Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416932 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ketoaineiden mittaukset  (Luettu 22511 kertaa)

emonen

• Lentävä kynä
Vs: Ketoaineiden mittaukset
« Vastaus #30 : Heinäkuu 27, 2013, 01:02:02 ap »

Meillä ketomittarikin on (valitettavasti) säännöllisessä käytössä. Ei todellakaan mikään turhake. No joo, jos sitä ei olisi, kai mentäisiin vieläkin useammin jonnekin päivystykseen...
Lapsi voi huonosti vasta kun ketoja on aivan liikaa (yli 1,5 sanoisin tänään).
Hankalimpia tilanteita meillä ovat kun vs on normaali-matala, lapsi oksentaa (esimerkiksi migreenin tai mahataudin takia) ja ketot nousevat... Omat eväät on silloin aika vähissä. Viimeksi käytiin Tays:ssa siksi reilu viikko sitten...
Ketoja ei saa alas kun ei voi lisätä inskaa kun ei hiilarit pysy jostain syystä sisällä.
Palettia ei helpota, että ketojen nousu yli 2,5 saa lapsen oksentamaan oli vs mitä vaan.
Meille alle 1 ketot ei enää merkitse mitään jos inskaa voi muuten laittaa eli lapsi ei oksenna ja syö...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Elokuu 12, 2013, 18:35:34 ip »

Tämä oli kyllä tärkeä löytö ja vaatii lisätutkimista ja -toimenpiteitä.
Kide, tuliko tähän aamunkoitto/ketoaineet juttuun mitään selvyyttä ?
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #32 : Lokakuu 06, 2013, 22:11:34 ip »

Kuten Susikin aiemmin spekuloi hypoista ja ketoaineista, niin minäkin.

Eilen illasta/yöstä se selkeä 3h hypo, sokerit korjaantui heittämällä "yhtäkkiä" (mulle 3h hypo on pitkä, enkö sitten ennen ole huomannut tällaisia?), päivän pyrki laskemaan ja olo oli ihan hirveä. Siis kamala. Sitä ei parantanut bussimatka kera kassillisen ruusukvitteneitä... (Jollette tiedä, ne tuoksuu sairaalloisen imelälle).
Ihan törkeä olo vieläkin, tosin hiukan parempi. Ketoaineet 0,2 (eli vähän), mut johtuiskohan ne hyposta. Korkeilla en ole saanut ketoja kuin kertaalleen esiin, tosin enpä ole paljoa ennen mittaillutkaan.

Voinen vaan kuvitella jotakin 1,5 ketoja  :o :o :-X
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #33 : Lokakuu 07, 2013, 02:00:38 ap »

olo oli ihan hirveä. Siis kamala. Sitä ei parantanut bussimatka kera kassillisen ruusukvitteneitä...

Ketoillessa kaikki tuoksut ovat yksinkertaisesti sietämättömiä. Ja voin hyvin kuvitella, ettei bussissa istuminen auttanut asiaa - kaarteet, tärinä... :(

Vilkaisin tuon aikaisemman viestini. Hypopahoinvointi on tosiaan minulle kohtalaisen tuore ilmiö, jota on alkanut ilmaantua säännöllisen epäsäännöllisesti, myös päivisin (miksi vain joskus ja miksi juuri sillä kertaa?). Ilmaantuessaan se on ensimmäinen ja usein pitkiin aikoihin ainoa oire, enkä aluksi osannut liittää sitä hypoihin laisinkaan.

Lisää spekulointia: Jos miettii tätä hypoglykemia-glukagoni-ketoaine-teoriaa, niin miksi hypoketoja on alkanut tulla minulle vasta hiljattain? Alfasolujen toiminnanhan pitäisi päinvastoin hiipua sairastamisvuosien myötä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

Kide

• Veteraani
« Vastaus #34 : Lokakuu 07, 2013, 11:01:55 ap »

Täällä olikin ollut kysymys minulle...

Tämä oli kyllä tärkeä löytö ja vaatii lisätutkimista ja -toimenpiteitä.
Kide, tuliko tähän aamunkoitto/ketoaineet juttuun mitään selvyyttä ?

