Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6915 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Hajonnut, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hiilarilaskennan luennolla kävin  (Luettu 6733 kertaa)

dn85

• Vieras
Hiilarilaskennan luennolla kävin
« : Huhtikuu 16, 2013, 08:14:59 ap »

Juuh, osallistuin mielenkiinnosta sellaiselle kun d-hoitaja oli joskus antanut lappusen että järjestetään hiilarilaskennann kertausta. Pitäjänä kaupungin ravitsemusterapeutti. En ole ravitsemusterapeuttia tavannut sitten vuoden -95 kun piikittäjäksi ryhdyin. Luento terveellisestä ruokavaliosta tuntui aika peruskauralta, samoin esimerkit eri ruokien yms hiilarimääristä. Koin että en saanut irti mitään uutta.

Parhaiten jäi mieleen esimerkkikuvat aneemisista leivistä, puolikas pala juustoa ja leikkelettä (tulee mieleen sairaalan ruoka). Ja se että suola tuntuu olevan yks pahimpia aineita. Vissyä ei pitäis kai oikein juoda ja kun otin esille että voisin luopua kokonaan suklaasta mutta en salmiakista, koin saaneeni täys tyrmäyksen. Miulla ei kuitenkaan oo suurempaa ongelmaa korkeitten verenpaineitten tms kanssa ja muutenkin melko terveellisesti väitän eläväni, että...

Nojoo, miehelle päästelin pahimpia höyryjä :D, mutta ootteko te kolleegat olleet vastaavantyyppisillä luennoilla? Kokemuksia?
Kirjattu

Kide

• Veteraani
Vs: Hiilarilaskennan luennolla kävin
« Vastaus #1 : Huhtikuu 16, 2013, 09:45:44 ap »

Enpä ole muita kuin d-keskuksen hiilariluentoja kuunnellut. Nuoruudessa lääkärin käsky mennä "ravitsemusterapeutille" tuntui yhtä miellyttävältä kuin kuolemantuomio.  ::)

"Ei sullekaan, kun ei muillekaan", on just se asenne, minkä soisi jo jääneen pois ravitsemusammattilaisilta. Itselläni on matala verenpaine ja mulla on lisähiilareitten lisäksi yleensä mukana myös salmiakit. Ihan on endokrinologi sanonut, että näillä paineilla voi jopa lisätä suolaa ruokaan, jos on huono olo matalasta verenpaineesta johtuen. Aika maltilla kyllä suolaa lisäilen.

Ja kyllähän suola huiman nousun v-paineeseen aiheuttaa. Joskus miehelläni testattiin.  :o Että sikäli ymmärtääkin tuon suolapoliisin asenteen. Mutta että täystyrmäys. Eikö sellaisen aika pitäisi jo olla ohi? Meillä toinen syö suolatonta ja toinen lisää suolaa.

Täytyy kyllä myöntää, että edelleen meni inhotuksen väreet myös d-keskuksen hiilariluennolla. Vaikka tärkeä aihe onkin, jotenkin se kiihko tökkii. Itsekin olen hiilariherkkä, joten tarkkana pitää olla, mutta .... joo.  :P
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

???

• Vieras
« Vastaus #2 : Huhtikuu 16, 2013, 09:46:11 ap »

Olen käynnyt päivittämässä hiilarilaskennan. Ihan ok.tapahtuma, piti laskea maallilautasilta hiilarimäärät.Ketään ei viety saunan taakse lopetettavaksi jos antoi väärän "vastauksen" ;). Ei kyllä mitään uutta ilmennyt hiilarilaskennassa, sokeri on edelleen sokeria jne. :).

Hmmh, ei sitä kannata itseensä ottaa ravintoterapeutin puheista, työtään tekee ja kuinkahan moni ravintoterapeutti itse syö niin, kuin opettaa ;). Saahan ne kaiken hyvän kieltää toinen asia on, että noudattaako niitä. Pitäähän niitä pieniä paheita olla, salmiakki,suklaa jne., eihän niitä kukaan päivittäin syö, silloin tällöin ja vähän kerrallaan 8)

mökkelby: Poks:n ravintoterapeutti, n.2vuotta sitten jos oikein muistan.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2013, 10:15:21 ap kirjoittanut ??? »
Kirjattu

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #3 : Huhtikuu 16, 2013, 10:12:01 ap »

Nuoruudessa lääkärin käsky mennä "ravitsemusterapeutille" tuntui yhtä miellyttävältä kuin kuolemantuomio.  ::)

Sinäkin Brutukseni ...lapsuuteni ja nuoruuteni terapeuteilla tuntui olevan vakavia mielenterveydellisiä häiriöitä ja erittäin komplisoitunut suhde ruokaan. He ammensivat sydämensä kyllyydestä kuonansa ja tähtäsivät niillä avuttomia lapsiuhrejaan. Tässä olisi muuten samanlaisen itseruoskinnan paikka kuin katolisella kirkolla pedofiilipappiensa suhteen.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 16, 2013, 10:29:11 ap »

Minua ei hiilarilaskenta stressaa. Jos pitää laskea montako hiilaria ruuassa on, niin alkaa pipo kiristämään.

