Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6896 jäsentä  •  416921 viestiä  •  19921 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Amatööridiabentti, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: VHH - mitä se on?  (Luettu 11785 kertaa)

kivitatti

• Lentävä kynä
Vs: VHH - mitä se on?
« Vastaus #15 : Toukokuu 14, 2013, 00:14:34 ap »

En mä ainakaan jaksa katsoa melkein mitään linkkejä mitä tulee joka tuutista ilman mitään esipuhetta. Varsinkin jos on ulkomaisia (englanninkielisiä) linkkejä, niin ei puhettakaan että jaksaisin alkaa niitä kahlaamaan läpi ilman sen suurempaa tietoa mistä siinä puhutaan.
Ja jos joku on sen pitkän jutun vars. englanniksi lukenut ja sisäistänyt, niin miksi se ei referoisi sitä suomeksi, jos aihe on kiinnostava ja linkin jakaja haluaa lisätä ihmisten tietoisuutta kyseisestä asiasta.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Konrad

• Vieras
« Vastaus #16 : Toukokuu 14, 2013, 08:37:50 ap »

VHH/karppaus on ohimenevä muotivillitys (lähde THL ja Diabetesliitto).  ;)
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #17 : Toukokuu 14, 2013, 10:24:17 ap »

Olisiko täällä pitkän linjan karppaajilla jo ns. taisteluväsymystä :) Itse olen iloinen, jos pitkän, turhan ja turhauttavan väännön jälkeen löytyy leimoihin juuttumatonta kiinnostusta eri kikkojen soveltamiseen omassa hoidossa. Että ylilyöntien ja muotien jälkeen päästään asiaan, siihen miten meikäläisten verensokeri reagoi mihinkin ruokaan.

Ja mikä sen parempi tapa kuin jakaa omia kokemuksia ja jo opittua tietoa - vertaistukipalstalla kun ollaan. Itsekin arvostan tuota referointia mihin tatti viittasi, miksi pitäisi kaikkien kahlata samat jutut läpi? Kai nyt kuitenkin kollegoihin ja heidän kokemuksiinsa voi luottaa enemmän kuin johonkin Iltikseen...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #18 : Toukokuu 14, 2013, 13:18:49 ip »

Minusta on suurenmoista, että pahin naisten/iltapäivälehtibuumi karppauksen ympärillä on ohi. Saa kaikessa hiljaisuudessa syödä sillä tavalla joka sopii, eikä monikaan hoksaa niputtaa mihinkään lokeroon. Tai no, kyllähän se asia d:n hoidossa esillä on, mutta kyllähän sen hoitotaho on jo nähnyt, että karpilla päästään tuloksiin ja että ei-karpilla ei päästä.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

Kide

• Veteraani
« Vastaus #19 : Toukokuu 14, 2013, 19:01:30 ip »

Kuinkahan paljon kannattaisi omasta hiilarimäärästä aluksi vähentää, ettei tulisi julmettuja vieroitusoireita päänsärkyineen ja outoine oloineen? Mulla lähtötaso on siis siis tuo 130 - 170 g/vrk. Tänään koossa "vasta" 85 g ja aikasen outo olo oli tuolla kaupungilla kuljeskella.
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Toukokuu 14, 2013, 19:04:48 ip »

Mun on vaikee sanoa kun ei ole tuollaisia oireita ollut. Kuvotusta oli joskus kun olin omilla alarajoillani. Mitä jos kokeilet ensin sitä 130, tekisit entisestä alarajasta uuden yläräjan...? Mut tää on ihan vaan maallikkoehdotus.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Kide

• Veteraani
« Vastaus #21 : Toukokuu 14, 2013, 19:19:58 ip »

Mun on vaikee sanoa kun ei ole tuollaisia oireita ollut. Kuvotusta oli joskus kun olin omilla alarajoillani. Mitä jos kokeilet ensin sitä 130, tekisit entisestä alarajasta uuden yläräjan...? Mut tää on ihan vaan maallikkoehdotus.

Maallikkotukea vartenhan täällä kai ollaan? :) Asetan itselleni tavoiteikkunan eli 100-130. Illalla haluan vielä syödä normi iltapalan eli 20 g, joten kummoisille tv:n katselua höystäville jäätelöannoksille ei oikein ole tilaa tässä kokeilussa.  ::)
Kirjattu
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

rajatapaus

• Jäsen
« Vastaus #22 : Toukokuu 14, 2013, 19:22:59 ip »

Kuinkahan paljon kannattaisi omasta hiilarimäärästä aluksi vähentää, ettei tulisi julmettuja vieroitusoireita päänsärkyineen ja outoine oloineen? Mulla lähtötaso on siis siis tuo 130 - 170 g/vrk. Tänään koossa "vasta" 85 g ja aikasen outo olo oli tuolla kaupungilla kuljeskella.
Tähän saattaa auttaa tavallista runsaampi veden juominen siinä alussa.
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #23 : Toukokuu 14, 2013, 19:26:02 ip »

Vivianv, voitko kertoa, miten vähillä hiilareilla pärjäät? Tuleeko siitä ihan oikeasti sanomista d-lääkärin tms. taholta? Mun hiilarimääriä ei kukaan koskaan ole perus d-vastaanotolla kysynyt. Ehkä sokeritasoni on kertonut, että niitä tulee - riittävästi  :P.
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #24 : Toukokuu 14, 2013, 19:28:19 ip »

Tähän saattaa auttaa tavallista runsaampi veden juominen siinä alussa.

