Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418360 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MAAPPE, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kohonneet maksa-arvot????  (Luettu 21458 kertaa)

Uljas

• Veteraani
Kohonneet maksa-arvot????
« : Kesäkuu 09, 2013, 00:03:01 ap »

Huoh, täällä TAAS lisää vastoinkäymisiä :( Todettu että maksa-arvot on koholla ja d-vitamiini ei ihmeemmin imeydy  :-\ Osaiskohan kukaan kertoa onko diabeteksellä mitään tekemistä asian kanssa ja jos ei niin mikä kumma tuollasta aiheuttaa??

Maksa-arvot olleet koholla puolisen vuotta ja jatkavat nousuaan!! Mulla on kyllä salazopyrin lääkitys joka voi olla syynä MUTTA sitä on tiputettu puolella ja arvot vaan nousee. Kun lääkitys meni "täysillä" niin arvot oli aivan ihanteelliset. Alkoholilla ei ole osuutta asiaan. Olen lähes normaalipainoinen bmi noin 25. Toinen ongelma on d-vitamiini, kiskonut sitä vuoden verran joka pv noin 20-50 mikrogrammaa(?), mittaustulos vaivaiset 46. Tarttis kai reumasella diabeetikolla olla vähintään 80... Nyt annos ollut kuukauden verran 75 ja tabletit vaihtuneet suihkeeksi. Esim. rauta kummiskin imeytyy kun hemoglobiini nousee sillä hyvin. Eikös imeytymisessä täytys olla kaikkien vitskujen ym kohalla vikaa eikä vaan d:n jos on joku imeytymisongelma? Omega 3 syön joka pv ja kalaa viikottain! Muuten veriarvot on mallillaan mutta lääkärikin ihmettelee tota nousua ja nyt pistettiin salazopyrin kokonaan pois. Myös remicade on lääkkeenä muttei pitäisi vaikuttaa asiaan.

Toivottavasti jollakulla olisi jotain vinkkejä :) Google tarjoilee lähinnä alkkis juttuja..

Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Vs: Kohonneet maksa-arvot????
« Vastaus #1 : Kesäkuu 09, 2013, 09:46:44 ap »

Mä olen taistellut maksa-arvojeni kanssa jo yli 10 vuotta. Nivelet alkoivat oireilla 2000-luvun paikkeilla ja kun niitten takia otettiin labroja, huomattiin maksa-arvojen huima nousu. Syynä lienee särkylääkkeet joita lääkärit toisensa jälkeen kipuihin määräsivät.

Vaikka lääkkeet jätettiin pois, arvot pomppivat miten sattuu eikä kohdallani tod. ole alkoholista kyse. Mentiin jopa niin pitkälle, että tutkittiin maksaa ultraäänellä, magneettikuvauksella ja biopsialla eli maksasta otettiin koepala. Tulos: Normaali maksa. (Huh!).

Nyt on edelleen reumalääkityksiä ja niitä vähennetään ja lisätään ja vaihdetaan oireiden ja maksa-arvojen myötä. Välillä arvot ovat lähes normaalit, sitten taas mitä sattuu.

Henkisesti tämä on rankkaa kun et itse voi vaikuttaa muuta kuin välttämällä särkylääkkeitä ja alkoholia. Viime yönä taas sorruin Ibumaxiin kun jäytävä kipu ranteessa hääti Nukku-Matin kilometrien päähän. Ja huono omatunto seuraa jokaista pillerinottokertaa...  :(

Mitään lohduttavaa en valitettavasti osaa sulle sanoa enkä D-vitamiinin imeytymisestäkään oikein mitään tietoa ole. Ilmeisesti sulla on kuitenkin tutkittu keliakiat sun muut "kivat pikku d-lisät"?  ::)

Mä itse koen nää maksajuttuni olevan osa diabetesta ja reumaa. Tosin kaksoissiskollani joka on muuten terve, on myös seurattu maksa-arvoja jo muutaman vuoden ajan.  :-X Hän on täysin absolutisti, mutta käyttää migreenilääkkeitä.

