Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417383 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Lapsiluku, diabetes ja ehkäisy  (Luettu 57039 kertaa)

RiMa

• Vieras
Vs: Lapsiluku, diabetes ja ehkäisy
« Vastaus #30 : Syyskuu 06, 2013, 21:22:02 ip »

Kävin gynellä ja hän suositteli hormonikierukkaa. En suostunut, sillä sen laittaminen tuntuu suorastaan järkyttävältä. Ei auttanut vakuuttelut, että 2 lasta alakautta synnyttänyt kestää hetken aikaa pienen nipistyksen synnytyskipuun verrattuna. Oikeasti en siis tiedä miltä kierukan laittaminen tuntuu, kun sellaista ei ole ollut.

Sain sitten reseptin Zoely-nimisiin pillereihin. Niitten hormonit ovat lähempänä naiskehon omia hormoneita ja gynen mielestä ne sopivat paremmin diabeetikolle kuin perinteiset yhdistelmäpillerit. Hain pillerit apteekista, aloitan tod.näk. ensi viikolla. Näillä zoelyillä kuukautiset (tyhjennysvuodot) voivat jäädä tulematta ja se olisi toiveissa. Ja mielenkiintoista nähdä, miten nuo luonnollisemmat hormonit näkyvät sokereissa
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #31 : Syyskuu 11, 2013, 09:37:43 ap »

Kerro sitten ihmeessä! Mulle pillerit on vaan tällä horopäällä liki mahdottomuus...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Milena79

• Matkailija
« Vastaus #32 : Syyskuu 11, 2013, 14:09:35 ip »

Mä meen hakeen lähetettä sterilisaatioon, toivoisin saavani sen Essure-menetelmän... Katotaan miten käy. SIitäkin on niin montaa kuppikuntaa sairaalasta riippuen. Mulla on puolentoista viikon päästä aika. Joka tapauksessa lapset on tässä. Tää kolmas oli jo extraa kun miehellä vakava 50% tn periytyvä sairaus. Terve lapsi toistaiseksi. Ja tästä ollaan tosi kiitollisia. Seuraava lapsi on sitten sijaislapsi tms. Jos tarvetta ilmenee. Kuullaan mitä lääkäri sitten sanoo mun sterilisaatiotoiveeseen.
Kirjattu

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #33 : Syyskuu 20, 2013, 09:04:25 ap »

Oi joi, nimittäin lapsukaisten jälkeen otin hormonikierukan, ja kuinkas kivasti sen kanssa meni 4 vuotta. Sokereiden ja muiden suhteen. Mut nyt se sitten oli kulkeutunut vasempaan munajohtimeen, ja piti poistaa leikkauksessa (eilen). Nyt on nuo Zoelyt käytössä ja kierukan otan kunhan mahdollista ;) Ellei tässä rupea lisääntymään ;)

voi voi, elämä on!

Mutta sokereiden kanssa en jaksaisi rumbaa, jos heittelevät pillereillä. Kun ne pitäis saada nyt muutenkin kondikseen.

Lapsiahan mulla on kolme. Kaksi biologista. Että vauhtia ja menoa riittää... ihan vähän väsymykseen saakka välillä. 

No katsotaan miten zoelyt vaikuttaa nää mahdolliset 3kk.
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

sinppu

• Aktiivinen
« Vastaus #34 : Syyskuu 20, 2013, 10:17:36 ap »

Mulle lääkäri sanoi jälkitarkastuksessa kun ehkäisystä puhuttiin, että e pillereitä ei saa syödä jos on diabeteksesta johtuvia elinmuutoksia kuten minulla lieviä muutoksia silmissä, kuulemma ehdoton ei pillereille. En tajunnut kysyä et miks? Kierukka ei houkuttele, enkä ole alakautta synnyttänyt joten ei laitto edes välttämättä onnistu.. Minkähän ehkäisyn sitä keksis :D
Kirjattu

Milena79

• Matkailija
« Vastaus #35 : Syyskuu 23, 2013, 17:47:40 ip »

Sain sterilisaatioon lähetteen eikä lääkäri nikotellut yhtään. Tosi ihana ihminen! Joten nyt odotellaan. Useita kuukausia kuitenkin on jono gynen polille.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Lokakuu 03, 2013, 23:09:05 ip »

Ite en oo vieläkään saanut kutsua edes gynepolille!! Jännää Mimmi että sulla kierukka takaa tasaiset sokerit, pillerit ei.

