Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417366 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ketoaineiden mittaukset  (Luettu 24015 kertaa)

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
Ketoaineiden mittaukset
« : Heinäkuu 24, 2013, 23:36:01 ip »

Onko ketoaineiden mittaukset verestä ykköstyypin juttu? Tarvitseeko kakkosen huolestua ketoaineista? En ole tuntenut kehossani mitään myrkytystilaan viittaavaakaan korkeilla verensokeriarvoilla. Lukemieni tietojen mukaan silloin näitä ketoaineita voi syntyä enemmän. Tämäkään tieto ei ole varmaa kun on täältä luettu.  :)

Kysymys on lähinnä sellainen, että hyödyttäisikö minua mittailla joskus ketoaineita. Niihinhän on olemassa kotikäyttöisiä mittareita kuten verensokerimittareita.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

E O J

• Lentävä kynä
Vs: Ketoaineiden mittaukset
« Vastaus #2 : Heinäkuu 25, 2013, 07:15:24 ap »

Onko ketoaineiden mittaukset verestä ykköstyypin juttu?

Eivät ne välttämättä ole pelkästään ykkösdiabeetikkojen riesa, mutta nykyaikaisilla hoitomenetelmillä ketoaineet ovat käyneet ensisijaisesti sairaaloissa tavattaviksi jutuiksi - jos diabeetikolla on hiukankin järkeä päässään ja hitunen onnea matkassa, niin hän tuskin koskaan törmää ketoaineisiin.

Jos diabeetikolla on vain vähän ketoaineita, niin hän tuskin huomaa sitä itse.

Ketoainemittarit ovat (aikuisilla) melkeinpä turhakkeita, koska riittävän tarkan tiedon ketoaineiden läsnäolosta saa niiden toteamiseen käytetyillä, verrattain halvoilla testiliuskoilla.

Atkinsdiettiä noudattavat yms. erikoisryhmät ovat tietysti luku sinänsä...
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

kupsahdus99

• Jäsen
« Vastaus #3 : Heinäkuu 25, 2013, 07:26:50 ap »

Tuli 70-luku mieleen. Pissikoe tehtiin ja taisi olla se keto joka kerta... Vai muistanko väärin? On tämä d1-hoito muuttunut minun historian aikana aika radikaalisti vuodesta 1972. Kerkeääkö muuttua vielä minun aikana yhtä paljon?
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 25, 2013, 07:57:04 ap »

Näyttää noita ketoja kuitenkin tulevan jossain tilanteissa vaikka vs ei olisikaan yli 10 .. 15 mmol/l.
http://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1875905.45.html

Tuntuu olevan kuitenkin jotain kummajaisia joille ei voi mitään. Voisi olla hyvä kuitenkin olla ne liuskat käytössä jos noihin on taipuvainen, hyvähän se on tietää jos happoja on ja voi vahtia että häipyvät muutamassa tunnissa.

Lapsilla näitä esiintyy kuulemma paljon herkemmin.
Kirjattu

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #5 : Heinäkuu 25, 2013, 07:57:07 ap »

E O J, mun on huomautettava, että pumppuhoidolla ainakin pienien ketoainemäärien saaminen ei ole mitenkään vaikea ajatus, vaikka mittaisi useinkin ::)
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Heinäkuu 25, 2013, 08:18:01 ap »

Täsmennettäköön nyt vielä niille jotka eivät ole tuttuja näiden ketojen kanssa niin se vaarallinen tilanne on kun vs huitelee jossain kaukana yli 15 mmol/l (esim. pumpun kanyyli irti) pidempään ja alkaa tulla ketoja. Silloin on se vaaran paikka.

Jos joskus hieman pilkahtaa "nälkähappoja" tai jotain muita aamun kummajaisia, niille ei tunnuta voivan mitään, jääneet minulle ainakin mysteeriksi.
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #7 : Heinäkuu 25, 2013, 09:42:24 ap »

Eivät ne välttämättä ole pelkästään ykkösdiabeetikkojen riesa, mutta nykyaikaisilla hoitomenetelmillä ketoaineet ovat käyneet ensisijaisesti sairaaloissa tavattaviksi jutuiksi - jos diabeetikolla on hiukankin järkeä päässään ja hitunen onnea matkassa, niin hän tuskin koskaan törmää ketoaineisiin.

;D Olihan tämä provo, olihan? Reiskan laittama linkki kertoo olennaisen. Lisäksi Diabetes-kirjassa sanotaan mm. että ... "jos vointi on muuten huono tai verensokeri ei laske tavanomaisella lisäinsulliinilla, on syytä tutkia ketoaineet jo matalammillakin verensokereilla (yli 12 mmol/l)".

Pelkkä flunssakuume voi nostaa ketoja ja lisätä insuliinin tarvetta huomattavasti. Tai vatsatauti. Pumpun käytön ongemat ovat toki järjestäkin kiinni, mutta kanyylin taittumiset ym. insuliinin puutoksen aiheuttamat ongelmat eivät aina ole estettävissä. Ja ketoja tulee tuolloin ainakin minulle - vauhdilla. Korjaustoimenpiteet korkealle sokerille ovat erit riippuen siitä, onko ketoja vai ei.

Minulla on siis ketomittari ja liuskat erikseen ja Reiskan kiintoisasta teoriasta johtuen mittasin ketot myös nyt aamulla. Teoria oli siis jotain sellaista, että ketot voisivat liittyä hankalaan aamunkoittoon. Tänäänkin kuuden maissa oli sensorin mukaan alkanut pieni ja rauhallinen nousu, aamumittaus 10,1. Nyt oli ketoja 0,6, eli just sillä rajalla, ettei tarvi välittää, mutta normitilanteessa mulla on tulos korkeintaan 0,2. Uskon tämän ketomäärän lisäävän insuliinin tarvettani.

