Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418238 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Veon annosopas  (Luettu 13116 kertaa)

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Veon annosopas
« Vastaus #15 : Huhtikuu 29, 2013, 11:33:37 ap »

Mullahan tapahtui alussa just iso ajatusvirhe, kun aloin itse muuttelemaan sitä aloitusannostusta 1ky/10gr.

"Tapatumien tallennus" ei Veossa vaikuta annosoppaaseen. Se on vain elektroninen merkintätyöväline ja sijaitseekin ihan toisessa valikossa. Sen alla ovat: syötä vs, insuliinimerkki, ateriamerkki, liikuntamerkki, muu merkki. Se on tarkoitettu lähinnä Care Link-ohjelmiston apuvälineeksi. Kun puretaan tietoja pumpulta, merkit näkyvät siellä, samoin sensorin purussa.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #16 : Huhtikuu 29, 2013, 12:09:20 ip »

Kuulostaa fiksulta. Mutta annokseen ei siis voi vaikuttaa muuten kuin mutulla vähentämällä tai lisäämällä itse liikunnan tms. mukaan?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Huhtikuu 29, 2013, 13:10:02 ip »

Mutta annokseen ei siis voi vaikuttaa muuten kuin mutulla vähentämällä tai lisäämällä itse liikunnan tms. mukaan?

Ei minusta tai sitten en vielä 2 vuoden jälkeenkään tunne pumppuani. Ei tule nykyisin myöskään ohjekirjaa kovinkaan usein selatuksi.  :-[

On käytettävä päätä ja toimittava manuaalisesti, kun haluaa poiketa annosoppaan perusjutuista.  :(
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Huhtikuu 29, 2013, 14:20:04 ip »

Ok. Näköjään joka merkissä on plussansa ja miinuksensa.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Kide

• Veteraani
« Vastaus #19 : Huhtikuu 29, 2013, 18:54:58 ip »

Liekö seuraava Medtronicin pumppu missä kehitysvaiheessa? Itse kaipaisin annosoppaaseen esim. aktiivisen insuliinin tiheämmällä asteikkolla (eli ainakin vaihtoehdon 2,5 h, tästä on puhuttu muuallakin).

Toinen, mitä kaipaisin, olisi "aktiiviset hiilihydraatit". Toki selaamalla ja räknäämällä löytyvät, mutta varmaan olisi suht helppo muuttaa myös syö(te)tyt hiilarit osaksi mainiota annosoppaan logiikkaa.  :)
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Huhtikuu 29, 2013, 22:18:26 ip »

Tuo aktiiviset hiilarit olisi upea  :)
Ehkä joku senkin johonkin pumppuun tekee. Vaan sinne pitäisi jotenkin pystyä laittaa imeytymisnopeus ja hitaita vai nopeita jne.

Meillä pumppaa lapsi. Annosopas jokapäiväisessä käytössä. Varmaan 99 % boluksista se on pelissä mukana, aina siihen ei toki uskota...

Säätöjä meillä:
herkkyys 6  (pumppu herjaa mutta suostuu kun säätää). Jossain vaiheessa oli yöllä eri kuin päivällä. Ainoa mikä meillä on todella oikea on tuo! Jos korjataan korkeaa/matalaa, se osuu 95% tuonne tavoitehaitariin jos muut "palikat" ei sekoita!

tavoite vs 5-7
Tiukka, mutta oma D-lääkärimme sanoi aikanaan, että pumpulle voi panna tiukemman tavoitteen. Arjessa siihen ei toki pyritä, välillä 4-7 ennen ruokaa ja 6-10 ruuan jälkeen - nappitulos meille!

aktiivisen insuliinin aika 2 tuntia (2,5 olisi ehkä paras, 3 on ehdottomasti liikaa - tuo on parempi, kun 2,5 ei ole mahdollista) Käytössä Apidra. Novorapid hänti 4 tuntia ja yli. Sillä ei mikään aktiivisen insuliinin ajan säätö toiminut ja vs nousu ruuan jälkeen oli kaamea...