Pillerit nostaa veritulppariskiä, mutta miten ihmeessä se liittyy silmänpohjamuutoksiin..?!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

RiMa

• Vieras
« Vastaus #37 : Lokakuu 22, 2013, 14:06:48 ip »

Zoely:ja on nyt mennyt 1,5 levyä. Ja ovat sopineet ihan hyvin. Sokereissa en ole huomannut erityisen poikkeavaa (paitsi töihin paluun myötä). Ja ekan levyn aikana menkat jäi tulematta!!!!! Jee!!! Pientä nipistelyä oli, mutta mitään vuotoa ei tullut. Hyvä puoli on myös se, että taukoviikon aikana syödään lumepillerit, eli siis varsinaista taukoa pillereiden ottamisessa ei tule. Eli ei tarvitse muistella milloin tauko päättyy, kun vaan siis muistaa päivittäin pillerin ottaa. Suosittelen kyllä tällä lyhyellä kokemuksella.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Lokakuu 22, 2013, 22:20:15 ip »

Kerro lisää jos uutta tulee! Kyllähän tosin joillain luomukiertokin sokereihin vaikuttaa, hmm.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Marraskuu 19, 2013, 19:10:17 ip »

Pääsin vihdoin sinne gynelle. Deepolin mukaan oli lähete juminut heille ja laittoivat uuden, ja aika tuli nopeasti. No gynepoli väitti että olin kesäkuussa jättänyt tulematta paikalle perumatta - no kun ei koko kutsua ole mulle asti tullut!!

No, itse käynti hyvä, tuttu lääkärikin joka todennut molemmat raskaudet. Otti vakavissaan mun ehdottoman tarpeen mahdollisimman varmalle ehkäisylle (mun ja perheen voimavarat ei riitä kolmanteen raskauteen, lapseen eikä psykoosimahdollisuuteen, enkä pystyisi keskeytykseenkään kaksi lasta kannettuani...) sekä hormonien vaikutukset sokereihin. Koitti vähän kysellä että josko syömiset lisääntyis kierron mukana mutta uskoi kun selitin, että hormoniehkäisy nostaa ihan perusinskan tarvetta ja mulla on kirjanpito jonka mukaan en syö hiilareita enempää tai vähempää kierron eri vaiheissa. Vähän piti tehdä valistustyötä :D

Ei pitänyt ollenkaan mahdottomana zebra1:n ehdotusta, että sterilisaation lisäksi olisi joku kierron säännöllistävä hormonihoito, joko tuo rengas jatkuisi tai sitten keltarauhashormoni pillereinä n. 10pv kuussa. Mietin keltarauhashormonia, tuleeko sitten kovin monimutkaiseksi eri basaalit kierron vaiheissa, ja muistanko pillerit ajallaan...renkaassahan ei ole muuta vikaa kuin suht alhainen ehkäisyteho ja se, muistaako sen ottaa ja laittaa ajallaan...

Toinen vaihtoehto sitten hormonikierukka, joka kuulemma monilla demppaa myös sen munasarjojen toiminnan eli hormonikierron. Mutta sitä ei voi tietää etukäteen eikä mitata jälkikäteen, paitsi ehkä sokereista. Ja menkat jää pois monella joten kierron vaiheesta ei olisi varmuutta. Hmm. Toki hormonikierukkaa vois kokeilla ja sitten lopettaa jos ei toimi. Käytiin läpi myös tulevia vaihdevuosia yms...

Nyt saan vertailla ja miettiä ja aloittaa työt rauhassa, ja sitten vaan soitan ja ilmoitan minkä otan ja varaan ajan.

Vähän harmittaa, että koko perhettä koskeva asia on vaan mun harteilla, ja kaikkien ratkaisujen seuraukset myös epämukavine toimenpiteineen tai syötyjen hormonien vaikutuksineen. Onhan se miehelle eri asia kun on kyse koko loppuelämän hedelmöityskyvyn menetyksestä, kun meillä naisilla vain väistämättömän asian aikaistamisesta, mutta silti  >:( . Eikös sen miesten sterilisaation voinut perua...?
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Marraskuu 20, 2013, 09:51:31 ap »

Hyvä, että asia etenee!

