Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6984 jäsentä  •  418368 viestiä  •  20018 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi JokkeVantaa, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Veon annosopas  (Luettu 13645 kertaa)

lobo

• Vanha tekijä
Vs: Veon annosopas
« Vastaus #75 : Marraskuu 22, 2015, 18:07:49 ip »

Mulla on kanssa annosoppaan ajatus hukassa, tai siis, toki ymmärrän ja tiedän sen mitä pitäisi tapahtua jne.. Vaan miten mä saisin oikein arvioitua oman tarpeeni lisäinsuliinille ja testattua sitä järkevästi? Miten lasketaan oma tarve, mihin se perustuu? Tällä hetkellä mulla on ihan hatusta vedetyt, joskin sinänsä ihan järkevät, bolusasetukset ja annosopas tarjoaa liikaa. Ja juu, pienennetään pienennetään, mutta olishan se kiva, että se perustuisi johonkin ajatukseen eikä mutuun. Basaalin testaaminen kun on helppoa ja mulle on jotenkin aina ollut hirmuisen paljon helpompaa puljata basaalin kanssa. Sitäpaitsi mun elimistö ja syömistavat sopivat siihen, että mulla on kroonisesti ikäänkuin liikaa basaalia ja mä korjaan siitä syömällä. Näin on ollut aina ja se on ollut varsin sopiva taktiikka vaikkakin aivan väärä yleisesti ajatellen. Ei ole aiheuttanut ylipaino-ongelmaa ja pitää vs-käyrän tasaisena basaalin ollessa mulle sopivalla tasolla. Pitää samalla myös huolen siitä, että syön säännöllisesti ja tarpeeksi. Tämä on siis pääasiallisena syypäänä siihen, että olen laiminlyönyt bolusten ymmärtämisen.
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #76 : Marraskuu 22, 2015, 18:23:31 ip »

Sitäpaitsi mun elimistö ja syömistavat sopivat siihen, että mulla on kroonisesti ikäänkuin liikaa basaalia ja mä korjaan siitä syömällä. Näin on ollut aina ja se on ollut varsin sopiva taktiikka vaikkakin aivan väärä yleisesti ajatellen.
Tätä taktiikkaa käyttää varmaankin aika moni ja kannattaa olla varovainen kun sitä lähtee muuttamaan "oikeampaan".
Joilekkin on helpompaa (ja tarkempaa) korjailla pienten välipalojen avulla.

Mutta jos aikoo saada HH- ja insuliiniherkkyyden asetukset toimimaan täysin niin basaali pitäisi ola säädetty aika oikein. Sekä basaali- että insuliiniherkkyys testi lähtee tilanteesta jossa edellisestä ateriasta ja boluksesta on kylliksi aikaa ja mennään pelkän basaalin voimin ja vs pysyy tasaisena.
Sitten kun ollaan tuossa tilanteessa mutta vs hieman koholla, esim. 10 mmol/l niin pistetään esim. 1 U korjausbolus ja siitä aletaan sitten vs mittauksilla tarkkailemaan kuinka kauan vs laskee ja pieleenhän se menee jos basaalia on selvästi liikaa tai liian vähän.

Hätätilassa voi HH- ja insuliiniherkkyys kertoimen laskea oletusarvo kaavojen avulla joissa pitää tietää keskimääräinen vrk kokonaisinsuliini  (laskettu esim. 10 edellisestä vuorokaudesta).

Karkeita kaavoaj:
HH-suhde (500-sääntö)      = 500/Vrk_kok_ins
Ins.herkkyys (100-sääntö) = 100/Vrk_kok_ins

Kaavoja on hieman erilaisia mutta tuossa yksinkertaisimmat ja niistä voi aloittaa ja
muutella kertoimia omien mittausten pohjalta.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2015, 18:29:24 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Leppis

• Aktiivinen
« Vastaus #77 : Marraskuu 23, 2015, 22:45:02 ip »

Kiitos Reiska vinkeistä. Basaalia tiputin iltapäivästä reilusti. Muistin, että työssä ollessa mun iltapäivät meni tosi pienellä basaalilla, ja kynäaikanakin hypot oli yleensä iltapäivisin. Mulla on vaan vuorokausirytmi pienen lapsen äitinä vähän erilainen kuin säännöllisesti töissä ollessa... Sitten varmaan kun saan annosoppaan kohdilleen, palaan töihin ja homma menee taas uusiksi  ::)
Kirjattu
"Kiva suku, kehnot geenit."

Linkkejä