Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6916 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Lucas56, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hiilarilaskennan luennolla kävin  (Luettu 6737 kertaa)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Hiilarilaskennan luennolla kävin
« Vastaus #30 : Huhtikuu 17, 2013, 10:53:35 ap »

Voi pientä Viviä. Lapsi on vielä sitten kaksinkertaisen vallan alla kun on täysivallaton muutenkin. Kai nykyään ymmärretään ettei sillä ole niin väliä mitä siellä osastolla syö, vaan miten hoito osuu kotona syödyn kanssa. Jännä sinänsä etteivät sitte ripittäneet vanhempia siitä, ettei niitä lötkökasviksia kotona syöty...

Mm. tän takia mun korvaan särähti sen "minäpystyvyys" tutkimuksen oletus, ettei deehen sairastunut voi vaikuttaa syömisiinsä. Se on aika hiton iso osa itsemääräämisoikeutta, mitä suusta menee. Jopa persoonaa.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #31 : Huhtikuu 17, 2013, 10:59:55 ap »

@dadda, kyllähän ne ripittivät mun vanhempiakin, kun vahvistivat mun todistukseni siitä, ettei kotona harrasteta keitettyjä vihanneksia. Äiti, joka enimmäkseen oli hoitotahon kanssa asioimassa, taisi päästä pälkähästä siksi, että tilanne oli se että faija teki meillä ruoan, mikä 70-luvulla oli varsin ennenkuulumatonta. Taisivat ajatella, ettei vaimolla ollut isommin sananvaltaa siinä, miten ne vihannekset kotona laitetaan.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2013, 11:09:57 ap kirjoittanut vivianv »
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Huhtikuu 17, 2013, 11:13:50 ap »

Tuo on varmaan ollut jonkun tietyn sairaalan innostus, kyllä meillä päin ainakin ennemmin raakoja vihanneksia tuputettiin, juurikin sitä kuivaa porkkanaraastetta ja koulussa vielä kuivempaa lantturaastetta, jossa oli vielä rusinoita seassa. En itse asiassa muista, että sairaalassa olisi tarjottu vihannesta missään muussa muodossa kuin porkkanaraasteena.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #33 : Huhtikuu 17, 2013, 12:42:11 ip »

Ainakin itse olen saanut paljon apua ravintoterapeutilta ja haluan sinne aika ajoin ihan vain kertauksen vuoksi. Hiilarilaskennan osaaminen on mielestäni kyllä ensiarvoisen tärkeää.
Allekirjoitan hiilarilaskennan osaamisen tärkeyden täysin! Minusta se on diabeetikolle hoitoväline siinä missä inskat, mittarit, pumput yms. Lähinnä omilla teksteilläni kritisoin aiemmin sitä, etten ihan oikeasti saanut ravitsemusterapeutilta mitään uutta. Ja hiilarilaskennassa mulla ei ole toistaiseksi ollut ongelmia, sillä verensokeritaso on hyvä ja inska-hiilarisuhde toimii. Tietysti oli hyvä edes kerran kahdessakymmenessä vuodessa päivittää tieto, että edelleen osaan laskea hiilarit.

Ravitsemusterapeutilta saa tietysti paljon muitakin apuja tarvittaessa. Keliakia, munuaiset, imeytymishäiriöt ym. tuovat kenties eritavalla tarvetta ravitsemusterapeutin palveluille kuin ilman näitä haasteita.

Vivianv:n kokemukset ovat kyllä surullista luettavaa. :(
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

jester

• Veteraani
« Vastaus #34 : Huhtikuu 17, 2013, 17:04:34 ip »

kuinka paljon lihaa  saa syota paivassa, tai  viikossa.      enta  juustoa
Kirjattu

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
« Vastaus #35 : Huhtikuu 17, 2013, 18:46:07 ip »

Ymmärrän D ykkösten hiilarilaskennan. Mutta en sitä, että Metformiinilääkityksellä oleva D kakkonen alkaa hiilareitaan punnitsemaan. Toki inkankäyttäjä kakkostenkin pitää olla tarkkana hiilareiden ja liikunnan kanssa hypojen takia.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Huhtikuu 17, 2013, 19:03:42 ip »

kuinka paljon lihaa  saa syota paivassa, tai  viikossa.      enta  juustoa
Jos minua tarkoitit (kun on tuo dialyysi), lihaa pitäisi syödä joka päivä aika paljon. Minun tapauksessani se tarkoittaa sellaista  100-200g. lisänä kanamunia, ja juustoja ei saisi syödä juuri lainkaan. Itse syön vuohenjuustoa ja joitain erittäin voimakkaita juustoja ohuena siivuina pari kertaa viikossa.

Mutta tämä nyt meni vähän OT. Sorry!  ::)
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #37 : Huhtikuu 18, 2013, 16:11:55 ip »

luulisin  1/2 kg lihaa  riittavavan viikoksi.       lisaksi herneet ja pavut.  kauppoihin on  ilmestynyt uusia siemenia.  joita on kaytetty  aikaisemmin  elainten  rehuna.          muutamat juustot  nayttaa olevan tehtas tekoisia.          juusto sulatetaan kiehuvaan veteen.   annetaan kylmentya,  ja ihmetellaan
Kirjattu

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #38 : Huhtikuu 19, 2013, 19:38:58 ip »

lapsuuteni ja nuoruuteni terapeuteilla tuntui olevan vakavia mielenterveydellisiä häiriöitä ja erittäin komplisoitunut suhde ruokaan. He ammensivat sydämensä kyllyydestä kuonansa ja tähtäsivät niillä avuttomia lapsiuhrejaan. Tässä olisi muuten samanlaisen itseruoskinnan paikka kuin katolisella kirkolla pedofiilipappiensa suhteen.