Vähän harmittaa, että koko perhettä koskeva asia on vaan mun harteilla, ja kaikkien ratkaisujen seuraukset myös epämukavine toimenpiteineen tai syötyjen hormonien vaikutuksineen. Onhan se miehelle eri asia kun on kyse koko loppuelämän hedelmöityskyvyn menetyksestä, kun meillä naisilla vain väistämättömän asian aikaistamisesta, mutta silti  >:( . Eikös sen miesten sterilisaation voinut perua...?

Tästä syystä mä olin niin onnellinen, että just mies steriloitiin. Olin kuitenkin jo ne raskaudet ja keskenmenot käynyt läpi, samoin rankat sairaalabakteerit. Ja mulle jäi kuitenkin ovulaation mittaaminen diabeteksen hoidon takia vaihdevuosiin asti. Olis varmaan myös ihmetyttänyt, kenen kanssa se aikoo niitä lapsia tehdä, jos olisi optio vielä pitänyt jättää... No meillä tietysti oli hyvin selvää, että mies ei todellakaan halunnut enää lapsia.

P.S. Mihinkään parisuhdetoimintoihin se miehen sterilisaatio ei todellakaan vaikuta, jos se pelottaa. Melkein päinvastoin... Mutta tästä ehkä enemmän ens viikolla livenä. :D
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2013, 10:14:14 ap kirjoittanut zebra1 »
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Marraskuu 20, 2013, 11:02:10 ap »

Jep sinänsähän PCO:n takia mulla ei se miehen sterilisaatio edes vaikuttaisi mitään paitsi ehkäisyn varmuuteen, tarvitsisin jonkun hormonin kuitenkin kierron eli sokereiden hallitsemiseen. Omiin haluihin hormoniehkäisemättömyys voisi kyllä vaikuttaa positiivisesti. Tiedä sitten mitä hormonikierukka tekee niille. Että mikä olisi paras tapa oman kehon hormonien "hallintaan".
Kirjattu

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #42 : Marraskuu 20, 2013, 20:02:51 ip »

Hormonikierukka tietääkseni vaikuttaa enemmän paikallisesti ja sen sisältämät hormonimäärät ovat pienempiä kuin pillereiden. Eli voisi kuvitella, että kierukka ei tekisi sivuoireita juurikaan. Ainakin jossain lehtijutussa joku gyne sanoi itse käyttävänsä hormonikierukkaa just siitä syystä, että kuulemma ei sekoita muun kropan toimintaa niin. Itse en ole käyttänyt, enkä vaikutuksista sokereihin osaa sanoa mitään...
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Marraskuu 21, 2013, 10:20:55 ap »

Joo paikalliseksi esitekin vaikutusta kehui. Että sen keltarauhashormonin vaikutusta sokereihin ei ehkä tarvitsisi pelätä. Ainoastaan oman sekoilevan luomukierron, jos kierukka ei vaimentaisikaan munasarjojen toimintaa.

Kierukkaa voisi jatkaa suoraan myös sitten vaihdevuosihoitona, siinä käytetään keltarauhashormonia limakalvojen suojaksi estrogeenin lisäksi, ja tuo olisi paikallinen ja turvallinen tapa annostella sekin.

Jotenkin kyrsi lukea noista toimenpiteistä ja kaikesta ronkkimisesta. Mua on ronkittu jo aika paljon...
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Toukokuu 20, 2016, 16:38:39 ip »

Heippa pitkästä aikaa!

koko ehkäisyasia unohtunut ruuhkavuosien alle, ts. e-renkaalla menty. Taas meinasi tuossa olla stressiä ja unohdin ottaa sen pois/laittaa takaisin ajallaan, ja yhdet hyvin niukat kuukaustiset säikytti taas varmistamaan ettei raskaus todellakaan ala. Vihdoin siis sain varattua ajan gynelle, ja tämä uusi oli sitä mieltä, että hormonikierukka ehdottomasti. Ainakin ensin. Tämä oli varmempi siitä, että oma kierto ovulaatioineen katoaisi, ja kuulemma on myös varmempi kuin sterilisaatio!! . Aion kokeilla, ensi keskiviikkona asennus kun nyt oli huono kierron hetki (muistin jostain syystä että hormonikierukkaa ei mulle silloin taannoi suositeltu..)

Täällä on paljon uutta porukkaa, onko uusia kokemuksia ns. "lopullisesta" ehkäisystä kun lapsiluku täynnä?

Alkoi jännittää tuo operaation sattuminen, en muistanut että siitäkin täällä puhuttiin.
Kirjattu

Linkkejä