Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Pumppuhoidon karikoita ja selviytymiskeinoja  (Luettu 15338 kertaa)

BlueDeath

• Vieras
Vs: Pumppuhoidon karikoita ja selviytymiskeinoja
« Vastaus #30 : Kesäkuu 23, 2013, 22:35:33 ip »

No eihän tuo edes ole kovin suuri määrä... Jos muutenkin vaihtaa säiliön kahden päivän välein, tuohan ei edes kuluta lisää säiliöitä... Vai "pitäisikö" teillä vaihtaa kuuden päivän välein?
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #31 : Kesäkuu 24, 2013, 13:09:05 ip »

Laitan nyt sitten tänne sen lisäihoteippivinkin. Ja maahantuoja edustajalta sen olen saanut, kuten kaikki parhaat vinkit. Mulla ei mitenkään päin pysyisi päivää kauempaa mikään kanyyli toimintakunnossa ilman tuota teipinpätkää. Aikoinaan teräskanyylissä irrallaan liikkuva letku saattoi kääntyä niin, että muoviletkun sisällä oleva teräksenpätkä meni muovista läpi ja alkoi vuotaa...ja tätä ongelmaa ratkoessa vinkin sain ja sitten se siirtyi virallisiinkin ohjeisiin.

Kuinka moni täällä tuota ihoteippiä käyttää, kuinka moni pärjää ilman? Itelle se on niin itsestäänselvyys etten ole aiemmin edes hokannut pakelle vinkata...olispa siitä edes jotain apua. Ite käytän apteekin micropore-teippiä.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Kesäkuu 24, 2013, 14:29:00 ip »

Kuinka moni täällä tuota ihoteippiä käyttää, kuinka moni pärjää ilman? Itelle se on niin itsestäänselvyys etten ole aiemmin edes hokannut pakelle vinkata...olispa siitä edes jotain apua. Ite käytän apteekin micropore-teippiä.

Accu-Chekin FlexLinkin (pysty-teflon 8mm) aikoina käytin joskus, kun ne eivät minulla varsinkaan hikoillessa tahtoneet pysyä. Medtronicin Quick-setin (pysty-teflon 6mm) kanssa ei ole ollut tarvetta, kun pysyvät paikoillaan kuin tauti, eikä mulla muutenkaan koskaan ole ollut - satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta - ongelmia kanyylien kanssa.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Kide

• Veteraani
« Vastaus #33 : Kesäkuu 24, 2013, 19:58:41 ip »

Parin sentin päästä kanyylista on mulla aina Mefix-teipillä katetri kiinni. Aika usein hoslaan pumpun kanssa niin, että jos ei olisi teippiä, niin kanyylia nykäisisi inhottavasti. Joskus jopa tukin tuolla teipillä edellisen kanyylin jättämän verta vuotavan reiän, kun en jaksa odotella, milloin vuoto loppuu.  ::)
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #34 : Kesäkuu 24, 2013, 20:26:00 ip »

Pumppuedustajalle läks viesti, katsotaan :)

Sain muuten A-C:n asiakasoalvelusta vastauksen, että eivät tiedä milloin FlexLink plussat tulevat takaisin vai tulevatko ollenkaan :(

Nyt kanyyli pakarassa on jotenkuten pelittänyt, huomenna viimeistään vaihto, taidan laittaa viidton mahaan kera ihoteipin.
Kirjattu

SaidAnnikki

• Veteraani
  • Paradigm 715 / 7.6.2013 NovoRapid
« Vastaus #35 : Kesäkuu 24, 2013, 23:20:28 ip »

Mä en usko että kotisairaanhoito tulee kanyyleja vaihtamaan. Niillä on kädet täynnä töitä kotona olevien vanhusten hoitamisessa.  :(

Mulla ei ole ainakaan vielä rajattu kanyylien määrää mutta vaihdankin kanyylin joka 3.päivä. Varmaan tulisi sanomista jos määrät kovin ylittyisi.

Mulla on 4*10 eli 40 Mio kanyylia ja ampullia 3 kuukaudeksi eli hirveästi ei saisi ylimääräisiä vaihtoja tulla, kun joka 3 vuorokausi vaihdan.  ???
Kirjattu
*Tuuri se on huonokin tuuri* :)

SaidAnnikki

• Veteraani
  • Paradigm 715 / 7.6.2013 NovoRapid
« Vastaus #36 : Kesäkuu 24, 2013, 23:29:55 ip »

Mulla on vuorokauden basaali 15,5 ja bolukset noin 15. Kyllä tuntuu Friitan annokset suurilta noihin verraten.  ::)
Kirjattu
*Tuuri se on huonokin tuuri* :)

Kide

• Veteraani
« Vastaus #37 : Kesäkuu 24, 2013, 23:30:58 ip »

Yksi karikko on aamulla tehoamaton insuliini. Yksi selviytymisyritys:

Me taas kullan kanssa mietittiin.  ;) Yöllä pumpun katetri on peiton ja ihon välissä eli hyvinkin lähellä ihon lämpötilaa. Minulla on niin pieni perusannos, että koko yön aikana letkun insuliini ei vaihdu.

