Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Mistä taas intoa "elämää pumpun kanssa" omahoitoon???  (Luettu 1705 kertaa)

Paliska

• Intoilija
Mistä taas intoa "elämää pumpun kanssa" omahoitoon???
« : Elokuu 05, 2013, 08:11:06 ap »

Tervehdys!

Lähinnä hoitomotivaatioon liittyvää asiaa...

Minulla käytössä Accu-Chek combo järjestelmä...

Nyt ollut sokerit korkeammalla, välillä ei tule mitattua... ja siinä samassa unohtuu sitten painaa annosta pumpusta no sokerit nousee.
Nyt pariin kertaan ollut kanyyli hyvin kiinni, mutta huomannut kuitenkin että insuliinit tulee läpi, toki ongelma johon haluan saada vastauksen on ehkä se että mikä on hyvä muistuttaja kanyylin säännölliseen vaihtamiseen? Ja tässä tapauksessa vastaus ei ole Combo mittari sillä se piippailee vähän miten sattuu... nimimerkki: Herännyt aamulla "Aterian jälkeisen arvon mittaamiseen" enkä edes ollut mitannut viimeiseen kahdeksaan tuntiin...

LAitoin nyt tussilla päivämäärän kanyylin jotta havahtuisi vaihtamaan sitä oikeasti säännöllisesti, yleensä pidän sitä niin kauan kun pysyy kiinni....

Eli motivaatiota ja inspiraatiota taas parempaan hoitoon tämän ko. pumppujärjestelmän kanssa =)

Mitä vaan vinkkejä ja muita käytänön kokemuksia kaivataan! =)
Kirjattu
Elämä on sarja opetuksia, jotka on elettävä jotta ne voisi ymmärtää!
DM 1 vuodesta 2001---> Nyt hoitona: Accu-Chek Spirit combo pumppu ja novorapid

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Mistä taas intoa "elämää pumpun kanssa" omahoitoon???
« Vastaus #1 : Elokuu 05, 2013, 09:40:57 ap »

Mulla on koko pumppailun ajan (reipas 7 vuotta) ollut sellainen muistisääntö, että ma ja ke vaihdan pelkän kanyylin ja pe koko setin säiliötä myöten. Käytössä oli ensimmäiset 5 vuotta Accu-Chekin Spirit (karvalakki) ja pystykanyyli FlexLink ja nyt Paradigm Veo ja pystykanyyli Quick-set ja ainakin niillä tuo systeemi onnistuu. Muuten en muistaisi vaihtaa riittävän ajoissa. Varsinkin kesällä jo 3. päivänä kanyyli "vetää" huonommin.

Joihinkin mittareihin voi laittaa mittausmuistutuspiippauksen ennen ja jälkeen ateriaaikojen.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 05, 2013, 09:44:51 ap »

Mua ainakin motivoi kummasti hoitopaikan kehut :) Ja jos menee huonommin, ajattelen vain sitä hetkeä, kun kuulen hyvän hobiksen jos parannan tasapainoa ;D

Kanyylin vaihto... Mäkään en tykkää mittarin hälytyksistä. Yleensä muistan vain, kun kaksi tai kolme päivää on täynnä.

Kännykkäänkin hälytyksen laitto on ongelma. Mä ainakin voin arkena vaihtaa sen vasta myöhään iltapäivällä. Silloinkaan en ole välttämättä kotona ja vaihto menee sitten myöhään iltaan jos edes silloin muistan.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Elokuu 05, 2013, 09:46:41 ap »

Mulla on koko pumppailun ajan (reipas 7 vuotta) ollut sellainen muistisääntö, että ma ja ke vaihdan pelkän kanyylin ja pe koko setin säiliötä myöten.
Samantapainen muistisääntö ja rutiini minullakin, muuten menee sekaisin jossain vaiheessa. Lauantaina koko setti ja tiistaina kanyyli.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Elokuu 05, 2013, 10:01:52 ap »

Joihinkin mittareihin voi laittaa mittausmuistutuspiippauksen ennen ja jälkeen ateriaaikojen.
Combon boluslaskuri käyttö edellyttää että vs mitatan ennen niitä aterioita kun bolustetaan. Tästä kannattaa tehdä "rutiini". Välipaloissa (joissa ei bolusta) ehkä voi lipsua vs mittauksesta.

Jos mittailee vain silloin tällöin niin pitää käyttää vanhaa periaatetta jossa on kiinteämmät HH määrät ja niille lasketut bolukset. Tällöin bolukset voi kyllä antaa sen kauko-ohjaimen (vs mittarin) kautta vaikka ei sillä kertaa mitannutkaan mutta monesti varmaan kuitenkin suoraan pumpun nappuloilla. Tämmöinen toiminta ajaa nopeasti pois rutiinista (mittaus-bolus-ateria) ja ihmisen pieni pää menee sekaisin.

Itse olen käyttänyt boluslaskuria nyt kesäkuusta lähtien ja mitannut siitä lähtien aina ennen aterioita. Ennen sitä mittailin harvakseltaan Nanolla enkä edes koskenut siihen Aviva Comboon (vaikka A-C Spirit Combo pumppu oli jo käytössä).
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Elokuu 05, 2013, 10:11:31 ap »

... että mikä on hyvä muistuttaja kanyylin säännölliseen vaihtamiseen?
Siinä vs mittarissa (pumpun kaukoohjaimessa) on mahdollisuus asettaa hälytys kanyylin vaihdosta (esim. 3 päivän välein).
Itse en ole käyttänyt koska haluan vaihtaa tiettyinä viikonpäivinä ja sellaista hälytystä ei ilmeisesti tuohon asiaan pysty laittamaan.

