Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6916 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Lucas56, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hiilarilaskennan luennolla kävin  (Luettu 6745 kertaa)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Hiilarilaskennan luennolla kävin
« Vastaus #15 : Huhtikuu 16, 2013, 16:41:04 ip »

Joulupukista on vaan kenellekään vähemmän harmia, saatikka suoranaista terveyshaittaa...

Takaisin aiheeseen, tuo arviointitaito pitäs varmaan itekin välillä päivittää. Vaikka vaakaa käyttelenkin. Mutta samalla linjalla kuin kide, että mielelläni lasken tarkemmin ja pistän. Kun se kerran on mahdollista. Ja kun mulla se 1ky laskee 5 pykälää niin virheilöä on merkitystä...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #16 : Huhtikuu 16, 2013, 18:42:00 ip »

Jep, minäkin käytän kotioloissa vaakaa. Minusta on mukavampi pelata tarkasti ja varman päälle etenkin, kun se heijastuu suoraan sokerien hallintaan positiivisesti. Näppi- ja mutu-tuntumalla mennään sitten muualla kuin kotioloissa (ja toki kotioloissakin välillä), mutta kyllähän tuo vaa'an käyttö kotioloissa helpottaa hiilareiden arvioimista kodin ulkopuolellakin - annoskoot jäävät mieleen, jolloin niitä on helpompi soveltaa muuallakin.

Lapsuudessa vaaka oli enemmänkin hirvitys...mutta nyt aikuisena olen kuitenkin löytänyt sen uudelleen ja ihan uudella otteella, sellaisella positiivisella otteella. Nykyään punnitsen, jotta saan annosteltua mahdollisimman tarkan insuliiniannoksen. Kun taas lapsena punnittiin siksi, että hiilarimäärät kohtaavat (eli täyttyvät) noin tuntia aikaisemmin pistetyn ateriainskan kanssa. Tai aamulla pistetyn pitkävaikutteisen kanssa. ::) Nykyään tätä pakotetta ei enää ole.

Kävin noin vuosi takaperin kylläkin ravitsemusterapeutilla, kun tuli d-vastaanotolla puheeksi etten ole sellaisella käynyt 20 vuoteen... . En saanut mitään uutta, ateriakuvamonistekin oli samanlainen kuin lapsuudessani. ::) Ja kun satuin mainitsemaan, että muutaman kilon voisin yrittää pudottaa painostani, ateriakuvamonisteesta ruksattiin pulla pois. ;D Että näin.

Että ihminen saa itsekseen ääneen nauraa.  ;D Ei kertakaikkiaan. Vieläkin ääneennaurattaa.
;D ;D Tää on edelleen minulla ja miehellä hyvin toimivana vitsinä kahdenkeskisessä kanssakäymisessämme. ;) Tilanne oli nimittäin miehestänikin todella hupaisa. Itse asiassa teipattiin moniste huvikseen jääkaapin oveen muutamaksi kuukaudeksi, jotta saisimme hihitellä joka päivä. :D ;D "Ruksittu pulla" on siis meillä jo lähes legenda. ;)
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #17 : Huhtikuu 16, 2013, 19:37:01 ip »

Musta on hienoa, että jotkut pystyvät oikeasti nauramaan ravitsemusterapauteille. Itse olen vielä sen verran vereslihalla 35 vuoden jälkeenkin että hymy jää niinsanotusti pyllyyn. :o
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Huhtikuu 16, 2013, 20:30:21 ip »

Musta on hienoa, että jotkut pystyvät oikeasti nauramaan ravitsemusterapauteille. Itse olen vielä sen verran vereslihalla 35 vuoden jälkeenkin että hymy jää niinsanotusti pyllyyn. :o

Joo mulla on takana vasta 4-vuotta D-äitinä. Ja minäkin saan näppyjä jo ajatuksesta että pitää käydä ravitsemusterapeutilla... Ne käynnit on aina niin kurjia, mulle ja tytölle. Eikä mitään uutta ikinä tule...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

dn85

• Vieras
« Vastaus #19 : Huhtikuu 16, 2013, 21:51:44 ip »

Miä muistan sen ku sairastuin kun äidin kanssa istuttiin ravitsemusterapeutilla ja se terapeutti kysy et ootteko kuullu hiilihydraateista. Meille kotiin ostettiin muistaakseni vaaka samalla reissulla kun kotiuduin sairaalasta. Nyt omassa taloudessa vaakaa ei ole, mutta mielessä on käynyt että se olis kyllä hyvä. Todennäkösesti tulee hankittua kun sattuu kaupoilla muistamaan.

