Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416955 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Lapsiluku, diabetes ja ehkäisy  (Luettu 53908 kertaa)

TheBun

• Intoilija
Vs: Lapsiluku, diabetes ja ehkäisy
« Vastaus #45 : Toukokuu 20, 2016, 22:40:19 ip »

Heips.

Itse en vielä tiedä mitä tehdään kun lapsiluku täynnä. Tällä hetkellä toinen lapsi tulossa elokuulla ja toiveissa olisi jos kroppa kestää niin yksi tai kaksi lasta sit näiden lisäks vielä lisää  ::)

Raskauksien välissä oli hormonikierukka ja vaikka poitsu sektiolla syntyi niin ei sattunut laitto. Antoivat ohjeen ottaa vahvaa buranaa 1-2h ennen toimenpidettä. Pois ottaminen sattui hieman kun oli vähän jäänyt toiseen munanjohtimeen kiinni.
Miulla ei sokerit seilannut mitenkään kierukan kanssa. Kuukautiset tuli kylläkin (2pv reilumpaa vuotoa ja sitten tiputtelua loppu 5pv) ja välillä kivuliaanakin, mut ehkäisy puolensa hoiti hyvin ja tarkistuksethan nuo on hyvä muistaa käydä et tarkistaavat aina et on kunnolla paikallaan yms.
Itse silloin päädyin kierukkaan, kun ei noita pillereitä huvittanut enää popsia ja pillereissä teki niin, että tietyn aikaa pystyi käyttämään ja sit rupesi tulemaan ylimääräsiä vuotoja ja piti vaihtaa vahvempaan pillerimerkkiin.

Et enköhän jos ehkäisyä pitemmäksi aikaa tarvitsee niin päädy tuohon hormonikierukkaan uudelleen. Kuparikierukkaa en edes harkinnut, kun se kuulemma lisää vuotoa ja miulla on semmonen niagaran putous koipien välissä ilmankin.  ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Insuliinipumppu Accu-Check Spirit (1.9.2012-24.9.2013)
Insuliinipumppu Paradigm Veo (24.9.2013-4.9.2017)
Insuliinipumppu Minimed 640G (4.9.2017 alkaen) Humalogilla
Nivelreuma vuodesta 2011

Larla

• Intoilija
« Vastaus #46 : Toukokuu 20, 2016, 23:55:14 ip »

Hei Dadda pitkästä aikaa! :D
Mulla on kuun lopussa aika taas keskusteluun, vaikka oli jo kahden lääkärin puolto sterilisaatioon jos neljäs synnytys olis päätynyt sektioon. Mulla on ongelmana se, että tihkutan minipillereillä koko ajan. Siis oikeasti koko ajan esim. kaksi kuukautta ihan putkeen. Edellinen lääkäri, jonka kanssa keskustelin sanoi, että usein ne jotka pillereillä välivuotaa, tekee niin kierukallakin. Saa nähdä, mitä siellä polilla nyt vielä halutaan ehdottaa, vai saanko toimenpideajan.
Kirjattu

Annis

• Aloittelija
« Vastaus #47 : Toukokuu 21, 2016, 08:33:03 ap »

Meillä myös on lapsiluku täynnä kuin tämä kolma syntyy. Mä pidin hormoonikierukkasta todella paljon, kun se vei menkat kokonaa  pois. Ainoa huonopuoli siinä oli että vuosin aluks 4-6kk vähänväliä. Nyt mietin että voisin ottaa pysyvän ehkäisyn, mutta se ei kuulemma viä kuukautisia eikä kipuja pois, kun taas hormoonikierrukka poisti molemmat. Voiskohan ne toimia yhdessä?
Kirjattu

RiMa

• Vieras
« Vastaus #48 : Toukokuu 21, 2016, 22:00:13 ip »

Jatketaas keskustelua, edellisestä kommentista onkin vierähtänyt tovi  :)

Lopetin zoely-pillerit viime kesänä. Syynä jatkuva "yleinen vtutus" ja halut oli olleet pitkään pois. Meni vajaat 2 kuukautta että oma kierto käynnistyi ja koko tuon ajan oli vatsa kipeä. Yhtenä päivänä jopa niin kipeä, että en pystynyt menemään töihin ja päivystyksessä epäiltiin umpparia. Myöhemmin mietin, että kyseessä oli ehkä ovulaatio,  koska kuukautiset tulivat sen jälkeen parin viikon päästä. Luomukierroilla ovulaatiokivut olivat tuntuvat, kuukautiskipuja ei ollut kuten nuorempana.