Ehei. Mihinkäpä mulla tulis selvyyttä.  ;) Näiden kanssa vaan eletään. Edelleen joskus herään aamuyöllä huonoon oloon ja saattaa vähän yli kympin kera olla esim. 0,3 ketoja. Tuohan ei esim. Diabetes-kirjan mukaan vaadi lisätoimenpiteitä, raja on 0,6. Kun otan korjausboluksen, saan aamuksi sokerin kohdalleen ja ketot 0,1:een. 0,1 on mulla aina vähintään, ei koskaan 0,0.

Matalien yhteydessä en ole koskaan mitannut ketoja.
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #35 : Lokakuu 07, 2013, 19:23:04 ip »

Aamulla oli ketoja eilistä enemmän (0,3 mmol/l). Progressiivinen kehitys vissiin? Yöllä taas oli hypo, kahdella korjauksella lähti tokenemaan, sokrut nousi ad 14 parhaimmillaan, josta tasanen, hitaahko lasku

Olo oli eilistä pahempi enkä päässyt sängystä, puoliso vei käsikynkkää tänään korttelinympäri, enempää en ole liikkunut. Ennen klo 12 oli n. tunnin hypo, sensorinkin mukaan n. 2 sokerit. Siitä reaktiivinen, sokerit ad 18, nyt olleet n kymmenen pintaan sokerit. Ketoja nyt 0,6 mmol/l.  :'(

Tekis mieli soittaa d-hoitajalle et mitä tehdään, mutta numerollisesti ketoaineet on ok, olo ei vaan todellakaan ole. Kaksi päivää lasten kanssa viettäneenä ja liikkuneena sai tosiaan kunnon kestohypokierteet aikaan, Dexcomin sensorointikin näyttää et välin ollaan ok, välin korkealla ja välin matalalla samaan kellonlyömään. Keskivs on 8,3 vaikka 53% sensorin mukaan ollaan korkealla....  :-X :-\ :'(

Muoks:
"0,6-1,5
mmol/l Korjaa kohonnutta verensokeria hoitopaikastasi saamiesi ohjeiden
mukaan. Tarkista verensokeri ja ketoaineet parin tunnin välein. "

Tuo ylempi on d-liiton sivuilta liittyen ketoaineisiin. Mulla ei riitä noi ketoaineliuskat 2h välein tehtävään mittaukseen kovin kauaa, saanti on 2 liuskaa per viikko. No onneksi nyt vielä riittävät.

Tuleeko ketoaineista huolehtia yhtä tarkkaavaisesti, jos kyseessä hypoglykemiahappoja? Sitä ei kuitenkaan insuliinilla korjata. Ei janota/vessassa juoksuta samoin kuin korkeilla, muuten on hengenahdistusta,päänsärkyä, vatsakipuja, tuoksu- ja valoherkkyyttä (silmät), pahoinvointia, väsymystä ja hienoista sekavuutta. Olo on siis romu - mutta miten tällaista hoitaa? Kohta syön ja toivon ettei nouse bumerangina takaisin. Paljoa en uskalla inskaa laittaa koska pelkään yöllistä hypoa. Jos taas jää naftiksi annos, ketoaineet noussee... Vinkkejä? Tuntuu että on peukalo keskellä kämmentä ja sarvi otsassa

Muoks muoks

Onko nää ees hypo- vai hyperhappoja? Emonen, soitan tosiaan huomenna, mutta nyt hitunen paniikki et miten tää yö ad aamuun... Jos selkeä piikki keroaineissa tai pahempaa pahoinvointia, menen ea:han.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 07, 2013, 20:07:45 ip kirjoittanut Cane »
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Lokakuu 07, 2013, 20:00:36 ip »

Aamulla oli ketoja eilistä enemmän (0,3 mmol/l). Progressiivinen kehitys vissiin? Yöllä taas oli hypo, kahdella korjauksella lähti tokenemaan, sokrut nousi ad 14 parhaimmillaan, josta tasanen, hitaahko lasku

