Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6896 jäsentä  •  416894 viestiä  •  19920 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Amatööridiabentti, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Politiikka ja diabeteksen hoito  (Luettu 14711 kertaa)

Toukka

• Jäsen
  • DM1 - 12/2005
Vs: Politiikka ja diabeteksen hoito
« Vastaus #15 : Huhtikuu 28, 2013, 21:09:37 ip »

Toukka, en ole haukkunut itse. Mutta pointti on se, että kun Jape on samaa mieltä kuin kyseinen henkilö niin hän alkaa heti arvostelemaan, kun P:tä arvostellaan. Ei sekään  nyt oikein ole.
P:tä saa arvostella (nimimerkin takaa), mutta Jape ei saa arvostella, ei ainakaan heti, kun on samaa mieltä kuin kyseinen henkilö :o
Pake10, olen tässä asiassa eri mieltä kanssasi!

Mä esitin toivomukseni, että pahaa ei toisista puhuttaisi. Uusin sen ja lisään vielä, että ei myöskään kirjoitettasi pahaa eikä haukuttaisi.

Ei siitä politiikan puhumisesta taida sitten tulla mitään. Harmi! Vai, pitäiskö sittenkin kokeilla...

Oletteko olleet diabetesasioissa yhteydessä kansanedustajiin tai kunnanvaltuutettuihin? Miten on vastattu? Onko diabeteksen hoitotarpeet heille tuttuja, edes pintapuolisesti?
Kirjattu

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #16 : Huhtikuu 28, 2013, 21:21:11 ip »

No enhän minä noin kirjoittanut. Suututtaa, kun tahallaan kärjistetään kirjoituksia. Pointti oli se, että miksi Jape heti suuttuu kun ollaan eri mieltä hänen kanssaan. Miksei voisi asiallisesti kirjoittaa oman mielipiteensä.

Ja miten yhdestä riitatilanteesta vedetään johtopäätös, että politiikasta keskustelu ei onnistu?

Minä poistun nyt omalta osaltani kokonaan tästä keskustelusta, kun kerta itse aiheeseen ei ole enempää sanottavaa.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #17 : Huhtikuu 28, 2013, 22:34:13 ip »

Kyllähän tämä puskailu on välillä ollut sellaista automaatiohaukkumista, joka on köynyt henkilöön, mut muuten musta ei ole "toisen haukkumista" arvostella virkamiehen toimia. Se on sitten eri asia, meneekö kaikki paha automaattisesti jonkun piikkiin.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #18 : Huhtikuu 28, 2013, 22:37:46 ip »

Osaltani pyydän joitain purkauksia edellisestä viestistäni anteeksi, sillä totta kai oli järkevä temppu kirjoittaa viesti kahden hypoilla suuttuneena... Mutta edelleen mulla on sama mielipide.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Huhtikuu 28, 2013, 22:47:34 ip »

Joo, tällä palstalla pitäs aina muistaa että sokerit tai tilanne yleensä voi tehdä sen et on paljon kärkkäämpi..aina homaa välillä että jonkun kommentit on järjestään vähän kireitä  ;D enkä nyt meinaa sua pake. Itellä suurin ongelma taitaa olla alhainen kommentointikynnys...sokereilla kuin sokereilla  :o
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #20 : Huhtikuu 28, 2013, 23:02:05 ip »

;D Joo, mulla myös ongelmana matala kommentointikynnys.
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Huhtikuu 29, 2013, 10:39:19 ap »

Ja mitä tästä opimme : tästä asiasta ei edes kannata yrittää keskustella, kun menee juupas-eipäs-mä sanoin-enpäs sanonut-linjalle.... :)
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Huhtikuu 29, 2013, 10:44:31 ap »

Koitetaanko vielä?

En usko, että kenenkään poliittisena tavoitteena on lisätä diabetesta. Mutta politiikassa pyörii aina monta osin ristiriitaistakin intressiä, ja vaikkapa maatalous- tai likemnepolitiikka voi vaikuttaa deen hoitoon tai ilmenemiseen.

En ole ollut suoraan päättäjiin deeasioista hteydessä, jotenkin on tuntunut liian "pieneltä ja intiimiltä" asialta kun ei koske kovin monia...?? Jostain laajemmasta lääkekorvausasiasta saattaisin lähteäkin barrikadeille. Sitten
jos on liian laaja asia niin taas luulee ettei voi vaikuttaa...ja aktiivipoliitikon tytär muka olen  :o
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #23 : Huhtikuu 29, 2013, 12:07:44 ip »

Itseäni kiinnostaisi poliittisen ohjauksen syvyys kenttätason päätöksenteossa.

Pari esimerkkiä. Millainen ohjaus lääkkeiden hintalautakunnalla (vai mikä se oikein on?) on? Esimerkkinä hyvin toimivan Victozan kela-korvausten poistaminen.

