Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Eriarvoinen kohtelu pääkaupunkiseudulla hoitovälineiden ja hoidon suhteen  (Luettu 25862 kertaa)

Tarutski

• Jäsen

Hehe, käypä hoito -suositukset on kyllä aika huvittavia, kun peilaa niitä omaan arkeen.. ;)

Mä aion pyytää seuraavaan lisäliuska-perusteluun, että mittaamisella mä olen päässyt edes lähelle tuota tavoitetasoa 7,0%. Että jos liuskojen määrä vähenee taas viiteen, niin sieltä tullaan ylös ja äkkiä.
Kirjattu
Diabeetikko vuodesta 1986.
Humalog ja Levemir.

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH

Tuo "ohjataan tarvittaessa muuttamaan hoitoa omatoimisesti" oli hauska...kukahan ne annokset päätäis ellen minä...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90

Niinpä  ::)

Mitenhän niitä muutoksia myöskään tekee jos ei ole välineitä arviointiin?  ???

Nyt muutaman vhh-päivän jälkeen eilen "repäisin" ja söin iltapalaksi 2 palaa leipää -> sokerit ampui 20:een. Jaloissa tuntuu jo oireilua heittelyistä. Koskahan sitä pääsee hoitoon, tai uskotaan etten pärjää. En ole ennen uskaltanutkaan myöntää, etten pärjää.  :-[
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

dadda

• Lentävä kynä

Se on tärkeä alku. Kun vain hoitopaikka uskoisi. Tuntuu että mitä enemmän apua tarvitseva hoidossa olisi, sitä huonommin kohdellaan, että on ns. "huono diabeetikko".
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90

Tuossa tulikin jo päinvastainen kokemus, eli ilman korjausta romahti sokerit reilu tunnissa 16.4:stä 3.7 (aloin korjaamaan) ja edelleen vartin sisällä 2.6:een -niin paha hypo et en meinannu sanaa saada suusta. Onneksi oli seuraa!

Josta tulikin mieleen -onko yksinasuminen peruste sensoroivalle pumpulle kera noiden hypojen? Tai siis, luulisin että kävis perustelusta, jos yöllä en herää ja perusinskat vaikuttaa (monipistoshoito) kuten myös tavallisella pumpulla (ei lopeta basaalin annostusta kun sokerit laskee alle raja-arvon), vaan mistäpä sitä tietää?

Miten muut on ratkaisseet näitä ongelmia yöhypo-ongelmia (onko tästä keskustelua?) ? Mulla on mittari sängynvieressä, tyynyn alla siripiri-paketti, hunajaa yöpöydällä ja sormet ja varpaat ristissä kun meen nukkumaan  ::)
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

BlueDeath

• Vieras

Onkohan sinulla kuitenkin perusinskaa liikaa? Jos sokeri laskee ihan itsestään korkealta alas :-/ Sun kannattaisi mun mielestä vähennellä inskaa tasaisesti ja mahdollisesti testata määrä olemalla jpnkin aikaa syömättä ja mittsilemalla,esim. tunnin välein.
Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90

Juu, mittailen kahden tunnin välein -ympäri vuorokauden (no yöllä on 3h välit) ja n. 3 vrk:n välein teen muutoksia. Tämähän on toki hiukan hankalaa, koska eri päivien eri aktiviteetit vaikuttavat hyvinkin eri lailla... Eli viikon päivät menee tarkkaillessa sokereita ja miettiessä muutoksia.

Toisaalta heittely tuntuu rajaavan säännöllisen syömisen pois päiväjärjestyksestä -ja toisaalta tasapainottaminen tuntuu sitä vaativan. Vaikea saada vielä ympättyä yhtälöön liikunta n. joka toinen päivä ja stressi (niin, blondilla se ajattelukin tuottaa stressiä  ::))

Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä

Cane, kuulostaa tosi hurjalta tuo sun tilanne. :( :(

Valitettavasti kuulostaa myös hyvin tutulta, olin ite samassa vuoristoradassa männävuosina. Ei löytynyt millään sitä yhtä perusinskan määrää, jolla homma olisi toiminut. No eihän se mikään ihme ollut, kun selvisi, että mun insuliinintarve vaihtelee niin älyttömän paljon hormonaalisista syistä.

Välillä sama annos oli aivan liian pieni, välillä aivan liian suuri. Pari päivää kuukaudesta se oli sopiva... Tuloksena ei ollut systemaattisesti joko liian korkeat sokerit tai liian matalat, vaan pahasti poukkoileva vuoristorata hyposta yli kahteenkymppiin.

Käyn täällä aika vähän, joten en edes muista oletko nainen vai mies, ja oletko jo vastannut näistä hormoneista jotain. Mutta tämäkin on yksi mahdollinen selitys. "Hoitona" käytän kierron seurantaa ja pistän joka ainoa päivä eri määrän Levemiriä.

Mun hiilarinsieto on myös ihan olematon, ja siihen oon jo alistunut. Monta vuotta on mennyt alle 100 ghh/vrk. Pärjään tuolla hyvin, kun ne hiilarit tulee hyvistä lähteistä ja ruoka on muutenkin mun elämässä iloinen asia.

