Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416775 viestiä  •  19914 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Vauva- ja lapsiarjen kuulumisia  (Luettu 147996 kertaa)

johki83

• Intoilija
Vs: Vauva- ja lapsiarjen kuulumisia
« Vastaus #15 : Elokuu 15, 2013, 17:22:29 ip »

Minäkin karkasin tälle puolelle kommentoimaan, vaikka "vauva" onkin 2v 9kk ja toinen vasta masussa... :)

Mulle huomas osaston henkilökunta tuoda heti synnytyspäivän iltana sähkökäyttösen rintapumpun ihan sängyn viereen ja kehottivat pumppailemaan 3-4 tunnin välein yölläkin, jos vaan suinkin jaksan. Itse en olis varmaan tajunnut asiaa.

Tuosta "syöttöporsastouhusta" vastasyntyneiden teholla sen verran, että on sillä asialla ihan tarkoituksensakin: haluavat välttää verensokerien laskun ja sen että tarvis laittaa nenämahaletkua tai suonensisäistä nesteytystä! :)
Kirjattu
DM 1 vuodesta 1996
Pumppuhoito (Humalog)

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #16 : Elokuu 15, 2013, 17:53:52 ip »

Johki: totta tuokin, ja esim jos vauva kellastuu, niin nesteyttämällähän se bilirubiini poistuu elimistöstä valohoidon lisäksi, mutta kohtuus kaikessa. Meilläkin esikoiselle tuputettiin 10vrk:n iässä 100ml 3 tunnin välein ja harva vauva taitaa ihan niin paljoa itsenäisesti kuitenkaan syödä. Nyt esim tämä nuorin "määrättiin" syömään 4vrk:n ikäisenä 50ml 3 tunnin välein, niin jos hän joku syöttökerta jaksoikin syödä vaan 40ml niin en ottanut siitä 10ml:sta stressiä. Kun sain hänet vierihoitoon, niin siellä osastolla ei enää pakotettukaan syöttämään vauvaa niin järjettömiä määriä. Sen jälkeen kun vauvan sokerit ovat tasoittuneet ja sokeritipasta/matalista sokereista on päästy eroon, niin vauvan haimahan alkaa tuottaa pikkuhiljaa insuliinia ihan tarpeen mukaan, eikä se pakkosyöttö sen jälkeen yleensä enää sokereiden takia ole oleellista.

Muoks: Sinpulle piti vielä kommentoida, että huono äiti fiilis oli minullakin kun ensimmäisen kanssa ei imetys onnistunut, mutta ihan yhtä terve lapsi hän on ollut mitä muutkin. Täytti jo 12v tänä kesänä. Joten stressi imetyksestä pois. Nautit nyt vaan vauvasta. :)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2013, 17:56:51 ip kirjoittanut milja2010 »
Kirjattu

sinppu

• Aktiivinen
« Vastaus #17 : Elokuu 15, 2013, 18:12:44 ip »

Mä oon kyllä kans tosi tyytyväinen osaston toimintaan imetyksen suhteen, sähköpumppu tuotiin kans heti ja neuvottiin sinnikkäästi pumppaamaan väh. 8 kertaa päivässä  vaikkei maidon noususta ollut osastolla vielä tietoakaan. Tekniikat käytiin kyllä läpi ja rintakumi tarjottiin myös helpottamaan rinnalle oppimista. Hoitajien vaihtuessa uusi hoitaja halusi aina nähdä kun vauva on rinnalla, jotta voi varmistaa tekniikan. Sairaalasta lähtiessä oli hyvä ja luottavainen fiilis, mutta ei se vaan sitten onnistunutkaan. Äsken yritin pitkästä aikaa pumpata ja sain kokonaista 40ml yhteensä molemmista rinnoista puristettua, riittää pojalle varmaan alkupalaksi  ;D

Kiitos milja tsempeistä, lohduttavaa aina kuulla muiden kokemuksia vaikka tiedän että maailma on pullollaan äitejä jotka eivät imetä. (olen tutustunut myös siihen imetys.fi ja lukenut kokemuksia sieltä).