Ei ole tullut mieleenkään mitata ketoja aamuisin, kun olo vain "muuten" ollut karmea, mutta sokeri ollut alle tuon jossain määritellyn ketomittauksen rajan eli alle 15. Tämä oli kyllä tärkeä löytö ja vaatii lisätutkimista ja -toimenpiteitä.

Kakkosten mittaamisesta en tiedä mitään, mutta mulle tämä asian esille ottaminen oli tärkeä juttu, mä huomaan.  ???
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2013, 09:54:42 ap kirjoittanut Kide »
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Heinäkuu 25, 2013, 09:55:45 ap »

Onko sinulla hiljattain vs keskimääräinen taso laskenut ?

Tuosta ketomittarista:
- se on siis erillinen mitari, saatko mitattua samasta tipasta mistä vs
- mistä olet sen saanut tai ostanut, mitä maksaa ja paljonko liuskat maksavat
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #9 : Heinäkuu 25, 2013, 10:01:06 ap »

Ei ole taso laskenut enää. Keväällä oli hobis parhaimmillaan, kuin mitä on ollut. Sitten tuli tätä inskan vaihtamisrumbaa ym. eli nyt hobis on ehkä hieman jopa noussut. Mutta pääsääntöisesti NovoRapidilla muutokset ovat olleet loivempia ja tasokin ihan kohtuullinen.

Ketomittari on erillinen FreeStylePrecision. Eri tipan yleensä vaatii, koska tipan koko on melko iso ja yleensä vasta sokerin mittauksen jälkeen mittaan ketoja jos mittaan - mietinnän jälkeen.

Kun sain pumpun osastolla, niin siellä esiteltiin ja opeteltiin ketomittarin käyttö ja kyllä ihan hoitotarvikkeesta sain sekä mittarin että liuskoja. Kyllä ne pumppuhoitoiselle kuuluvat ihan perus hoitotarvikesettiin. Ruppeeppa Sinäkin hankkimaan, Reiskahyvä.  :)
Kirjattu
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Heinäkuu 25, 2013, 10:01:20 ap »

Meidän kunnassa kaikki pumpunkäyttäjät saavat Precision-mittarin ilmaiseksi ja ketoliuskoja hoitotarvikejakelusta tarpeen mukaan. Se mittaa siis verestä ja samalla mittarilla/eri liuskoilla voisi mitata myös verenssokerin. Vs-liuskoja samaan mittariin en kuitenkaan saa. Tosin en haluakaan, kun pumppuni "keskustelee" ihan toisenmerkkisen mittarin kanssa.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Heinäkuu 25, 2013, 10:07:43 ap »

Meidän kunnassa kaikki pumpunkäyttäjät saavat Precision-mittarin ilmaiseksi ja ketoliuskoja hoitotarvikejakelusta tarpeen mukaan.
Lahdessa :)
Mitenkähän täällä Espoossa ? Liuskat näyttävät olevan 3,5 euroa kpl  :(
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Heinäkuu 25, 2013, 10:26:03 ap »

Tämä oli kyllä tärkeä löytö ja vaatii lisätutkimista ja -toimenpiteitä.
Kerro jos saat tähän jotain selvyyttä, itse jätin sikseen silloin joskus aikoinaan kun ei siitä mitään tolkkua saanut.
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #13 : Heinäkuu 25, 2013, 10:33:46 ap »

Tämä oli kyllä tärkeä löytö ja vaatii lisätutkimista ja -toimenpiteitä.
Kerro jos saat tähän jotain selvyyttä, itse jätin sikseen silloin joskus aikoinaan kun ei siitä mitään tolkkua saanut.

Tarkoitatko aamunkoittoa yleensä vai tuliko sullekin ketoja aamuöisin?
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Heinäkuu 25, 2013, 11:08:50 ap »

Tarkoitatko aamunkoittoa yleensä vai tuliko sullekin ketoja aamuöisin?
Aamunkoitto minulla on aivan selvästi mutta hapoista en nykyisin tiedä kun niitä ketoaineita en ole 80-luvun jälkeen mitannut  :-\
Aamunkoitto on siitä hankala että jos se pitäisi inskalla tappaa niin pitäisi vahtia jo 2 .. 3 tuntia ennen ylösnousua ja silloin minä nukun  >:(
En minä uskalla tämän enempää laittaa kyttyrää aamuyön basaaliin koska noin kerran viikossa se ei sitten pomppaakkaan ylösnousun jälkeen.

Ne aamun hapot havaitsin silloin 80-luvulla kun virtsasta liukoilla mittailtiin mutta ne nousi ilmeisesti vasta aamupalan jälkeen, ei aamuyöllä vielä nukkuessa. Mutta ei näistä silloisista mittauksista voi olla varma kun välineet oli mitä oli, voi olla että alkoi pikkuhiljaa ketohapot nousemaan jo aamuyöstä.

Sehän on joko todellista tai kehon kuvitelmaa että on ins. puutetta tai HH:t lopussa ja näissä meidän aamun tapauksissa kuvitelmaa. Uskoisin että jos onnistuu selättämään sen aamuyön/aamun hiipivän vs nousun niin silloin häipyy myös hapot.
Kirjattu

Linkkejä