Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418238 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Veon annosopas  (Luettu 13119 kertaa)

emonen

• Lentävä kynä
Vs: Veon annosopas
« Vastaus #30 : Toukokuu 02, 2013, 22:45:04 ip »

Taas pukkaa kysymystä:

Jos annosopasta käytettäessä on päivittäin hypoja, niin mistä lähdette korjaamaan? Laitatteko insuliinia vähemmän kuin annosopas ohjeistaa (huomioiden tietysti liikunnan ym. jutut), vai muutatteko inska/hiilarisuhteita?

Sen verran olen päässyt jyvälle, että hypot tulevat päivittäin samaan aikaan...

Jos ne tulee päivittäin samaan aikaan, silloin muuta inska-hiilarisuhdetta siihen edelle. Eli nosta vähän lukua...
 Jos uskot basaalin silloin olevan oikein...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #31 : Toukokuu 05, 2013, 19:42:21 ip »

Jännä että lääkäri neuvoo aktiivi-inskan aikaa "trendin" eikä yksilöllisyyden mukaan!

Tähän pakko sanoa että combossa sekä vaikutusaika että huippupitoisuus säädetään vartin välein.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Nainen57

• Aktiivinen
« Vastaus #32 : Toukokuu 11, 2013, 03:13:47 ap »

Luulisin että olis tärkeää saada perusinsuliini kohdalleen. Jos hypot on samaan aikaan ilman ateriaa niin varmasti vika on basaalin määrässä 1-2 tuntia aikaisemmin. Jos hypo tulee aterian jälkeen on syys hiilihydraatti/ insuliini suhteessa tai hiilihydraattien arvioinnissa. Yllättävän usein syy on jälkimmäinen. Erityisesti pitkään sairastaneet tuppaavat arvioimaan väärin, sanoi diabetes hoitajani kun kerran kokeeksi kysyi yhdeltä tuoreelta diabeetikolta ja toiselta 'kokeneemmalta' kuinka monta hiilihydraattigrammaa esimerkkiateria sisälsi.
Veo pumpulaislle on medtronicin web sivulla olevan carelink ohjelmisto, johon pumpun tiedot voi uploadata ja sen jälkeen katsella tietoja erilaisina raportteina.  Tosin se potilaan käytössä oleva on harmittavainen ja rajoittunut 'karvalakki versio'. Hoitohenkilökunnalla on kunnon ohjelmisto, sitä on kiva katsella. Mitenköhän sellaisen saisi itselleen?
Kirjattu
D1 vuodesta 1991, 670g 21.11.2019 (sitä ennen 640g ja Veo)

SaidAnnikki

• Veteraani
  • Paradigm 715 / 7.6.2013 NovoRapid
« Vastaus #33 : Toukokuu 11, 2013, 12:21:21 ip »

Luulisin että olis tärkeää saada perusinsuliini kohdalleen. Jos hypot on samaan aikaan ilman ateriaa niin varmasti vika on basaalin määrässä 1-2 tuntia aikaisemmin. Jos hypo tulee aterian jälkeen on syys hiilihydraatti/ insuliini suhteessa tai hiilihydraattien arvioinnissa. Yllättävän usein syy on jälkimmäinen. Erityisesti pitkään sairastaneet tuppaavat arvioimaan väärin, sanoi diabetes hoitajani kun kerran kokeeksi kysyi yhdeltä tuoreelta diabeetikolta ja toiselta 'kokeneemmalta' kuinka monta hiilihydraattigrammaa esimerkkiateria sisälsi.
Veo pumpulaislle on medtronicin web sivulla olevan carelink ohjelmisto, johon pumpun tiedot voi uploadata ja sen jälkeen katsella tietoja erilaisina raportteina.  Tosin se potilaan käytössä oleva on harmittavainen ja rajoittunut 'karvalakki versio'. Hoitohenkilökunnalla on kunnon ohjelmisto, sitä on kiva katsella. Mitenköhän sellaisen saisi itselleen?