Siinä on kyllä mahdollisuus kaikenlaisiin hälytyksiin joihin kannattaa tutustua.
Kirjattu

ezmel

• Jäsen
« Vastaus #6 : Elokuu 05, 2013, 11:46:51 ap »

Mulla on koko pumppailun ajan (reipas 7 vuotta) ollut sellainen muistisääntö, että ma ja ke vaihdan pelkän kanyylin ja pe koko setin säiliötä myöten.
Samantapainen muistisääntö ja rutiini minullakin, muuten menee sekaisin jossain vaiheessa. Lauantaina koko setti ja tiistaina kanyyli.

Eikö teillä tiettynä viikonpäivänä vaihtavilla mene aina insuliinia hirveästi hukkaan? :o

Mulla VEO 3ml säiliö, tämä kestää kuusi päivää. Kanyyli pitäisi vaihtaa 3pvä välein joten vaihdan sen säiliön puolivälissä, yleensä kyllä irtoaa itsestään jossain vaiheessa niin on pakkokin vaihtaa.
Mutta ikinä en vaihda säiliötä ennenkuin insuliini on loppu, mulla on aina laukussa pari kanyylia ja valmiiksi täytetty säiliö, niin vaihdan kun loppuu..
Kirjattu
D1 -01

MiniMed Paradigm Veo 05/11 alkaen

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Elokuu 05, 2013, 12:11:42 ip »

Eikö teillä tiettynä viikonpäivänä vaihtavilla mene aina insuliinia hirveästi hukkaan? :o

Mulla VEO 3ml säiliö, tämä kestää kuusi päivää. Kanyyli pitäisi vaihtaa 3pvä välein joten vaihdan sen säiliön puolivälissä, yleensä kyllä irtoaa itsestään jossain vaiheessa niin on pakkokin vaihtaa.
Mutta ikinä en vaihda säiliötä ennenkuin insuliini on loppu, mulla on aina laukussa pari kanyylia ja valmiiksi täytetty säiliö, niin vaihdan kun loppuu..
Minulla 3,15 ml säliö (A-C Combo) riittää sopivasti juuri viikoksi. Haluan ajoittaa yhden vaihdon juuri lauantaiksi kun on saunapäivä.

Jos jäisi insuliinia yli niin olisi ilmeisesti mahdollisuus vajaatäyttää mutta en ole sitä konstia vielä tarvinnut.

Toiselle kanyylille tulee 4 vrk ikää mutta minulla se ei ole tuottanut ongelmia.

No, jokaisen pitää näistä hakea itselleen sopiva rutiini jota sitten noudattaa niin ei tarvitse olla koko ajan murehtimassa vaihtoaikoja.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Elokuu 05, 2013, 14:49:06 ip »

Minulla Veo ja 3,15ml:n säiliö ja viikon kulutus 250-290 yksikköä. Käytän kyllä vajaatäyttöäkin, mutta en koskaan päästä säiliötä ihan tyhjäksi, joten vähän menee hukkaankin. Viikon käytön jälkeen tehokin tuppaa häviämään, kun pidän pumppua ihoa vasten.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

ezmel

• Jäsen
« Vastaus #9 : Elokuu 05, 2013, 16:43:22 ip »

Alkuperäiseen aiheeseen, motivaatioon, jos tuntuu että pumpun kanssa on motivaatio hukassa, miten olisi "pumppuloma" josta on täällä vastikään kirjoitettu? Uskoisi että piikkeihin ja muistamisiin palaaminen palauttaisi motivaation pumppuiluun :)
Kirjattu
D1 -01

MiniMed Paradigm Veo 05/11 alkaen

kaali

• Matkailija
« Vastaus #10 : Elokuu 05, 2013, 23:27:03 ip »

Minulla 3,15 ml säliö (A-C Combo) riittää sopivasti juuri viikoksi. Haluan ajoittaa yhden vaihdon juuri lauantaiksi kun on saunapäivä.

Jos jäisi insuliinia yli niin olisi ilmeisesti mahdollisuus vajaatäyttää mutta en ole sitä konstia vielä tarvinnut.
Otatko Reiska kanyylin pois ennen saunaan menoa? Minä olen toisinaan jättänyt sen paikoilleen saunomisen ajaksi, koska kanyylin reiästä saattaa saunan lämmössä tihkua kudosnesteitä. Mutta nykyään otan pois ennen saunaa.

Varsinaiseen aiheeseen en osaa sanoa mitään, motivaationi vaihtelee suuresti.
Kirjattu
- muista unelmoida, sillä unelmasi voivat toteutua -

AC-Spirit Combo + Humalog 5/2012

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Elokuu 06, 2013, 05:57:53 ap »

Mä olen näiden ajoittaisten korkeiden kanssa tapellut ja nyt päätin, että mitä jos laittaisi kännykkään muistutuksen vaihdoksista. Kiitos taas :) Ihan huithapeli ollut noiden vaihtamisien kanssa  :-[
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Elokuu 06, 2013, 08:33:52 ap »

annex kysyi > Otatko Reiska kanyylin pois ennen saunaan menoa?
Aina otan pois eli teen siis yhden kanyylin vaihdon silloin.
Siitä on tullut rutiini.
Kirjattu

Linkkejä