Että näin meillä. Voimia sulle Uljas!  :)

Ai niin, mun biologinen reumalääke Enbrel sanoi sopimuksen irti, se ei auta enää.  :'( Säryt ovat pahentuneet ja jatkuvasti on joku nivel, yleensä ranne, nilkka tai olkapää, tulehtunut. Kolmisen vuotta oli helpompaa, nyt menee ilmeisesti lääke vaihtoon. Pelottaa sekin, että mitäs sitten kun kaikki vaihtoendot on käyty läpi?  :-X
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Kide

• Veteraani
« Vastaus #2 : Kesäkuu 09, 2013, 10:40:19 ap »

Voi voi Uljas.  :-\

Sellaisen tiedon itselleni olen vastaanottanut, että 20 - 50 mikrogrammaa deetä on pieni määrä. Ja että (kala)öljypohjaiset imeytyvät paremmin.

100 mikrogrammalla sain oman d-vitamiinitasoni normaalin viitearvon alarajalle. D-vitamiinista on täällä varmaan useampikin keskustelu.

Mutta nuo maksa-arvot.  :( Valitettavasti en tuosta osaa sanoa mitään.
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #3 : Kesäkuu 09, 2013, 11:35:34 ap »

Kiitos vastauksista ja voimia toukkis kipujen kanssa! Tiedän paremmin kuin hyvin mitä niiden kanssa eläminen on :(

Maksa-arvot on ihme juttu kun ovat aina olleet hyviä ja puolen vuoden lääkityksen jälkeenkin hyviä ja nyt sitten kun lääkkeitä vähennettiin niin johan pomppas? Varmaan sattumaa, ettei liity lääkkeen vähennykseen. Mä oon pitkään käyny henkistä taistelua sen pilleripurkin äärellä, ihanaa että vihdoin sain luvan "heittää ne seinään" (Tästä on haaveiltu!) Remicade biologisena lääkkeenä menee edelleen mutta jos 3kk päästä on oireeton niin otetaan sekin pois :) Jää enää inskat! särkylääkkeitä syön tosi harvoin kun kivut lakkas remicaden aloituksen jälkeen. Sitä ennen niitä kyllä meni, kukaan voi sellaista kipua kestää mitä "selkärankareuma" aiheuttaa. Toistaiseksi mennään vielä spondylartropatia dg:lla.

Mä oon kahlannut nettiä läpi niin paljon kun vaan on pystynyt :D ja juu ilmeisesti 20-50 mikrogrammaa on liian pieni annos. Ihme että suosittelevat 7,5:ttä  :o Lääkärin määräys oli tuo 20 ja olen ottanu pääsääntöisesti tuplana+monivitamiinin lisäksi jossa on 10. Löysin jonkun jutun missä synteettiset monivitamiinivalmisteet voivat nostaa maksa-arvoja. Kokeillaan nyt epätoivoisesti kaikkea. D-vitsku on nyt suihke muodossa, katotaan auttaako, uudet kokeet on 3kk päästä. Jos ei auta niin vaihdetaan sitten öljypohjaiseen. Ja auringossa koitan olla mahdollisimman paljon, etenkin keskipäivällä -> eli ulos taas!

Juu keliakia on testattu, ei ole vasta-aineita. Mitähän muuta diabetes liitännäisiä on? Munuaiset pelaa hyvin, pissa oli puhas (ei kuulemma sokeriakaan :D) hoba oli 6,8%.
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Konrad

• Vieras
« Vastaus #4 : Kesäkuu 10, 2013, 21:40:53 ip »

Maksa-arvoihin en osaa muuta sanoa kuin, että yli puolet kohenneista johtuu muusta kuin alkoholista. Tämä ei sinua auta.

