Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Ruisleivän juuresta osa 2  (Luettu 1410 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Ruisleivän juuresta osa 2
« : Huhtikuu 14, 2013, 10:05:10 ap »

Juuri meni pilalle talvella, kun en leiponut tarpeeksi usein. No, nyt loppuivat vikatkin leivät pakkasesta ja eikun uutta juurta väsäämään. Eilen laitoin hapankorput likoamaan ja nyt on leivät nousemassa ja kourallinen juurta jääkaapissa. Ekoista ei yleensä tule kovin hyviä tai juuri pitäisi ehkä tehdä kesähelteille, niin onnistuisi nopeammin. Saa nähdä, miten onnistuu.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: Ruisleivän juuresta osa 2
« Vastaus #1 : Huhtikuu 17, 2013, 15:35:33 ip »

Leivästä tuli kyllä hyvää, vaikka juuri ei vielä toimikaan kypällä. Erilaista.
Kirjattu

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 17, 2013, 16:11:24 ip »

En vieläköön ole sitä juurileipäätehnyt,kunhan kouhkasin silloin aiemmin,mutta muutaman tosi hyvän piimäkakun olen pyöräyttänyt  :-*

Tänään syntyi mainiota lihamakaronilaatikkoa,vertaan edelliseen satsiin,joka kuivui uunissa koppuraksi.En kuitenkaan heittänt pois,laitoin jk-lootaan ja vettä niskaan,jonkun ajan kuluttua pehmennyt,mutta ei kuitenkaan itselle maistunut,mutta pistin sen naapurin valkoiselle bokserille Sylvi nimeltään ja sain siitä ikuisen ystävän.Ulkona pihalla ollessaan vahtii silmä kovana mun ovea,et josko heruis suffelia Kekkosellekin.
Tein Wotkinin herran vinkin mukaan,ruskistin vain sipulia ja kaikki ainekset keppoon ja munat&maito päälle ja sittes vuokiin.Kauniisti parmesano ruskettui ja hyvää tuli ilman lihan ruskistusta,makua riitti,kotimakuraati söi ja kiitti  :P :D
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

???

• Vieras
« Vastaus #3 : Huhtikuu 17, 2013, 16:21:06 ip »

Onko sulla Dini oikein puinen taikina tiinu? Semmoisessa juuri säilyy vaikka sata vuotta kun muistaa jättää taikinaa astiaan,ei paljoa tartte eikä pese sitä ikinä.

En tiedä, onko systerillä enään taikinanjuurta, voi kysellä jos kiinnostaa. Toki on pari muutakin ihmistä, joilta voisi löytyä.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 17, 2013, 17:49:58 ip »

Onko sulla Dini oikein puinen taikina tiinu?

Ei mulla oon sellasita, eikö se pitäisi kuitenkin viileässä säilyttää? Olen pitänyt juuren muovipussissa jääkaapissa.
Kirjattu

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #5 : Huhtikuu 26, 2013, 11:55:34 ap »

Siitäpä on muöljahtanut aikaa kun viimeksi kuullut sanan "tiinu" ihan helkähti mummu mieleen, tuu tiinuineen ja korvoineen. Nästyykeineen ja käspaikkoineen... Kylän maineikkain juurentekijä, jolta kylän akat kävi kerjäämässä juurta, josta en tajunnut mitään. Vaan mummo tajusi, eikä antanut, -tuo kelmi  ;D ;D
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59