Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6850 jäsentä  •  416230 viestiä  •  19878 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi markjoke, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Vauva- ja lapsiarjen kuulumisia  (Luettu 140519 kertaa)

johki83

• Intoilija
Vs: Vauva- ja lapsiarjen kuulumisia
« Vastaus #30 : Elokuu 20, 2013, 15:09:26 ip »

Minäkin sain aikoinaan taisteltua imetyksen käyntiin pullon jälkeen, ensin rintakumin kanssa ja sitten kyllästyin sen kanssa "sotkemaan" kun aina se oli väärässä paikassa ja ihan maidossa, eikä pystynyt vaan huomaamattomasti alkaa imettämään. Sain sitten taisteltua senkin pois juurikin tuolla keinolla, mitä Rimakin oli kirjoittanut.

Sain hetkeksi imetyksen käyntiin, niin ettei pulloa tarvittu ollenkaan ja tuo aika tuntui kyllä helpolta, kun ei tarvinnut lähteä maitoa lämmittelemään ym. Mekin käytettiin kyllä välillä huoneenlämpöisenä, mutta se avattu tetra meni sitten jääkaappiin, joten se täytyi sitten lämmitellä.

Myöhemmin kyllä oli sekin helppoa, että oli pulloonkin jo tottunut, niin äitikin sai välillä vapautusta syöttämisistä ;) Mulla on nimittäin paljon sellasia kavereita, jotka tuskailee sen kanssa, että lapsi on yli 6kk ja ihan "tissitakiainen" ettei mihinkään pääse koskaan lähtemään, kun pullo ei kelpaa. Asioilla on hyvät ja huonot puolensa :)

Ja vielä tuosta rintapumpusta... Mulla on itsellä kaupasta ostettu sähköpumppu ja teho ei kyllä ollut lähellekään samaa luokkaa, kun sairaalan pumpussa. Tämän toisen kanssa aion luultavasti vuokrata tuollaisen "järeämmän" vehkeen, jos näyttäisi tarvetta olevan.
Kirjattu
DM 1 vuodesta 1996
Pumppuhoito (Humalog)

sinppu

• Aktiivinen
« Vastaus #31 : Elokuu 21, 2013, 15:05:24 ip »

me hankittiin tänään kantoliina, ja ai että tätä vapauden tunnetta!! oon siivonnu kämpän ja nyt istun koneella kädet vapaana kun poika tyytyväisenä pötköttelee liinan sisällä!! suosittelen! ja tää malli on maailman helpoin, ei tarvii mitään solmuja tms tehdä, sen kun vaan heittää kankaat ristiin ja pojan sujauttaa sisään  ;)
Kirjattu

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #32 : Elokuu 21, 2013, 20:55:18 ip »

Liputan myös kantoliinan puolesta! :) Minkä merkkinen liina teillä sinppu on jos ei ees solmuja tarvita?
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #33 : Elokuu 21, 2013, 21:23:41 ip »

Pumppaamisesta vielä. Meillä oli nuorin keskolassa 2 viikkoa antibioottitipassa ja mulla oli sairaalan kone kotona. Huomasin, että maitoa tuli hyvin 5 minuuttia sitten noin 5 minuuttia taukoa ja sitten taas 3-5 minuuttia maitoa, sen jälkeen pidin vielä 5 minuuttia (ei sanottavaa maitmäärää) ja sitten vaihdoin puolta. Se oli kyllä sähköpumppu eli ei kai kukaan käsin jaksa tuota aikaa tai ainakin hartiat jännittyvät ja koneen kanssa huomasin, että heti,kun mulla asennosta tuli jännittynyt niin maidon tulokin loppui,kun rentoutin (varsinkin imetyspuolen hartian) niin maito alkoi taas virrata. Meillä on molemmat elävät lapset saaneet lisämaitoa koko sen ajan,kun ovat suostuneet maitoa juomaan eli 6kk. Siinäkin piti käydä omat sisäiset selvittelynsä, mutta oikeasti lisämaidon kanssa pelaava äiti näkee suurimman vaivan, jos sillä pitää elvistellä. Ekalle elävälle meni joka syötöllä lisämaito eli aina ensin imetys ja sitten se pullottelu, tokalla oli yks kerta ilman lisää. Olinpa ahkera  :P
Kirjattu

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #34 : Elokuu 21, 2013, 22:17:41 ip »

