Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Eriarvoinen kohtelu pääkaupunkiseudulla hoitovälineiden ja hoidon suhteen  (Luettu 25854 kertaa)

Tomaatti

• Vieras

Asiasta hiukan kukkaruukkuun: Onko kukaan saanut AccuChek Aviva Nanossa verenmäärän lisäystä (näytteen ollessa liian pieni) toimimaan? Olin lukevinani tuolta taulukoinnista, että sellainen olisi mahdollista... mut en minä vaan ole saanut toimimaan.

No eihän se oikein toimi... Jos tippa on liian pieni niin erroria pukkaa heti vaikka kerran pitäisi saada lisätä. Liuskoja menee hukkaan useampi viikossa tuon takia  :(
Kirjattu

hogan

• Vanha tekijä

Jep, sinne nuorisopsykan luo ts Kauniaisten suuntaan.
Mulle on aika varattu kesäkuulle ja silloin kuulemma siellä ollaan. Olin iloinen kuullessani, että suosikkilääkärini Aranko on siellä myös.

Juu. Käsittääkseni nuorisopspkl on öbaut lopetettu ja niissä tiloissa remontin jälkeen tomii uusi diabeteskeskus. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin siellä on tarkoitus moniammatillisesti yhdistää sekä kaupungin (Espoo) ja erikoissairaanhoidon (HUS) diabetesresurssit samoihin tiloihin. Minulle realisoitunut, toistaiseksi ainoa konkreettinen, etu on että heillä on pika-HbA1c -kone siellä paikalla ja toimintavalmiina diabeteshoitajilla. Verikoe näiltä osin onnistuu siis samalla käynnillä.
Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija
Muutin uuteen kotipaikkaan voidakseni
jatkaa asianmukaista diabeteshoitoa.

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90

Olipa tultava taasen tänne avautumaan, ei tuu uni silmään (ja katselin josko olis paremmin aiheeseen sopivaa keskustelua jo aloitettu, en löytänyt)

Mulla on huonohko tasapaino ollut jo kauan, mutta viimeisen puoli vuotta h*lve**iä... 2-28 on sokerit, usein jopa joka päivä tuolla vaihteluvälillä. Nyt on ollut pikkaisen vähemmän hypoja, mutta noi korkeat!! Olen ollut pari viikkoa sitten sispkl:llä, viime viikolla oli se soittoaikakin. Sensoroinnit menee mäkeen kun "niissä ei ole järkeä" (no ei ole niissä sokereissa muutenkaan) ja kommentti tuntuu olevan aina että "ei voida auttaa, ei näissä oo logiikkaa, koita titrata". Ja mä koitan!

Ruoalle jouduin alkamaan pistämään inskat puolen tunnin ennakolla (NovoRapid). Mittaan ruoan vaa'an kanssa, hiilarit sen mukaan. Jos sokerit on sitä luokkaa kuin yleensä, eli 17-19 aamulla, en syö. Pistän korjaavaa. Ja odotan... odotan... että se korjaus toimii, useita tunteja odotan! Viimeaikoina en ole enää syönyt, koska sokerit ei laske. Aamupala on viimeisen puolentoista viikon aikana syöty klo 15, päivän hiilarit jääneet alle sataan/vrk. Tänään oksetti ja tuntui että pää halkeaa, juoma ei pysynyt sisällä, henki haisi asetonille, eikä ketomittaria ole eikä -liuskoja. Soitin vielä Ensineuvoon, josko pitäs apteekista ostaa, ja mitä sitten? Käskivät päivystykseen (jossa olen viimeksi ollut db:n takia n.15v sitten). Mähän menin!

