Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6950 jäsentä  •  417703 viestiä  •  19975 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi w1byra5, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Sokeriseuranta-verkkopalvelu  (Luettu 28398 kertaa)

Mika Haulo

• Intoilija
    • Sokeriseuranta
Vs: Sokeriseuranta-verkkopalvelu
« Vastaus #15 : Toukokuu 21, 2013, 10:55:54 ap »

Sellainen tuli mieleen, että onko tuossa mahdollisuutta lisätä vaikka pelkkiä hiilihydraatteja? Joskus joutuu vaikka nappaamaan jotain mittaamatta, kun on sellainen "olo".

Sekä mobiili- että täysversiossa erityyppisiä merkintöjä voi kyllä lisäillä täysin toisistaan riippumatta.

Tässä kevennetyssä näkymässä nuo kolme kenttää (vs, insuliini, hh) ovat kaikki allekkain siksi, ettei turhaan tarvisi näpytellä niiden valintaa valikon kautta. Jos jotain kohtaa ei tarvi, sen voi jättää täyttämättä.

Kirjattu
Uusin blogipostaus:
Pidennä sensorin pysyvyyttä iholiimalla - 27.12.2018

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #16 : Toukokuu 21, 2013, 22:41:10 ip »

Ok viksua.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #17 : Toukokuu 27, 2013, 14:41:26 ip »

Lisäilen vielä tänne tynnyriin asioita :)

Tuli mieleen, että ainakin itselläni sokereiden seuranta on epäsuunnitelmallista, joskin melko tasaista. Mutta helposti käy niin, että tulee mitattua aina niinä samoina aikoina (esim. aamulla, ennen lounasta, ennen nukkumaan menoa) ja samaan aikaan jotkut ajat päivästä jäävät vähemmälle huomiolle (esim. päivällisen jälkeen). Lisäksi työkiireistä riippuen jää mittailut välillä vähemmälle myös päivän aikana. Ei vaan muista mitata hässäkän keskellä.

Jos siihen mobiiliversioon saisi rakennettua "mittausohjelmia", jotka keskittyisivät johonkin tiettyyn aihepiiriin. Esimerkiksi vaikka "peruspäivä", joka kattaisi tietyt mittaukset ja mobiililaite sitten muistuttaisi aina kun olisi mittauksen aika. Minulla käy usein niin, että ajattelen mittaavani nyt muutaman päivän erityisesti vaikka lounaan jälkeisiä arvoja. Ja sitten muistan tehdä sen kerran tai kaksi. Jos minulla olisi käytössä ohjelmoidut mittaukset "lounaasta iltaan" tai voisin sellaisen rakentaa, auttaisi se minua muistamaan ja tekemään mittauksia suunnitelmallisemmin. Voisin laittaa siihen "lounaasta iltaan" ohjelmaan mittauksille muistutukset tiettyyn aikaan (esimerkiksi: ennen lounasta klo 11.50, 1,5h lounaan jälkeen klo 13.30, 3h lounaan jälkeen klo 15, ennen päivällistä klo 17.30, 1,5h päivällisen jälkeen klo 19, 3h päivällisen jälkeen klo 20.30 ja ennen nukkumaan menoa klo 22.45) ja toistaa tätä ohjelmaa vaikkapa kahtena päivänä vkolla 1 ja kahtena päivänä vkolla kaksi, jotta saisin vähän vertailua. Ja sitten niitä siihen "ohjelmaan" liittyviä mittaussettejä pitäisi pystyä vertaamaan keskenään, jotta saisi trendejä selville, jne.