Olo oli eilistä pahempi enkä päässyt sängystä, puoliso vei käsikynkkää tänään korttelinympäri, enempää en ole liikkunut. Ennen klo 12 oli n. tunnin hypo, sensorinkin mukaan n. 2 sokerit. Siitä reaktiivinen, nyt olleet n kymmenen pintaan sokerit. Ketoja nyt 0,6 mmol/l.  :'(

Tekis mieli soittaa d-hoitajalle et mitä tehdään, mutta numerollisesti ketoaineet on ok, olo ei vaan todellakaan ole. Kaksi päivää lasten kanssa viettäneenä ja liikkuneena sai tosiaan kunnon kestohypokierteet aikaan, Dexcomin sensorointikin näyttää et välin ollaan ok, välin korkealla ja välin matalalla samaan kellonlyömään. Keskivs on 8,3 vaikka 53% sensorin mukaan ollaan korkealla....  :-X :-\ :'(

Soita ihmeessä!
Ei pelkät lukemat merkkaa, kun olo on kurja pitää keksiä miten sitä parantaa...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #37 : Lokakuu 08, 2013, 08:31:12 ap »

Ei pelkät lukemat merkkaa, kun olo on kurja pitää keksiä miten sitä parantaa...

Samaa mieltä.

Tuleeko ketoaineista huolehtia yhtä tarkkaavaisesti, jos kyseessä hypoglykemiahappoja?

Minusta pitää, syystä riippumatta, jos ketoja on niin paljon, että ne aiheuttavat pahoinvointia.

Itse olen huomannut parhaaksi hoitokeinoksi sokerin (ja veden, jos sitä on saatavilla, mutta esimerkiksi kauppareissuilla ja muutaman tunnin retkillä en pidä vesipulloa mukana). Olen järkeillyt asian niin, että ensinnäkin sokeri estää haiman glukagonintuotantoa (jos nyt kysymys on ollenkaan siitä) nostamalla verensokeria ja lisäksi elimistö saa sokerista puhdasta hiilaria polttoaineeksi (aivan niin kuin hyperglykemiaketojenkin hoidossa yhdessä insuliinin kanssa). Tiedä sitten näistä järkeilyistä. Nyt kun olen oppinut tunnistamaan tietyntyyppisen pahoinvoinnin hypo-oireeksi, en enää mittaa ketoja (en yksinkertaisesti raaski).

Sinulla on niin kokonaisvaltaisen huono olo ja sellaisiakin oireita, joita ei kai ketoihin liitetä (valonarkuus), että tuli mieleen: voisiko syypää olla jokin infektio, joka aiheuttaa osan oireista ja sekoittaa samalla sokerit niin perusteellisesti, että tulee ketoja?
Kirjattu
D1 vuodesta 1971

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #38 : Lokakuu 08, 2013, 09:10:09 ap »

En tiedä muusta infektiosta, en ainakaan tunnista tällä hetkellä. Päänsäryn yhteydessä mulle aika usein tulee valonarkuutta, en tiedä sitten  :-\

Illalla nousi ad 20 mmol/l sokerit, sitten lasku kuuden tasolle josta hypoon, siihen 20 g HH korjaus ja aamulla heräsin toista tuntia jatkuneeseen hypoon. Nyt taas reaktiivinen..

Ilmeisen jees olis saada nuo hypot pois, mutta miten, (muuten kuin pumpulla) niin.... hoh hoh. Kun ei sitä järkevää rytmiä muutoksiin ole. Eilen en esimerkiksi liikkunut, joten en laskenut pitkää, joka olisi kait pitänyt tehdä, ottaen huomioon, että sokerit laskivat ja laskivat.

Soitan d-hoitajalle tänään.
Kiitos neuvoista  :)
Kirjattu

Änkoo66

• Aloittelija
  • T2D, Astma, RR, Kihti, Keliakia, Lakt.int.
« Vastaus #39 : Lokakuu 08, 2013, 09:26:34 ap »

Täällä toinen D2 ihmettelee näitä ketoja, voisko mullakin olla jotain häikkää, vai ei...
Mulle on tehty mittavat tutkimukset oksentelun ja kuvotuksen takia, ja mitään ei löydy. Oksennan vaikka maha on tyhjä, oksennan tunnin kuluttua ruokailusta jne. ei mitään kaavaa.
Onko ihan mahdoton ajatus?
Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #40 : Lokakuu 08, 2013, 09:30:17 ap »

Änköö66, onko ketoaineita mitattu?