Kävin loppuvuodesta gynellä ja ajatuksena oli saada pillerit, joita olin käyttänyt ennen lapsia. Tähän gyne ei suostunut,  koska ikä alkoi lähestyä 4-kymppiä. Sterilisaatio, minipillerit tai hormonikierukka tarjottiin vaihtoehdoiksi. Sterilisaatio ei poista vuotoja ja kipuja, minipillerit on aiheuttaneet välivuotoja, joten päädyin siis kierukkaan. Sain ennen laittoa buranan. Kyllähän se nipisti, mutta hengissä selvisin. Lapsivesipunktio tuntui kurjemmalta.

Kierukka on ollut nyt n. puoli vuotta. Ensimmäiset kuukaudet oli tiputtelua, nyt on loppunut. Kuukautiset tulevat huomattavasti niukempina kuin normaalisti. Kuukautiskipuja ei ole. Kierron puolivälissä vatsa on muutaman päivän ajan turvoksissa, kipeä ja pinkeä. En tiedä voiko oma kierto ja ovulaatio aiheuttaa nuo tuntemukset vai mistä on kyse. Alun tiputtelun jälkeen olen ihan tyytyväinen. Mieliala ja halutkin ovat olleet paremmat. Vs-vaikutuksista sen verran, että kuukautisten aikana on matalaa ja tuossa kierron puolivälissä vatsakipujen kanssa herkästi korkeampaa. Ja jos tämä kierukka nyt vaan pysyy oikeassa paikassa, niin vaihtaa ei onneksi koko ajan tarvitse.

Hölmöä varmaan,  mutta melkein jo odotan vaihdevuosia ja sitä, että ei tarvitse miettiä näitä ehkäisyasioita  ;D

Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #49 : Toukokuu 25, 2016, 12:36:11 ip »

Kiitos kommenteista!

Tänään se sitten laitettiin, hormonikierukka Mirena. Oli vanhempi ja kokeneempi lääkäri, joka tosissaan jutteli etukäteen vielä kaikki vaikuttavat asiat läpi sokereista psyykeen. Oli ihmeissään, kun se edellisen kerran erikoistujalääkäri oli mulle selittänyt, että Mirena veisi oman ovulaation pois - joillain näin käy, mutta sitä ei voi mitenkään varmaksi luvata. Ilmankos muistelinkin, että silloin pari vuotta sitten lääkärin kanssa jutellessani se hormonikierukka ei niin ongelmattomalta kuulostanut kuin nyt se nuori lääkäri sai se kuulostamaan. Näinhän taisin tässä ketjussa pari vuotta sitten kirjoittaakin, ettei silloinen lekuri luvannut ovulaation poisjääntiä.

RiMa, ovulaatioltahan tuo sulla kipuineen ja sokerinnousuineen kuulostaa; omalla kohdalla on sitten se ongelma, kun on piiitkä ja epäsäännöllinen kierto, että miten nuo ovulaatiot oikein huomaa, muuten kuin sekoilevista sokereista. Menkkojahan ei sitten voi olla huomaamatta ;) . Munasarjat kyllä näytti ok:lta, ei sitä PCO:n helminauhamaisuutta; metformiini ilmeisesti tepsii siihen edelleen. Että voihan se kierto sitten olla suht säännöllinenkin, vaikka varmaankin pitkä. Johan ne kohta munasolut sieltä loppuukin.. ;D

Tämä lääkäri oli sitä mieltä, ettei mulla olisi renkaan käytön jatkolle muuta esteitä kuin se muistaminen, ei pitänyt estrogeeniä pahana; itsellä on vaan renkaan kanssa epävarma ja "vastuuton" olo, vaikka muuten toimii ok. JA sitäpaitsi haluaisin kokea vielä luomukierron libidovaikutukset ennen vaihdevuosia ;) - hormonaalinen ehkäisy tuntuu mulla demppaavan seksuaalisia ja muitakin tunteita, mistä haluan eroon. Onko tältä saralta kokemuksia mirenalaisilta?

No, ainakin tämä on peruttavissa/poisotettavissa jos ei toimi, ja on keltarauhashormonin osalta vaihdevuosihoito jo valmiina jos alkaa sitä pukkaamaan. Itse toimenpide oli näin kierron alkuvaiheessa täysin kivuton, vain levittimen laitto ja ultraus jostain syystä sattuivat paljonkin, mutta ei siis itse tuikkaus yhtään. Papankin ottivat samalla.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

TheBun

• Intoilija
« Vastaus #50 : Toukokuu 25, 2016, 21:42:42 ip »

Miulla halut toimi hyvin kierukan kanssa ja tasoitti miun tuittupäisyyttä ennen kuukautisia. Voisin sanoa et hormonaalisesta ehkäisystä paras ollut kierukka. Tosiaan halut samat kuin ilman, mutta tasoitti kivasti tunteiden vuoristorataa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Insuliinipumppu Accu-Check Spirit (1.9.2012-24.9.2013)
Insuliinipumppu Paradigm Veo (24.9.2013-4.9.2017)
Insuliinipumppu Minimed 640G (4.9.2017 alkaen) Humalogilla
Nivelreuma vuodesta 2011