Tuollainen tuli mieleen... Lisää suunnitelmallisuutta mittailuihin :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Toukokuu 27, 2013, 21:43:14 ip »

Silä voisi tehdä basaalitestejäkin?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #19 : Toukokuu 27, 2013, 21:46:54 ip »

Silä voisi tehdä basaalitestejäkin?
Mä oon niiin innoissani! ;D ;D ;D
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Toukokuu 27, 2013, 22:10:20 ip »

Käppyröissä on mun mielestä se vika, ettei ne kerro totuutta mittausten välistä. Jos esim sokerit on 10 ja seuraavassa mittauksessa muutaman tunnin päästä 4, niin ei sokerit välttis laske tasaista tahtia kympistä neloseen, vaan on voinut käydä esim viidessätoista välillä ja seilata useaankin kertaan eestaas ennnen nelosta.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #21 : Toukokuu 28, 2013, 09:06:50 ap »

jep
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

Mika Haulo

• Intoilija
    • Sokeriseuranta
« Vastaus #22 : Toukokuu 29, 2013, 12:44:54 ip »

Käppyröissä on mun mielestä se vika, ettei ne kerro totuutta mittausten välistä. Jos esim sokerit on 10 ja seuraavassa mittauksessa muutaman tunnin päästä 4, niin ei sokerit välttis laske tasaista tahtia kympistä neloseen, vaan on voinut käydä esim viidessätoista välillä ja seilata useaankin kertaan eestaas ennnen nelosta.

Harvat mittaukset voivat tosiaan antaa vääristyneen kuvan verensokerin käyttäytymisestä. Siksi minun "mittausohjelmani" kannustaakin tiheisiin mittauksiin joka päivä.

Tuon käppyrän on tarkoitus antaa päivän kulusta havainnollinen kokonaiskuva ja sen se tekeekin kohtuullisen hyvin, kunhan mittauksia on riittävästi. Täydellisen tarkkaan kuvaajaan ei sormenpäämittauksilla käytännössä voi edes päästä, sillä se vaatisi näytteenottoa korkeintaan muutaman minuutin välein. Kuvaaja on siis kompromissi tarkkuuden ja havainnollisuuden välillä.

Kirjattu
Uusin blogipostaus:

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Toukokuu 29, 2013, 21:26:40 ip »

Harvat mittaukset voivat tosiaan antaa vääristyneen kuvan verensokerin käyttäytymisestä. Siksi minun "mittausohjelmani" kannustaakin tiheisiin mittauksiin joka päivä.

Suurin osa diabeeitkoista saa kai kuitenkin vain sen 5 liuskaa/vrk.
Kirjattu

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #24 : Toukokuu 30, 2013, 12:29:52 ip »

Aivan. Liuskojen määrä voi rajoittaa, itse saan sen max5/päivä.

Kyllä minulle ainakin tuollainen edellä mainitsemani mittaussysteemi toimisi. Oma diabetekseni on sen verran yksinkertainen, että yleensä sokerit puksuttavat tasaisesti yhteen suuntaan, eivätkä heittelehdi pahasti (huom. yleensä ;)). Ja ainakin ns. ohjelmoitu mittaussuunnitelma auttaisi minua tekemään asioita suunnitelmallisemmin kuin nykyisin. Ja sehän tietty toimisi kunkin oman ohjelmoinnin mukaisesti, voisi laittaa juuri niin monta mittausta kuin haluaisi :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

Mika Haulo

• Intoilija
    • Sokeriseuranta
« Vastaus #25 : Toukokuu 30, 2013, 15:07:15 ip »

Graafisen esityksen lisäksi Sokeriseurannassahan on myös taulukkonäkymä mittauksille, pistoksille ja hiilihydraateille. Se ei tietenkän interpoloi arvoja mittausten välille, mutta ei myöskään esitä tuloksia yhtä havainnollisesti kuin kuvaaja.

Kuvaaja vaatii tietyn määrän mittauspisteitä, jotta se vastaisi todellista tilannetta riittävän tarkasti. Se on tämän softan suunnittelulähtökohta. Koko hommahan lähti siitä, että suosin runsaita mittauksia ja halusin tehdä itse mieleiseni seurantajärjestelmän.

Sellaisia kilkkeitä on jo aivan riittämiin, jotka luottavat siihen perinteiseen ennen-jälkeen-ateriamittauksiin. En katsonut tarpeelliseksi tehdä sitä samaa, mitä muut ovat jo tehneet.