Ei hoitaja voi päätellä tuollaista asiaa, jos kerran on vain yhdeltä kysynyt. Multa aina sillon tällöin kysellään hiilariarvoja ja aina testi on mennyt täysin oikein näin 49 vuoden kokemuksella.  ;D
Tällä hetkellä tuntuu siltä, etten ota koko annosopasta käyttöön, koska haluan itse arvioida paljonko bolustan kullonkin, pysyn paremmin kartalla. En muutenkaan tykkää nykyajan hömpötyksistä. Oma kirjanpito ja oma päättely kelpaa mulle.  :D
Kirjattu
*Tuuri se on huonokin tuuri* :)

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Toukokuu 11, 2013, 13:40:55 ip »

Joo, mä oon päässyt aika usein ravitsemusterapeutin vastaanotolle ja nytkin on sinne aika. Pitää vissiin valmiiksi katsoa roskaruokien hiilarit, kun niissä aina reputan, kun en kovin usein semmoisia syö. Mutta mitäs me punkerot muuta niiden mielestä syötäiskään ::) Sellaiset normaalit ruuat menee ihan vettävalaen.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

SaidAnnikki

• Veteraani
« Vastaus #35 : Toukokuu 11, 2013, 19:18:57 ip »

Joo, mä oon päässyt aika usein ravitsemusterapeutin vastaanotolle ja nytkin on sinne aika. Pitää vissiin valmiiksi katsoa roskaruokien hiilarit, kun niissä aina reputan, kun en kovin usein semmoisia syö. Mutta mitäs me punkerot muuta niiden mielestä syötäiskään ::) Sellaiset normaalit ruuat menee ihan vettävalaen.

Mua kans ärsyttää tollanen kuvitelma, et vähän tanakammat syövät aina väärin.  >:( Itse syön paljon vähemmän kuin laiheliini sisareni, joka syö kuin hevonen ja mä kuin lintu siihen verraten. Mulla ainakin kyse on aineenvaihdunnasta ja ruumiinrakenteesta, kuten siskollakin. Silti ollaan ihan erilaisia.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Toukokuu 11, 2013, 19:30:35 ip »

Niinpä, mä aina tarkistelen netistä, paljonko roskaruuassa on hiilareita valmiiksi, jos menen jonnekin semmoiseen paikkaan syömään, josta löytyy ne nettisivut. Ärsyttävintä on se, että pitää jo valmiiksi miettiä, mitä syö. Muutoin sitten etsin tietoa Finelistä, jossei löydy nettisivuja. 
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Toukokuu 11, 2013, 21:53:05 ip »

Tenttejä läpäisemäänkö sinne terapeutille mennään?! Sehän oliskin helppo selitys, ja nykyään muodissa, että hiilariarvioinnin vääjäämättömästä degeneraatiosta johtuu ykkösten huono tasapaino...Ehkä tämä degeneraatio on jopa ns. Diabeettista  ;D

Annikki, omaan päättelyyn ja tietoon ne annosoppaan asetukset perustuu, ja Veossa myös lopullinen annos liikunnan yms. mukaan. Mutta ei sitä pakko ole käyttää, tai voi ottaa myöhemmin käyttöön kun tulee muuten sinuiksi pumpun kanssa...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Toukokuu 11, 2013, 23:18:32 ip »

Menee vähän taas OT:si, mutta nyt päätin vähän petrata tuonne menoa, aion pitää ruokapäiväkirjaa viikkoa ennen. Kunhan nyt saadaan nämä juhlapyhät ohitse ja jää herkut kauppaan :) On mulla sille kysymyksiäkin mietittynä, pitää laittaa nekin paperille, että muistaa kysellä. Lähinnä tätä ravinto+liikunta osastoa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

SaidAnnikki

• Veteraani
« Vastaus #39 : Toukokuu 11, 2013, 23:25:51 ip »

Tenttejä läpäisemäänkö sinne terapeutille mennään?! Sehän oliskin helppo selitys, ja nykyään muodissa, että hiilariarvioinnin vääjäämättömästä degeneraatiosta johtuu ykkösten huono tasapaino...Ehkä tämä degeneraatio on jopa ns. Diabeettista  ;D

Annikki, omaan päättelyyn ja tietoon ne annosoppaan asetukset perustuu, ja Veossa myös lopullinen annos liikunnan yms. mukaan. Mutta ei sitä pakko ole käyttää, tai voi ottaa myöhemmin käyttöön kun tulee muuten sinuiksi pumpun kanssa...