Todellakin olit Larla ahkera. :) Muutenkin pienen syöttö vie hirveästi aikaa, jos maitoa tulee nihkeesti. Sitten lisäksi pullottelu päälle, niin työlästä se on.
Kirjattu

sinppu

• Aktiivinen
« Vastaus #35 : Elokuu 21, 2013, 22:43:42 ip »

milja2010; tuo kantoliina on tri-cotti babylonia, siis uskomattoman helppo! :) Meidän ukko ei kyllä viihtynyt siinä kehtoasennossa hetkeäkään (suositellaan vastasyntyneelle asennoksi) ja siirryin suoraan kantotapaan jota suositellaan 2-3kk ikäisille (vauva on pystyasennossa rinnalla) ja siinä poika viihtyi pitkään? onkohan lie haittaa jos alkaa suoraan kantamaan siinä asennossa? ohjekirjassa mainittiin että vauva joutuu kannattelemaan omaa painoa ja ei ole hyväksi vastasyntyneelle, mutta myös että ikäsuositukset on suuntaa antavia..Kuitenkin tuo on niin jäntevä ja iso ukko jo että tuntui jopa luonnollisemmalta kantaa pystyasennossa, kehtoasennossa vauva on jotenkin ihan rutussa ja epämukavan näköisesti ku on sen verta iso vauva..  ::)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 21, 2013, 22:48:46 ip kirjoittanut sinppu »
Kirjattu

Nuuna

• Matkailija
« Vastaus #36 : Elokuu 22, 2013, 00:05:54 ap »

Täältä kanssa tsemppiä imetykseen kaikille! Itse opettelin imetystä kaksi kuukautta ennenkuin alkoi sujua. Parhaimpina päivinä saatoin olla vauvan "huvituttina" 3 tuntia kerrallaan. Ja illat katsoin telkkaria samalla kun vauva imi.Lisäksi pumppasin 3-5krt päivässä. Nyt tyttö melkein 9kk ja imetän 3-4krt päivässä. Raskaalta se silloin tuntui, mutta sitten kun alkoi sujumaan niin on mielestäni helpottanu arkea kun ei tarvinnu miettiä onko ruoat mukana vai ei. Mutta tosiaan jokainen päättää itse imettääkö vai ei ja kyllä lapsi korvikkeillakin kasvaa :)

Kantoliina on ihan huippu ja uskon itse, että sekin lisää maidoneritystä, kun vauva on siinä lähellä. Kaupungillakin kätevä väline, kun voi kulkea raput yms. ilman ongelmia.
Sujuvaa arkea kaikille!
Kirjattu
D1 vuodesta 1995
Pumppu ja humalog menossa mukana

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #37 : Elokuu 22, 2013, 07:30:48 ap »

Mä olen kantanut alusta asti pystyssä, kun mun mielestä vastasyntynyt oli niin hankala siihen kehtoasentoon laittaa, tuntui myös, että on ihan rutussa siellä. Kunhan tukevasti liinan sitoo, niin eiköhän vauva siellä pystyssäkin voi olla. Meillä oli vauva vielä aika vetelä alkuun ja silti mielestäni sain pystyyn ihan tukevasti hänet sinne. Tuossa liinassa kyllä luki, että saakin kantaa vastasyntyneestä asti pystyssä jalat liinan sisällä.
muoks* Mulla on samaisen Tri-cottin sidottava trikooliina.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2013, 07:38:50 ap kirjoittanut milja2010 »
Kirjattu

sinppu

• Aktiivinen
« Vastaus #38 : Elokuu 22, 2013, 11:06:09 ap »

