Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6746 jäsentä  •  415126 viestiä  •  19771 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Emmi.nurminen, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Vauva- ja lapsiarjen kuulumisia  (Luettu 127727 kertaa)

caroline

• Jäsen
Vs: Vauva- ja lapsiarjen kuulumisia
« Vastaus #450 : Heinäkuu 22, 2017, 23:14:04 ip »

Pitkästä aikaa täällä... tämä osio tuntuu jotenkin enemmän omalta kun nuo muut joten kirjoitan nyt tänne. Meidän vauva täytti 4v ennen juhannusta. Ja nyt kirjoitan tätä viestiä Jorvin lastenosastolta  :'( Viime viikolla juominen ja pissalla käyminen lähtivät parissa päivässä aivan lapasesta. Perjantaina yksityiselle ja sieltä suoraan päivystykseen. Tässä sitä nyt sitten ollaan...

Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #451 : Heinäkuu 23, 2017, 13:35:30 ip »

Voimia teille caroline! ♡

Nyt ei oikein sanoja löydy, mutta kyllä te pärjäätte kun alkujärkytys menee ohi! Lapsen sairaudet ottaisi aina mieluummin itselleen mutta koska niin ei voi tehdä, niin on pakko yhdessä selvitä.

Olin itse pikkuisen alle 4-vuotias sairastuessani ja niin vaan porskutan edelleen, ikää mittarissa jo yli 50. Onneksi hoitovälineet ovat kehittyneet ja tyttärelläsi on hyvät eväät elämään! ♡
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Eline

• Jäsen
« Vastaus #452 : Heinäkuu 23, 2017, 19:47:03 ip »

Tsemppiä caroline! Varmasti on järkytys alussa mutta toisaalta ainakin vanhemmat tietää hoidosta enemmän kun lähtökohta on kuin teillä!
Kirjattu
D1 since 2000

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #453 : Heinäkuu 24, 2017, 06:55:12 ap »

:'( Voimia Caroline koko perheelle ja pikkupotilaalle :-*. Mulle joku sanoi, kun omalla nuorimmalla tuli poikkeava tulos sokerirasituksesta,että helpompi mun on sitten hoitaa häntä jos hän sairastuu,kun terveen. Silloin suututti. Yksi diabeetikko perheessä vaatii jo tarpeeksi päänvaivaa, oman diabeteksen lisäksi lapsen diabeteksen hoito on varmasti ihan hirveän rankkaa... Tsemppiä siis ihan valtavasti!
Kirjattu

caroline

• Jäsen
« Vastaus #454 : Heinäkuu 24, 2017, 23:49:50 ip »

Kiitos tsempistä, kyllä tää tästä lähtee rullaamaan ajan kanssa....

Olen muutamat kommentit saanut tyyliin " tämähän onkin sitten sulle ihan tuttu juttu". Pikkusen pistää vihaiseksi että sivuutetaan se, että tässä on kuitenkin mun lapsi sairastunut eikä se, että itse satun olemaan diabeetikko vähennä tätä tuskaa mitenkään  :-\ Lähtökohdat on kyllä paremmat, meillä on lähipiirissä muutama muukin diabeetikko joten tietoa ja taitoa on.

Mulla on onneks Libre käytössä, ei tän härdellin keskellä ehdi omia sokereitaan juuri kummastelemaan. Jotenkin ihan yhtä sekavaa kun aikoinaan NKL:lla lasten synnyttyä... sillon mietti milloin pitää lähteä pumppaamaan maitoa ja nyt koittaa miettiä koska viimeksi lapsi on syöny ja mitä mittari näytti. Jos lukeman just vielä muistaa niin sitten pitäis vielä muistaa kummasta se mitattiin, lapsesta vai itsestä.  :o
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #455 : Elokuu 01, 2017, 08:55:26 ap »

Carolinelle paljon voimia! Ihan varmasti on rankkaa, kun lapsi sairastuu diabetekseen. On se kuitenkin ihan eri juttu kuin oma sairaus.

Mulla loppui kesäloma. Loma oli ihana mutta meni liian nopeasti. Lähinnä nukuttiin pitkään, itsekin nukuin helposti yli 10 tunnin yöunia, ja touhuttiin ulkona. Kelit oli mulle ihan riittävän lämpimät ja uimaankin päästiin.