RiMa

• Vieras
« Vastaus #51 : Toukokuu 26, 2016, 10:21:15 ap »

Kommentoin vielä tätä mielialaa ja haluja. Zoely-pillereiden kanssa halut hiipuivat hiljalleen niin, että ei todellakaan tehnyt yhtään mieli. Samaa tahtia myös yleinen ärtyneisyys ja tyytymättömyys omaan haluttomuuteen lisääntyivät. Ja todellakin olisin halunnut haluta, miehessäni ei ole mitään syytä miksi en olisi halunnut! Halut paranivat pillereiden lopettamisen jälkeen aika pian, muutos tuntui alkuun jopa ihmeelliseltä; voiko elämä olla näin kivaa  ;) Hormonikierukan jälkeen en ole huomannut halujen huonontumista tai tuota ärtyneisyyttä koko ajan. Ja nyt ehkä saattaa olla menossa 1. "kierto", että kuukautisia ei tule kierukan kanssa. Olisi pitänyt alkaa tällä viikolla, mutta ei ole näkynyt. Nyt olen tyytyväinen valintaani, vaikka useamman vuoden tätä kierukkaa vastustin. Ainoa miinus on nuo ovulaatiokivut, jotka ovat todella tuntuvat ja myös sokereiden nousu samaan aikaan.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #52 : Toukokuu 26, 2016, 12:51:42 ip »

Kuulostaa hyvältä!

OT, Oikeasti, vaikka pillerin keksimisen piti vapauttaa seksuaalisesti, luulen että suuri osan sen globaalista ehkäisytehosta perustuu naisen halujen vähenemiseen..ja näitä aloitetaan jo ihan nuorilla teinitytöillä, jotka ei koskaan pääse tutustumaan omaan libidoonsa täydessä voimassaan! Ja siten vahvistetaanta olettamus, ettei naisilla mitään haluja olekaan..salaliittoteorian paikka ;D
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

RiMa

• Vieras
« Vastaus #53 : Toukokuu 29, 2016, 17:39:14 ip »

Taitaa nyt oikeasti olla eka kierto, että kuukautisvuotoa ei tule. Yhtenä päivänä oli menkkamaista nipistelyä ja olin varma, että sieltähän ne tulee. Mutta ei ole vielä näkynyt!

Dadda; tuo on kyllä ihan totta, että hormooneita aletaan syöttää aika nuorille. Itse sain pillerit 16-vuotiaana, Syynä olivat hirvittävät menkkakivut. Olin poissa koulusta aina kuukautisten aikaan vähintään yhden päivän ja oksensin. Pillerit auttoivat ja olivat muutenkin sopivat. Tässä seurailen oman tytön kasvua ja toivon, että hän aikanaan säästyisi noin rajuilta vaivoilta. Ilman noita kovia kipuja en olisi muuten tarvinnut pillereitä noin nuorena.
Kirjattu

RiMa

• Vieras
« Vastaus #54 : Toukokuu 31, 2016, 14:32:37 ip »

^^
Korjataas tuota edellistä sen verran, että kun lukee kalenteria oikein, niin kyllä ne kuukautiset tulivat nyt ihan normisti. Tosin vuoto on sen verran pientä, että en tiedä voiko näitä "oikeasti laskea"  ???
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #55 : Toukokuu 31, 2016, 22:59:24 ip »

Niukkenemaan päin?

Jep varmaan ovat monesti perustellut, jos on noinkin kovat kivut.

Mulla tasaista, inskantarve pysynyt tasaisen samana kuin ehköisyn taukoviikolla, eli se 85% "normaalista" eli ehkäisyn aikaisesta. Kierukka siis ei vaikuta tai nosta, huh. Ainoa villipallo on se mahdollinen ovulastio. Luin vanjija ketjuja ja vasta muistin, että mulla ovuloi vain vasen munasarja kunnolla, ja kun kierto oli,välillä jopa 60pv niin ehkä se on sitten harvinainen haitta sokereille..ihannhyvä olo, ei sivuoireits ainakaan vielä.
Kirjattu

RiMa

• Vieras
« Vastaus #56 : Elokuu 03, 2016, 18:56:14 ip »