Triage sano etten kuulu heille, en ole akuuttitapaus. Sanoin yrittäväni ymmärtää, mutta että en pärjää enää kotona. Näytin vihkot ja selitin. Otti sokerin, joka oli n.8. Sanoi, ettei mulla ole hätää kun sokerit noin vähän. Sanoin, että on hätä. Hän yritti saada mua pois vetoamalla jonoihin (sanoin odottavani, ei mulla ole vaihtoehtoa), kiireellisempiin tapauksiin ja hoitosuhteeseeni muualla (sanoin, että ei ne nesteytä/tasapainota sis.kons.pkl:llä, eikä sinne noin vaan marssita).Lisäksi kerroin, että en voi tähän kellonaikaan sinne enää mennä kun on pulju kiinni. Puhuimme terveysasemasta, etten ole "akuutti" ja pälä pälä.. en suostunut lähtemään. Toinen triage kirjoitutti mut suoraan sis.lääkärin pakeille sinne päivystykseen, tokaisten "ei ole sun vastuullasi tää hoitamatta jättäminen ja täytyyhän sut jossain sitten hoitaa!".

Siellä taas uusi haastattelu, uudet mittaukset, selitykset... ja odotus. Verenpaine oli koholla ja leposyke n. 100 (+-4). Pissanäytettä halusivat, mut vaikea pusertaa kun ei keho kestä ottaa nestettä. Lääkärin kanssa juttelin... odotin... odotin... pissanäyte vaihdettiin verinäytteiksi, kusta kun ei lirahtanutkaan.

Koska sen hetkinen sokeri oli ok, olo oli paska ja vihkot kertoivat karua kieltään, sanoi lääkäri että karua on, mutta ei puutu asiaan. Kävimme läpi aamunkoittoilmiöt yms, mutta kun mittaukset eli data ei tue... Toisaalta ymmärrän ettei puututa kun ei osata (näin mukava lääkäri itse sanoi), mutta... mitäs nytten? Sanoi, että päivystyksestä ei laiteta sis.osastolle tasapainotukseen jota tarvitsisin ellen olisi lähemmäs koomaa, haettava muuta kautta hoitoni. Halaan kotona ämpäriä (ei ole vatsatauti), pää halkeaa, suu on kuin Sahara ja olo on todella hanusta. Soitan omalle hoitotaholle huomenna mutta auttaako?

Harras toiveeni on, että diabetestani saataisiin tasapainotettua. Haluaisin syödä aamupalan ja juodakin päivän mittaan. Olen aivan loppu ja motivaatiota laskee karut mittaustulokset. Kyse ei ole aamunkoitosta, sokerit laskee välillä yhtä nopeasti/hitaasti harrastan liikuntaa tai en. Jos korjaan aamulla klo 9, sokerit laskee 17->10 n. klo 14.30. Jos korjaan rajummin, tulee hypo. Laihduttaakin pitäis (ei todellakaan ole ykkösprioriteetti), mut kun pysyis edes silmät päässä, jalat alla ja taju messissä....

Muilla kokemuksia?

...kiitos että sain avautua, vaikkei mene kaikkien taiteen sääntöjen mukaan kuin Strömsössä...
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

Kide

• Veteraani

Voi Cane!  :-[

Multa saat ainakin aimoannoksen myötätuntoa, vaikka mitään älykästä en osaa suositella. Ei kertakaikkiaan. Kyllä taas tulee mieleen se Jaren tokaisu, että saisinko hoitoa, vaikka olen diabeetikko.  >:(

Jokohan olet saanut yhteyden "hoito"tahoosi?
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

d1-nainen

• Lentävä kynä

Cane, etkö siis pysty vettäkään juomaan?
Onko sinulla pitkävaikutteisena Levemir ja minkälaisilla annoksilla? Ajattelin vaan, kun itselläni meni tasapaino ihan sekaisin, kun Levemir-annokset olivat liian suuria, esimmillään 50 yksikköä päivässä (nykyään perusinsuliinia pumpulla 7 yksikköä päivässä) ja ne vain nostivat sokereita ja sekoittivat koko hommaa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90

No poistuessani aiemmin erikoissairaanhoidon tasolta Levemir meni annoksilla 64iu vrk. Terveysaseman ihana diabeteshoitaja purki sen samantein, nyt mennään annoksilla 24 + 6, tuota iltaa ollaankin titrattu. ...mutta mitä tapahtuu kesken kaiken onkin aika... outoa... Esim eilen illalla klo 00:09 vs 9.8, en tehnyt mitään. Klo 01:40 verensokeri olikin 16,5 jonka korjasin ja klo 04:47 verensokeri olikin 5.6.