no enköhän minäkin uskalla sitten huoletta pystyssä kantaa meidän ukkoa, tänään neuvola, varmistampa sieltä vielä asian :)
Ainii kävin itsekkin d-hoitajalla ja lääkärillä tossa pari päivää sitten, hobis oli 6,9 mutta luulen että hilaa jäljessä ja on varmasti vielä korkeempikin  :-\ täytyy nyt vähän tsempata taas. D-lääkäri tosin tokaisi että aikaisempi 6,1 hobis on aivan liian alhainen ja jos pidän sen noin alhaalla niin kuolen todennäköisesti vanhempana sydänkohtaukseen ( tarkoitti ilmeisesti sitä että tuo 6,1 sisältää tod.näköisesti paljon hypoja ja elimistö ei enää vanhempana niitä kestä) Taisi olla hurjaa huumoria lääkäriltä mutta itseä ei paljoa naurattanu  :o kehui kyllä lopuksi että oikeen hieno tilanne kyllä on! (tämä ei nyt taas liity vauva arkeen millään lailla tää teksti  ;D ) kerroin kyllä hoitajalle että oon löysänny vähän kuria pakon edessä kun vauvan kanssa ei niin ole aikaa hoitaa itseä, lohdutteli kyllä että muutaman kuukauden tai jopa vuodenki "repsahdus" ei ole maailman loppu :)
ja imetyksestä vielä; ei oo maidon tuotanto kyllä enää kiihtyny, edelleen saan vaan n.20ml kerrallaan ja tuntuu tosi turhauttavalta edes säästää semmoisia määriä, pojalle ei riitä moinen edes alkudrinkiksi  >:( sekoitan oman maidon kyllä siis korvikkeen sekaan aina.. mutta plaah, luulen ettei tämä nyt yrityksistä huolimatta taida onnistua, lisäksi pojalla on ollut ihan hirveitä ilmavaivoja nyt muutaman päivän ja luulen vahvasti että ne johtuvat rintakumin käytöstä, piereskely nimittäin alkoi kun aloitettiin imetys rintakumilla, ja huomasin saman ilmiön siis jo silloin aijemmin jo.
Kirjattu

caroline

• Jäsen
« Vastaus #39 : Elokuu 22, 2013, 12:07:18 ip »

Sinppu: ootko kokeillut juoda holitonta olutta? Joku vinkkasi osastolla että kun juo tölkin tai alkoholitonta olutta, niin maito nousee paremmin. Se tuntuu tepsivän myös sillon kun maidon määrä vähenee... Mulla vaikuttaa eniten kyllä oma syöminen ja juominen. Jos ei syö kunnolla, niin maidon määrä vähenee.

Meidän neiti syö itsensä niin täyteen että oksentaa. Vauvoilla pitäisi olla sellanen öljymittari mistä näkee kun pötsi on täynnä.

Me muutetaan ens viikon jälkeen. Oma talo ei oo vielä valmis joten evakuioidutaan viikoksi. Täytynee alkaa siivoamaan noita kuivahtaneita pukluja lattiasta tästä vuokrakämpästä  :o

Mulla on ens viikolla aika d-hoitajalle. Saa nähdä missä sokerit on huidelleet...  :-\
Kirjattu

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #40 : Elokuu 22, 2013, 12:20:08 ip »

Sinppu:
Saat olla itsestäsi ylpeä, kun oot kuitenkin jaksanut yrittää imettämistä! :-* Kaikki täällä tiedämme, ettei se todellakaan ole aina (jos koskaan) helppoa. Teen tilanne kuitenkin muistutti kovasti meen alkuaikaa. :) Imettäminen oli juuri tuollaista, kun kuvailit. Välillä itkeä tihrustin miehelle, ettei tästä tuu yhtään mitään ja olinkin välillä luovuttamassa. Joku kerta kuitenkin vauvan ja mun toiminta osui kohdalleen ja imetys/imeminen alkoi kuin alkoikin sujua. Ei aina, mutta vähitellen useammin ja useammin. Poika on jo kohta 2,5 kk ja nyt vasta alamme päästä rintakumista eroon. Mulla on myös se ongelma, että rinnanpäät ovat kovin matalat ja varsinkin täydestä rinnasta vauvan on vaikea saada kiinni. Meilläkin rintakumi ja pulloruokinta aiheuttaa piereskelyä, mutta cuplaton/kuplastop, ja mitä näitä nyt on, auttavat asiassa.

Edelleen poika on "vain" osaimetyksellä enkä enää edes haaveile täysimetyksestä. Päätin olla tyytyväinen tähän tilanteeseen. :) Edelleen yöt mennään korvikkeen voimin. Rintamaitoni ei riitä. Enkä myöskään jaksa verensokeritaistelua öisin, pullolla selviämme turvallisemmin. Mulla verensokerit ovat täysin vailla logiikkaa imetyksen kanssa. Välillä imetys laskee aivan mielettömästi ja välillä taas tuntuu olevan täysin päinvastainen vaikutus. Voikohan tähän edes löytää mitään logiikkaa? :o

Ja tuosta pumppaamisesta, ei mäkään saa läheskään aina pumppaamalla juurikaan mitään irti. Käsin puristamalla kuitenkin saan maitoa näkyviin, joten luultavasti vauva saa imettyä, vaikka pumppaus osoittaisikin toista. Mulla on muuten kaupasta ostettu sähköpumppu ja se ei ole läheskään yhtä tehokas kuin sairaalan pumput. Teho muistuttaa lähinnä käsipumppua, mutta on helpompi ja nopeampi.