Maijan uhmaikä on aika paha tällä hetkellä. Välillä meinaa mullakin itku tulla, kun ahdistaa kuinka sitten selviän Maijan ja vauvan kanssa, kun tuntuu välillä etten selviä edes pelkän Maijan kanssa. Energiaa myös riittää ihan mahdottomasti. En voi ymmärtää, kuinka lapsi jaksaa olla koko ajan liikkeessä.

Maija odottaa kovasti jo vauvaa, sitä että pääsee hoitamaan vauvaa ja leikkimään vauvan kanssa. Ja sitten odottaa sitä, että tulee taas maitoa ja hänkin saa sitä vähän maistaa.

Kesän suurin juttu on ehkä se, että Maija oppi käymään potalla. Maijalla on vaippa enää varmuuden vuoksi öisin, mutta sekin on useimmiten kuiva. Eli siis mulla ei olekaan syksyllä kahta vaippahousua hoidettavana.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #456 : Lokakuu 10, 2017, 23:34:40 ip »

Minä elän jälleen vauva-arkea. Tuntuu ihanalta. Ja esikoinen pitää huolen siitä, että elämä ei pyöri vain vauvan ympärillä. Tähän mennessä arki kahden lapsen kanssa on ollut tosi helppoa ja mukavaa. Vauva on leppoisa pieni poika, joka alkuvaikeuksien jälkeen syö hyvin ja nukkuu tyytyväisenä vaunuissa, kun olen esikoisen kanssa puistossa tai muualla.

Esikoinen on nyt aika tavalla kiinni äidissä, paljon sylissä ja muutenkin hakee huomiota, kun joutuu nyt jakamaan äidin huomion vauvan kanssa. Välillä pinna on tosi kireällä esikoisen kiukuttelua ja temppujen takia. Toisaalta kuitenkin paljon suukottelee ja halailee vauvaa.

Olen tosi onnellinen näistä mun kahdesta ihanasta lapsesta.
Kirjattu

Annu-80

• Intoilija
  • D1 todettu 1981, Levemir ja Humalog
« Vastaus #457 : Lokakuu 23, 2017, 14:29:13 ip »

Carolinelle voimia täältäkin vielä!

Ja Kaisalle onnea pikkuisesta!

Täällä tavallista pikkulapsiperhearkea. Nelivuotias (kohta 4,5 v) hyppii, pomppii, riehuu, remuttaa, höpöttää, kyselee ja väittää vastaan ja haluaa eikä halua. Usein myös äiti on ihan tyhmä ja töissä päivät oleva isi ihana. "Äiti mä en enää halua että sä vastaat mihinkään." "Miten niin isot vie paljon tilaa ja pienet vähän?" "Miksi illalla pitää käydä vessassa ettei yöllä sitten tarvitse?" Tänään kun on kipeänä kotona: "Äiti miksi viet mut aina tarhaan? En halua mennä sinne." Noin minuutti myöhemmin: "Äiti mulla ei ole mitään tekemistä. Tarhassa on aina paljon kivaa tekemistä ja askartelua." Niin. Noh. Joo. Huoh.

Kymmenkuinen on juuri oppinut nousemaan tukea vasten seisomaan ja eka hammaskin on puhjennut. Öisin herätään 2-3 tunnin välein. Imetän edelleen aika paljon ja vähentämiseen pitäisi kaivaa energia jostain. Meidän tämän hetken kämpässä on useita haastavia kohtia, mm. avotakka ja avoportaat, joihin pikkuisen ei pitäisi mennä ja nehän kiinnostaa suunnattomasti. Onneksi vaunulenkeillä ja paikallisissa avoimissa päiväkodeissa on mukava käydä. Kielikylpyä myös itselle samalla. Asumme tällä hetkellä ulkomailla ja takaisin muutamme alkuvuodesta. Vaikka muuttoa tai nuoremman tarhan aloitusta tai töihin paluuta en vielä kauheasti odotakaan, on omaa kämppää ajoittain ikävä. Mutta kaikki aikanaan! Onneksi on Libre matkassa niin pysyy edes jotenkin hallinnassa D-puoli.