Ajattelin asiaa niin, et haluan joka kerta itse pähkäillä boluksen tilanteessa kuin tilanteessa, enkä käyttää annosopasta, mut voihan siinä käydä niin, et jo juhannuksena kehun ja käytän vain annosopasta.  :D  ;D
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Toukokuu 12, 2013, 20:57:14 ip »

Suuntaa antavahan se annosopas on ja itse päätetään mitä halutaan bolustaa.  ;)

Mä vaan olen niin tykästynyt annosoppaaseen kun olen sen avulla saanut sokerit järestään pysymään alle kympissä!  :) Itse en iole uskaltanut laittaa aterioille niin paljon inskaa kuin olisin tarvinnut ja nyt kun olen käyttänyt annosopasta, niin olen tajunnut tän jutun! Ja päässyt pelosta!  :)

No, töissä en kyllä annosopasta käytä vaan sokerit on pakko pitää vähän korkeammalla kuin kotona.

Sensorin saan paikalleen 16.5. JIPII!  :) :) :)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Toukokuu 12, 2013, 22:20:48 ip »

Mulla annosoppaan isoin juttu on ollut aktiivisen inskan muistaminen ja ylikorjailun poistuminen. Ja inskaherkkä kun oon ja kymmenyksillä inska-annoksessa väliä, en itse tulisi laskelmissani sellaisiin tarkkuuksiin ja ottaisi asioita huomioon kuin opas. Pistosajan jäljiltä tulee helposti pyöristeltyä täysiin yksiköihin, vähintään puolosiin jos on ollut lasten kynä, mut annosopas päätyy mulla monesti vaikka 0,8:iin tai 1,3:een, ja mulle tolla tarkkuudella on suuri merkitys. Että vaikka annosopasta ei käyttäisikään, pumpun annostelutarkkuutta kannattaa käyttää hyväksi jos oma dee siitä tykkää.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2013, 22:24:42 ip kirjoittanut dadda »
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #42 : Toukokuu 12, 2013, 23:01:24 ip »

Mulla annosoppaan isoin juttu on ollut aktiivisen inskan muistaminen ja ylikorjailun poistuminen.

Kun vielä pumppukin tuon aktiivisen insuliinin huomioisi.  ??? Käsittämätön "logiikka" Veossa, että silloin kun sokeri on tavoitealueella, bolusehdotus ei huomioi aktiivista insuliinia. Pari päivää sitten menin taas tähän ansaan ja jouduin hypoille. Nyt sitten vähän aikaa muistaa itse laskea aktiivisen insuliinin osuuden pois, jos tiuhempaan syö ja bolustaa.
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #43 : Toukokuu 12, 2013, 23:05:05 ip »

Sama logiikka Combossa... Ei kyllä huomioi matalillakaan, vain korkeankorjauksessa.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Toukokuu 13, 2013, 10:05:59 ap »

Olisko niin, että se aktiivinen inska on sillon "korvamerkitty" jo syödylle, annosoppaalle kerrotulle hiilarille, joka saattaa sekin vielä olla vaikuttamassa? Siksi yleensä vältän tiheää syömistä. Mulla kyllä on pikan vaikutusaika merkitty turhankin pitkäksi. Mut on tuo kyllä hankala aukko logiikassa. Hmm.

Matalilla, ei hypoilla mut siis jos syö 4-5 pintaan onneksi laskee inskaa pois ton lähtöarvon mataluuden takia (riippuen mitä on tavoitearvona), miten Veo tekee tässä?

Ja mulla aiempi ongelma oli liian iso jälkikorjailu, ja lisäkorjailu jos ei heti laskenut, eli siihen annosopas auttaa.
Kirjattu

Linkkejä