Minulle riittää noin tuntuma ja se, että välttelen nopeita hiilareita.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Huhtikuu 16, 2013, 10:51:26 ap »

Minua ei hiilarilaskenta stressaa. Jos pitää laskea montako hiilaria ruuassa on, niin alkaa pipo kiristämään.

joo samaa mieltä,ykkösellä se pikainsuliinin arviointi on aina enemmän tai vähemmän lottoamista,vaikka kuinka yrittäisi selvitellä tarkat hiilarimäärät etukäteen/huomioida muut tekijät...mututuntumalla menen useimmiten.
Kirjattu

dn85

• Vieras
« Vastaus #6 : Huhtikuu 16, 2013, 11:06:31 ap »

En oo ennen tuollasella luennolla ollu, saati tienny mitä tuleman pitää. Sohaisi terveystäti kyllä muurahaispesään salmiakin suhteen :D. Suolan käytön kans mulla tuppaa kyl suola pikemminki unohtuu ruokaa tehessä. Vissyn hörppimistä etenkin kesällä perustelen esim. sillä että on meinannu yhessä työpaikassa lähteä taju todennäköisesti suolojen puutteesta...mikä ei ollu kovinkaan kivaa.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Huhtikuu 16, 2013, 11:13:45 ap »

Ja kyllähän suola huiman nousun v-paineeseen aiheuttaa.

Mä syön moninkertaisesti suosituksiin nähden suolaa, jotta saisin edes hieman verenpainetta ylös, mutta ei auta. Että ei sekään kaikilla nosta ja siksikin tuollainen suolakiihkoilu on kummallista. Kai sitä ihminen itse huomaa, sopiiko suola vai ei ja osaa toimia sen mukaan.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Huhtikuu 16, 2013, 11:16:45 ap »

Jos pitää laskea montako hiilaria ruuassa on, niin alkaa pipo kiristämään.

Kun aterian insuliiniannos riippu hiilarien määrästä, niin tokihan se täytyy laskea, mutta ei siihen nyt montaa sekuntia mene.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Huhtikuu 16, 2013, 11:28:32 ap »

Minä välttelen parhaani mukaan hiilariluentoja. Ehkä eniten siksi, että koen hallitsevani (arki)laskennan hyvin ja ravintoarvojen suhteenkaan en pidä hiilariluentoja ainoana oikeoppisena tapana syödä. Toki luennoista on varmasti apua hiilarilaskennan aloittelijoille. Ja vielä kun kykenee suodattamaan sieltä sen tarvitsemansa tiedon, on lopputulos varmasti ihan hyvä.

Kävin noin vuosi takaperin kylläkin ravitsemusterapeutilla, kun tuli d-vastaanotolla puheeksi etten ole sellaisella käynyt 20 vuoteen. Ja rehellisesti sanottuna, menin r.terapeutille puhtaasti silkasta mielenkiinnosta. Minua kiinnosti ihan hirveästi tietää, miten nykyään ohjataan ravitsemuksen suhteen. Ja täytyy sanoa, ettei asiat ole juurikaan muuttuneet 20 vuodessa. En saanut mitään uutta, ateriakuvamonistekin oli samanlainen kuin lapsuudessani. ::) Ja kun satuin mainitsemaan, että muutaman kilon voisin yrittää pudottaa painostani, ateriakuvamonisteesta ruksattiin pulla pois. ;D Että näin. Sillähän ne muutamat kilot lähtevät, kun jätän pikkupullan syömättä (syön sellaisen ehkä noin 1-2 krt/kk)...