Nyt pysyy jo hiukan vettäkin, oksettaa urakalla kuitenkin. Nukahdin vähän ennen klo 05, koomamainen "uni" siitä saakka. Samanlainen olo ollut viimeksi teininä kun en pistänyt mitään kahteen-kolmeen päivään. Nyt erotuksena mittailut ad 9 krt/pvä ja korjaukset ym. Hypoihin ei muita näkyviä syitä kuin henkinen rasitus, mutta tuntuu että se ei mee selityksenä perille. Korkeisiin en saa selkoa, kun ei ole "aikaan ja paikkaan" sidottuja.

Soitin hoitotaholleni klo 08.14 aamulla. Sain soittoajan db-hoitajalle... sitä odotellessa... edelleen.

Kiitos kaikille tuesta, olen alkanut epäilemään henkistä balanssia tässä... "Päivystykseen, kun et ole koomassa? Kävellen?" Tuntui olevan vaikea ymmärtää että kroppa voi olla pahastikin sekaisin vaikka senhetkiset sokerit on alle kymmenen.
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

d1-nainen

• Lentävä kynä

No poistuessani aiemmin erikoissairaanhoidon tasolta Levemir meni annoksilla 64iu vrk. Terveysaseman ihana diabeteshoitaja purki sen samantein, nyt mennään annoksilla 24 + 6, tuota iltaa ollaankin titrattu. ...Kiitos kaikille tuesta, olen alkanut epäilemään henkistä balanssia tässä...

Ihan varmasti tuollainen vaikuttaa myös henkiseen balanssiin. Kuulostaa siltä, että erikoissairaanhoidossa sinulle ainakin on todella määrätty ihan liian suuret annokset ja voihan olla, että se on vieläkin ihan liian suuri. Minulle ainakin juuri liian suuret annokset aiheutta elimistöön stressitilan, joka vain nosti sokereita ja sitten toisinaan laski salamavauhtia. Nestetasapaino pitäisi varmasti saada kuntoon, jos et ole pystynyt juomaan ja tiedäthän, että ketoaineita voi olla, vaikka sokerit olisivat ok ja niistä tulee tosi huono olo.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH

Voi Cane, olet todella heitteillejätetty! Miten ne voi todeta sen päivystyksessä ja silti käskeä ulos?! Olishan sut voinut ottaa yöksi vaikka tarkkailuun/lepopaikalle/nesteytykseen. Itse olen ollut mm. päivystyksen kautta sisätautiosaston sydänvalvontayksikössä yön kun sokerit oli sekaisin ja nesteet jne. eikä tiedetty mistä asiaa olisi alkanut purkamaan (no, mulla oli mukana myös psyykkinen sairastuminen mutten tarkoita että sulla olisi). Aamulla sitten osaston lääkäri katsoi sokeriasiat. Että ihan hyvin voivat päivystyksestä laittaa sisätautiosastolle!!

Tuo aivan liian suuri inskamäärä mullakin tuli mieleen.

Ja anteeksi vinkkini toisessa ketjussa, en tajunnut että sun tilanne oli noin vakava  :(
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90

dadda, en tiedä mistä vinkistä puhut (yritin kyllä etsiä) mutta en kyllä pahalla ota, eihän aina voi kaikkea tietää? :)

Sain takaisinsoiton, jotenkin jäi ristiriitainen fiilis kun käskettiin mittaamaan (enemmän) ateriaparit + ilta-yö-aamu JA kirjaamaan sekä laittaamaan hiilarit ylös... kun niinhän mä jo nytkin teen, 7-11 krt vuorokausi! Kerroin kyllä tämän sekä sen, että nyt en nuku kun en uskalla tainnuttavia ottaa hypojen pelossa... ja että koulutyöt/stressit ym vaikuttaa välillä laskevasti ja välillä nostavasti enkä pysy perässä. No, jostainhan se purku on aloitettava, joten kolme yötä nyt sitten mittaan sokereita ja alan vähentämään aamuinskaa, jos siltä näyttää. Sain hyviä ohjeita, mutta kun koen että tän hetkisessä tasapainossa on niin monta muuttujaa (joita en ymmärrä) etten jaksa/kykene. Jos soitan sitten kolmen vuorokauden päästä uudestaan ja kerron oppimani, toivottavasti siis rauhoittuis tää tilanne, en vaan jaksa uskoa...

