Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6934 jäsentä  •  417409 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Veppe, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Vaikutusmahdollisuudet virheellisiin ruokavavaliosuosituksiin  (Luettu 12592 kertaa)

Konrad

• Vieras
Vaikutusmahdollisuudet virheellisiin ruokavavaliosuosituksiin
« : Toukokuu 30, 2013, 17:10:05 ip »

Miten voisin vaikuttaa Pääkaupunkiseudun Diabetesyhdistyksen rivijäsenenä ja sitä kautta Diabetesliiton jäsenenä D-liiton ruokavaliosuosituksiin?

Itse noudatan oikeata D-liitosta riippumatonta ruokavaliota. Harhautetuille pitäisi olla mahdollisuudet nauttia oikeata valiota.

Homma on saatava kondikseen!

Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Vaikutusmahdollisuudet virheellisiin ruokavavaliosuosituksiin
« Vastaus #1 : Toukokuu 30, 2013, 21:27:18 ip »

..tai jos kaikille olisi tarjolla tietoa ja tukea etsiä itselleen sopiva ruokavaliota, toisin kuin nykyisin..?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Toukokuu 31, 2013, 10:43:43 ap »

joo,tämä on kyllä todella tärkeä keskustelunaihe. Omasta mielestäni
juuri  taannoisessa Fst dokumentissa esiintyneen D-Liiton ravinto-
terapeutin lausumat olivat sitäluokkaa,että hänen tulisi ns."tehdä omat
johtopäätöksensä" ja toimia sen mukaan,mutta kuten julkisuudessa olemme
nähneet,niin nimenomaan SUOMESSA tällaistä on turha odottaa,oli sitten
kyse Thl:n rokotekohusta tai muusta vastaavasta.
Olen pohdiskellut,olisiko ainoa keino se,että nyt Liitolle maksavat (myös
minä) keräisimme jonkun tuhatpäisen kansanliikkeen,jotka eroaisivat
kerralla Liitosta ja takaisin liittymisen ehtona olisi,että 2.TYYPIN viralliseksi
hoihtovaihtoehdoksi tunnustettaisiin VHH ja siitä myös ravintoterapeutit
yms.tiedottaisivat neuvoisivat asiallisesti etenkin uusille/juuri sairastuneille.
   On se vaan käsittämätöntä touhua tämä nykymeno:ei Diabeetikot ja
diabeteksesta väärällä tavalla hoidettuna aiheutuvat valtavat menot voi
jatkua tätä menoa. Emme voi odotella esim.1-20 vuotta,että nämä vastaanjääräävät nykyasiantuntijat poistuvat kuvioista.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Toukokuu 31, 2013, 14:52:49 ip »

Vaikutusmahdollisuudet ovat varmaan parhaimmat Diabetesliiton sisältä käsin. Sinne vain ensin rivijäseneksi -> paikallisyhdistyksen hallitukseen tekemään taustatyötä -> myöhemmin sitten Liiton edustajistoon tekemään samaa!
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #4 : Toukokuu 31, 2013, 22:29:06 ip »

Siellä voisi sitten käyttää vivianv:n taktiikkaa, ei taistella oikeutusta omille näkemyksille vaan johdonmukaisesti käyttäytyä ja puhua kuin ne olisivat itsestäänselvästi yleisesti hyväksyttyjä (jos ymmärsin vivin toisaalla oikein). Arkipäiväistää asiaa "sisältäpäin". Puhua omista kokemuksistaan.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Tomaatti

• Vieras
« Vastaus #5 : Kesäkuu 01, 2013, 15:21:48 ip »

Mä en ainakaan kauheasti VHH:stä huutele kun keskustelu siitä on niin hyökkäävää. En nyt halua osoittaa ketään sormella mutta jos sanoo Diabetesliitolle että "teidän suosituksenne ovat vääriä!" ei minusta ole mikään ihme ettei "ketään" kiinnosta.

Pitää olla vähän neutraalimpi jotta keskesteluyhteys syntyy. Tai sitten ei synny. Mutta ei kukaan D-liitosta lähde neuvottelupöytään kutsulla jossa lukee "te tapatte suosituksillanne kaikki". Kärjistetysti, vaihteeksi.

Korostetaan nyt että Konradin avaus on juurikin peräänkuuluttamani asiallinen ja rauhallinen. Toiveeni Liitolle olisi että aloitettaisiin VHH:n demonisoinnin lopettamisella.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2013, 15:23:55 ip kirjoittanut Tomaatti »
Kirjattu

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 01, 2013, 19:13:41 ip »

Vaikutusmahdollisuudet ovat varmaan parhaimmat Diabetesliiton sisältä käsin. Sinne vain ensin rivijäseneksi -> paikallisyhdistyksen hallitukseen tekemään taustatyötä -> myöhemmin sitten Liiton edustajistoon tekemään samaa!
Noinhan minäkin oon aatellu ja toiminu, vaikken tietenkään tän ruokavaliosusituksen puitteissa. Tää asia kun ei mua oikeestaan kauheesti kiinnosta (siis onko VHH,RHH tai siltä väliltä. Kukin mielestäni taplaa tyylillään itselleen sopivammalla tavalla ja suosituksista viis). Mua on aina kiinostanu ihan muut asiat yhdistyksen ja liiton toiminnassa ja olen "sisältä käsin" pyrkinyt vaikuttamaan itselleni tärkeissä asioissa.
Siellä voisi sitten käyttää vivianv:n taktiikkaa, ei taistella oikeutusta omille näkemyksille vaan johdonmukaisesti käyttäytyä ja puhua kuin ne olisivat itsestäänselvästi yleisesti hyväksyttyjä (jos ymmärsin vivin toisaalla oikein). Arkipäiväistää asiaa "sisältäpäin". Puhua omista kokemuksistaan.
Näinhän se menee ;) ;D
Mä en ainakaan kauheasti VHH:stä huutele kun keskustelu siitä on niin hyökkäävää. En nyt halua osoittaa ketään sormella mutta jos sanoo Diabetesliitolle että "teidän suosituksenne ovat vääriä!" ei minusta ole mikään ihme ettei "ketään" kiinnosta.