Ajateltiin kokeilla tuoreen inskan ajamista letkuun aamuisin ennen aamubolusta. Tänään kokeiltiin eka kerran ja bolus vaikutti purevan selvästi tehokkaammin ja nopeammin kuin aikaisempina aamuina. Oliskohan tässä mitään ideaa muille?

Humalogin ohjeissahan on, että letku pitäisi vaihtaa 48 tunnin välein. Säiliöstä ei puhuta mitään.
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Kesäkuu 25, 2013, 23:23:31 ip »

Kahlasin ketjua läpi.
Meidän ongelmissa yksi isoin on pistospaikkojen loppuminen. Kyse on siis melkoisen laihasta lapsesta. Mahaan haluaisi aina kanyylit ja peppuun sensorit. No kanyyleitäkin välillä pepun puolelle saadaan laittaa. Reisien suhteen kaksi ongelmaa - kipu ja imeytyminen.
Eli laittaminen reisiin sattuu, ilman Emlaa lapsi ei siihen suostu (on sekin vaihe nähty kun kaikki kanyylit laitettiin Emlalla - nyt vain sensorit enää). Ja kun taas kokeiltiin - insuliini ei imeydy niinkuin muualta. Luulin että menisi matalille kun liikkuu ja reisissä ei ole rasvaa - vaan ei, menee korkealla...
Aikaisemmilla kanyyleillä on ollut kurttaantumisongelmia myös. Nykyistä Mioa ei ole taidettu saada pieleen kuin ehkä 3-4 kertaa koko aikana, ne olleet käytössä jos oikein muistan jo ehkä 1,5 vuotta.
Aikanaan oli sitten myös ongelma liian hitaan inskan häntimisestä. Silloin pumpussa oli Novorapidia ja mahtihypot 4 tuntia syömisestä kiusasi. Nyt Apidra ja se toimii paremmin...

Muoks
Kanyylinpaikkojen loppumiseen ei ole meillä mitään kikkoja kuin mitä on jo puhuttu.
Kurtuista päästiin kanyylimallia vaihtamalla. Samalla löytyi kivuttomammin laitettava kanyyli joka mahaan ja peppuun menee ilman emlaa. -> ja kipu taas on sinänsä hyvä varoitusmerkki - jos laitto sattuu tavallista enemmän, ei kanyyli toimi...
Häntähypoista selvittiin siis inskan vaihdolla.

Iso juttu meille on tiheä sensorointi. Jakelusta ei niitä saada, jatkossa toivottavasti hoitopaikasta kyllä. Kun säädöt ei pysy kohdillaan kuin 1-3 viikkoa kerrallaan...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 25, 2013, 23:30:55 ip kirjoittanut emonen »
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Kesäkuu 26, 2013, 00:08:17 ap »

...ja kipu taas on sinänsä hyvä varoitusmerkki - jos laitto sattuu tavallista enemmän, ei kanyyli toimi...

Tuon asian minäkin olen huomannut, vaikka kanyylit toimivat pääsääntöisesti hyvin. Jos sattuu laitettaessa, ei toimi minullakaan! Yleensä otan sen heti pois ja laitan uuden toiseen paikkaan.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Kesäkuu 26, 2013, 07:26:04 ap »

Mulla taas pieni nipsaus -> toimii hyvin, ei tunnu missään -> kanyyli taittunut, iso kipu -> pakko ottaa pois, on joku hermo sattunut just siihen kohdin. Mutta aika usein löytänyt ne paikat, missä kanyyli alkaa toimimaan.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #41 : Kesäkuu 26, 2013, 09:04:30 ap »

Nyt mulla on se ihoteippi käytössä, mutta kutisee hirveästi... Mulla käytössä Transpore, mitä te käytätte?
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Kesäkuu 26, 2013, 09:52:17 ap »

Nyt mulla on se ihoteippi käytössä, mutta kutisee hirveästi... Mulla käytössä Transpore, mitä te käytätte?

Me ei ole teippiä käytetty kanyyleissä kuin joskus, reidessä lähinnä.
Mutta sensorit kiinnitetään Mefixillä, leikattavaa teippiä, ei kutia ainakaan meidän tytöllä.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #43 : Kesäkuu 26, 2013, 10:14:29 ap »

Ok. Jos kokeilu onnistuu, saatan ostaa jotain toista teippiä.
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Kesäkuu 27, 2013, 00:14:07 ap »

Mä en usko että kotisairaanhoito tulee kanyyleja vaihtamaan. Niillä on kädet täynnä töitä kotona olevien vanhusten hoitamisessa.  :(

Mulla ei ole ainakaan vielä rajattu kanyylien määrää mutta vaihdankin kanyylin joka 3.päivä. Varmaan tulisi sanomista jos määrät kovin ylittyisi.

Täällä ei onneksi ole yhtään rajoitettu kanyylien määrästä. Käytännössä kanyyleitä on kirjattu enemmän kuin tarvitaan. Jos ei mene pieleen, talvisin 3 vrk/kanyyli, kesäisin vaihto on joka toinen päivä, välillä joka pv.
Muoks
En nyt osaa lainata oikein mutta edellä kommentti siis Emosen...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2013, 00:15:42 ap kirjoittanut emonen »
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Linkkejä