Tämä menee jo hieman offtopiciksi, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen teiltä, jotka saatte vain 5 liuskaa päivässä: paljonko olette pyytäneet liuskoja ja minkälaisia reaktioita se on lääkäreissä tai hoitajissa herättänyt? Kuinka keskustelu sopivasta liuskojen määrästä on edennyt?
Kirjattu
Uusin blogipostaus:

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #26 : Toukokuu 30, 2013, 16:37:05 ip »

Tämä menee jo hieman offtopiciksi, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen teiltä, jotka saatte vain 5 liuskaa päivässä: paljonko olette pyytäneet liuskoja ja minkälaisia reaktioita se on lääkäreissä tai hoitajissa herättänyt? Kuinka keskustelu sopivasta liuskojen määrästä on edennyt?

Saan tällä hetkellä verisen taistelun jälkeen korotettua määrää liuskoja (7 kpl/vrk), mutta vastaan kuitenkin, varsinkin kun määrästä voidaan koska tahansa leikata liiat pois. Tarvitsisin enemmän, koska minulla ruoan imeytyminen ja siis verensokerin nousu aterian jälkeen on täysin sattumanvaraista.

Viimeksi kunnallisessa keskustelu eteni seuraavasti: lääkäri ja diabeteshoitaja olivat sitä mieltä, että olen keskittynyt harrastamaan sairauteni hoitoa ja minun pitäisi mittaamisen sijaan keksiä jokin muu harrastus, esimerkiksi käsityöt tai tv:n katselu, tai hankkia kotieläin. Ei siis mennyt kovin hyvin (ja näköjään jäi kaivelemaan niin pahasti, että edelleen jaksan tätä kertoa).

Tällä hetkellä (ja mitä ilmeisimmin tulevaisuudessakin) ostan tarvitsemani määrän lisäliuskoja, koska minulla ei ole varaa hankkia jatkuvaa verensokerin monitorointisysteemiä.

Parimittauksesta olen kanssasi samaa mieltä: se on minulle täysin riittämätöntä, yllä kertomastani syystä. Siksi en myöskään tee mitään sellaisilla seurantaohjelmilla,, joissa on vain kaavamaiset ennen ateriaa - aterian jälkeen -sarakkeet.

Seurantaohjelmasta vielä:

Ihan perusjuttuja: Taulukoiden lisäksi sellainen yleisnäkymä (x-akselina aika) olisi kiva, jossa vs-käyrän kanssa samaan kuvaajaan voisi merkitä insuliiniannokset (pitkälle ja pikalle oma symbolinsa), hiilarimäärät ja kommentin symbolin. Symbolia klikkaamalla/koskettamalla esiin tulisi ponnahdusikkuna, josta kommentin voisi lukea, ja samalla systeemillä sen voisi taas sulkea.

Ja toimiva export-toiminto eli muunto mieluiten pdf-muotoon, jonka voisi kätevästi laittaa sähköpostin liitteeksi ja lähettää lääkärille. Sanoin "toimiva" siksi, että olen tapellut appsien kanssa, joissa mikään export-muoto (pdf, XML, HTML report) ei toimi.
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Toukokuu 30, 2013, 16:58:28 ip »

lääkäri ja diabeteshoitaja olivat sitä mieltä, että olen keskittynyt harrastamaan sairauteni hoitoa ja minun pitäisi mittaamisen sijaan keksiä jokin muu harrastus, esimerkiksi käsityöt tai tv:n katselu, tai hankkia kotieläin.

No voihan pahus  >:( Mulla menee toistakymmentä liuskaa päivässä, mitähän harrastusta he minulle suosittelisivat  :o
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Toukokuu 30, 2013, 21:24:50 ip »

Tämä mikään harrastus ole. Tämä on osapäivätyö. Ja kaikkea muuta kuin itse valittu. Joillakin meillä vain on tällainen dee.
Kirjattu

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #29 : Toukokuu 31, 2013, 07:46:25 ap »

Tämä mikään harrastus ole. Tämä on osapäivätyö. Ja kaikkea muuta kuin itse valittu. Joillakin meillä vain on tällainen dee.

Ehkä jopa ihan kokopäivätyö?  :o Ilman ruoka- ja kahvitaukoja, ilman viikonloppuvapaita ja ilman kesälomia.
Kirjattu

Linkkejä

Tule meille toimistoassistentiksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:22

Tule meille suunnittelijaksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:16

Tule meille yhteyspäälliköksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 10:51