Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6905 jäsentä  •  417062 viestiä  •  19929 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi jeminal, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Punaviini?  (Luettu 11575 kertaa)

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
Punaviini?
« : Huhtikuu 28, 2013, 16:16:32 ip »

Sopiiko punaviini diabeetikolle? Olisi mukava kuulla kuinka moni käyttää aterian kanssa punaviinia (silloin tällöin, ei joka päivä). Minä nautin sunnuntailounaan punaviinilasillisen kera ja nautin elämästä.
Kirjattu

lääkkeetön

• Matkailija
Vs: Punaviini?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 28, 2013, 16:21:49 ip »

Minä nautiskelen silloin tällöin iltaisin lasin punaviiniä ja lähes aina aamun verensokeri on oikein hienoissa matalissa lukemissa. Heikkilän diabeteksen hoito-kirjaakin olen lueskellut ja hänkin mainitsee ettei lasillinen silloin tällöin ole huono asia, joten nautiskele hyvällä omallatunnolla.. :)
Kirjattu

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 28, 2013, 18:01:22 ip »

Onko kokemuksia/tietoa miten punaviini (lasillinen) illalla vaikuttaa paastosokeriarvoon?
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #3 : Huhtikuu 28, 2013, 18:09:08 ip »

Hiilihydraatiton alkoholijuoma laskee verensokeria. Voi ulottua aamuun astikin. Vaikuttaa sitä paremmin, mitä enemmän ottaa. Pitemmän päälle voi tuoda mukanaan kyllä haitallisia sivuvaikutuksia.

Tri Tolonen kirjoitti jossakin, että yksi annos alkoholia on liian vähän, kaksi on sopiva määrä, kolme taas on jo liian vähän. Kannattaa pitää tämä mielessä, jos annostelu tahtoo mennä koko pullolliseksi kerralla.

Muoks. Paha typo korjattu
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2013, 19:11:58 ip kirjoittanut Konrad »
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #4 : Huhtikuu 28, 2013, 21:47:39 ip »

Aiheesta koitettiin aiemmin keskustella, ja taidettiin sensuroida kokonaan...pidettiin kannustuksena alkoholismiin, ja toki päivittäinen käyttö monilla helposti lipsahtaa siihen, ettei se kolme riitä. Liikaa esimerkkejä suht lähipiirissäkin. Mutta muutenhan punaviini sopii mainiosti niin sokereille kuin mielialallekin. Arkisin meillä ei yleensä oteta, ellei ole herkkuruokaa joka vaatii sen. Esim. kuivalihakeitto on niin rasvaista että tykkää punkkulasista. Viikonloppuna enemmän.

Kovin tiheästi muun ruuan lisäksi otettuna alkaa kyllä näkyä kokonaisenergiamäärässä, alkoholissa on saman verran energiaa kuin rasvassa, eli punkku olis vähän kuin vanhaa kevytkermaa jois...nam ;)
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Diabetesliiton tiedotus

• Administrator
  • Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Huhtikuu 29, 2013, 10:39:13 ap »

Ainakin yksi alkoholikeskustelu poistettiin, koska se meni jankkaukseksi/riitelyksi.

Tässä yksi perusteltu näkökulma:
http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkisto/ruokavalio_liikunta_laihdutus/kannattaako_alkoholia_juoda_terveyden_vuoksi.html

DLT
Kirjattu

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Huhtikuu 29, 2013, 12:35:47 ip »

Kiitos tiedoista ja tarkentavista asiantuntijain mielipiteistä.

Olen kouluaikoinani ollut töissä Alkossa kesäapulaisena. Siellä opin ymmärtämään, että alkoholi on monille hyvin ongelmallinen nautintoaine.

Metformiinia lääkkeenä käyttävänä sokeritautisena olen todennut, että 1-2 lasillista punaviiniä viikossa on piristävä annos mielialle.

