Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6877 jäsentä  •  416673 viestiä  •  19910 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Fiina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Lapsiluku, diabetes ja ehkäisy  (Luettu 52421 kertaa)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Lapsiluku, diabetes ja ehkäisy
« : Huhtikuu 23, 2013, 16:16:30 ip »

Hei, oliskohan kuitenkin oikea osasto tälle...? Tuolla progesteroniketjussa asiaa jo puitiin mutta aloitan silti uuden.

Me ollaan tultu siihen tulokseen, että meidän lapset on tässä. Mulla on monia ehkäisyyn vaikuttavia tekijöitä, dee, PCO, estrogeenintarve...Ehkäisyrengas toimii muuten hyvin, mutta haluaisin ehkä vielä varmemman ehkäisyn. Onneksi sain ajan gynepolille.

Arvelen käyneeni tässä ainakin kemiallisesti raskaana, kun sössin renkaan kanssa, ja sokerit meni just niinkuin molemmissa raskauksissa. Menkat kuitenkin tuli ajallaan. Mutta siihen tilanteeseen en enää uudestaan halua.

Koetteko, että teillä dee tai raskaudenaikainen tsemppaus tms. olisi vaikuttanut lapsilukupäätökseen?

Millaiseen ehkäisyyn olette päätyneet?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: Lapsiluku, diabetes ja ehkäisy
« Vastaus #1 : Huhtikuu 23, 2013, 16:27:31 ip »

Minä kävin laitatuttamassa "klipsit", vaikka lapsia onkin vain kaksi, siinä vaiheessa, kun hobis huiteli 13:n kieppeillä ja d-lääkärikin oli sitä mieltä, että on epärealistista, että se saadaan alas (no saatiinhan se sitten lääkäristä huolimatta). Mulle tuli niin paljon oireita eri välineistä, kierukasta toistuva tulehdus, pillereistä maksa-arvot taivaisiin ja sokerit vielä entistäkin sekaisemmiksi ja gummien kanssa epävarmuutta ym sähläilyä ( :o).
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Airiin

• Vieras
« Vastaus #2 : Huhtikuu 23, 2013, 17:11:16 ip »

Mä oon unelmoinu klipseistä about aina. Eli siis heti kun saan ne lapset "tehtyä" niin niin sille tielle aion- henkilökohtaisesti koen hormonaalisen ehkäisyn minulle epäsopivana ja tiedän kierukka kädessä syntyneen henkilön. Kondomien rasittavuudesta en jaksa edes mainta.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Huhtikuu 23, 2013, 17:13:49 ip »

Mulle ei oikein sovi mikään missä jää luomukierto päälle, kun PCO:n takia kierto on epäsäännöllinen. Välillä ovuloin ja välillä en. Ja sitten ovis kuitenkin muuttaa inskantarvetta, niin epäsäännöllisessä kierrossa mahdoton pysyä perässä...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

SaidAnnikki

• Veteraani
  • Paradigm 715 / 7.6.2013 NovoRapid
« Vastaus #4 : Huhtikuu 23, 2013, 19:11:29 ip »

Kaksi lasta oli ajatuksissa maksimi ja kaksi lasta sitten onkin. Sterilisaatio tehtiin siinä samalla, kun tyttö syntyi sektiolla. Minusta, jos on lapsiluku jo täys niin strelisaatio paras ratkaisu.
Kirjattu
*Tuuri se on huonokin tuuri* :)

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Huhtikuu 23, 2013, 20:42:47 ip »

Jep, ilmeisesti sterilisaatiossa vaan jää se luomukierto taustalle, ja se ei mulle sovi.

Mies ei sterilisaatiosta innostunut...ja tavallaan sen ymmärränkin, kun naisilla on kyse vain muutamasta hedelmällisyyden loppuvuodesta, miehillä loppuiästä.