Pussukalle piti kommentoida noista vatsavaivoista. Meillä on ollut vaihtelevasti pieniä vatsavaivoja (ei siis mitään mielestäni kovin pahaa vielä) ja vaihdettiin tavalliset d-tipat rela dropseihin jotka sisältävät myös d-vitamiinia ja poika ainakin näin kahden päivän kokemuksen jälkeen piereskelee enemmän  ;D en tiedä onko vaan sattumaa, mutta tuntuu että vatsaa ei enään väännä pienellä ( voiko ne edes näin pian vaikuttaa? tai sitten ne aijemmat tipat ei vaan sopinu vatsalle)
Kirjattu

Milena79

• Matkailija
« Vastaus #18 : Elokuu 15, 2013, 22:26:32 ip »

Olen lukenut ahkerasti mutta nyt taidan kommentoida kanssa. Ei sitä aina tiedä miten menee toisen kanssa kun ekan kanssa maitoa tuli ovista ja ikkunoista ja vein äidinmaitokeskukseenkin yli 30 litraa. No, tämän kanssa maitoa tuli alussa aivan tolkuttomia määriä kanssa ja kaikki näytti hyvältä. Pakastin onneksi jonkun verran. Sitten neiti alkoikin rouskuttaa enemmän ja sitten tuli 3 viikkoa sitten tämä umpisuolenleikkaus yhtäkkiä. Siinä olin syömättä 3vrk ja sitten vielä juomatta noin 40 tuntia. Ja sen jälkeen mahakivut jäi ja meni jonkun aikaa tosi pientä ruokaa. Ja niinhän siinä kävi että tänäänkään en ole imettänyt kuin aamulla. Ja siitä on jo 12 tuntia aikaa, ylikin. Ei vaan tule maitoa. Paino kyllä on tippunut iteltä. Vaikka on mulla vielä kilo jäljellä mut ei siis kovin paljon, sitä tuli 21 kiloo ja vaivaset 7 kiloo jäi laitokselle. Ei sit ollu sitä turvotusta niin paljon ja ei se kovin itestään oo tippunut. Mut mä tiedän ton tunteen kun tuntuu et on huono äiti. Mutta toisaalta sille ei voi mitään ja kaupassa on maitoa ja mikrot on keksitty jne. Koetan olla sinut asian kanssa ja ajatella että se oli sen leikkauksen syytä.

Neiti on siis nyt reilun 2 kk ja tosi tyytyväinen ja helppo lapsi. Nukkuu normaalisti 7-8 h yöunia kerralla, sit syö ja vielä menee 4-5 h. Mut viime yönä meni 10 tuntia putkeen ennenku heräs syömään. Päivällä hän sitten tankkaakin kovasti ja tiheämmin, 3-4 tunnin välein. Mahakipuja ei ole ollut, syö Gefilus d-vitamiinia. Se on parempaa kuin tavallinen maitohappobakteerien takia. Meillä esikko karjui niiden d-tippojen takia aikanaa ja ostin maitohappobakteereja erikseen sillon ja ne autto. Nyt ne on onneks samassa paketissa. Mutta tosiaan arki on aika helppoa vauvan kanssa. Se on niin tyytyväinen ja nauravainen ja ottaa jo paljon kontaktia. Juttelee ja nauraa ja seuraa katseellaan. Tuntuu tykkäävän tuosta meidän keskimmäisestä, joka on adoptoitu poika. Sille vauva nauraa ihan ääneensä ja seuraa katseellaan pitkiä aikoja. Poika on hyvä vauvanvahti, 4-vuoden iästään huolimatta!
Kirjattu

sinppu

• Aktiivinen
« Vastaus #19 : Elokuu 19, 2013, 19:01:01 ip »

äh, en mä näköjään osaa pysyä päätöksissäni.. Toissapäivänä päätin että vielä me imetystä (tai ainakin pumppausta) yritetään, että pikkuinen saisi äidinmaitoa edes vähän, maidon tuotanto on lähes olematonta ja saan kerrallaan ehkä 20ml rutistettua mutta sinnikkäästi toivon että maidontuotanto vielä vilkastuis..  ::) annoin nyt itselleni vielä viikon aikaa, jos ei tämän viikon lopulla ole mitään huimia muutoksia tapahtunut niin sitten antaa olla koko touhu.. eilen tapahtui kyllä pieni ihme kun poika viihtyi rinnalla 45min vaikkei rinnasta juuri mitään edes tullut  ;D rintakumilla siis "imetys" onnistui :D yleensä hänellä menee hermo siihen kumiinki heti.. en tiedä mikä ihme päivä eilen oli :D
Kirjattu

