Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Eriarvoinen kohtelu pääkaupunkiseudulla hoitovälineiden ja hoidon suhteen  (Luettu 25887 kertaa)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Eriarvoinen kohtelu pääkaupunkiseudulla hoitovälineiden ja hoidon suhteen
« Vastaus #105 : Kesäkuu 11, 2014, 10:25:32 ap »

Uuh tuota touhua.

Tuob-vitsku pitää ottaa puheeksi kun nään lääkärin.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Tarutski

• Jäsen
« Vastaus #106 : Kesäkuu 11, 2014, 17:35:14 ip »

Tietääkö kukaan Helsingin nykyisen hoitovälineistä päättävän ylilääkärin nimeä? Tai että mikä taho olisi oikea, jos haluaisi laittaa aiheesta palautetta.. Sumuvuori on jäänyt eläkkeelle, mutta terveydenhoitajan mukaan tämä uusi on vielä tiukempi tapaus. Keväällä hän mm. oli antanut lausunnon, että saadakseni liuskoja minun tulee käydä hoitajan luona opettelemassa mittarin käyttöä, koska en selvästi osaa tätä. Oikein oli siinä mukava fiilis, kun tämän kuulin. Hoitaja sanoi suoraan, että ei suostu kanssani tätä keskustelua edes käymään, kun ei ole epäilystäkään siitä, että en osaisi mitata.

Nyt minulla on lähete vetämässä 10 liuskaan per päivä. Lähete on nyt ollut sisällä huhtikuusta lähtien ja olen joutunut hakemaan laatikon kerrallaan liuskoja "armosta", kun vuosimäärä on täyttynyt. Jostain syystä lähetettä ei vain käsitellä, onneksi sentään kesäkuun alusta lähti "liuskavuosi" alusta ja sain hakea tänään kolmen kuukauden setin. Tosin huomasin, että liuskoja olen saanut sen 7 kappaletta päivälle, mikä ei ole käypä hoito -suosituksen mukainen määrä. Katsotaan nyt miten kauan tässä käsittelyssä menee.

Eniten suututttaa se, että päätöksen tekevälle lääkärille ei voi toimittaa edes mitään materiaalia siitä, miksi liuskatarve on mitä on - esimerkiksi mittauspäiväkirjaa Excelin muodossa, josta näkisi hypojen määrä. Lääkärin lähete kun on melko suppea. Lääkäri itse siis kehotti toimittamaan mittauspäiväkirjan, mutta sain vastaukseksi hoitovälinejakelusta, että tällaista materiaalia ei voi ylilääkärille toimittaa. Kivaa.
Kirjattu
Diabeetikko vuodesta 1986.
Humalog ja Levemir.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #107 : Kesäkuu 12, 2014, 08:16:06 ap »

Ai että vieläpä Sumu-hoota tiukempi olisi tullut  :o No, jos liuskojen saamisen edellytys olisi hoitsulla käynti mittarin käyttöä opettelemassa ja sillä saisi tarpeeksi luiskoja, niin itse voisin opettelukäynnin tehdäkin ihan piruuttani. Itse sain välineet vihdoin, joten ei valittamista, mutta pumppupotilaana saankin tarpeeksi liuskoja. Jos ei-pumppulaiset eivät saa tarpeeksi liuskoja, sehän johtaa pian siihen, että halutaan pumppua sen takia, jotta saisi tarpeeksi vs-liuskoja. Eikö jakelu kerro tuon uuden lääkärin nimeä? Täytyyhän jonkun pystyä se kertomaan  :o Potilasasiamies?
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Tarutski

• Jäsen
« Vastaus #108 : Kesäkuu 12, 2014, 19:25:08 ip »

Siis mä toki kävin hoitajan luona, jotta liuskatilanne saataisiin kuntoon, mutta hän vaan sanoi, että jutellaan muista asioista, kun hän ei suostu opettamaan tällaista näin kauan mitanneelle xD

Ja en tajunnut kysyä lääkärin nimeä hoitajalta tai hoitovälinejakelusta, pitääkin kysäistä sieltä!
Kirjattu
Humalog ja Levemir.