Toinen esimerkki on liuskajakelu Helsingissä. Onko liuskajakeluylilääkäri linkki poliittisen päätöksen teon ja kentän välillä? Tulkitseeko hän oman ehkä suppean näkemyksensä perusteella diabeetikkojen oikeutta saada vaihtelevin perustein liuskoja?
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Huhtikuu 29, 2013, 12:12:05 ip »

Tuota mietin toisaallakin, miten määritetään "perustaso" josta yksilölliset poikkeukset tehdään.
Kirjattu

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #25 : Huhtikuu 29, 2013, 13:42:24 ip »

Vrkamiehet, poliitikot tai muuten vaikusvaltaiset ihmiset eivät voi olla arvostelun ulkopuolella, mikäli heillä on aktiivinen pyrkimys vaikuttaa asioihin. Sama koskee esim. THL:ää tai vaikkapa Diabetesliittoa. Myöskään näden arvostelu anonyyminä ei ole väärin, eikä edes paheksuttavaa.

Keskustelun tulisi pysyä asialinjalla kritiikistä huolimatta ja faktojen olla oikein. Ei ole tarpeen sanoa, että N.N. on idootti, mutta mielestäni pitää voida sanoa: Pekka Puska on vastaanottanut 75000 punnan palkinnon englantilaiselta teollisuuteen kytköksissä olevalta palkintorahastolta, Pekka Puska pitää kiinni eläinrasvojen ja sydäntautien yhteydestä edelleen, perusteena on surullisena kuuluisa ja tieteellisesti epäpätevä Pohjois-Karjalaprojekti.

Täällä vihattu Antti Heikkilä sanoo kohdanneensa systemaattista kiusaamista Diabetesliitolta artikkelissaan "Viralliset diabetessuositukset ovat hengenvaarallisia, eikä niillä parane yksikään potilas" hän kertoo mm.:"Diabetesliitto lähetti kirjakauppojen sisäänostajille kirjeen, jossa varoitettiin kirjani olevan hengenvaarallinen." ja hän kertoo kiusaamisen jatkuvan edelleen.
http://www.anttiheikkila.com/blogi/viralliset_diabetessuositukset_ovat_hengenvaarallisia_eika_niilla_parane_yksikaan_potilas/

Kannatan ehdottomasti aktiivista moderointia tällä palstalla: Asiattomuudet ja muut turhat huutelut pois, mutta asiallinen kritiikki sallittakoon ilman, että on pakko vihjailla tai käyttää kiertoilmauksia.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Huhtikuu 29, 2013, 14:24:46 ip »

Tai nimikirjaimia! Samaa mieltä. Ja kiva kuulla sustakin Dad ;)

Politiikkaan liittyen - sehän on myös mahdollisuuksien taidetta. Kuten deen hoito. En usko, että on hoitomuotoa tai ruokavaliota, jolla paranee kaikki tai ei parane kukaan. Käsittämätöntä vastakkainasettelua puolin ja toisin. Ei ihme ettei diabeetikoiden hoitotulokset parane, jos kaivaudutaan tuollaisiin poteroihin.
Kirjattu

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
« Vastaus #27 : Huhtikuu 29, 2013, 14:55:35 ip »

Tuota mietin toisaallakin, miten määritetään "perustaso" josta yksilölliset poikkeukset tehdään.

Perustaso diabeteksen hoidossa lienee se, että sairaus nimeltä diabetes tunnustetaan. Mutta hoidon perustaso on niin epämääräinen käsite, ettei se voi merkitä mitä tahansa, johon yhteiskunta on valmis myöntämään rahaa.
Oliko riittävän umpipyöreä = politikon vastaus.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Huhtikuu 29, 2013, 15:00:53 ip »

Kyllä :) Todella minimitasoon tällöin mennään...ei olla edes inskareseptissä asti, joka ykkösille on ehdoton...

Huh muuten sitä dad:n linkissä ollutta kirjettä. En voi ymmärtää, mitä erityisen vahingollista minulle tai vauvalle raskaana ollessa oli siitä, että sokerit oli tasaiset ja helposti hallittavat, eikä painoa kertynyt vaan päinvastoin...ja taas mistä se 130hhg oli revitty...eikä minulla myöskään ole vaikeita hypoglykemioita, hypoja on paljon vähemmän kuin suositusruokavalion aikaan..jos haluan takaisin vuoristoradalle, menen huvipuistoon.

Eikös politiikassakin pyritä kaikkien parhaaseen, yleiseen mutta myös yksittäiseen. Eli deen hoidossa olisi aika ottaa käyttöön useammat keinot erilaisille ihmisille...
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Huhtikuu 29, 2013, 15:02:12 ip »

En usko, että kenenkään poliittisena tavoitteena on lisätä diabetesta. Mutta politiikassa pyörii aina monta osin ristiriitaistakin intressiä, ja vaikkapa maatalous- tai likemnepolitiikka voi vaikuttaa deen hoitoon tai ilmenemiseen.

Niinpä.

Ja jos joku omistaa esim insuliinifirman osakkeita, hänellä ei ehkä ole intressiä puhua sellaisen ruokavalion puolesta, joka vähentää diabeetikkojen insuliinintarvetta.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Linkkejä