En oo ainakaan viikkoon pumpannut lainkaan enkä silti oo huomannut maidon erityksen heikentyneen. Meillä nimittäin alkoi tulla sellainen kierre, että jos pumppasin, vauvalle ei riittänytkään rinnasta enää seuraavalle syötölle. Nyt kun en oo pumpannut, vauva tuntuu jäävän syönnin jälkeen tyytyväisemmäksi. Katotaan nyt, mihin tämä vielä muuttuu vai muuttuuko.

Täälläkin liputetaan kantoliinan puolesta. Meillä on bb-sling rengasliina ja se on tosi helppo. Ei mitään sitomisia tai muuta, riittää kun heittää liinan päälleen ja vauvan kyytiin. :) Aivan vastasyntyneellä liina ei kuitenkaan ollut hyvä, tai ainakaan meillä ei oikein toiminut sillä ei saatu vauvaa mitenkään hyvään asentoon. Nyt reilu viisikiloisella liina toimii jo tosi hyvin ja antaa kantajalleen vapauden nauttia kahvista ja hömppälehdistä. ;D

En millään malttaisi odottaa, että poika alkaisi ottaa kunnolla kontaktia. Silmiin katsoo joskus oma-aloitteisesti ja joskus katsekontaktia saa hakemalla hakea...vastavuoroisia hymyjä on tullut vasta muutama ja nekin ehkä vahingossa. Mutta kaikki kehittyvät kai omaa tahtiaan...ja mun pitäisi muistaa, että pojan korjattu ikähän on vasta reilu kuukausi, joten ehtiihän noita taitoja myöhemminkin harjoitella. :)

Poika on alkanut olla päivisin enemmän hereillä ja myös kiukutella enemmän. ;) Kiukutteluun meillä tepsii tällä hetkellä parhaiten joko kantoliina tai vaunulenkit. Eilenkin lähdimme ystävän kanssa 8 kilsan maastolenkille vaunujen kanssa. Meillä on samanikäiset vauvat, joten lenkkien lomassa pääsee samalla vaihtamaan vauvakuulumisetkin. Ja tietty muutkin kuulumiset, jotta elämä ei pyörisi pelkästään vain vauva-arjessa...vaikka pyöriihän se silti. ;)

Mä todella nautin noista pitkistä vaunulenkeistä. Ainoa ongelma on vain verensokerit, mitkäs muutkaan kuin ne ainaiset sokerit. >:(
Lenkkikävely on mulla tosi tehokas sokereiden laskija. Siihen päälle vielä imetys ja epäloogiset sokerit, joten voitte varmaan kuvitella miten sekaisin pakka välillä on.

RiMalle nopeaa toipumista leikkauksesta!

Mukavaa lukea kaikkien kuulumisia, vaikken aina henkilökohtaisesti kommentoikaan. :)

Mä ja poitsu aloitamme ensi viikolla muskarin. Voipi olla, että toistaiseksi äiti saa siitä enemmän irti kuin tämä meidän rääpäle. ;D Mutta mukavaa, kun saamme jotain tekemistä ja tulee lähdettyä ihmisten ilmoille.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2013, 12:28:20 ip kirjoittanut Pussukka-81 »
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

vikapainos

• Jäsen
« Vastaus #41 : Elokuu 22, 2013, 23:37:33 ip »

Pitkästä aikaa kuulumisia täältäkin... Vielä eilen mulla olisi ollut paljonkin kirjoitettavaa mm. imetyksestä ja ennenaikaisena syntyneiden kehityksestä, mutta en ehtinyt istahtaa kirjoittelemaan ja tänään ei nyt oikein irtoa. Saatiin nimittäin iltapäivällä hiukan ikäviä uutisia: meidän 2 v 4 kk tytöllä on DIPP-tutkimuksessa löytynyt 2 koholla olevaa vasta-ainetta ja diabetesriski on nyt jo 50 %. Jippii.

