Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6950 jäsentä  •  417703 viestiä  •  19975 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi w1byra5, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Sokeriseuranta-verkkopalvelu  (Luettu 28397 kertaa)

Mika Haulo

• Intoilija
    • Sokeriseuranta
Sokeriseuranta-verkkopalvelu
« : Toukokuu 06, 2013, 11:20:43 ap »

Netti on pullollaan verensokeriohjelmistoja ja verkkopalveluita. Mikään niistä tosin ei ole ollut täysin mieleiseni. Koska olen insinörtti ja leipäni tulee pöytään ohjelmistohommilla, päätin tehdä juuri sellaisen verensokeripäiväkirjan kuin itse haluan.

Blogissani on lyhyt ensiesittely ja kuvakaappaus työn alla olevasta Sokeriseuranta-verkkopalvelusta.

Väkerrykseni näyttää näppärästi päivittäisiä tietoja, mutta siitä puuttuu vielä kokonaan jonkinlainen tilastosivu. Siis sellainen, mikä havainnollistaisi asioita hieman pidemmältä aikaväliltä.

Nyt kaipaisinkin hyviä vinkkejä siitä, mitä tuollaiselle statistiikkasivulle laittaisin. Minkälainen käppyrä tai taulukko näyttäisi hyödyllisintä tietoa? Saisiko ohjelmistolla tehtyä erityisen hyvin jotain sellaista, mihin perinteinen paperivihko ei taivu? Mikä olisi innovatiivinen ratkaisu perinteisten piirakka- ja pylväskaavioiden tilalle?
Kirjattu
Uusin blogipostaus:
Pidennä sensorin pysyvyyttä iholiimalla - 27.12.2018

tapsa

• Lentävä kynä
Vs: Sokeriseuranta-verkkopalvelu
« Vastaus #1 : Toukokuu 06, 2013, 11:59:52 ap »

Käyttöä olisi graafiselle esitykselle joka sensorointikäyrän tapaan esittäisi vs-kulkua ympäri vuorokauden mittaustuloksista laskien. Ja mahdollisuusn tarkastella halutuissa aikajaksoissa, vrk, viikko, kuukausi tms.
Samaan (tai erilliseen) diagrammiin myös hh-tankkausten vaikutus, hh-imytymiskäyrät kuten glykeemisen indeksin kuvaajassa.

Jos vielä molemmat saisi päällekkäin aika-akselilla.

Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #2 : Toukokuu 06, 2013, 17:12:04 ip »

Yhteenvedot päivittäisistä hh- ja pikamääristä, perusinskasta erikseen. Ja päivittäinen hh/pikasuhde.

Eri kellonaikojen ja sitten ennen/jälkeen ruuan -mittausten vs-keskiarvot eri pituisilta aikajaksoilta. Ja eri viikonpäivien.

Toiveiden tynnyri senkun paisuu :)
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #3 : Toukokuu 06, 2013, 18:24:24 ip »

Onpas hieno!  :) Mulla ei kyllä jaksaminen tuollaisen väkertämisessä oikein riittäisi  ::)
Kirjattu

Mika Haulo

• Intoilija
    • Sokeriseuranta
« Vastaus #4 : Toukokuu 14, 2013, 11:31:00 ap »

Kiitokset tähänastisista vastauksista, toiveiden tynnyri saa paisua vaikka kuinka paljon.

Kaksi pahinta havaitsemaani ongelmaa kilkkeeni käytössä:

1) Hh- ja insuliiniannoksia tulee kirjattua ylös melko nihkeästi. Verensokeriarvot jäävät kyllä mittarin muistiin ja niitä pystyy siirtämään palveluun myös jälkikäteen, mutta syömisistä ja piikittämisistä ei jää mitään jälkeä. Ja illalla ne ovat jo unohtuneet.

Mobiilisovelluksenhan tämä vaatisi, että olisi muistiinpanoväline aina matkassa ja käden ulottuvilla.

2) Arvojen syötöstä pitäisi saada vielä vähän nopeampaa ja vaivattomampaa. Varsinkin, jos esimerkiksi päivän päätteeksi näpyttelee arvoja mittarista muistiin.

Kirjattu
Uusin blogipostaus:

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Toukokuu 14, 2013, 11:59:57 ap »

Mun mittariin pystyy syöttämään myös insuliinit ja hh:t. Ja silti sitä tulee tehtyä luvattoman vähän. Oikeastaan merkitsen vain korjauspikat ja niitäkään en aina. Sellaisista mittareistahan sitten pystyy siirtämään tulokset analyysityökaluun. Mutta kun pitäisi se datan keräys tehdä pedanttisesti... ::)

Minä haluaisin myös mahdollisuuksia kommentoida outoja ja poikkeavia arvoja (siis siihen mobiilisovellukseen, jota ahkerasti päivittäisin kaikkien asioiden osalta ;) ). Mittareissakin on tätä mahdollisuutta mutta niissä on vain muutama syy: sairaus, stressi, aktiviteetti. Haluaisin lisäksi ainakin selitykset "ei mitään käsitystä", "väärin arvioitu hh", "väärin arvioitu insuliini". Joskus oudot lukemat on ihan itse aiheutettuja ;D.