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #20 : Elokuu 19, 2013, 21:10:12 ip »

Onnittelut Sinppu hyvästä imetyshetkestä. Teitkö syöttöpunnituksen, vaiko miksi ajattelit, ettei hän sieltä mitään saanut? Itse en ainakaan saa rintapumpulla rinnoista läheskään sitä mitä vauva sieltä saa. (mulla aventin käsikäyttöinen pumppu) Kun olen olevinaan lypsänyt rinnat ihan tyhjäksi, niin vauvan imiessä alkaa maitoa kuitenkin herua ja nielemisäänistä tiedän, että sitä maitoa vauvalle kuitenkin tulee. Uskoisin, ettei vielä ole Sinppu sinun kohdalla kirvestä heitetty kaivoon tuon maidontuotannon suhteen. Jos vaan aktiivisesti jaksat pumppailla niin mitä suuremmalla todennäköisyydellä maito nousee uudelleen. Oletko harkinnut sähköpumpun vuokraamista, vaiko onko sinulla jo sellainen? Sellainen tuplasetillä, niin että molempia rintoja heruttaa samaan aikaan olisi kaikista tehokkainta pumppausta. Kuulema heruttaa enemmän maitoa mitä vain toisen rinnan kerrallaan pumppaus.

Milena: Todella kurjaa, että just tähän kohtaan umppari päätti sanoa työsopimuksen irti... Mutta kuten sanoit, niin korvikkeet on hyviä ja niilläkin pärjää ja kasvaa. Hienosti olet kyllä saanut painon pois... Onnittelut siitä... Josko itse vaikka vuoden päästä ois päässyt raskauskiloista eroon :o. 82kg näytti vaaka tänään aamulla ja ennen raskautta painoin 68kg. Viimeisillään painoin 88kg, eli vaan 4-6kg lähti vauvan myötä mun painosta pois itsekseen. :o Nyt paino on seilannut 82-84 väliä jo pitkän aikaa. Viikon olen nyt taas ollut ilman herkkuja ja rajoittanut muutenkin hiilareita ja toivon, että pikkuhiljaa alkais vaaka näyttää alenevia lukemia ja toivottavasti myös verensokerit vähemmän vuoristoradalta. Vielä ainakaan en huomaa, että ois maidon tuloon vaikuttanut keveämpi syöminen. Silloin kun vauva oli kuukauden yritin tätä viimeksi ja silloin tuntui, että maito loppuu.
Kirjattu

sinppu

• Aktiivinen
« Vastaus #21 : Elokuu 19, 2013, 21:49:06 ip »

Milja; en tehny punnitusta, oletin vaan ettei maitoa paljoa tullut sen perusteella kun rintakumilla imetin sillon kun maitoa tuli vielä paljon, niin se kumin ja nännin välinen "tyhjä osa" oli aina täynnä maitoa mutta nyt kumin sisäosassa oli vaan tippoja, mutta joo mieheni sisko mua kans tänään valaisi että pumpulla ei todellakaan saa samalla teholla maitoa rinnasta mitä vauva imemällä, että ehkä hän on sen verran sitä saanut kuitenkin että viihtyi niin pitkään hermostumatta  ;D (olipa sekavasti kirjotettu, mutta ehkä ymmärsit :D ) Mulla on kans ihan käsipumppu ja mietinki et pitäiskö hankkia se sähköpumppu, pitää vielä harkita. Ei varmaan oo sama asia kuin yhtäaikaa pumppaaminen mutta oon tehny niin että pumppaan vuorotellen muutaman minuutin ajan kumpaakin rintaa, oon nimittäin tehny huomion että kun rinnasta ei enää sitä vähääkään tule niin muutaman minuutin kuluttua saan taas hieman lisää pumpattua  :)
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #22 : Elokuu 19, 2013, 23:23:15 ip »

Meillä poika täyttää ensi viikolla jo VUODEN, enkä enää meknaa muistaa noita imetystaisteluita :)

Nyt vaan lapset mahataudissa...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #23 : Elokuu 20, 2013, 07:35:49 ap »

Ääh! Tsemppiä Dadda! Inha tauti tuo!