Nautit liian vähän D-vitamiinia. Ei siinä millään imeytymishäiriöillä ole tekemistä. On vaikea sanoa, mikä olisi optimi kokoisellesi 50 - 100-kiloiselle naiselle. Paras noiden mittausten perusteella on kuitenkin lähteä 125 µg:n amerikan edullisista annoksista liikkeelle.

Nyt kun kesä on, niin auringosta saa, jos vähänkin on pää, käsivarret ja sääret paljaana, kun varjo  on itseään lyhyempi, tarpeeksi D-vitaa.

Mätäomena on paljon kirjoittanut täällä d-vitamiinista. Toivottavasti tulee antamaan lisäneuvoja.

Toivottavasti maksa-arvojesi kohottaja saadaan selville.
Kirjattu

hogan

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 17, 2013, 02:23:08 ap »

Mitkä maksa-arvot on koholla? ALAT? Kohoaminen saattaa siis johtua diabetes-rasvamaksasta. Vs-tasapainon parantaminen parantaa maksa-arvojakin. D:tä tarttee ottaa vaan lisää. 20-50ug on niukka annos. Kokeile vaikka 125ug=5000IU päivässä. Jenkkikaupoista saa edukkaasti. www.iherb.com esimerkiksi.
Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija
Muutin uuteen kotipaikkaan voidakseni
jatkaa asianmukaista diabeteshoitoa.

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #6 : Kesäkuu 17, 2013, 17:34:45 ip »

Heippa! Eihän mulle oo tullu mitään ilmoitusta kommenteista, sorry en huomannut.

Juu, juurikin ALAT on koholla, muut ei. Rasvamaksa kai voi periaatteessa olla kellä vaan diabeetikolla mutta mulla on siis seurattu arvoja 1,5v (salazopyrinin takia) ja viimeiset puoli vuotta ovat tasaseen nousseet. Hoba mulla on kuitenkin ihan jees  6,8% edellinen mittaus. Samalla tasolla on pysytellyt ties kuin kauan. Toki aina voi petrata ja tavallaan yritänkin kun koitan huolehtia että syön hyvin (=vhh). Erään nimeltämainitsemattoman tahon suosituksilla mentiin pitkään 8,5-12,5 hoballa, vaikka miten päin olis ollu! Onneksi noista ajoista on useita vuosia! Parempi viisastua lopulta kun ei ollenkaan ;)

D-vitamiinia olen ottanut aurinkoisina päivinä 75 ja sadepäivinä tupla-annoksen. Hengailen niin paljon kun mahdollista "puolialasti" pihamaalla aina kun paistaa :D Enkä käytä aurinkorasvoja. heh, en sentään sataa kiloa paina ;) 65kg, tosin tartteis tuo 5 kiloa lähteä jollain ihmeen konstilla. Toivottavasti mätäomenakin tulee neuvomaan :)

iHerb on ihan mahtava! Harmittaa oikeen kun tajusin vasta joitain aikoja sitten sen! Suomen hinnat kevyesti pöyristyttäviä kun noihin vertaa.. Juuri odottelen ekaa tilausta sieltä, jännää :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 17, 2013, 18:14:01 ip »

Muistuttaisin vaan ihan ystävällisesti luontaistuotteiden mahdollisista haitallisista vaikutuksista.

"Luontaistuotteiden ja rohdosten maksahaitat

Luontaistuotteiden aiheuttamat maksavauriot liittyvät yleensä pitkäaikaiseen käyttöön. Jos samanaikaisesti syödään lukuisia luontaistuotteita, annokset saattavat olla monikertaisia, jolloin myös yhteisvaikutukset ja mahdolliset haitat kasautuvat. Luontaistuotteista löytyy vain vähän luotettavaa tutkimustietoa, minkä vuoksi niiden käyttöön tulee aina suhtautua varoen.