Lisäksi olisi hyvä pystyä merkkaamaan pidempiä ajankohtia "poikkeusajoiksi". Nykyisissä työkaluissa, mihin olen törmännyt, on mahdollisuus kommentoida yksittäisiä arvoja. Mutta kun joskus on pidempiä ajanjaksoja, jotka poikkeavat normista. Näistä itselleni olisi olennaista pystyä merkkaamaan hormonikierron eri jaksot, koska niiden aikana sokerit käyttäytyvät hyvin eri tavoin ja olisi helpompaa hahmottaa, kun nämä olisivat vaikka eri värisellä taustalla. Samoin varmasti loma olisi hyvä merkitä ja miksipä ei esim. työmatkat, sairaspäivät, lääkekuurit.
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Toukokuu 14, 2013, 14:40:13 ip »

Tuo pidempien jaksojen kommentointi on loistoajatus!

Ite oon pumpulla ja käytän mittarin annosopasta, niin siihen tulee merkattua aina samantien hiilarimäärät. Ja pistokset jäävät myös muistiin. Purkuohjelmalla saa mielestäni dataa exportoitua jossain excel- tms. muodossa, saisiko näitä syötettyä tuohon sun sovellukseen?

Toki helpointa olisi vaikka pistoshoidossa oleville, jos kirjanpito sovelluksessa itsessään olisi helppoa. Valmiita nappuloita yleisille hiilarimäärille...?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #7 : Toukokuu 14, 2013, 15:47:35 ip »

Ite oon pumpulla ja käytän mittarin annosopasta, niin siihen tulee merkattua aina samantien hiilarimäärät. Ja pistokset jäävät myös muistiin. Purkuohjelmalla saa mielestäni dataa exportoitua jossain excel- tms. muodossa, saisiko näitä syötettyä tuohon sun sovellukseen?

Data import olisi kyllä hyvä olla, ettei kaikkia tietoja tarvitsisi mittarista tai muualta käsin nakutella sovellukseen käsipelillä.

Kirjattu
D1 vuodesta 1992

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #8 : Toukokuu 14, 2013, 15:56:35 ip »

Siihenkin pitäisi selvittää, miten eri mittareiden excelit rakentuvat, sarakkeiden nimet ym. eli vois olla aika monimutkasta...
Kirjattu

Mika Haulo

• Intoilija
    • Sokeriseuranta
« Vastaus #9 : Toukokuu 14, 2013, 16:29:38 ip »

Aikajaksojen värikoodaus kuulostaa hyvältä, pistänpä sen ajatuksen mieleen muhimaan.

Tällä hetkellä kommentteja voi lisätä merkinälle ja vähän pidemmän tekstin voi kirjoittaa koko päivälle.

Datan tuonti on mahdollista toteuttaa, kunhan saan riittävästi tietoa eri mittareiden tai purkuohjelmien sylkemästä formaatista. Käytännössä se onnistuu helpoiten siten, että mittarin omasta purkuohjelmasta tiedot tallennetaan jonkinlaiseen tekstimuotoiseen standardiformaattiin, jonka tuo webbipalikka sitten käsittelee.

Hienointahan tietysti olisi se, että tietoja saisi tuotua suoraan mittarista ilman erillistä purkuohjelmaa siinä välissä. Mutta silloin pitäisi tietää jo aika paljon mittareiden teknisestä toteutuksesta, eivätkä laitevalmistajat yleensä kovin mielellään sellaisia tietoja ympäriinsä jakele.

Kirjattu
Uusin blogipostaus:

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Toukokuu 14, 2013, 19:06:54 ip »

Joo eivät varmaan ole kovin avoin lähdekoodi -henkisiä :D
Kirjattu

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #11 : Toukokuu 14, 2013, 19:11:21 ip »

Joo, ja pitäisi väsätä vielä ihan tietokoneessa toimiva ohjelma, joka lukee tiedot... ::)
Kirjattu

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #12 : Toukokuu 14, 2013, 21:30:25 ip »

Mielenkiintoisia käppyröitä. Jos on kovin epätasainen elämä, epäsäännöllinen kolmivuorotyö tai tiukkoja ajattomia urakkatöitä esimerkiksi, menee vähän seurannat epäselvemmiksi.

Metformiinit ja ateriatabletit ainakin kakkosilla vaikuttavat myös.

Muut sairaudet vaikuttavat myös ja labra-arvotkin kiinnostaa.

Joskus jopa taulukotkin ketuttaa, enemmän tai vähemmän, minua lähes aina.
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

Mika Haulo

• Intoilija
    • Sokeriseuranta
« Vastaus #13 : Toukokuu 21, 2013, 09:39:59 ap »

Mobiilisovelluksenhan tämä vaatisi, että olisi muistiinpanoväline aina matkassa ja käden ulottuvilla.

Tuumasta toimeen:

Kuvassa on mobiililaitteiden näytöille optimoitu selainkäyttöinen versio Sokeriseurannasta. Tästä seuraava askel olisikin sitten varsinaisen sovelluksen tekeminen eri laitteille (Android, iPhone, Windows Phone, tabletit jne.)

Kirjattu
Uusin blogipostaus:

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Toukokuu 21, 2013, 10:16:20 ap »

Sellainen tuli mieleen, että onko tuossa mahdollisuutta lisätä vaikka pelkkiä hiilihydraatteja? Joskus joutuu vaikka nappaamaan jotain mittaamatta, kun on sellainen "olo".
Kirjattu

Linkkejä

Tule meille toimistoassistentiksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:22

Tule meille suunnittelijaksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:16

Tule meille yhteyspäälliköksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 10:51