Jos:
-mittaan
-lasken hiilarit
-pistän oikeaoppisesti
-kirjaan
-en syö hiilareita kuin max 15g kerralla
-en liiku
-en ajattele
kaiken pitäisi tasaantua. Teoriassa. Auta sitten Laupias, kun lisätään liikunta ja ajattelu :P Nyt jo vähän naurattaa. Onhan tuota nestettäkin uponnut viimeisen 15h kuluessa jopa 4 dl, hiilareita 15 g. Onneksi ei tarvitse olla töissä....
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä

Se oli tuolla Miten korkealle sokrut nousee ruuan jälkeen. Jeesustelin omiani hiilareista...

Eikö niille nyt ole niillä aiemmilla käynneillä selvinnyt, että mittaat tiheästi ja punnaat kaiken, ja osaat laskea hiilarit?! Itselle kyllä raskausaikana yllättäen olikin apua, kun soitin ja kerroin kaikki mittaustulokset. Sai ajatteluapua. Mutta kun olet jo ajatellut. Ja hoitotahokin todennut että ei ole logiikkaa. Mutta jos ne nyt uskoisi.

Mulla on tunne että perusinska pahasti metsässä??
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Tarutski

• Jäsen

Myötätuntoa Canelle, tuo on ihan heitteellejättöä :( Sitten kun jaksaa taas, niin olisi varmaan syytä laittaa jonnekin viranomaisille tiedoksi, sillä lakiahan tuossa rikotaan.

Itsekin täällä avautunut Helsingin hoidon tasosta, ei ole hyvissä kantimissa nimittäin ollenkaan. Mulla on jatkuva taistelu liuskoista, sillä vaikka hoitava lääkäri näkee liuskatarpeeni (heittelevä hoitotasapaino, kyvyttömyys tunnistaa korkeita/matalia ajoittain, runsas liikunta, hypot), on ylilääkäri Sumuvuori hylännyt lähetteeni kahdeksaan liuskaan vuorokaudessa. Tällä hetkellä olen erikoisluvalla vielä hetken, sen Sumuvuori myönsi 6 kuukaudeksi keskustelumme perusteella. Tämän keskustelun perusteella hän myös totesi, että minun on mentävä polille, jos kerran hoitotasapaino ei ole kunnossa ilman runsasta mittaamista. No, selvisi 3kk tämän puhelun jälkeen, että hän ei koskaan kirjoittanut lupaamaansa lähetettä. Aiemmat lähetteeni polille on myös hylätty. 

On se aina ihmeellistä, että miten näitä kuluja oikein lasketaan. Itsekin sairastanut 27 vuotta ja hyvän hoitotasapainon edellytys minulla on aina ollut mittaaminen ja aktiviinen omahoito. Mutta nyt sitä sitten koetetaan ajaa alas. Hoitoa en koe saavani mistään, sillä terveyskeskus ei ole suostunut minulle antamaan vastausta siihen, missä olisi sellainen hoitaja/lääkäri, joka olisi oikeasti perillä diabeteksesta. Kuulemma kaikki hoitavat diabetesta ja koska hobis on ok, niin ei ole tarvetta päästä erikoistuneelle lääkärille. Kyllä tässä eniten verensokeria nostattaa tällä hetkellä stressi ja väsymys siihen, että haluaisi pitää itsensä elossa, mutta siihen ei anneta kunnon mahdollisuuksia.
Kirjattu
Diabeetikko vuodesta 1986.
Humalog ja Levemir.