Sinppu: En tiedä onko ne kaupan sähköpumput yhtä tehokkaita, mitä nuo oikein sairaalakäyttöön tarkoitetut, mutta niitä tosiaan pitäs saada vuokrattua. Voi olla, että synnytyssairaalastakin saisit vuokralle. Mutta tehokkainta on tosiaan tuo vauvan imeminen, eli jos kelpaat vauvalle ns. huvitutiksi, silloin kun ei ole niin nälkä, niin se toimii varmasti kaikkia pumppuja paremmin maidon heruttamiseen. Itse olen tehnyt pumppaillessa tuota samaa, että vaihdan rintaa muutaman minuutin välein.
Kirjattu

sinppu

• Aktiivinen
« Vastaus #24 : Elokuu 20, 2013, 08:22:40 ap »

joo ne sairaalan sähköpumput oli kyllä semmosia lypsyvehkeitä ettei varmaa kaupan vastaavat vedä vertoja  ;D en tiennytkää että niitä voi vuokrata, kiitos vinkistä :) ja täytyypä testata itseäni huvitutiksikkin  ;)
Kirjattu

Hauki

• Aloittelija
« Vastaus #25 : Elokuu 20, 2013, 08:26:10 ap »

Hei! Minäkin voisin vihdoin tulla mukaan tänne vauva-arjen puolelle. Olen lukenu kirjotuksia mutta en ole vielä kirjotellut.

Tsemppiä Sinppu imetykseen! Olen samoilla linjoilla MIjan kanssa että kannattaa vielä sinnikkäästi yrittää. Vauva saa rinnasta tosiaan tehokkaammin irti kuin mikään pumppu. Mä olen vähän kummankin lapsen kohdalla vieroksunu tuota pumppausta. Sairaalassa kehottivat heti ekasta päivästä lähtien stimuloimaan rintoja pumpulla eikä sieltä oikein mitään herunu. En sitten sitä oikein tehny kun muutenkin oli stressaava siellä sairaalassa ja tuli nukuttua tosi vähän. Mulla on menny molemmilla kerroilla sellanen 3 päivää ennen kuin maito noussu ja sitten olen vaan lasta rinnalla pitänyt ja hiljalleen siirtäny sen pullolta kokonaan rinnalle. Vähän kyllä häiritsi ensimmäisinä päivinä ennen maidon nousua kun anoppi totesi että hänellä on kyllä heti noussu synnytyksen jälkeen maito... ja epäili mun käynnistystä syyksi. Mulla on kyllä silleen onnekkaasti käynyt että on pullon muovin jälkeen huolinut mukisematta rinnan vaikka toki aluksi ne annokset rinnasta on olleet vähäisiä. Mutta juuri kuulin tarinan jossa äiti on sinnikkäästi kuukaudenkin iässä saanut vauvan vielä pullolta ja rintakumilta rinnalle. Mutta siis niin, ei se aina onnistu ja niinku sanottua kyllä korvikkeillakin kasvaa. Mutta itse olen kokenut tuon imettämisen niin tavoittelemisen arvoikseksi kokemukseksi että kyllä sen puolesta kannattaa taistella, tiettyihin rajoihin asti toki.

Mulla on kyllä niin nälkänen kaveri tuo vauva että huh. Tankkaa illalla jo nyt rinnat tyhjiksi niin että mietin riittääkö muutaman kuukauden jälkeen maito vai aletaanko antaan osittain korvikkeita. Tai sitte mun rinnat alkaa käymään tehokierroksilla ja tuottaan entistä enemmän.. saa nähä kuinka hurjaksi menee.
Kirjattu

caroline

• Jäsen
« Vastaus #26 : Elokuu 20, 2013, 09:22:18 ap »

Ihan vaan pikainen hihkaisu täältäkin eli hengissä ollaan ja hyvin menee. Tyttö on jo 2kk ja kasvanut hurjasti. Tuntuu tykkäävän tuosta meidän esikoisesta kovasti ja seurailee aktiivisesti hänen puuhiaan. Kiirettä on pitänyt enkä ole itse juuri nukkunut. Se alkaa tuntumaan. Esikoinen aloitti nyt päiväkodin joten tavoite on nukkua päiväunet joka päivä ja saada univelkaa pois.