HH-suhdeluvut vaihdelleet paljon! Nyt vaihtelu on välillä 7,0 - 26. Käytössä 6 eri (joista tosin 2 on 13, välissä on iltapäivän 17)
Suurimmillaan oli 6,0 - 32  :o

Nyt menossa raju inskan tarpeen kasvu. Sekä basaaleja nostetaan tiheään että hh-suhdelukuja lasketaan. Etsitään...
Siinä annosopas on hyvä apu jos sitä käyttää ahkerasti. Käppyrät koneelle ja sitten pohtimaan... Sensori tietysti lisäapuna. Kun vaan saatais tarpeeksi sensoreita, mutta se onkin ihan toinen tarina se...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #21 : Huhtikuu 29, 2013, 22:24:40 ip »

Emonen, kuinka korkealla ja minkä ajan päästä ruuasta arvot teillä käy nyt Apidralla? Entä NovoRapidilla?

Mulla NovoRapid ja 1 h ruuasta sokerit on 10-20... Sitten vasta NovoRapid alkaa tehoamaan. Mutta minkäs teet kun lääkäri ei suostu inskamerkin vaihtoon >:(
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Huhtikuu 29, 2013, 22:39:29 ip »

Pake, eiköhän joku kohta laita postissa sulle sitä humaa, kokeilet salaa ja näytät sitten datan lääkärille ;)
Kirjattu

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #23 : Huhtikuu 29, 2013, 22:41:18 ip »

Pake, eiköhän joku kohta laita postissa sulle sitä humaa, kokeilet salaa ja näytät sitten datan lääkärille ;)
;D ;D ;D ;D Repesin täällä täysin ;D
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Huhtikuu 29, 2013, 23:41:42 ip »

Emonen, kuinka korkealla ja minkä ajan päästä ruuasta arvot teillä käy nyt Apidralla? Entä NovoRapidilla?

Mulla NovoRapid ja 1 h ruuasta sokerit on 10-20... Sitten vasta NovoRapid alkaa tehoamaan. Mutta minkäs teet kun lääkäri ei suostu inskamerkin vaihtoon >:(

No vaihtelua oli ja on liikaa. Kun ei vielä(kään) ihan putkeen mene...
Novorapidin aikaan AINA meni ainakin 5-10 mmol ylös lähtöarvosta tunnin kohdalla (ei me yleensä sitä mitattu - sensoroinneista nähtiin) ja alkoi sitten laskea 2-3 tunnin kohdalla. Usein ehti käydä lähellä 20:tä.

Nyt joskus nousee vain 2-5 mmol ja ei pysy kauaa siellä  :)
Ja joskus nousee pilviin, mm tänään välipalan jälkeen oli 26  :o HUPS!
Mutta siis vaihtelu on kyllä rauhoittunut. Parasta meillä on kuitenkin ollut se, ettei 3-5 tuntia syömisestä tule mahtihypoja enää...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Kide

• Veteraani
« Vastaus #25 : Huhtikuu 30, 2013, 10:52:45 ap »

HH-suhdeluvut vaihdelleet paljon! Nyt vaihtelu on välillä 7,0 - 26. Käytössä 6 eri (joista tosin 2 on 13, välissä on iltapäivän 17)

Nyt menossa raju inskan tarpeen kasvu. Sekä basaaleja nostetaan tiheään että hh-suhdelukuja lasketaan. Etsitään...
Siinä annosopas on hyvä apu jos sitä käyttää ahkerasti. Käppyrät koneelle ja sitten pohtimaan...

Kuulostaa tosi haastavalta tuo ins-tarpeen vaihtelu hiilareihin nähden eri vuorokauden aikoina noin paljon. Ovatko huiput aamulla ja iltapäivällä vai milloin? Jos oikeat suhteet ovat löytyneet, niin teillekinhän annosopas on tosiaan aivan valtava apu.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 30, 2013, 10:55:12 ap kirjoittanut Kide »
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Toukokuu 01, 2013, 00:27:19 ap »

Siinä annosopas on hyvä apu jos sitä käyttää ahkerasti. Käppyrät koneelle ja sitten pohtimaan...

Kuulostaa tosi haastavalta tuo ins-tarpeen vaihtelu hiilareihin nähden eri vuorokauden aikoina noin paljon. Ovatko huiput aamulla ja iltapäivällä vai milloin? Jos oikeat suhteet ovat löytyneet, niin teillekinhän annosopas on tosiaan aivan valtava apu.