Itse olen huomannut parhaaksi hoitokeinoksi sokerin (ja veden, jos sitä on saatavilla, mutta esimerkiksi kauppareissuilla ja muutaman tunnin retkillä en pidä vesipulloa mukana).

Susi, miten tai millaisilla annoksilla sokeria nautit? Itse eilen otin 10 g edestä hh:ta raejuuston muodossa, loput 10g hyvin sokeripitoisen tyrnimarja-punaherukkahyytelön (järkeilin että se olis lähinnä maustettua sokerilientä) ja ampuivat sokerit sinne ad 20 mmol/l.

D-hoitaja soittaa tänään, joskus klo 15 jälkeen.... Luojan kiitos tästä sensorista <3
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2013, 10:25:56 ap kirjoittanut Cane »
Kirjattu

Änkoo66

• Aloittelija
  • T2D, Astma, RR, Kihti, Keliakia, Lakt.int.
« Vastaus #41 : Lokakuu 08, 2013, 09:34:25 ap »

Kun helmikuussa todettiin tauti, hoitaja totesi, että mitataanpas vasiten ketoaineet, kun olet niin nuori, että jos onkin kyseessä 1. Mutta sillä hetkellä tulos oli ok.
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Lokakuu 08, 2013, 09:50:29 ap »

Cane, hyväettä D-hoitaja soittaa sulle tänään! Sulla on nyt aivan liian hankalia oireita yksin pähkäiltäväksi!

Ja Änkoo, sun kannattaisi varmaan pyytää uusi ketomittaus.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #43 : Lokakuu 08, 2013, 10:19:36 ap »

Änkoo, sinulla taisi olla Galvus käytössä? Yksi sen yleinen haittavaikutus on pahoinvointi.  Lisäksi siinä on maitosokeria (näin tiedoistasi, että sinulla on laktoosi-intoleranssi).

Mutta kyllä ketotkin kannattaa katsoa. Niitä pitäisi mitata juuri silloin, kun on pahoinvointinen.

Cane: Tuntuu, että minulla jo pienetkin sokerimäärät riittävät helpottamaan keto-oloa (hypo voi sitten vaatia enemmän korjausta). Aloitan jostakin 5 grammasta ja lisään määrää pikkuhiljaa. Hypot korjautuvat hitaasti, täytyy vain pitää taukoja, taukoja... Muuten tulee korjatuksi liikaa.

Minulla puhdas sokeri on kuvotuksessa se ainoa vaihtoehto, jota pystyn ottamaan. Lisäksi elimistön on nopeinta muuttaa puhdas hiilari (jossa ei ole mukana rasvaa eikä protskua) glukoosiksi, ja kaiken päälle mielessä kummittelevat ne epätäydellisesti palaneet rasvat, joista ketoasidoosissa syntyy ketoja (tosin tämähän liittyy insuliininpuutokseen, joten on tässä tilanteessa varmaan aivan väärin ajateltu).

Olipa hyvä, että sait täksi päiväksi soittoajan! Ihan hirveä tuo vuoristorata.  :(

Muoks. Tulikin näköjään toistetuksi Emosen kirjoittamia asioita. En huomannut, että oli tullut uusi viesti.  :)

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2013, 10:38:52 ap kirjoittanut Susihukka65 »
Kirjattu
D1 vuodesta 1971

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #44 : Lokakuu 08, 2013, 10:32:31 ap »

Toivotaan että d-hoitaja auttaa, tai pääsisi edes alkuun.... Ihmeitä en odota. Tekis mieli majoittautua endon oven taakse

Kiitos neuvoista! Sensori on ollut kultaakin kalliimpi (sattuipa hyvään saumaan), samanlaisia oloja ollut ennenkin, mut olen esim syyttänyt aamu'kankeudeksi'...

Hunaja ei uppoa, nyt lisäsin makusiirappia kahviin, sokeri saa oksentamaan......  :-[
Kirjattu

Linkkejä