Imetyksestä: meillä on taas se tilanne että maitoon meinattiin hukkua. Nyt on saatu homma tasapainoon, mutta tyttö hotkii hirveästi. Pukluja tulee aivan uskomaton määrä ja olen jo alkanut epäilemään refluksia tms. Kellään kokemuksia? Vauva ei oikeastaan itke vatsaansa mutta ruokailun päätteeksi (etenkin jos antaa syödä niin kauan kun haluaa) puklua tulee nenästäkin ja nää ei oo mitään pieniä pulautuksia vaan sellasta kaaressa oksentamista. Ja sitä puklua voi tulla vielä tuntien päästä syömisestä. Tästä johtuen varmaan sitten tuleekin nälkä usein vaikka muuten nukkuisi pitempään. Pari kertaa on nukuttu jo sellainen 8 tunnin pätkä yöllä mutta se edellyttää että viimeisin sapuska on kutakuinkin pysynyt mahassa...

En tiedä johtuuko väsymyksestä vai mistä mutta on aika hutera olo itsellä välillä ja oon miettinyt että voisko olla muuten oireeton virtsatietulehdus tai voiko joku kohtutulehdus oireilla näin. Sektion jälkeen vatsa on tietty outo, niin se oli esikoisenkin kanssa, mutta tää on vähän kummallinen fiilis. Varmaan unohtivat yhdet sakset mun mahaan  ;D Täytynee kysyä neuvolasta labralähete ens viikolla.

Ristiäisest on lauantaina. Onneks on sellanen parikymppinen hyvillä hauiksilla varustettu kundi tuo sylikummi kun tämä meidän neiti ei ole kevyimmästä päästä  :o

Kirjattu

RiMa

• Vieras
« Vastaus #27 : Elokuu 20, 2013, 13:33:33 ip »

Ketkäs täällä tuskaili imetryksen kanssa, Sinppu ainakin? Mulla on kokemusta täysin pullovauvasta ja rintavauvasta ja suosittelen kyllä sinnikkäästi yrittämään imetystä. Vaikka joutuisikin olemaan alkuun huvituttina. Mun kokemuksen mukaan imettäminen oli paljon helpompaa ja kätevämpää kuin pullosta syöttäminen, ja varsinkin yöllä. Esikoisen kanssa piti nousta kunnolla ylös ja lämmittää maitoa. Kuopuksen otin vaan yöllä viereen ja jatkoin unia kun poika alkoi syömään. Mutta totta sekin, että korvikkeella kasvaa yhtä hyvin ja ei kannata vauva-aikaa pilata imetystaisteluun jos yhtään siltä tuntuu.

Meillä kuopus söi rinnasta n. 2kk rintakumin avulla. Sitten kun tekniikka oli sen kanssa kunnollla hallussa, aloin ottaa kumin pois kesken syömisen. Odotin, että syömiseen tuli pieni tauko ja nappasin kumin pois. Ja sitten yhtenä päivänä ei enää tarvittu koko rintakumia.

Minä olen yksin kotona ihmettelemässä... Aamulla leikattiin rannekanava ja käsi on paketissa. Lapset on hoidossa, joten hiljaista on! Saikkua tuli 4 viikkoa, sitten palaan töihin kuopuksen hoitovapaalta. Kuopus kävi harjoittelemassa perhepäivähoitajalla viime perjantaina ja eilen ja hyvin meni!
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #28 : Elokuu 20, 2013, 13:56:31 ip »

Hyvä että leikkaus meni hyvin!

Pieni vinkki pullovauvojen vanhemmille - me ei lämmitetty sitä maitoa ollenkaan kummallekaan vauvalle, oli huoneenlämpöistä tetrasta otettaessa...että oli sekin aika kätevää, ottaa poju kainaloon ja pullo suuhun...:)
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

RiMa

• Vieras
« Vastaus #29 : Elokuu 20, 2013, 14:40:47 ip »

^^^
Meillä lämmitettiin ekat kuukaudet ja sitten huoneenlämpöisenä. Olisi pitänyt alusta asti tarjota ilman lämmittelyä.

Tuli nyt mieleen pieni (?) miinus imetyksestä; sokerit olivat täysin mitä sattuu koko imetysajan. Oli hypoa ja hyperiä, harvoin tasaista.
Kirjattu

Linkkejä