Mites vaikka tällä hetkellä raskaana olevat, oletteko vielä miettineet mitä sen jälkeena. Tai mitä ehkäisyä olette käyttäneet lasten välissä, jos mitään?
Kirjattu

Milena79

• Matkailija
« Vastaus #6 : Huhtikuu 23, 2013, 21:02:49 ip »

Hei, mulla on ollut se hormonikierukka mutta... En tiedä mitä tämän vauvan jälkeen sitten. Sterilisaatio ei innosta vaikka lapsiluku onkin tässä biologisten lasten osalta... En oikein tiedä. Kumin kanssa en ala pelaamaan kyllä ja pillerit ei sovi sivuvaikutusten takia oikein mitkään. Saapi nähdä mihin päädytään.
Kirjattu

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #7 : Huhtikuu 24, 2013, 07:48:55 ap »

Mulla oli ehkäisynä pitkään hormonikierukka. 2 ensimmäistä kierukkaa vei menkat kokonaan pois ja viimeisen kierukan kanssa tuli menkat ihan ajallaan kuukauden välein, mutta todella niukkana. 1-2 päivää piti pitää pientä pikkuhousunsuojaa. Nyt tämä nykyinen maha-asukki on minulle 4s biologinen lapsi ja jos tämä nyt menee loppuun asti hyvin, niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä tämä on minun viimeinen raskauteni. Tarkoituksena ois siis tehdä sterilisaatio.
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Huhtikuu 25, 2013, 09:37:20 ap »

Mites sitten sterilisaatio Dadda sulle + sokereiden hallinnan takia rengas? Eihän sitä rengasta tarvii ajatella ehkäisynä ollenkaan, tossa sun tilanteessa.

Kyllähän mäkin teen ovulaatiotestejä diabeteksen takia joka kuukausi, vaikka mies on steriloitu.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2013, 09:39:51 ap kirjoittanut zebra1 »
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Huhtikuu 25, 2013, 09:38:26 ap »

Meillä päädyttiin lopulliseen ratkaisuun, koska mun kroppa ja mieli ei olisi jaksanut kolmatta odotusta, eikä mies olisi jaksanut kolmatta lasta.
Kirjattu

Sankilpe

• Matkailija
« Vastaus #10 : Huhtikuu 25, 2013, 12:59:49 ip »

Minä oon kovastikin miettinyt tätä lapsilukuasiaa ja omaa deetäni. Aiemmin haaveilin isosta kolmilapsisesta perheestä, olisi ääntä ja naurua (ja päänsärkyäkin :D) ja ETENKIN sisaruksia lapsillani. Minusta ajan jättäessä, heillä olisi aina toisensa tukemassa ja turvaamassa.
Nyt odotan vasta ensimmäistäni ja pahoin pelkään etten sittenkään tahdo lähteä tähän sokerinkyttäysressaamisrumbaan uudestaan. Olen ollut aaltoilevasti huonovointinen viikolta 25 lähtien, välillä normipäiviä, välillä ihan hirveitä migreeni/oksetus/huimauspäiviä. Sen lisäksi insuliinintarve pompannu suhteellisen rajusti, enkä suunnilleen uskalla syödä mitään kun pelottaa että sokeri on korkealla ja jälleen tarve nostaa. Hobiskin nousi kuukaudessa 5,3 % -> 6,5 %! Yli yhellä prosenttiyksiköllä siis, kun ei niin sanotusti "pysyny mukana" insuliinintarpeen nousussa. Verenpainelääkityskin on, ettei myrkytys tulisi.

Mulla ei ole tämän kummempia "ongelmia" tässä raskaudessa ja silti kauhistuttaa ajatuskin että tämä pitäis toiseen, saati kolmanteen kertaan käydä läpi. En tiiä, miten te, joilla on ollu oikeitakin ongelmia rskaudessa, olette niistä selvinny (hattua nostan!).
Voihan tietysti olla, että nyt juuri tässä huonovointisessa tilassa ajattelen näin, etten kykene tähän enää uudestaan, mutta sitten kuitenkin muutaman vuoden sisällä se vauvakuume iskee - eikä lähde muuten kuin vauvansaannilla. Nyt koen kuitenkin olevani siunattu, että saan edes tämän yhden ihanan <3.

Ja mitä ehkäisyyn tulee, niin meillä on toiminu hyvin pillerit ja kondomi, enkä ole kokenu kumpaakaan mitenkään tympiänä. Siinä vaiheessa, kun lopullisen päätöksen aika on, ettei enempää lapsia tule niin mieheni menee sterilisaatioon.