Joo noi vaihtelut on ihan mielettömän isoja  ???
Huipputarve on aamulla ja illalla ennen nukkumaanmenoa (se meille aikuisille on ollut pelottavaa - inskaa rekala hypoherkälle lapselle ja pää tyynyyn - vaan kun vähempi ei riitä  ::)
Ja taas iltapäivällä kaikki inska on liikaa.
eipä ole vaihtoehtoja. Etsitään. Juuri nyt ollaan taas metsässä.
Se ainoa mikä on IHAN OIKEIN on herkkyys  ;D
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Nainen57

• Aktiivinen
« Vastaus #27 : Toukokuu 01, 2013, 08:44:34 ap »

Minun aktiivi insuliinin aika on nyt 2 tuntia, oli ennen 3 tuntia  joka oli liian korkea. Lääkärini suositteli pari kuukautta sitten 2 t, sanoi etta se on trendi erityisesti euroopassa. 2 tunnin aktiivi-insuliini toimii minulla hyvin.

Herkkyys (sensitivity) on 4.5 koko vuurokauden ajan. Se on aika konservatiivinen, tarkoittaa kaiketi sitä että 1 yksikkö tiputtaa vs 4.5 mmol/l. Sopii minulle. Kynäaikana korjasin korkeaa verensokeria yhdellä yksiköllä 2 mmol/l. Pumppu on tehokaampi.

Ateria suhdeluvut minulla ovat aamiaiselle 1.5 klo 5:00 ... klo 11:00, muulloin 1.4. Yöllä 24:00 jälkeen vaihtosuhde on 1.0.

Veo pumpuu laskee joko vaihtoyksikköinä tai hiilihydraattigrammojen mukaan, miten käyttäjä haluaa. Minä käytän vaihtoyksiköitä, eli määrittelen insuliikulutuksen 10 hiilihydraattigarmaa kohden, arvioin aterian hiilarit sen mukaan kuinka monta kananmunan kokoista perunaa on lautasella (minkä nuorena oppi, sitä ei vanhana osaa muuttaa ;)

Käytän annoslaskuria koko ajan, se helpottaa laskemista, on turvallista eikä mene överiksi. Seurailen myös insuliisimääriä, mitä menee aterialla ja mitä menee korjaukseen. Yllättävän pieniä ovat määrät. Insuliinin kulutus on pumppua käyttämällä paljon pienempi kuin kynäaikana. Yritän pitää setin vaihtovälinä max 72 tuntia, eli jos laitoin uuden Mion maanatai-iltana (ilta on kyllä huono aika, ellei ole sensoria varottamassa jos vs menee liian alas tai ylös), niin vaihdan uuteen viimeistään samaan aikaan torstai iltana. Vuorokautinen ateria insuliinin (bolus) määrä on minulla perusinsuliinia (basal) suurempi, noin 60% vs 40%. Setin vaihtojen yhteydessä huomaan että kuluttamani insuliinimäärä on noin 1 yksikkö tunnissa, mikä on rauhoittava tieto sekin, pientä ovat insuliinimäärät nyt uskallan helpommin olla tarvittaessa ilman pumppua.
Kirjattu
D1 vuodesta 1991, 670g 21.11.2019 (sitä ennen 640g ja Veo)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Toukokuu 02, 2013, 10:39:14 ap »

Taas pukkaa kysymystä:

Jos annosopasta käytettäessä on päivittäin hypoja, niin mistä lähdette korjaamaan? Laitatteko insuliinia vähemmän kuin annosopas ohjeistaa (huomioiden tietysti liikunnan ym. jutut), vai muutatteko inska/hiilarisuhteita?

Sen verran olen päässyt jyvälle, että hypot tulevat päivittäin samaan aikaan...
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #29 : Toukokuu 02, 2013, 14:50:59 ip »

Taas pukkaa kysymystä:

Jos annosopasta käytettäessä on päivittäin hypoja, niin mistä lähdette korjaamaan? Laitatteko insuliinia vähemmän kuin annosopas ohjeistaa (huomioiden tietysti liikunnan ym. jutut), vai muutatteko inska/hiilarisuhteita?

Sen verran olen päässyt jyvälle, että hypot tulevat päivittäin samaan aikaan...
Mä yleensä muutan Combossa heti inska/hiilarisuhdetta, sillä muistan vanhat asetukset. Mutta ehkä kannattaa (älkää tehkö miten minä teen, vaan miten minä sanon  ;D :-[ ) kuitenkin laskea vaikka laskimella inskan määrä pienemmällä inska/hiilarisuhteella ja laittaa se määrä inskaa.
Kirjattu

Linkkejä