Kierukka-päivitystä; en tiedä mikä on, mutta koko heinäkuu on ollut yhtä tiputtelua/vuotoa. Kierto on lyhentynyt alle 20 päivään ja nihkeää vuotoa on ollut muutamia taukopäiviä lukuunottamatta jatkuvasti. Kai se on aika yleistä, että iän lisääntyessä kuukautiskierto lyhenee ja muuttuu, mutta kyllä nyt mietityttää tuo kierukka. Se on ollut kohta 9 kk ja mietin josko kävisin sen poistattamassa ja pyytäisin lähetteen sterilisaatioon. Ehkä kuitenkin selkeä kierto ja selkeät kuukautiset ovat kivemmat kuin jatkuva tiputtelu  ???
Kirjattu

omelia

• Matkailija
« Vastaus #57 : Syyskuu 15, 2016, 22:57:07 ip »

Moikka päädyin lukemaan tätä ketjua on nyt on pakko kommentoida :) 
Mulla siis oli ihan aluksi ehkäisykapseli joka siis aiheutti välillä tiputtelua ja vuoto saattoi kestää kaksi viikkoa kerrallaan ja se vei myös halut. Sen jälkeen hetken minipillerit ja sama homma, sen jälkeen pelkkä kondominehkäisy ja no sen tulos nukkuu tällä hetkellä pinnasängyssä :D muutama kk synnytyksestä päädyin taloudellisen tilanteen takia kokeilemaan kuparikeirrukkaa,meillä saa ehkäisyneuvolasta ensimmäisen ilmaiseksi ja se on ollut tähän menessä ihan huippu,mulla vuoto lisääntyi ensimmäiset muutamat kk aika paljon mutta nyt tasoittunut ja siihen täällä ainakin kaikille kirjoitetaan valmiiksi joku vuotoa vähentävä lääke jos sellaista haluaa ottaa ei ole vaikuttanut sokerreihin ei välivuotoja ei kovia kk kipuja ja mikä parasta ei vaikuta millään tavalla haluihin mielialaan tai muuhunkaan. Jos mahdollisuus kannattaa toki kokeilla eikä maksa muutenkaan kun n 50€ voin toki olla vain poikkeus tapaus ! Ja vaikuttaa kanssa sen viisi vuotta :)
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #58 : Tammikuu 04, 2017, 17:39:46 ip »

Moi, kokemuksia päivitän.. sokerit menee kierron mukaan, inskantarvw vaihtelee välillä 85%-110% kierron mukana, 2 loivaa huippua on Ou laatikon aikoihin ja ennen kuukautisia, menkkojen alettua romahdus. Positiivista on, että olen ovuloinut säännöllisesti ja kierto on ollut sen oppikirjan 28pv, mitä ei lapsia yrittäessä koskaan ollut vaikka oli vaikka mitä hoitojakin..ja alun jälkeen menkat palasivat, mikä on helpottanut seurantaa. Libido on ollut aktiivisempi ja kierron mukaan vaihteleva.

Negatiivista on, että koska tällä hormonikierukalla munasolun hedelmöitys
ei esty, ainoastaan kiinnittyminen, on seurauksena usein ihan samanlainen n. 5 päivän korkean inskan tarve, jos munasolu sattuu tapaamaan siittiön, kuin tuli raskaaksi tullessakin. Niitähän tuolla kuumeilupalstalla muinoin jännättiin, pysyykö sokerit korkealla eli tarraako alkio kiinni vai ei..joten ihan oma aivopieru kun en tätä tämän ehkäisymuodon seurausta tajunnut. Eli pitäisi välttää seksiä silloin kuin eniten tekisi mieli, mikä tavallaan vie ehkäisyn idean, eikö? 😂

Ehkäpä pyydän seuraavalla lääkärikäynnillä sen sterilisaation? Vai onko siinä sama ongelma..ainakin saisi menkat takaisin..??

Mirenahan se hormonikierukka on, joo.

Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #59 : Tammikuu 11, 2017, 22:35:41 ip »

Munasolu ja siittiö eivät mielestäni kohtaa sterilisaation jälkeen. Munajohtimet tukitaan sillä metallihärdellillä. Kuukautiset normaalisti, koska limakalvo paksunee eikä normaaleihin hormoneihin kosketa. Mulla on itsestä kiinni se sterilisaatio. Toimenpiteet tehdään torstaisin ja siinä pitäisi tietää oma kiertonsa ja ajoittaa toimenpide ennen kierron 14:ttä päivää. Pikkusen vaikene mennä sanomaan, kun esim. lokakuun vuosin joka päivä sitten oli 18 päivää taukoa sitten pari viikkoa vuotoa ehkä viikko taukoa jne. Mun pitäis siis jättää pillerit pois kuukaudeksi tai kahdeksi niin kierto normalisoituisi tai siis muodostuisi ja voisin varata päivän jos se sitten sattuu sopimaan sairaalan aikoihin. Tässä on ollut ihan vähän kaikenlaista niin asia roikkuu.
Kirjattu

Linkkejä