dadda

• Lentävä kynä

Ja kuitenkin liuskojen hinnat on viime d-lehden mukaan murto-osa siitä mitä aiemmin. Kai sitä on hyvä hoba kun mittaa usein. Pitäskö hankkia sitten huono, että sais hoitoa..? Ei, sitten sanotaan että "sulla ei ole motivaatiota, sulle ei kannata antaa kunnon vehkeitä..." Liian harvoin otetaan lukuun hyvän hoban takana oleva iso työ. Ihan kuin se lankeaisi joillekin luonnostaan ja joillekin ei. Jos on valmis mittaamaan usein, liuskat on kuviossa pieni kulu  >:(
Kirjattu

Tarutski

• Jäsen

Juurikin näin, Dadda!

Täytyy nyt mainita, että äsken oli kyllä ihana puhelu Vallilan terveyaseman yhden hoitajan kanssa. Jotenkin hänellä on mieletön asenne ja asiantuntemus, halu myös oppia ja kuulla lisää. Ja jotenkin on lohduttavaa, kun se itse mainitsee usein, että kokeillaan nyt näin saada se uusi mittari, mutta hänkään ei voi luvata, kun tää systeemi on niin paska. Ettei vaan hymise ja sano, että näin tää on ja ole hiljaa.

Kirjattu
Diabeetikko vuodesta 1986.
Humalog ja Levemir.

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90

Täytyy tässä mainita, että tilanne täällä on hiukan parempaan päin... mutta:
-mittaan n. 10 krt/vrk, liuskat on myönnetty neljään kertaan/vrk
-joudun heräilemään yöllä jotta saisin hypoja kiinni, tätä nyt jatkunut jo monta yötä - en siis saa kunnolla nukuttua
-päivittäinen hiilarimäärä on 20-50 g, jotta sokerit myös pysyis ok. Heräsin yöllä kun oli julmettu nälkä, eikä siihen "auta" hiilariton ruoka, kroppa kaipaa tarveaineita! Viimeksi kun ajauduin tällaseen aloin heräilemään yöllä pöpperössä herätäkseni aamulla lattialla lojuvaan crispymüsli-pakettiin -tyhjennettynä tottakai. :-[

On toki siis mahdollista ainakin ajottain saada sokerit ok, mutta ei tää ole "elämää". Jaksan protestoida sen puolesta, että diabeteksen pitäisi mukautua diabeetikon elämään, ei toisin päin!

Ajauduin ostamaan lisäliuskoja ja uuden mittarin, ensimmäistä kertaa. Aiemmin olen toki joutunut ostamaan mm. varakyniä, kun lähdin ulkomaille. Olen vain lukenut (täältä ja esimerkiksi diabetesta ja hoitoväsymystä koskevien artikkelien ja opinnäytetöitä) kuinka rampauttavaa tällainen on. ...ja kuinka hetkellisellä lisäresurssoinnilla säästettäisiin kymmeniä, kymmeniä miljoonia ja parannettaisiin elämänlaatua.

Joudun muuten odottamaan sitä sensorointia, koska juhannus sattuu tielle - ei kuulemma ole "normaali viikko". Ei auttanut, vaikka kerroin etten juo, juhli, tupakoi tai valvo silloin sen kummemmin. Ja vaikka näin tekisinkin, eikö nämä elämään sattuvat juhlat tulisi myös huomioida? ??? Tuskin kukaan elää elämäänsä kotona muumioituneena - ai niin, mä unohdin, niinhän me kohta tehdään  ::)
Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90

Tulinpa taas kahlailleeksi nuita suosituksia, tässä teillekin makusteltavaa:

Diabetes: sosioekonomiset kysymykset
Lääkärin käsikirja
10.4.2013 • Viimeisin muutos 10.4.2013
Riitta Vuorisalo
http://www.terveysportti.fi.libproxy.helsinki.fi/dtk/ltk/koti?p_artikkeli=ykt00571&p_haku=diabetes