Jahas, nyt ollaan taas kielletyillä laatikoilla ja isosiskolla kädet täynnä pikkutavaraa, pitää mennä...
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #458 : Joulukuu 05, 2017, 22:11:53 ip »

Mun vauva täytti tänään 3 kk. Ristiäisiä vietettiin lokakuun lopussa ja poika sai nimekseen Juho. Aivan ihana pallero, joka kasvaa huimaa vauhtia.

Maija täyttää ensi viikolla 3 vuotta ja on ihana auttavainen isosisko, joka paljon halaa ja suukottelee pikkuveljeään, vaikka ihan aina veli ei niin mieluinen olekaan ja aikamoista mustasukkaisuuttakin on usein ilmassa.

Arki kahden ihanan lapsen kanssa sujuu mukavasti. Päivät on täynnä toimintaa. Onneksi molemmat on erittäin hyviä nukkumaan. Imetys sujuu itsellä hyvin ja maitoa riittäisi varmaan parillekin vauvalle. Elämä pyörii tällä hetkellä täysin lasten ympärillä mutta ei haittaa. On tämä vaan niin ihanaa.
Kirjattu

Eline

• Jäsen
« Vastaus #459 : Joulukuu 12, 2017, 15:00:28 ip »

Ihanalta kuulostaa Kaisa.  :)

Täällä myös neljättä viikkoa eletään taas vauva-arkea ja mä rakastan tätä!! <3 Vauva on jotain käsittämättömän ihanaa, imetys sujuu, isommat lapset on aivan onnessaan pikkuveljestä... Huomenna ensimmäinen päivä kun isommat kotona mun ja vauvan kanssa niin kuin jatkossa keskiviikkoisin, saa nähdä mitä tulee, päästäänkö ulos ja mihin aikaan. Vauva nukkuu suurimman osan päivästä mutta tuntuu että aika kuluu silti siivillä unien välissä.
Kirjattu
D1 since 2000

Eline

• Jäsen
« Vastaus #460 : Joulukuu 29, 2017, 21:52:02 ip »

Poika tänään 6vk. Hienosti kasvaa ja maitoa tulee edelleen multa kovasti mutta iltakänkkäröinti on alkanut. Pitää nukuttaa pystyasentoon, mies usein nukuttaa manducaan ja ehkä aikaisintaan puolen tunnin päästä uskaltaa siirtää sänkyyn. Viime yönä vauva nukkui yli 5 tunnin pätkän! Nukahti siis ennen kahtatoista illalla ja heräsin klo 5.20 siihen että pakko herättää vauva syömään tai maito tulvii yli.

Aamuyöllä verensokeri alkaa nousta, vaikka alkuyöstä on saattanut laskea melko matalalle. Onneksi tulee aina herättyä silloin jossain vaiheessa ja Librestä tarkistan nopeasti että nousu on alkamassa niin laitan siinä vaiheessa Levelimiriä 3 yksikköä. Harmillista että on ihan jäänyt hoitoyksiköiden ulkopuolelle tässä vaiheessa kun on synnyttänyt, ei voi tuostakaan kysyä mistään että ihan arpapeliä meneekö näin oikein. Kutsu johonkin d-kontrolliin tulee sitten varmaan aikaisintaan vuoden päästä ja uhkasivat että potkasevat mut d-polilta arvauskeskuksen listoille, ihanaa!  >:( Luojan kiitos mulla on edes libre imetysajan, tosin veikkaampa että puhutaan jostain puolesta vuodesta, eivät kuitenkaan ole ottaneet huomioon että joku voi imettää 2 vuotta niin kuin mulla on edellisten kanssa mennyt.
Kirjattu
D1 since 2000

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #461 : Joulukuu 29, 2017, 22:39:25 ip »

Eline, eikö sulla ole jälkitarkastuksen yhteydessä d-lääkärin kontrollia? Ainakin Tyksissä on ja koska mulla on ollut paljon pahoja hypoja ja vaihdettiin Tresibaan, niin voin olla sinne vieläkin tarvittaessa yhteydessä. Tosin nyt kun saan Eversensen Libren tilalle, niin hoito pysyykin Tyksissä.