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #109 : Kesäkuu 24, 2014, 09:47:45 ap »

Taitanee olla Mikko Valkonen.

Hän oli lupaillut, että saisin muualta määrätyt hoitotarvikkeet täältä asuinkunnastani, mutta kun jätin lappuset niin hän "söikin sanansa" (erään d-hoitajan sanat).

Oon ihan tyytyväinen kuitenkin, kun tuolta muualta ei ole tarvinnut rukoilla tarvikkeita. :)

Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

AN-NI

• Jäsen
« Vastaus #110 : Heinäkuu 16, 2014, 16:04:48 ip »

Helsingissä on liuskojen/neulojen saanti kortilla.
jos ylittää neuloista 8kpl yli pv niin ei saa lisää vaikka neulat ei toimi.
liuskoissa on tarkka raja 8 vaikka pitäis vs taso saada kuntoon, 10 liuskaa pv on heille maailmanloppu.
jos loppuu ennen kun pitäisi itse joutuu kustantamaan.
kun muutin JKL helsinkiin niin sain 6 liuskaa per pv, JKL sai niin paljon kun tarvitsi ja mukaan jopa 50per purkki/24kpl.
JKL ja TRE asiat ovat kunnossa, täällä asia katsotaan oppikirjan mukaan ja mikä on raja niitä ei sovelleta ollenkaan.
joka tarvikkeesta tarvitsee lääkärin allekirjoituksella olevan lapun.
ketoliuskoja ei saanu vaikka ketoja oli, diahoitajan vastaanotolla kun kävi sai vasta.
vs liuskapurkeista löytyy puolikkaita liuskoja joilla ei tee mitään ja purkeissa pitäisi olla 50kpl liuskoja purkeissa on 32-48kpl.
Yksityiselle piti mennä että sai edes insuliinin joka toimii.
täällä ei edes kiinnostuttu kun vs oli 15-H1 ja ketoja 2, yksityiseltä sain selkeät ohjeet ketojen ja vs mittailuista niin lääkäri evää tavallisella puolella, koska helsingin käytäntö on eri.

Onneksi sokeri tasoni on alkanut parantumaan insuliinin vaihdon jälkeen.

Onko muilla samoja ongelmia?
Onko helsingin tarvikejakelu ja hoito oikeesti nän huonoa?

vai johtuuko siitä kun en ole kauaa asunut täällä.
Kirjattu

Tarutski

• Jäsen
« Vastaus #111 : Heinäkuu 18, 2014, 10:14:15 ap »

Onko muilla samoja ongelmia?
Onko helsingin tarvikejakelu ja hoito oikeesti nän huonoa?

No ainakin se on aika nihkeää. Mä kerroin, että mulla menee liuskoja hukkaan siinä, että Accu Chek Mobile ilmoittaa usein, että liian vähän verta, vaikka on ihan kunnon pisara. Olen huomannut, että tässä kaseteilla on eroa, eli joskus tätä tapahtuu useammin kuin muulloin. Hoitovälinejakelun vastaus oli, että minun tulee mennä sairaanhoitajan vastaanotolle opettelemaan mittarin käyttöä.. Ei siis tullut kysymykseenkään, että minä voisin tuotteen aktiviisena käyttäjänä osata käyttää sitä ja raportoida huomaamastani toimintaongelmasta  ::)

Mulla on uusin lähete liuskoista kirjoitettu huhtikuusta, mutta sitä ei olla vieläkään käsitelty. Syön nyt sitten tällä hetkellä tulevista liuskoistani, joten toivotaan, että jossian välissä tuo lähete menee läpi ja vuosisaldo korjautuu. Tää on kyllä aikamoinen luuppi, jonka viimeksi yritin heille selittää, mutta eipä sillä kai mitään väliä ole..