Näinpä asia oli. Minäkin sairaalassa ollessa puristin juuri isältä saatua sokeritonta purkkapakettia hikisessä kämmenkupissani piilossa, kun piti olla ravintoterapeutilla. Pelotti niin älyttömästi, että jos se vaikka huomaa. Ja huomasihan se. "Mikäs sinulla siinä kämmenessä on?"

Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

Kide

• Veteraani
« Vastaus #39 : Huhtikuu 23, 2013, 19:41:57 ip »

Piikkuisen mennyt Bebella lainaukset ristiin, kun en tuollaista ole kirjoittanut. Ei kyllä sinänsä haittaa, mutta saisihan tuo olla oikea sitaatti. Edellä oleva teksti on siis vivianv:n.
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #40 : Huhtikuu 23, 2013, 20:32:27 ip »

Tässä pitäisi olla oikein:

lapsuuteni ja nuoruuteni terapeuteilla tuntui olevan vakavia mielenterveydellisiä häiriöitä ja erittäin komplisoitunut suhde ruokaan. He ammensivat sydämensä kyllyydestä kuonansa ja tähtäsivät niillä avuttomia lapsiuhrejaan. Tässä olisi muuten samanlaisen itseruoskinnan paikka kuin katolisella kirkolla pedofiilipappiensa suhteen.

Näinpä asia oli. Minäkin sairaalassa ollessa puristin juuri isältä saatua sokeritonta purkkapakettia hikisessä kämmenkupissani piilossa, kun piti olla ravintoterapeutilla. Pelotti niin älyttömästi, että jos se vaikka huomaa. Ja huomasihan se. "Mikäs sinulla siinä kämmenessä on?"
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #41 : Huhtikuu 23, 2013, 21:48:28 ip »

Kiitti, pake.  ;)
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #42 : Huhtikuu 24, 2013, 15:28:36 ip »

Moi hiilarinlaskijat. Tässä 1-d
Jos käyttää tarpeeksi vähän hiilareita on proteiineille laskettava  myös insuliinia. Eli 3xruokailu/ vrk. Proteiinia 90...100 g (yht)->9..10 yksikköä Novorapidia, 40..50 g hiilareita ->4...5 yksikköä Novorapidia. Annostus ei mene tasan päivän eri aterioille mielestäni sen takia, että perusinsuliini ei tule tasaisesti (pistoksena 2x/vrk koska Keski-Suomessa ei hyvässä hoidossa oleville anneta pumppua). Proteiini tarkoittaa lihaa, juustoa. Hiilarit ovat kasviksia leseitä ja marjoja. Ei pottuja eikä viljasta tehtyjä leipiä. Köyhää tavallaan, mutta tulokset ovat hyvät.
HbA1c=5,1 viimeksi, triglyseriini ym. yleisesti mitattavat arvot hyvät, samoin munuaisarvot.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #43 : Huhtikuu 24, 2013, 23:11:52 ip »

Mitä keski-suomessa sanovat keinoista, joilla hyvän tasapainosi saavutat? Täällä kun tuntuu olevan piilokarppaajia paljonkin ;)

Mulla ainakaan proteiinien vaikutus ei ole tasainen, eikä samanlainen joka vuorokaudenaikana. Mutta tuo on totta että kun hiilarit vähenee, muut sekoittavat tekijät tulevat esiin.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #44 : Huhtikuu 25, 2013, 15:18:58 ip »

Moi
Jaa että mitä sanotaan jos sokeritasapaino on hyvä. Ovat ihmeissään ja hiljaisia. Lääkäri tuntee menetelmän eikä moiti sitä. Itse olen ihmetellyt miksi yleisemmin ei tätä hyväksytä, koska diabeteksen hyvä hoito pitäisi tarkoittaa HYVÄÄ SOKERITAPAPAINOA. Ei siinä muuta ole. Ja kun pelkällä insuliinin annostusella ei tuota tilaa saavuteta on otettava muut keinot käyttöön. En halua, että mahdollisesti jodenkin vuosien jälkeen silmät menevät, jalat menevät ja kyvyttömyys muutenkin iskee. En halua sitä. Olen täysin tietoinen Diabetesyhdistyksen halusta hoitaa potilaita, mutta kun se ei onnistu heidän metodeillaan. Oppi-isäni kirjassa on maininta, että hypot ovat väärin annostellun insuliinin aiheuttamia. Ja näinhän se on. Ruokavaliomuutokseni jälkeen hypoja ei ole ollut, matalia kylläkin, mutta ne on helppo ottaa kiinni, eivät ole nopeita. Diabetes on monimuotoinen (vai onko ? ) puutostauti. Motto: pienet insuliinimäärät ...pienet virheet.
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07