Maksavaurion aiheuttajana on yleensä aina luontaistuotteen sisältämä lääkekasvi. Ulkomailla myytäviin luontaistuotteisiin on myös saatettu lisätä synteettisesti valmistettua lääkeainetta tehon parantamiseksi. Suomessa kaikkien maksaa vaurioittavien kasvien käyttö luontaistuotteena on kielletty. Luontaistuotteiden mukana olevat tuoteselosteet kannattaa aina lukea huolellisesti. Suun kautta otettavien tuotteiden lisäksi myös paikallisesti käytettävät ihosairauksien hoitoon tarkoitetut rohdosvalmisteet saattavat olla haitallisia maksalle.

Luontaistuotteilla voi olla haitallisia yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa. Haittavaikutus tulee yleensä siksi, että luontaistuote vaikuttaa maksassa samanaikaisesti käytetyn lääkkeen kanssa, ja tällöin luontaistuote saattaa joko lisätä tai vähentää lääkkeen tehoa."

Kopsattu Munuais- ja maksaliiton sivuilta.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 17, 2013, 18:15:39 ip kirjoittanut Toukokuu1965 »
Kirjattu

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #8 : Kesäkuu 18, 2013, 10:58:52 ap »

Hei toukkis, lueskelin joskus myös juttua että ainakin synteettiset monivitamiini valmisteet voi joillakin kohottaa maksa-arvoja! En ole kyllä muuten monivitamiinia ottanut kun joskus maistanut lasten pureskeltavia pillereitä :D Omega 3 käytän säännöllisesti mutta öljymuodossa olevat pitäisi olla ns. vaan sitä itteensä. Sitten on se d-vitamiini jota myös otan.. ja aloinkin nyt miettiä et koskahan se oli kun tuon purkin ostin koska saattaa olla että vaihdoin merkkiä (kun oli tarjouksessa  ;D ) liekö sitten siinä syy tai osasyy.. Nyt on täysin eri merkkinen ja erilaisessa muodossa oleva. 3kk päästä nähdään onko ollut vaikutusta kun merkki vaihtui. D3:a on kuitenkin kaikkien syötävä.. Eli d3+omega3 on mulla lisäravinteina käytössä ja ollut kyllä paljon kauemmin kuin tuo maksa-arvojen nousu on alkanut..

Ai niin, olinhan mä rautakuurilla jonkin aikaa, lääkärin määräyksestä. Obsidania otin, kuuri jäi vähän kesken kun jostain luin että reumaselle ei sais missään nimessä määrätä rautaa ellei olla 100-varmoja että kyse on raudan puutteesta eikä itse taudin aiheuttamasta.. Hemppa nousi 120:een ja loput raudat jäi kaappiin... joo, tiedän et kuuri pitäis syödä loppuun mut olishan tuo kiva tietää ensin mistä johtuu..

Meillä tosiaan syödään niin monipuolista ruokaa että likoiltakin olen ajatellut vaihtaa sen monivitamiinin pelkkään d3:een. iherbistä tulossa d3+omega3 "herkkuja" vastaavia suomessa on möllerin pikkukalat. Noissa vaan on deetä enemmän.

Varsinaisia luontaistuotteita tai mitä itse miellän luontaistuotteena, kuten rohdoskasvit, ei ole meillä käytössä. Tuossa heräsi epäily jos d-vitamiinimerkin vaihto vaikuttaa tai se rauta. Pillereissähän on kyllä kaiken maailman ekstra aineita, öljypohjaisia suosin vastedes.
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
VHH
------------------------

aazie

• Aktiivinen
« Vastaus #9 : Kesäkuu 18, 2013, 11:27:34 ap »

Maksa-arvot lähes normit, syön kalaa paljon ja käytän sillointällöin viunaa. No hätä. Vitamiinit otan kesällä auringosta ym luonnolisesta ravinteesta.
Kirjattu
Veni Vidi Vici

Nainen57

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Joulukuu 03, 2019, 11:43:50 ap »

Nostin tämän vanhan ketjun, vaikka tulikin varoitus "Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista."

