Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Uusi kanyyli ja verenvuoto  (Luettu 3007 kertaa)

paivio

• Aloittelija
Uusi kanyyli ja verenvuoto
« : Lokakuu 17, 2013, 22:04:14 ip »

Eli täällä on ongelmana se että kun asetan uuden kanyylin sokerit hyppäävät taivaisiin tunnissa parissa ja kun poistan kanyylin pistokohdasta valuu verta.
Onko neula liian pitkä vai mikähän tässä mättää.. :p Kokemuksia?
Kirjattu
1. tyypin diabeetikon uralla vuodesta 1999. Meditronic Paradigm Veo humalogilla

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Vs: Uusi kanyyli ja verenvuoto
« Vastaus #1 : Lokakuu 17, 2013, 22:41:52 ip »

Mä laitan uuden kanyylin "muhimaan" aamulla ja vaihdan siihen katetrin iltapäivällä. Jos vaihtaisin heti koko setin, niin sokerit nousisivat korkealle.

Verta tulee harvoin, mutta läskiä löytyy sen verran että kanyylille on kyllä helposto paikkoja.  ;)

Saisitko kokeiluun lyhyempiä kanyyleita?
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Kide

• Veteraani
« Vastaus #2 : Lokakuu 18, 2013, 17:44:05 ip »

Ainakin, jos luet nimimerkin Pake10 viestejä, löydät keskusteluja, joissa on tuskailtu verenvuotojen ja vuotavien kanyylireikien kanssa. Itsellä oli paljonkin vuoto-ongelmaa, mutta ASA-lääkityksen lopettamisen jälkeen ei veri ole ollut ihan niin herkässä.

Yleensä verenvuodon huomasin parhaiten silloin, kun vaihdoin kanyylin tyhjänä eli tarkoituksena kytkeä siihen jo edellisen kanyylinvaihdon yhteydessä täytetty katetri.

Noihin aikoihin mulla usein verta tulvahti myös kanyylin irroittamisen jälkeen silloinkin, kun kanyyli oli toiminut ihan ok.

Tuota tyhjän kanyylin nahkassa pitämistä en koskaan ole ymmärtänyt, mutta ken on löytänyt itselleen toimivan systeemin, niin hyvä, että on.  :)

Itse laitan mahdollisimman pian asennuksen jälkeen kanyylin täytön vähän suositusta suuremmalla määrällä, jotta asetusneulan myötä kanyyliin mahdollisesti noussut rasva (tai veri) huuhtoutuisi heti pois neulaa tukkimasta, eikä ehtisi kuivua siihen. Ja yleensä myös ajoitan vaihdon niin, että myös ateriainskan laitan menemään samalla, vaikkakin puolen tunnin jatkettuna.

Tämä siis d-gurulta opittua, että asetuksen yhteydessä asetusneula voi irti otettaessa imaista mukanaan rasvaa ihoon jäävään kanyyliin.

Kuvassa tyhjänä asennettu Medtronicin pumppuun käyvä Mio, pysty 6 mm.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 18, 2013, 17:58:41 ip kirjoittanut Kide »
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Nainen57

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Lokakuu 21, 2013, 07:00:34 ap »

Joskus minultakin vuotaa verta kun poistan vanhan kanyylin. Ja verta tulee paljonkin. Nykyisin minulla on aina paperituppo lähellä varmuuden vuoksi kun poistan vanhan kanyylin. Minulla on myös laastari siinä minigrip pussissa missä minä pidän varasettiä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1991, 670g 21.11.2019 (sitä ennen 640g ja Veo)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #4 : Lokakuu 22, 2013, 13:01:21 ip »

Luulin että muhimaan laitetaan sensoria. Kanyylin suhteen sama ajatus kuin Kidellä, että pikemminkin mahd. pian täyttöä, että huuhtelee väylät auki. Mulla ei tosin ole asetinta kun on viistokanyylit. Moni laittaa ainakin uuden kanyylin niin että ottaa sen kyllä heti käyttöön muttapitää vanhan varalla jos uusi ei pelitäkään, ja poistaa vanhan vasta vaikkapa aamulla.

Jos mulla laittaessa sattuu, on osunut suoneen ja tulee menemään tukkoon. Vaihdan heti paikkaa. Voisit tarkistaa asetuskulman (jos siis viistot) ja kanyylimallin ylipäätään?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Linkkejä