Vissyn hörppimistä etenkin kesällä perustelen esim. sillä että on meinannu yhessä työpaikassa lähteä taju todennäköisesti suolojen puutteesta...mikä ei ollu kovinkaan kivaa.
Jep, helteellä onkin tärkeää huolehtia riittävästä suolan saannista.
Ite en kyllä muuten juurikaan vissyä juo. Ennemminkin suosin sellaisia kivennäisvesiä, joissa ei oo suolaa. Henk.kohtaisesti saan nimittäin riittävästi suolaa ihan arkiaterioinnista, joten en viitsi "turhaa" suolaa syödä/juoda (ts. en tarvitse enempää suolaa kuin mitä ruuasta saan). Mutta nää on taas näitä henkilökohtaisia ja yksilöllisiä juttuja, jokaiselle löytyy varmasti se oma ja sopiva tapa syödä. :)

Ei muakaan hiilarilaskenta stressaa, mutta haluan silti laskea hiilarit mahdollisimman tarkkaan. Se käy multa kuitenkin helposti, joten ei siinä pipo kiristä pätkääkään. Toki välillä mennään metsään ja etenkin ulkomaailmassa on joskus hankala arvioida hiilareita tarkasti. Mutta mulle insuliinin tarkka annostelu on yhteydessä hiilareiden tarkkaan laskentaan. Ja etenkin nyt raskaana ollessani haluan pyrkiä tekemään tuon hienosäädön mahdollisimman tarkasti ja siinä ei anakaan minulla pelkästään nopeiden hiilareiden välttely auta. Ne hitaatkin nostavat sokereita, tekevät sen vain viiveellä.
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Kide

• Veteraani
« Vastaus #10 : Huhtikuu 16, 2013, 15:00:09 ip »

Mulla on vaaka käytössä - yli 30 vuoden treenauksen jälkeen. Eilenkin oikein grammalleen mittasin valmisateriasta puolet ja paketti väitti siinä olevan täten 20 g/hh. Silmämääräisesti arvioin, että on kyllä varmaan enemmän. Ja oikeammassa olin kuin paketin arvio - ainakin, mitä sokerin nousun suhteen voisi päätellä. Mutta silti. Vaaka on käytössä.  ::)

Kulta toi sellaisen vaan, joka painon ja tuotteen koodin perusteella antaa hiilarit. Esim. omenan suhteen yllätyin, kun yhdessä onkin 15 g/hh eikä 10, niin kuin olen iät ajat oppinut ajattelemaan. Siis ei uusi vaaka tätä yllätystä tuonut, ihan perusvaaka se on. Mutta esimerkkinä vain siitä, että pitkän linjan hh-"gurunkin" voi joskus olla syytä tarkistaa "tietojaan".

5 g/hh on mulla merkitsevä ja kun kerran pumppu laskee tarvittavan boluksen valmiiksi desimaalin tarkkuudella, miksi en perustaisi bolustusta mieluummin faktaan, kuin arvioon. Näin on minun tehtävä -  ja tahdon. Kenen ei tarvi tai kuka ei taho, niin onneksi saa itse päättää.

Minä välttelen parhaani mukaan hiilariluentoja....

Kävin noin vuosi takaperin kylläkin ravitsemusterapeutilla, kun tuli d-vastaanotolla puheeksi etten ole sellaisella käynyt 20 vuoteen... . En saanut mitään uutta, ateriakuvamonistekin oli samanlainen kuin lapsuudessani. ::) Ja kun satuin mainitsemaan, että muutaman kilon voisin yrittää pudottaa painostani, ateriakuvamonisteesta ruksattiin pulla pois. ;D Että näin.

Että ihminen saa itsekseen ääneen nauraa.  ;D Ei kertakaikkiaan. Vieläkin ääneennaurattaa.
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #11 : Huhtikuu 16, 2013, 15:22:39 ip »

En viitsi käydä kuuntelemassa sitä peruskauraa, enkä varsinkaan sitä että terve ihminen selittää miten ykkönen sietää 300hhg päivässä kun vaan pistää...tervetuloa vaan mun kroppaan...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

???

• Vieras
« Vastaus #12 : Huhtikuu 16, 2013, 15:46:22 ip »

.....enkä varsinkaan sitä että terve ihminen selittää miten ykkönen sietää 300hhg päivässä kun vaan pistää...

No, eihän me ykköset sentään mitään syöttöporsaita olla, eihän?
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #13 : Huhtikuu 16, 2013, 16:22:58 ip »

Ei. Mut en jaksa yrittää poisopettaa ketään innokasta terapeuttia ajatuksesta että oltais.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

???

• Vieras
« Vastaus #14 : Huhtikuu 16, 2013, 16:38:18 ip »

Niin, uskoohan jotkut joulupukkiin, annettaan heidän pitää uskonsa, sama näissä hiilijutuissa ;)
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07