe sitä enää mistään (paitsi ehkä uskallan yrittää irrottaa tuon lähettimen kun jakso loppuu, josko osaisin sen naksauttaa takaisin paikoilleenkin vielä - onko järkee vai ei?).

Tuolla aiemmin kirjoitin parista tapauksesta, joissa sensori ja sormenpää olivat eri mieltä vs-tasosta. Ne jäivätkin sitten ainoiksi, koko ajan muuten heitto on ollut max. 0,3 mmol/l. Hälytykset ovat toimineet hyvin ja kuuluvasti, öiseen aikaan vähän turhankin hyvin välillä...

Eipä muuta tähän hätään, lähden etsimään netistä ohjeita lähettimen irrotukseen ja uudelleenkiinnitykseen (ei ole töissä tietenkään mukana käyttöohjetta)  :)
Kirjattu

Linkkejä