Meillä juhlittiin Maijan 3-vuotissynttäreitä pari viikkoa sitten. Jännää kuinka jo niin pienellä on selkeät toiveet synttäreiden suhteen, mitä tarjotaan, ketä kutsutaan ym. Ja tietysti lahjatoiveet myös. Mulla on jo aika iso tyttö, vaikka toisaalta vielä niin kovin pieni.

Juho täyttää ensi viikolla jo 4 kk. Nukkuu ja syö hyvin. Öisin nukkuu 8 - 10 tuntia putkeen ja päivällä yhdet 4 tunnin päikkärit sekä parit torkut. Maito maistuu ja imetys tuntuu itsestäkin ihanalta. Yli 8-kiloinen melkoisen tuhti poika mulla.

Arki on ihanaa. Vauvan takia en ole väsynyt. Kiukutteleva ja ajoittain mustasukkainen 3-vuotias saa kyllä mut useinkin väsymään ja pinnan kiristymään. Mutta se on kai vaan tämä ikä. Elämä on tällä hetkellä kaikin puolin onnellista.
Kirjattu

Eline

• Jäsen
« Vastaus #462 : Helmikuu 14, 2018, 19:43:48 ip »

Kaisa, ei meillä ole mitään kontaktia d-lääkäriin tai hoitajaankaan, jälkitarkastus oli ja meni ja siellä katottiin vaan että mun paperit on jonossa hoitopaikkaan. Mielenkiinnolla odotan milloin jono nytkähtää eteen päin ja onko tosiaan millaista hoito sitten terveyskeskuksessa jos sinne kerta joudun. Mutta niin kauan kun mulla on libre kaikki on ok! Ja niin kauan kun kierto ei käynnisty kun siitä tulee taas ylimääräistä muutosta sokereihin joinain kierron päivinä, aarggh. Nyt kuitenkin kaikki ihanasti ja vauva täyttää pian 3kk. Keväällä tarvii alkaa varmaan pudottamaan raskauskiloja, nyt ei vielä jaksa stressata.
Kirjattu
D1 since 2000

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #463 : Maaliskuu 12, 2018, 14:12:02 ip »

Hoksasin, että olen viimeksi kirjoittanut tuonne raskausketjuun 1.9.2017, joten ehkä lienee pienen päivittämisen aika. ;D
Nyt tylsästi kopioinkin samat kuulumiset tänne, jotka jo raskausketjuun kirjoitin.

"Mutta hepatogestoosi tuli minulle tässäkin raskaudessa. :'( Viikkoja on tosiaan vasta 29+2 ja Adursalin aloitin eilen. Alat on vasta vähän yli viitearvojen, mutta sappihappoarvo on jo reilusti koholla. Viimeksi Adursalista ei ollut mitään apua arvojen laskemiseen, joten toivotaan tällä kertaa parempaa onnea. Esikoisen aikaan hepatogestoosi diagnosoitiin n. rv 32 ja nyt jo rv 29. Tosin voihan se olla, että esikoisenkin kohdalla arvot ovat olleet nousussa jo aikaisemmin. Ja varmaan ovatkin olleet. Tällä kertaa osasin vain hakeutua testeihin nopeammin. Ensi viikolla otetaan kontrollilabrat ja katsotaan Adursalin vaikutus. Reilun viikon kuluttua onkin taas lääkärin ultraus."

Lainasin omaa kirjoitustani syyskuun ekalta päivältä. Homma eteni lopulta niin, että lääkäri laittoi minut sairauslomalle tuosta kahden viikon kuluttua. Hepatogestoosi jatkoi pahenemistaan ja lisäksi raskausmyrkytys alkoi hiljalleen antaa viitteitä itsestään. Jäin siis sairauslomalle rv 31+2 ja osastolle minut otettiin rv 33+0. Syynä oli sekä hepatogestoosi että raskausmyrkytyksen eteneminen. Tilanne paheni melko nopeasti ja lääkäri oli varuillaan jo hellp-oireyhtymänkin puolesta. Olimme vauvan kanssa hyvässä tarkkailussa. Kummankin vointia tarkkailtiin ktg-käyrin, labroin sekä oloa kuunnellen. Viimeinen ultra oli rv 33+2, jolloin sikiöllä todettin olevan kaikki kunnossa ja tilanteen seurantaa jatkettin. Tämä oli perjantai-päivä ja lääkäri sanoi, että tarvittaessa toimitaan jo viikonloppuna, mutta yritetään selviytyä seuraavaan viikkoon. Kortisonit olin saanut jo varuilta osastolle kirjautumispäivänä sekä seuraavana. Tilanne eteni muutamassa tunnissa tukalaksi, sain "kiristävän vanteen" yläkroppaani ja hengitys kävi työlääksi. Lääkäri teki päätöksen kireellisestä sektiosta ja meille syntyi syyskuisena iltana poika rv 33+2. :-*