Hui, miten pitkä teksti tuli! Oonkohan vissiin tätäkin asiaa hautonu ja nyt sitte purkautu kaikki kerralla..? :D
Kirjattu

RiMa

• Vieras
« Vastaus #11 : Huhtikuu 25, 2013, 13:48:15 ip »

Täälläkin aihe on ajankohtainen ja mietinnässä. Itse en halua miestä pakottaa sterilisaatioon ja hän ei ole oikein ajatuksesta innostunut. Ehkäisyasiat tuolla saataisiin kuntoon, kuten myös siten että minä kävisin toimenpiteessä. Jäljelle jää vielä kuitenkin minun erittäin kivuliaat ja runsaat menkat. Ne ovat pysyneet kurissa sekä yhdistelmä- että minipillereillä. Nyt käytössä yhdistelmäpillerit.

Mutta nyt sokerit heittelee ja en oikein tiedä syytä. Onko pillerit, tämänhetkinen elämänrytmi yleensäkin vai mikä syynä? Aika säännöllistä elämää vietän, joten alan kallistua noihin yhdistelmäpillereihin. Ja sitten täytyykin miettiä, että mitäs sitten... Minipillereitä en halua. Imetyksen kanssa ne toimivat todella hyvin, ei minkäänlaisia vuotoja eikä muuta. Mutta kun imetys loppui, alkoivat välivuodot. Ei kiitos sellaista. Kierukkaa en halua, en vain kestä ajatusta siitä, että kohtuun työnnetään jotakin sisälle.

Tulipas sekavaa tekstiä! Mutta tärkeä aihe tämä on, kiitos siis daddalle aloituksesta :)
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Huhtikuu 25, 2013, 15:25:14 ip »

Hmm yhdistelmäpillerit ilman muuta sekoittaa sokereita, niissähän on eri hormonit eri kohdassa kuuta!! Eli pitäs pistää eri määriä inskaa pilleriliuskan eri vaiheissa. Taidat siis kuulua progesteroniherkkiin sokereiden osalta.

Tuo renkaan ja sterilisaation yhdistelmä onkin villi ajatus! Että renkaalla sais säännöllisyyden ja sterilisaatio varmistais ehkäisyn...? Hmm! Sie se osaat ajatella luovasti. Sain deelekurilta lähetteen gynepolille onneksi, pitää valmistautua sinne että osaa kunnolla painottaa tuon PCO:n merkitystä sokereiden hallinnassa, kun turkoositar tuolla toisaalla kertoi ettei oltu pikein LKS:n gynepuolella kuunneltu...no mulla on siellä "historiaa" että ehkä saan asiani perille.

Meillä ehkä enemmän lapsivuodepsykoosien kuin deen takia niin, että mie jaksaisin vielä raskauden ja varsinkin synnytyksen mutten kolmatta lasta, ja mies on sitä mieltä että jos vahingossa tulis kolmas niin sekin meille mahtuis. Mut musta tuntuu että elämä ja voimavarat on nyt balanssissa enkä halua keikuttaa venettä...enkä joutua enää tilanteeseen, jossa joutuisin miettimään, onko kolmas tervetullut. 2 lasta kantaneena en usko pystyväni raskaudenkeskeytykseen.
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Huhtikuu 25, 2013, 15:37:43 ip »

Tuo renkaan ja sterilisaation yhdistelmä onkin villi ajatus! Että renkaalla sais säännöllisyyden ja sterilisaatio varmistais ehkäisyn...? Hmm! Sie se osaat ajatella luovasti.

Mieti miten paljon rentouttais elämää! :) Ei tarvitsis valita ennustettavaa insuliinintarvetta tai luotettavaa ehkäisyä, vaan sais molemmat. :) (Tai no, niin loogista kuin tästä nyt voi saada.)
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Huhtikuu 25, 2013, 15:41:13 ip »

Joo! Nyt kun sais gynen ajattelemaan yhtä luovasti...

Ei muuten renkaalla ookkaan nyt yhtä ennakoitavaa kuin ennen, tuntuu et oon herkempi estroille kuin ennen. Ero taukoon on 30% ja bolustakin pitäs laittaa enemmän. Lisäksi etoo ja kehtuuttaa. Ei ollut tällaista ennen...oli pakko tehdä raskaustestikin vielä kun oireet oli samankaltaiset.
Kirjattu

Linkkejä

Jäsenten oma sivusto auennut

Julkaistu 12.06.2019 | 08:46