1. Liuskat ei riitä, koska mulla on niin paljon hypoja, että joudun mittaamaan usein
2. En saa liuskoja, koska Hba1C on niin hyvä
3. En pääse muualle kuin terveyskeskushoitoon, koska Hba1C on niin hyvä
4. En pysty vähentämään liuskakulutusta, koska omat tietoni ja taitoni eivät riitä hypojen vähentämiseen

No, nyt sain 3 vuoden odottelun jälkeen ajan poliklinikalle, niin jospa tää tähtä johonkin suuntaan lähtisi. Tai jos saisi sen pumpun, niin saisi liuskojakin..
Kirjattu
Humalog ja Levemir.

AN-NI

• Jäsen
« Vastaus #112 : Heinäkuu 18, 2014, 10:44:25 ap »

joo, mullakin oli pakkovaihto tuohon helsingin kuulemma ainooseen mittariin.
en usko.
liuskoja menee noin 2pv hukkaan hun hokee samaa, että liian vähän verta ja muutakin hokee.
matalia 1-2pv kestää 0,5-3h kerralla.
HB1 7,1 noussut 8,5 kolmessa kuukaudessa.
sain 10 liuskaa per päivä tän kuun loppuu, mut eihan se auta.
sensorin otin nyt  ja eroo ihan tyysti mittarin arvoistani.
matala on 6 tällä ja 10 on 12 luokkaa.
pumppua minäkin vaadin, viimeaikaisen takia.
vaikka insuliinin vaihto auttoi ketojen ja korkeiden kanssa, niin silti yksityislääkäri on sitä mieltä jos haluan tulevaisuudessa hyvän tasapainon pitäisi siirtyä pumppuhoitoon.
uuden insuliinin hyvä toimimuus kestää puolivuotta aina mulla ja sitten alkaa sokerit nouseen.
siksi monipistos hoito ei pakolla ole hyvä vaihtoehto, sen ajan kun se on mulla ollu niin pitkis 8-14 vain raskausajalla 4,9-7.4 ja nyt ollut 7-8,5 puolessa vuodessa.
(syytä ei löydetty etsimälläkään korkeaan pitkäaikaiseeni)
Minulla vaan on pelot matalissa ja korkeissa siksi minulla menee noin 20 liuskaa pv.
en tunnista aina matalia ja korkeita.(puolen vuoden jälkeen alkanut palaileen vähän insuliinin vaihdon jälkeen)
hoitaja sanoo sisäpolilla ettei tilanteeni ole hälyyttävä(ei kai kun hoidon sai yksityiseltä, kun diaboli jätti omilleen..)
pumpusta voin puhua lääkärille, mutten kuulemma hänestä tarvitse.
8 vuotta minulle ehdotettu ja nyt noin nihkee paikka.
samalla on diabetespolilta JKL raskauslupa ja raskautta aloimme yrittämään taas, kun ei ole yli 15 sokereita ollut vaihdon jälkeen.
silti täällä tuntuu ettei ne edes kuuntele.
molaraskauden koin vuosi sitten ja JKL sain tarkat seurannat vs tason ja pistojen suhteen tammikuulle 2015, täällä vedettiin kaikki helsingin mukaan ja sokerit pomppas 15-H1 ja ketoja 0,2-2,1 yksityinen auttoi korjaan vs tason insuliinin vaihdolla.
Helsingin pitäisi olla alansa parhaita, mutta en tiedä.
raskausluvan sain huhtikuussa gyneltä ja diabolilta, täällä tehdään asiat niin vaikeiksi.
eipä tuu 2 vuoden ikäeroa esikoisen ja seuraavan lapsen välille jos toista ees tulee.
olin tarkka ikäerosta ja 3 vuotta tuntuu liialta, mut minkäs teet kun täällä asioita ei katsota muiden lääkärien silmin vaan helsingin periaitten mukaan.
jkl ohjeet oli mitata niin usein kuin tarvii 50 liuskaa pv sain, pistot 2h välein ja tarkat hh, ettei sokerit ois nousseet uuden yrityksen takia, koska en ottanut sensoria.
jkl suositteli toisenlapsen teon aika nopeesti, koska kilpirauhaslukemat pomppii jo.
kaduttaa helsinkiin muutto.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 18, 2014, 10:51:27 ap kirjoittanut AN-NI »
Kirjattu