Vauva oli syntyessään hyvässä kunnossa, rääkyikin oikein komeasti. Hän kuitenkin lopetti hengittämisen pian syntymänsä jälkeen ja stimulointia tarvittiin. Alkukankeutta oli hengittämisen, suoliston ja sokereiden kanssa. Poika oli kovin kypsymätön ja kehittymätön syntymään, joten apuja tarvittiin paljon. Esikoisemme on syntynyt rv 34+2 ja hän selviytyi alkuhaasteistaan kahdessa viikossa kotiutuen tasan kaksiviikkoisena. Kuopuksen matka olikin huomattavasti kivisempi. Teholla ja osastolla vierähtikin kuusi kokonaista viikkoa. Se tuntui todella pitkältä ja raskaaltakin ajalta. Eniten haastetta oli hengittämisen kanssa eikä apneoista meinattu päästä eroon. Poika kotiutui lopulta saturaatiomittarin kanssa, johon hänet kytkettiin aina nukkuessaan. Noin kolmen kuukauden iässä olin pojan kanssa kaksi vuorokautta osastolla saturaatioseurannassa. Sieltä kotuduimme ilman kotimittaria. :)

Kaikki on tällä hetkellä oikein hyvin. Poika on ihana ja hän kasvaa todella hienost. Ikää on jo noin 5,5 kk. Hän on nukkunut kokonaisia öitä alle kolmikuisesta. Poika oppi rinnalle useamman viikon nenämahaletkutuksen jälkeen ja minä olen onnistunut täysimettämään (pitkään tietty pumppasin kaiken maidon nenämahaletkutusta varten). Imettämisen onnistuminen ja oman maidon riittäminen (vauva ei ole saanut korviketta vielä koskaan) on ollut aivan ihana korvaava kokemus myös minulle esikoisen imettämisen epäonnituessa (osaimetin kyllä 5 kk, mutta se oli pelkkää taistelua ja itkua minun puoleltani, koin epäonnistuneeni). Kuntoutusohjaajan ohjeistuksella sain täysimettää 5-kuiseksi asti, jonka jälkeen suositeltiin soseiden aloittamista keskosuuden takia. Keskussairaalan kuntoutusohjaaja sekä fysioterapeutti käyvät säännöllisesti meillä kotona aivan kuten esikoisenkin aikaan. Tämä on aivan mielettömän hieno palvelu. Keskospolilla kävimme myös parisen viikkoa sitten ja pojan kehitys on korjatun ikänsä tasolla. Raudanpuutoksesta on viitteitä, joten lääkäri kehoittikin aloitamaan samantien kanan. Aloitimme kiinteät bataatilla ja seuraavaksi otimme mukaan kanan. Js ruokavalio ei tepsi, ensi kuussa aloitetaan varmaankin rautalääkitys. Tämä on keskosille ihan tyypillinen vaiva.

Oma hoitotaspaino on täydellisest päin peetä! :o :-[ Ei oikein ole hoitomotivaatiota. Jostain se pitäisi kuitenkin taas esille kaivaa...
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Eline

• Jäsen
« Vastaus #464 : Maaliskuu 27, 2018, 19:52:35 ip »

Onnes pussukka! :) Olipas hurja juttu mutta hyvä kun kaikki on nyt hyvin.

Meillä poika nyt 4kk ja epäilen että hampaat tekee kipeää, tänään on kiemurrellut sormet suussa enemmänkin, voi toista. Ja muuten sitten ollut todella aurinkoinen. Outoa. Aivan ihana muru kyllä on, en kestä. Ihmeellisesti se tajusi heti että kelloja siirrettiin eli on uudessa kellossa tismalleen.
Kirjattu
D1 since 2000

Linkkejä