Joo. Hyvä idea. Tänään onkin ollut muutenkin tavallista enemmän jano, ja vesi loppui kaupungilla retkipullosta. Mulla on yleensäkin aika usein jano riippumatta sokeritasosta. Vielä ehtii ennen yötä nesteyttää. :)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2013, 21:29:33 ip kirjoittanut Kide »
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Toukokuu 14, 2013, 20:26:27 ip »

Vivi, voipa olla että lääkärisuhteissakin auttaa tämä "muodin" ohimeno, niin saattavat asiallisemmin kuunnella potilaan kokemuksia?

Kide, aattelin vielä tuota, että voithan vähentää senkin mukaan, missä kohtaa sulla toimii/ei toimi. Jos vaikka joku aamupuuro on ok ja saat sen inskoilla haltsattua niin eihän siitä tarvi ekana tinkiä. Niin ei pukkais päänsäryn aiheuttajaa heti aamusta. Ja tosiaan kasviksistakin reilusti syötynä tulee hiilareita, mullakin monesti 20hhg, ratkaiseva ero on vain niiden imeytymisnopeudessa ja toimivuudessa suhteessa inskan imeytymiskäyrään.

Tosiaan mulla aikoinaan oli eka varsinainen vähennys se n. 130/pv, ja silloin olin jonkin aikaa jonkinmoisella kutraus-dieetillä, jos oikein muistan. Kutri oli sivustollaan karppausvastainen, kun mielsi sen atkinsiksi, mutta suositti suosituksia järkevämpiä hiilarimääriä. Mutta hänellähän ei ollut minkäänlaista kantaa diabetekseen, itekin silloin laihdutin ja laskin kaloreita. Sitten tän palstan innostamana tiputin sinne 70-80 ja se toi sokerituloksia (mikä mun hiilariherkkyydellä tarkoittaa ettei oo vuoristorataa eikä nouse joka aterialla reilusti toiselle kymmenelle, kuten ennen...).

Niin sitä vain että tällaisella "välietappiähennyksellä", vaikka se tahaton olikin, en ole kokenut päänsärkyjä tms. Maksa ei varmaan vielä rauhoitu ihan pienellä vähennyksellä, mutta ateriakohtaiset sokerit voi hyvinkin. En usko että näillä mun hiilarimäärillä olen varsinaisesti rasvapolttoinen tms., ja silti hiilarit riittää.

Oliko sulla tarvetta painonpudotukseen? Jos ei, niin rasvaa, pähkinöitä tms. kannattaa lisätä, että energiaa piisaa. Määrinä se ei ole paljoa kun rasva on niin energiatiheää.
Kirjattu

muten vain

• Matkailija
« Vastaus #26 : Toukokuu 14, 2013, 20:49:00 ip »

THL ja Diabetesliitto.   no nuohan ovat vain ohimeneviä ilmiöita kuten euro, ehkä vältämättömiä kehityksen kannalta, pysyvää on kuitenkin VHH terveyden kannalta.
Kirjattu

???

• Vieras
« Vastaus #27 : Toukokuu 14, 2013, 20:54:19 ip »

VHH on dieetti, tässä tapauksessa kieltäytyminen hiilihydraateista tai syö niitä mahdolisemman vähän.
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #28 : Toukokuu 14, 2013, 21:28:04 ip »

Oliko sulla tarvetta painonpudotukseen? Jos ei, niin rasvaa, pähkinöitä tms. kannattaa lisätä, että energiaa piisaa. Määrinä se ei ole paljoa kun rasva on niin energiatiheää.
Oi, rakastan pähkinöitä... ja se näkyy.  :-\

Ei ollut ennen pumppuilun aloitusta tarvetta painonpudotukseen, mutta tiukkaan painon tarkkailuun kuitenkin. Pumppuilun aikana (8 kk) on paino noussut 4 kg, vaikka käyttämäni kokonaisinsuliinin määrä on vähentynyt. Oikeastaan vaakan näyttö on kiivain motivaatio yrittää tätä hommaa. Ft jo luuli, että mulla on tyrä, kun ylävatsa on pöpsähtänyt makkaraksi.  :o

Toiveissa olis, että hiilarihimot vähenisivät, jos niitä järjestelmällisesti pitäis vähemmällä. Liekö haaveella mitään faktaa takanaan? Tiukkaa itsekuria kukaan ei kai määräänsä enempää jaksa, ellei saa siitä palkintona parempaa vointia, tasaisempaa sokeria, mielihyvää terveellisestä ruuasta, painonhallintaa... mitä vielä?

Ainakin minusta nämä esimerkit, joita täällä on ollut, vaikuttavat tiukoilta, mutta kaikkeen tottuu, sano pässi kun päätä leikattiin...  :D
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2013, 21:33:25 ip kirjoittanut Kide »
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Toukokuu 14, 2013, 21:36:51 ip »

VHH on dieetti, tässä tapauksessa kieltäytyminen hiilihydraateista tai syö niitä mahdolisemman vähän.
Ja sana dieetti tulee suoraan englannin kielestä, eikä tarkoita laihdutuskuuria, vaan ruokavaliota.

Tänään vhh oli riisitöntä kaalikeittoa.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Linkkejä