Koska menin hiilariluennolla ihan vapaahetoisesti ja mielenkiinnosta, ihmettelin kun sitte oli puhetta että ravitsemusterapeutin vastaanotolle joutuu ja muutenkin sitä terapeutin asennetta. Kai noita ravitsemusjuttuja vois positiivisemminkin käsitellä ja enempi keskustellen kuin paasausta kuunnellen. Ku ei ne jutut vaan mee sillai kuin ei-diabeetikko ilman käytännön kokemusta sanoo...

Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Huhtikuu 16, 2013, 21:59:09 ip »

Joo meilläkin on vaaka päivittäisessä käytössä. Ja hiilarit lasketaan niin tarkkaan kuin kyetään. Mutta silti tai juuri siksi ravitsemusterapeutin käynnit ovat painajaisia.
Uskomme osaavamme, mutta jatkuvasti törmätään siihen että ei uskota että osataan. Oikeasti jopa D-lapsemme oikeasti laskee jo tosi hyvin hiilarit...
Vaaka on kätevä!
Meillä on sellainen joka osaa perusruoka-aineista kertoa hh:t ja osaa laskea yhteenkin. Sitä ominaisuutta ei juuri jakseta käyttää, leipoessa paperi ja kynä riittää  ;)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2013, 22:20:36 ip kirjoittanut emonen »
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Huhtikuu 16, 2013, 22:09:06 ip »

Tuo tuntuu olevan uusi muoti, että diabeetikon hiilarilaskentakyvyssä on vika. Pitäähän sitä joku syy keksiä, miksi ykkösten tasapaino on ykeisesti niin huono...Diabetes ja lääkäri -lehden muuten ansiokkaassa jutussakin oli siitä. Ja onhan perusasiat välillä syytä tarkistaa. Mut kun toiset puhuu jostain nyrkin kokoisista annoksista ja pyöristelee kymmeniin ja toiset punnaa vaa'an kanssa ja laskee grammalleen, niin mistähän sitä vikaa etsisi...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Huhtikuu 16, 2013, 22:31:30 ip »

Mä oon käyny tasan kerran ravitsemusterapeutilla yli 20 vuotta sitten enkä muista siitä mitään! Oli varmaan ihan kannattava käynti?  ;D ;D ;D
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #23 : Huhtikuu 16, 2013, 23:19:15 ip »

Joo mulla on takana vasta 4-vuotta D-äitinä. Ja minäkin saan näppyjä jo ajatuksesta että pitää käydä ravitsemusterapeutilla... Ne käynnit on aina niin kurjia, mulle ja tytölle. Eikä mitään uutta ikinä tule...

No, tuolloin mun aikana ne käynnit olivat sellaisia terapeutti-lapsi -inkvisitioistuntoja. Vanhempia ei päästetty mukaan kuulemaan kun aikuinen kahden kesken terrorisoi 5-9 v. ikäistä lasta. Kerran äiti oli tullut oven taakse (kun oli töissä samassa sairaalakomplksissa) ja aikansa sitä kuunnellut niin tuli oven läpi ja sanonut että ehkäpä nyt riittää.

Terapauttisyystä kammosin sairaalan myös  "tasapainotus"jaksoja. Niissä kiikutettiin yks kaks ja yllättäen lapsi (vanhemmille luonnollisesti ilmoittamatta, mitäs ne siellä tekisivät) inkvisiittorin kammioon. Sen yhden kerran kun äiti sinne oven taakse osui, johtui siitä kun piipahti mua katsomaan ja hänelle oli sitten kerrottu missä olen ja kokeneena sairaalasuunnistajana tunneleita myöten sinne itsensä keplotteli.

Kun täytin 9, ei mua enää terapeutille saanutkaan, kun ei väkivalloin enää kehdattu yrittää. Enkä koskaan enää niiden sessioiden jälkeen ole alkuoletuksena pitänyt, että mulle kukaan ihminen mitään hyvää tarkoittaa tai vilpittömästi yrittää auttaa.

Sori avautuminen, tajuan vasta nyt kuinka paljon mustaa mun ruokatraumaprojekti on irroittanut tajunnan pohjasta.
Kirjattu
Levemir&Humalog&Thyroxin

???

• Vieras
« Vastaus #24 : Huhtikuu 16, 2013, 23:26:03 ip »

Onhan noita, Toukkis, Tapiontiellä, käsittääkseni vuosittain ;). Tai ota yhteys Henna S:n, POKSI:n ravitsemusterapeutti, käynnyt hänen puheilla ainakin 2 kertaa, kiva nainen.