Insuliinin käyttäjien pitää näköjään olla tosi varovainen alkoholin käytön suhteen. Asiantutijain perustelut antoivat varmaan monelle hyvää ja asiallista tietoa.
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #7 : Huhtikuu 29, 2013, 13:13:02 ip »

Punaviini suosittaminen perustuu käsityksiin punaviinin sisältämistä sinänsä hyödyllisistä flavonoideista. Uskon kyllä, että ovat saatavissa muullakin tavalla.

On näkynyt pienempiäkin alkoholisuosituksia kun 2 annosta miehille ja naisille 1 annos päivässä. Miehille 1 annos ja naisille 0,5 annosta. Naisten pienempi määrä ei perustu pelkästään pienempään massaan keskimääriin. Olen valitettavasti unohtanut tuon toisen syyn.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Huhtikuu 29, 2013, 13:54:36 ip »

Väärinkäsitysten korjaamiseksi:etenkin ykkösillä monet hyvinkin kuiviksikin kuvatut punaviinit
nostavat rajustikin sokereita ilman pikaa,tästä tuntuu monilla olevan väärinkäsityksiä.
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #9 : Huhtikuu 29, 2013, 14:00:42 ip »

Onko ne todella punaviinejä? Niissähän ei pitäisi sokeria olla juuri nimeksikään.

Toinen asia on sitten, kun maksa on saanut selvitettyä alkoholin. Maksa voi tämän jälkeen innostua työntämään sokeria entistäkin isommalla puhdilla.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Huhtikuu 29, 2013, 14:19:18 ip »

Mulla punaviini ei nosta sokereita, ei ennen metformiiniakaan. Tuo maksakuvio kyllä kuulosti uskottavalta. Ehkä ns. dagen efterinä juuri tuon takia on ollut korkeampia sokereita, eikö ikinä ongelmaa liian matalista. En kyllä koskaan pistäisi punaviinille...

Toki olen aina tiennyt insuliinin ja alkoholin yhteispelin, mutten ole ollut "erityisen varovainen". Mittarihan mulla on sitä varten että tietää missä mennään.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Huhtikuu 29, 2013, 14:24:04 ip »

Väärinkäsitysten korjaamiseksi:etenkin ykkösillä monet hyvinkin kuiviksikin kuvatut punaviinit
nostavat rajustikin sokereita ilman pikaa,tästä tuntuu monilla olevan väärinkäsityksiä.

Kuiva punaviini, mikä se on?  ???  Punaviineissä ei ole yleensä ole sokeria kuin alle 4gr/l.  Minä en ole punaviinin huomannut pahemmin sokereita nostavan, mutta puolikuiva tai puolimakea eli "seurusteluun sopiva valkoviini" saattaapi nostaakin, jos sitä kumoaa useamman kipollisen.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
« Vastaus #12 : Huhtikuu 29, 2013, 14:43:45 ip »

Minulla on jostakin syystä sellainen mielikuva, ettei valkoviini ole hyväksi pieninäkään annoksina diabeetikoille. Sen sijaan yleinen käsitys näyttää olevan, että tilkka punaviiniä hoitaa diabeetestä.

Johtuuko siitä, että nautin itse nuo muutamat lasilliset viikossa punaviiniä? Mutta vältän valkoviiniä, jos mahdollista.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Huhtikuu 29, 2013, 14:47:42 ip »

Öö ei kai se väristä oo kiinni vaan sokerimääristä...?? Ja se alkoholi soinä on se mikä sokereita laskee. Muut vaikutukset tulee flavonoideista jne.
Kirjattu

Tomaatti

• Vieras
« Vastaus #14 : Huhtikuu 29, 2013, 15:51:52 ip »

Kun Tomaatti ottaa kuppia, se tekee sen tietoisena siitä että kukaan ei suosittele. Tässäkin keskustelussa on nyt vähän sävy että täytyy keksiä puolustelu sille kun ottaa tipankin jotain alkoholia.

Minä en puolustele site teille enkä kenellekään muulle, piste  ;)

(Kuulen kuinka moni siellä ajattelee, "juoppo ja huono diabeetikko", ei vaan rehellinen ja epätäydellisyytensä myöntävä)
Kirjattu

Linkkejä