Tomaatti

• Jäsen

Helsinki on muuttanut ohjeistusta siten että entisen 5 liuskaa/vrk sijaan saa nyt selittelemättä 8 kpl! Kiitos, vihdoinkin ne tuli enemmän järkiinsä!

Lähde: Diabeteshoitaja

Minun lähetteeni muutettiin tänään tuolle 8kpl/vrk määrälle :)
Kirjattu

Tomaatti

• Jäsen

Eli jos täällä on muita jotka ovat kärsineet 5 liuskan vähyydestä niin ottakaa yhteyttä diabeteshoitajaan, lähetteenne täytyy päivittää ennen jakeluun menoa!
Kirjattu

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1

Kiitos kun laitoitte tänne viestiä! Huomasin keväällä, että Käypä hoito on nykyisin D1:llä 8 liuskaa/pv, mutta en itse tajunnut laittaa muillekin tiedoksi, että D-hoitajalta pitää saada uusi lähete. Onnistuu ihan soittamalla, tosin soittoaika pitää varata. Muutos tulee voimaan vasta siitä päivästä lähtien, kun lähete saapuu, eli koko vuoden ylimääräisiä liuskoja ei saa jälkikäteen, valitettavasti.
Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90

..ja taas juoksutetaan henkilökuntaa sekä diabeetikoita.
Käsittämätöntä.
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

Tarutski

• Jäsen

Siis eihän tossa ole mitään järkeä, että tuosta käypä suosituksen mukaisesta määrästä tulee saada uusi lähete. Jos se kuuluu "automaattisesti" kaikille, niin silloin voisi kuvitella olevan helpointa vain päivittää kaikkien lähete vuoden alussa tuon mukaiseksi ilman erillistä pyyntöä. Yritin tätä kysyä/kommentoida välinejakelun rouvalle, mutta ei oikein ymmärtänyt ongelmaa.. Musta ainakin on pirullista, jos on kituutellut 5 liuskalla, kun 8 olisi saanut diabeteshoitajalta kysymällä. Tätähän ei siis kerrottu välinejakelussa ennen kuin aloin kyseenalaistaa.

Itse sain kesäkuun alusta lähtien vuoden loppuun 10 liuskaa per päivä. Systeemi on kyllä vähän hankala, kun lähetteen läpimenosta ei tiedoteta ollenkaan asiakkaalle. Kysyin vielä sähköisessä asioinnissa tätä erikseen. Vasta kun tilasin liuskat vanhoilla määrillä ja menin hakemaan, sain vastauksen, että lähete on mennyt läpi. No mutta nyt on onneksi edes liuskoja :)
Kirjattu
Humalog ja Levemir.

jester

• Veteraani

kylla  8 liuskaa  paivassa  riittaa hyvin.    vain harvat kuluttaa niin paljon neuloja  menee suunnilleen saman verran  kuin liuskoja.         pitaa tietaa    mita  tekee.        pitaa opetella      saan  liskoja ja  neuloja  vapaasti.    eraat  mittarit  tekee  enempi   virheita   
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2014, 10:20:56 ap kirjoittanut Diabetesliiton tiedotus »
Kirjattu

jester

• Veteraani

sellaiset  jotka  ei tieta  mita tekevat.              niille riittaa  4  liuskaa paivaksi
Kirjattu

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54