Joskus vitsailin että meillä on kohta koko sarja, kun allergiat, refluksi ja korva- ja infektiokierteet on jo saatu ja astmaepäilykin tuolla isommalla ollut jossain vaiheessa päällä, ja tuo reilu 4 kk vauva näyttää kulkevan vaivojensa kanssa tasan samaa polkua. Puuttui enää tämä d. Nyt ei enää naurata. Kivasti vielä flunssakin meillä iskemässä, nyt pelkään joko tämä on se josta d laukeaa :(

Kantoliinasta sen verran, että meillä ei kumpikaan ole viihtynyt liinassa (2 kpl erilaisia), kantopussissa eikä kantorepussa (Manduca). Yleensä kai nuo kelpaavat melkein vauvalle kuin vauvalle, mutta meillä on ollut sellaisia omituisia tapauksia, että eivät tykkää noin "tiukasta" läheisyydestä, vaan ovat huutaneet noissa kuin syötävä. Jos mahdollista, niin kannattaa siis kokeilla toimivuutta ennen hankintaa.
Kirjattu

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #42 : Elokuu 23, 2013, 07:36:34 ap »

Vikapainos: Tsemppiä tuon kohonneen diabetesriskin vuoksi ihan hirveästi! Meillä tytöllä (nyt 11v) oli jossain vaiheessa ensin pidempään yksi arvo koholla Dipp-verikokeissa ja sitten tuli toinenkin koholle. Mutta nyt on taas pitkään ollut kaikki arvot normaaleja, eli ne vasta-aineet voi ilmeisestikin siis hävitäkin, vaikka niitä olisi ollutkin. Mulle ei kukaan silloin sanonut, että riski sairastua on 50%.  :o
Kirjattu

johki83

• Intoilija
« Vastaus #43 : Elokuu 23, 2013, 09:37:25 ap »

Vikapainos: kaikki neljäkin arvoa voivat olla pitkään koholla, ennen kun diabetes puhkeaa. Ja tosiaan tuo kaksi ei vielä tarkoita diabetestuomiota! Ymmärrän kyllä huolesi! :-[

Me ei olla tutkimuksessa mukana, mutta olen muuten vaan mittaillut esikoiselta välillä verensokeria, kun on asiasta niin kiinnostunutkin ja jopa tulee välillä mittausta itse pyytämään, kun näkee, että minä mittaan. Viime elokuussa meillä oli sellainen tilanne, että poika oli mielestäni juonut ja pissannut valtavia määriä. Yö vaippa oli muutaman yönä niin täynnä, että sänkykin oli märkänä aamulla. Mittasin sitten aamulla paastosokerin, joka oli 7,8. Kävimme pesemässä kädet, jonka jälkeen arvo oli 8,2. Kävimme päivystyksessä ja otettiin labroja, mutta kaikki kunnossa (HbA1c jotain 4,5 luokkaa). Mitään flunssaa tai muuta ei tuolla hetkellä ollut. Saimme ohjeeksi seurata parin viikon ajan paastoarvot ja joitain aterian jälkeisiä arvoja. Mitään poikkeavia arvoja ei ole kuitenkaan sen jälkeen esiintynyt. Vieläkin ajoittain mittaillaan. Se jää nähtäväksi kehittyykö hänelle diabetes joskus tulevaisuudessa vai ei... Ja vaikka kehittyisikin, niin toivon, että saisi mahdollisimman pitkään vielä elää ilman ja kasvaisi vanhemmaksi. Uskon, että insuliinipistokset eivät sitten enää olisikaan niin mielenkiintoisia ja hauskoja, mitä tuo mittaus on ollut...

Toivotaan siis, että teidänkään tyttö ei diabetesta saa tai jos on tullakseen, niin saisi kasvaa vielä jokusen vuoden suuremmaksi! Halauksia sinne!
Kirjattu
DM 1 vuodesta 1996
Pumppuhoito (Humalog)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #44 : Elokuu 23, 2013, 10:33:46 ap »

Oman lapsen dee-mahdollisuus on kyllä täälläkin huolista suurimpia. Kyllähän tämän kanssa ktse pärjää mutta että pieni  :'(

Meilläkään ei kumpikaan lapsista tykännyt kantoliinasta, tricottissa molemmat veteli alkuvaiheessa kehtoasentopäikkäreitä mutta eivät kauaa, eikä sen kanssa oikein voinut liikkua etteivät olisi menneet myttyyn ja heränneet. Mutta sylissä nukkumista auttoi kun jakoi painoa ja blokkasi valoa. Molemmille on sitten kantoreput kelvanneet isompina mainiosti, nyt pojulla manduca ja on siinä kulkenut ties mitä kätköilyreissuja isänsä selässä.

Sain isomman mahataudin jälken tarhaan ja miehen työmatkalle, kuopus nukahti jo tunti sitten päikkäreille kun oli aikainen herätys miehen lennon takia, RAUHA!! Ehkä mulla on tavallista isompi oman tilan ja ajatusten tarve...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Linkkejä