Välineet jaetaan terveyskeskuksista myös lääkäreiden yksityisvastaanotoilla ja sairaaloiden poliklinikoilla hoidossa oleville potilaille (ks. diabeteksen Käypä hoito -suositus 1).
•   Verensokerin seuranta- ja insuliinipistosvälineiden saamiseksi diabetesta hoitava lääkäri tai diabeteshoitaja kirjoittaa lähetteen terveyskeskuksen välinejakeluun.
•   Välinejakeluun tulee liittää paitsi riittävä opastus välineiden käyttöön, myös ohjaus mittaustu-losten tulkitsemiseen ja tarvittaessa omatoimiseen hoidon muuttamiseen. Ohjauksessa sovi-taan selkeästi mittaustiheys, verensokeriarvon tavoite, selvitetään mittaustulosten merkitys ja diabetesta sairastavan oma osuus tulosten saavuttamisessa sekä sovitaan, milloin on syytä ottaa yhteys hoitopaikkaan. <--- Kuinka monella tää toteutuu? Mulla ei ainakaan?

Diabetes
Käypä hoito
30.11.2011
Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin, Suomen Sisätautilääkäreiden yhdistyksen ja Diabetesliiton Lääkärineuvoston asettama työryhmä
http://www.terveysportti.fi.libproxy.helsinki.fi/dtk/ltk/avaa?p_artikkeli=hoi50056#s8

Hoidon yleiset tavoitteet
•   Hoidon tavoitteena on ehkäistä diabeteksen komplikaatioita ja taata potilaan oireettomuus sekä hyvä elämänlaatu. Kokonaisriskin arvioiminen on perustana yksilöllisten tavoitteiden asettamiselle.
•   Hoidon tavoitteet määritetään aina yksilöllisesti yhdessä potilaan kanssa.
-Yksilölliset tavoitteet voivat olla perustelluista syistä tiukempia tai väljempiä kuin yleiset tavoitteet. Erityisesti lapsilla HbA1c-tavoite voi hypoglykemiariskin vuoksi olla aiheellista asettaa väljemmäksi.
-Yksilölliset tavoitteet perusteluineen suositellaan kirjattavaksi sairauskertomukseen.
•   Potilaalla tulee olla selkeät numeeriset tavoitteet.
•   Glukoositasapaino:
-HbA1c alle 7.0 % lääkehoidon aikana.
•   Insuliinihoidossa yleinen tavoitetaso on alle 7.0 % (53 mmol/mol), mutta yksilökohtaisesti tavoitetaso voi olla myös väljempi
-Plasman glukoosipitoisuuden paastoarvo omamittauksissa yleensä alle 6 mmol/l.
-Aterianjälkeinen (kaksi tuntia) glukoosipitoisuus omamittauksissa yleensä alle 8 mmol/l.
Jatko-ohjaus
-Ohjaus on parhaimmillaan potilaslähtöistä, suunnitelmallista ja jatkuvaa.
-Hoito-ohjeet sovitetaan potilaan elämään eikä päinvastoin. Potilas itse päättää muutoksista, jotka hän näkee ohjauksen perusteella tarpeellisiksi. Potilaslähtöinen hoidonohjaus parantaa glukoositasapainoa, psykososiaalisia tekijöitä ja elämänlaatua 48.  <--- Tää on lausahdus jota aion käyttää omissa perusteluissa.  ;D
•   Hoidonohjauksen toteutuksesta on lisätietoa sähköisessä tausta-aineistossa 6. <--- tuosta luin, että tärkeää on ottaa diabeetikon kokemukset huomioon (mikä onnistui, mikä ei, minkälaisia tunteita: itse aion ainakin päräyttää kaikki hoitoa hidastavat ym haittavat yhteiskunnalliset tekijät ilmoille, vaadin kirjattavaksi JOKA KERTA potilastietoihin)

CGM:stä (eli sensoroinnista) oli ristiriitaista tietoa, ei kuulemma vaikuta jatkuva sensorointi potilaan elämään parantavasti... Niinpä....
Kirjattu

Linkkejä