Apuna on myös metformiini, joka mulla tasoittaa ylös karkaavia sokereita ja vähentää resistenssiä. Eli korjailut toimivat pienemmillä pikamäärillä ja todella paljon nopeammin kuin ilman metformiinia. (Olen siis ykköstyyppi.) Tuntuu myös vähentävän sellaisia henkisistä syistä johtuvia korkeita.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 26, 2013, 14:09:38 ip kirjoittanut zebra1 »
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

zebra1

• Lentävä kynä

Millainen elämäntilanne sulla on? Pystytkö rauhoittamaan elämän esimerkiksi kuukauden ajaksi? Siis karsimaan pois kaiken sellaisen näkyvän asian, joka teettää näitä heilahteluita: rankemman liikunnan, pahimmat stressitilanteet ym.

Noin hankalassa vuoristoradassa se tasapaino ei välttämättä löydy sairaalassa, vaan mahdollisimman rauhallisessa (ja tylsässä) arjessa kotona. Jos/kun edes jotain tolkkua löytyisi noihin perusinskoihin ym., voisi alkaa etsiä säätöä normaalin elämän asioiden kanssa. En siis tarkoita, että loppuelämä menis hissutellen, mutta tasapainotus voi kyllä tällaista pätkää vaatia.

Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90

Kyllähän kai sitä voi kuukauden yrittää mahdollisimman paljon hissutella, mutta  aivopähkinöiden aiheuttamaa aivosolun stressaamista ei voi välttää. Liikunnan vähennän kävelyyn ainakin seuraavaksi pariksi viikoksi. Vähän pakko, mutta vierotusoireet ilmenevät silti...

Kasvissyöjänä hiilaria tulee myös protskulähteistä -eli mulla palkokasveista. En syö tofua  :o  Toisaalta ne tomaatitkin on alkaneet vaatia mulla piston.. Kroppa kaipaa hiilareita, on kuin olis sokereihin addiktoitunut ja karkkikierteestä pyrkimässä irti (ainakin vois kuvitella näin). Iduilla on eletty jo hetki ja nyt elellään uudestaan, vähän toki lisähiilaria tulee tuosta tänään kotiutetusta kefiirin juonnista  :P

Muutenkin elämä on hiljaista hissuteltavaa -en juo, polta enkä biletä. Nukun säännöllisesti (ainakin yritän)... Kiertoa (ei tietääkseni ole) mutta hormonit hyrryttelee miten sattuu muutenkin -päätekijänä stressi.

Kyllä tämä tästä -mutta olishan se kiva jos joskus vähän helpommallakin pääsisi  ::)
Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90

Piti sen verran vielä kysyä, että kuka keksi sinulle metformiinin määrätä? En ole ennen kuullutkaan... (enkä siis väitä, että siinä olisi mitään väärää, kiinnostaa vain "outside of the box" -ajattelevat lääkärit )
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä

Mullakin on metut, ja tasoittaa kummasti.

Pakko vielä tarkistaa, että miten ei ole kiertoa, johtuuko kenties että olet mies tms.  ;D hormonikiertohan voi hyvin olla vaikkei olisikaan menkkoja, siis edellyksellä että on nainen ;)
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä

Piti sen verran vielä kysyä, että kuka keksi sinulle metformiinin määrätä? En ole ennen kuullutkaan... (enkä siis väitä, että siinä olisi mitään väärää, kiinnostaa vain "outside of the box" -ajattelevat lääkärit )

Minä ite sitä keksin määrätä, lääkäri sitten kirjoitti reseptin. :D Täältä KP:lta ja parilta livetutulta ykköseltä olin saanut kimmokkeen. Lääkäri vastusteli pari vuotta sitten, kun ekan kerran kyselin. Oli paha tilanne vatsan bakteerikannan kanssa silloin, ei uskaltanut lisätä vatsaongelmia. Mutta viime kesänä sitten tilanne oli parempi, ja myöntyi mun pyyntöön. :) Kannatti!
Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90

Tuo on muuten "jännä" juttu -oon itsekin määräillyt itselleni lääkkeitä. Menen päivystykseen, keskustelen lääkärin kanssa ja hän väistyy pöydältään -käskee valita lääkkeet ja tehtyäni sen määrää ne. Onhan tuossa tietysti viety ihan äärimmilleen se "diabeetikko on oman hoitonsa asiantuntija", mutta jos kokisin olevani NIIN asiantuntija, en kenties olisi sinne päivystykseen mennytkään....

Luulen etten kysele metukasta mitään ennen sensorointia ja sen purkua -toivon sitä insuliinipumppua. Nyt on ilmennyt aamunkoittoilmiötäkin. Lisäksi vähensin päivän Levemiriä jolloin sokeritaso tuppaa nousemaan, jos taas lisään entiseen se laskee.

Oon jotenkin niin väsyny näihin titrauksiin -lisänä unilääkkeet. Kun kukaan lääkäreistä ei tiedä kolikon kummastakin puolesta, on aika yksin. Eikä mulla riitä tieto-taito lääketieteelliseen erikoistumiseen, vaikka usein tuntuu että sitä odotetaankin.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä

Oletko huomannut se aamunkoiton kanssa yhteyttä iltaproteiineihin? Tuleeko jos et syö?

Mulla ei metut ole poistaneet pumpuntarvetta. Pikemminkin niiden tuoma tietty tasaisuus tekee juuri sen, että mun on pystyttävä muuttelemaan basaalia joustavasti ja pystyttävä pistämään inskaa vaikka 0,3 ky. Tntuu hullulta ajatella että joskus on pistänyt 1ky välein...
Kirjattu

Linkkejä