Pitää olla vähän neutraalimpi jotta keskesteluyhteys syntyy. Tai sitten ei synny. Mutta ei kukaan D-liitosta lähde neuvottelupöytään kutsulla jossa lukee "te tapatte suosituksillanne kaikki". Kärjistetysti, vaihteeksi.

Korostetaan nyt että Konradin avaus on juurikin peräänkuuluttamani asiallinen ja rauhallinen. Toiveeni Liitolle olisi että aloitettaisiin VHH:n demonisoinnin lopettamisella.
Tämäkin oli ehdottoman hyvä pointti, johon yhdyn 100-prosenttisesti :)
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 02, 2013, 12:31:18 ip »

No joo,se nyt on nähty,että Liiton etenkään vanhemman polven työntekijöistä ei löydy pokeria myöntämään
vääriä ravintosuosituksiaan 2.tyypin diabeteksen suhteen.
Ja niinkuin aiemmin sanoin,niin Liiton ravintoterapeutin esiintyminen oli FST dokumentissa sekä
asenteen että faktojen suhteen täysin ala-arvoista ja toivottavasti sinne tulee jatkossa vähän
parempaa väkeää samoihin tehtäviin.
Tässä kun nyt ei ole pelkästään kyse siitä "että,mikää sopii kenellekin",vaan VALTAVISTA kustannuksista,mitkä valtiolle aiheutuvat siitä,että 2.tyypin diabeetikkoja ajautuu kalliiseen (ja itselleen ongelmalliseen) insuliinihoitoon väärän informaation takia ja ihan siltäkin kannalta tällaista
touhua ei voi jatkossa sallia. 1.tyypin diabeteksen edunvalvonnasta ym.vastaavasta toiminnasta
ei ainakaan itsellä ole isompaa valittamista, vaikka esim.1.tyypin esim.lapsi ym.potilaillekin saitaisiin
paremmin resursseja jakoon,kun 2.tyyppiä pystyttäisiin vähentämään/jo sairastuneittein oloa
parantamaan oikeanlaisella ruokavaliolla.
Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #8 : Elokuu 21, 2013, 11:40:01 ap »

Hiukan off-topic, mutta onko Liitto itse vähähiilihydraattisuutta vastaan, vaiko siihen useasti liitettyä rasvapitoisuuden (korkeampaa määrää) vastaan?

Mulle on jäänyt hiukan epäselväksi.
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #9 : Elokuu 21, 2013, 16:37:55 ip »

Hiukan off-topic, mutta onko Liitto itse vähähiilihydraattisuutta vastaan, vaiko siihen useasti liitettyä rasvapitoisuuden (korkeampaa määrää) vastaan?

Mun käsitykseni mukaan huolissaan ollaan aina tarpeen mukaan joko rasvan tai proteiinin liikasaannista. Jälkimmäisen huolen ymmärrän tietyltä osin, ensimmäistä en.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

Tomaatti

• Vieras
« Vastaus #10 : Elokuu 21, 2013, 21:10:46 ip »

Tarpeen mukaan ollaan huolissaan myös kuidusta ja "ravintoaineista", muita lähteitä niille ei liitto tiedä kuin ruisleivän, jota ilman kuolee.

Peruna on myöskin välttämätöntä, eivät tosin tiedä miksi. Mutta kun se on.
Kirjattu

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #11 : Elokuu 22, 2013, 16:14:56 ip »

Perunan välttämättömyyden syy on kyllä tiedossa, mutta sen ääneen lausuminen ei ole poliittisesti viisasta. Laitosruokailun armoilla ja/tai toimeentulominimin lähellä elävien ravitsemus on budjetoitu siten, että kaloreista >60% tulee perunasta ja muusta tärkkelysmuonasta.

Sinänsähän samat kalorit saataisiin yhtä huokealla rasvasta, mutta kun rasvan vaarallisuus on doktriini eikä sitä sen vuoksi kehdata syöttää edes vaivaisimmille, kustannusperkaloritavoitteeseen ei päästä muuten kuin perunan avulla.
Kirjattu
Levemir&Humalog&Thyroxin

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Elokuu 23, 2013, 15:44:20 ip »

Tässä aiheessa on tietysti se ongelma että on yhtä monta mielipidettä oikeasta ja väärästä kuin on sanojaakin.... ???
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #13 : Elokuu 23, 2013, 16:02:57 ip »

Niin, monta on oikeaa mutta vain yksi suositus. Siitä huolimatta, että suositus toimii hyvin vain osalla. SE on ongelma, ei totuuksien moninaisuus. Vai voiko joku vakavissaan esittää, että elimistösi on väärässä, näytä sille nämä suositukset ja käske sen toimia oiken.
Kirjattu
Levemir&Humalog&Thyroxin

Tomaatti

• Vieras
« Vastaus #14 : Elokuu 23, 2013, 23:41:26 ip »

Jos Virallinen Ruokavalio ei toimi, on mielenvikainen ja saa kassillisen nuppipillereitä... Kokemusta on  :P
Kirjattu

Linkkejä