Jos "joulupukki" on ravintoterapeutti, joka uskoo paatoksella julistamaansa oppiinsa, niin silloin ollaan hakoteillä. Joulupukki voi aihettaa harmia tai terveyshaittaa, ugh!

Ajat ovat onneksi muuttuneet siitä "porkkana- ja tämä on oikeatielinjasta", tänks tu älläh 8)

Käyn päivittämässä hiilitietouden,joskus, toinen asia on, noudatanko sitä ::)

mökkelby: tai sitten en käy päivittämässä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2013, 23:47:46 ip kirjoittanut ??? »
Kirjattu

dn85

• Vieras
« Vastaus #25 : Huhtikuu 17, 2013, 08:17:19 ap »

Miä taisin soittaa sille Hennalle kun hiilariluennolle ilmoittauduin. Vaikutti puhelimessa ihan mukavalle. Jos porukkaa olis ilmoittautunut mukaan enempi niin Henna olisi ilmeisesti pitänyt osan luennosta.Tää toinen täti joka tuon luennon piti kokonaan, on käsittääkseni enempi vanhusten ym. kanssa tekemisissä?
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Huhtikuu 17, 2013, 08:22:24 ap »

Ainakin itse olen saanut paljon apua ravintoterapeutilta ja haluan sinne aika ajoin ihan vain kertauksen vuoksi. Hiilarilaskennan osaaminen on mielestäni kyllä ensiarvoisen tärkeää. Ainakin pumppuhoidossa.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Huhtikuu 17, 2013, 10:23:57 ap »

Tuossa kun tulee useampia ruokavalioon vaikuttavia tekijöitä, on terapeutti varmasti enemmän kuin paikallaan. Että löytyisi jotain syötävää.

Joulupukin duuni on kuunnella lasten toiveita, ja mahdollisuuksien rajoissa toteuttaa ne ;) . Erinäisten kolumnien perusteella en ole varma, onko linja liikoja muuttunut. No, eipä mua ole sinne terapeutille oltu laittamassakaan. Että ehkä tässäkin olisi varaa puhua paremmin kun olisi omaa käytännön kokemusta  :P

Vivi, saako kysyä mistä ne sitten kurmootti? Mutta ylipäätään kamalalta kuulostaa, että sinne laitettiin pieni lapsi yksin. Eihän lapsi edes vastaa perheen rokavalinnoista, tai siitä mitä on tarjolla :(
Kirjattu

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #28 : Huhtikuu 17, 2013, 10:38:33 ap »

Vivi, saako kysyä mistä ne sitten kurmootti? Mutta ylipäätään kamalalta kuulostaa, että sinne laitettiin pieni lapsi yksin. Eihän lapsi edes vastaa perheen rokavalinnoista, tai siitä mitä on tarjolla :(

No siitä, kun en halunnut syödä niitä pahamaineisia keitettyjä laitosvihanneksia. Mun oli ymmärettävä, että liha oli pahasta, peruna ja leipä rajoitettua, rasva saatanasta ja keitetyt vihannekset syötävä ettei kuolo korjaa. Heidän projektinaan oli murtaa lapsen oma tahto siinä, mitä tämä syö ja milloin. Saumaton yhteistyö osaston pakkosyöttäjätätien kanssa siis ja aloitekin varmaan sieltä tullut.

Eipä siinä auttanut itku eikä selitys, ettei kotona syödä kuin raakoja vihanneksia tai sitten ihan eri tavalla esim. kasvispediksi laitettuja kasviksia. Eikä niitä saanut tuoda keitettyjen laitosvihannesten tilallekaan, vaikka sitä vanhemmat tarjoutuivat tekemään. Ei käynyt kun ei käynyt. Ei perusteluja, ei myönnytyksiä.

Silloin laitosvalta oli vielä ihan sairaalan toiminnassa sisäänrakennettuna, nythän koko sanakin on unohtumassa ja löytyy lähinnä oikeushistorian kirjoista ja ihmisoikeudet yltävät laitosten seinien sisälle. Oppi laitosvallastahan kuului, että kun ihminen astuu laitokseen (sairaala, köyhäintalo, hullujenhuone, koulu ym) hän jättää yhteiskunnalliset oikeutensa laitoksen portille ja asettuu laitoksen sääntöjen ja omien lakien alaisuuteen.
Kirjattu
Levemir&Humalog&Thyroxin

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Huhtikuu 17, 2013, 10:49:51 ap »

Ja mä taas rakastan keitettyjä pakastevihanneksia, syön suurin piirtein joka päivä  ;) Mutta ei niitä sairaalassa eikä ravitsemisterapeutilla ole suositeltu, ennemmin raakoja.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2013, 10:51:34 ap kirjoittanut d1-nainen »
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07