Siis onko muilla tuttua maksa-arvojen kohoamisesta ja niiden palautumisesta normimittoihin?
Liittyykö diabetekseen yleensä?
Vaatiiko lisätutkimnuksia?
Mikä mahtaa aiheuttaa?
Onko nyt kyse siitä kuuluisasta rasvamaksasta?

Minulla tuo ALS, ALT ja P-ALAT ja mitä muuta niitä maksaentsyymiarvoja mittaavia testejä nyt onkaan ovat nousseet parin viime vuoden aikana juuri sen verran ärsyttävästi että d-lääkäri käski lopettaa statiinit (5mg per pv) ja kaikki mahdolliset vitamiinit ja muut ei-elintärkeät pillerit.  No muutaman kuukauden kuluttua uusissa kokeissa ko arvot olivatkin normirajoissa.
Aloitettiin taas statiini, mutta nyt vain 5mg pilleri kolmasti viikossa.
Muutaman kuukauden kuluttua arvot pysyivät normilukemissa
Nyt kuitenkin taas maksaentsyymit ovat koholla. Kolesterolit ym ovat ok
Syön sitä statiinia 5mg kolmasti viikossa. se on kuulemma hyvin pieni määrä
Kirjattu
D1 vuodesta 1991, 670g 21.11.2019 (sitä ennen 640g ja Veo)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Joulukuu 03, 2019, 12:05:21 ip »

Mulle on hyvinkin tuttua ja tuolla ylempänä ketjua asiasta kirjjoitinkin.

Ethän käytä mitään lääkettä missä on parasetamolia? Panacod, Panadol, Para-tabs... Kaikki nämä on kiellettyjen listalla. Myös muita särkylääkkeitä kannattaa nyt varoa ja kysyä lupa lääkäriltä niiden käyttöön.

Mulla todettiin kilpirauhasen liikatoiminta viime kesänä. Myös sen epäillään nostavan maksa-arvoja, mutta myös sen lääkitys Tyrazol voi nostaa samaisia arvoja.  :-[

Alkoholin, vitamiinien ja luontaistuotteiden vaarat jo tiedätkin, niistä en enempää kirjoita.

Mulle on tehty lukuisia maksatutkimuksia vuosien saatossa eikä sitä rasvamaksaakaan ole löytynyt, onneksi. Yksi syypää voi olla lukuisat sappikivet jotka löydettiin ultraäänitutkimuksessa, mutta koska mulla ei ole niistä mitään oireita niin en haluaisi leikkaukseenkaan. Tosin kohta on varmaan siihenkin operaatioon suostuttava.

Ultraäänitutkimus on yleensä se joka ensin tehdään verikokeiden lisäksi kun maksaa aletaan tutkia. Myös maksan magneettikuvaus ja koepala voivat tulla kyseeseen mutta toivotaan, että syy löytyy ilman näitä tutkimuksia ja on helposti hoidettavissa.

Ai niin, hedelmäsokeri on myrkkyä maksalle ja voi juurikin altistaa rasvamaksalle. Sitä en siis käyttäisi.

Tsemppiä! ♡
Kirjattu

Nainen57

• Aktiivinen
« Vastaus #12 : Joulukuu 03, 2019, 13:20:09 ip »

Kiitos viestistä Toukokuu1965. On tämä kohtauspaikka niin mukava paikka. Helposti löytää tietoja. Ei vastaa lainkaan Facebookissa somettamista :)
Parasetamolin välttäminen onkin tärkeä tieto, Kiitos!
Kirjattu
D1 vuodesta 1991, 670g 21.11.2019 (sitä ennen 640g ja Veo)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Joulukuu 03, 2019, 17:48:06 ip »

Kiitos viestistä Toukokuu1965. On tämä kohtauspaikka niin mukava paikka. Helposti löytää tietoja. Ei vastaa lainkaan Facebookissa somettamista :)
Parasetamolin välttäminen onkin tärkeä tieto, Kiitos!

Ole hyvä.  :) Kiva kun voin olla avuksi.  :)
Kirjattu

Linkkejä