Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417399 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hiilarit perunasta tai hedelmistä  (Luettu 2366 kertaa)

Diapekka

• Jäsen
Hiilarit perunasta tai hedelmistä
« : Toukokuu 16, 2013, 07:09:59 ap »

Onko eroa tulevatko hiilarit perunasta, spaghetista, vaaleasta leivästä vai banaanista, mandariinista ja omenasta.
Kirjattu
Sekundaaridiabetes 5/2007 alkaen
Levemir aamulla 40, illalla 30, Novorapidia tarpeen mukaan

BlueDeath

• Vieras
Vs: Hiilarit perunasta tai hedelmistä
« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2013, 07:30:08 ap »

Minun mielestä on. Vaikka kumpikin on aika nopeita hiilareita, niin hedelmä imeytyy perunoita yms. nopeamiin.
Kirjattu

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #2 : Toukokuu 16, 2013, 07:52:30 ap »

Peunan hiilarit ovat tärkkelystä melkein kokonaan eli suunnilleen glukoosin nopeudella imeytyvää. Hedelmissä taas on hedelmäsokeria, joka pieninä määrinä on ok mutta suurina määrinä "maksamutkan" takia jopa haitallista vaikkakin hitaampaa kuin tavallinen sokeri.

Vaikea sanoa kumpi on parempi ilman tietoa hiilarimääristäsi ja siitä, mitä kaikkea muuta syöt. Itse karppaajana syön silloin tällöin puolikkaan aplarin tai päärynän, syksyllä kotimaisia omenoita. Peruna on aika turha ruoka, kerran kesässä menee pari uutta perunaa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2013, 08:18:20 ap kirjoittanut vivianv »
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #3 : Toukokuu 16, 2013, 10:25:04 ap »

Onhan eri hedelmätkin erilaisia, banaani taitaa olla nopeimpia? Riippuen vaikka kuitupitoisuudesta. Ja siitä, minkä kanssa syö. Harva syö vaikka perunaa yksinään, toisin kuin hedelmiä.

Pasta on muistaakseni hitaampaa kuin peruna. Ja uusi peruna hitaampaa kuin vanha, jäähtynyt hitaampi kuin vasta keitetty, kiinteä laji hitaampi kuin jauhoinen...

Ja taitaa tämäkin olla taas ns. yksilöllistä. Mulle peruna on nopea, hedelmät samana määränä sopii paremmin, lajista riippuen.

Sitten on tietysti se, mitä muuta ruuassa on kuin hiilarit. Onhan vaikka se vaalea leipä aika ns. tyhjää hiilaria.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #4 : Toukokuu 16, 2013, 12:03:59 ip »

Olipa jännä toteamus, että kylmä peruna olis hitaampi imeytymään kuin nopea.
Itse näes liki aina syönyt perunan kylmänä! Yleensäkkin en syö mitään lämpimänä.
Hmm pitääpä tutkia asiaa.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #5 : Toukokuu 17, 2013, 13:13:43 ip »

En muista mistä sen luin, mutta tärkkelys liisteröityy jäähtyessään ja imeytyy siksi hitaammin. Koostumuksen eronhan tuntee leikatessa ja syödessäkin, ei ole niin jauhoinen.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #6 : Toukokuu 19, 2013, 17:48:35 ip »

Huh, eipä ole lainkaan yksioikoinen asia tuo perunan glykeeminen indeksi, eikä juuri mikään muukaan!

Aika viileen asiallinen juttu ohessa. Riisi näyttää aikas pahalta, ja ne aamumurot.

http://www.saunalahti.fi/ahven/peruna/glykeeminen_indeksi.pdf
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Toukokuu 19, 2013, 18:08:39 ip »

Mikä tahansa taitaa imeytyä kylmänä hitaammin, esim jäätelö imeytyy mulla tosi hitaasti eikä hypoon kannata syödä mitään kylmää, jos on valinnan varaa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Toukokuu 19, 2013, 18:24:32 ip »

Pitääkin seuraavan kerran mäkkärissä käydessä pyytää etteivät paista perunoita ollenkaan, vedän ne kylmänä..... ;)

No niin tai näin, hedelmiäkin menee joka päivä, olipa sitten nopeita tai hitaita. Ne on vaan niin hyviä....
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Linkkejä