Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Eriarvoinen kohtelu pääkaupunkiseudulla hoitovälineiden ja hoidon suhteen  (Luettu 25864 kertaa)

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90

Hei kaikille!
Mielenkiinnolla olen lukenut kirjoituksia, kokemuksia ja mielipiteitä vieraana, kunnes nyt päätin rekisteröityä.
Koetin löytää aiheesta keskustelua, mutta joko en käyttänyt oikeita hakusanoja tai keskustelua ei ole..

Minua siis kismittää eriarvoinen kohtelu. Esimerkiksi ollessani Helsingissä terveysasemalla hoidossa, ei hoitooni saatu "otetta" -> siirryin erikoissairaanhoidon piiriin sisuspkl:lle. Kollega, myöskin ykköstyyppiläinen, esitteli juuri saamaansa AccuChek Mobilea luennolla, kertoi saaneensa sen terveys- ja hoitoalan työnsä perusteella. Kollega on hoidossa terveysasemalla, jonka ylilääkärin piti joko puoltaa taikka hylätä hakemus. Hakemus puollettiin ja alle viikko meni koko prosessissa.  Itse olen siis ykköstyyppiläinen sispkl:llä hoidossa, työnä myöskin terveys- ja hoitoala (sama työnkuvakin). Kysyin toissapäivänä sisuspkl:ltä mahdollisuutta Mobileen, ja vastaus oli kieltävä. Ei siksi, etteivätkö he sispkl:llä olisi puoltaneet hakuja, vaan vastauksena jo tehtyihin hakuihin  oli kielto. Miten voi terveysaseman ja sispkl:n asiakkaiden tilanne olla erilainen samoilla hakuperusteilla, puolloilla ja jopa työnkuvalla mitattuna?

Oma asiansa on tietenkin Helsinki-Espoo-Vantaa -akselin omahoitotarvikejakelu. Helsingissä tuetaan AccuChekia, Espoossa useampaa merkkiä. Ensi vuonna kuulemma nämä terveydenhoitopiirit yhdistyvät. Tarkoittaakohan se esimerkiksi helsinkiläisille monipuolistuvaa omahoitotarvikejakelua vaiko muille köyhempää sellaista? Joka tapauksessa pelkään, että muutos tulee takeltelemaan ja vaikeuttamaan omahoitoa, ainakin aluksi. Toivottavasti homman alkaessa toimimaan alkutakeltelujen jälkeen olisi etua yhdistymisestä. Yhdistymisen myötä alueen potilas voi valita hoitopisteensä. Itse en vaihtane hoitopaikkaa, ellei sama eriarvoisuus säily alueiden omahoitojakelussa/omahoitotarviketarjonnassa. Silloin menen sinne, mistä saan "parhaimmat (lue: monipuolisimmat) hoitovälineet.

Muilla samantyyppisiä kokemuksia?
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

MiniMi

• Lentävä kynä

Hei Cane ja tervetuloa palstalle :)!
Valitettavasti huomiosi on sama minullakin. Itse vaan kuulun niihin "hyväosaisiin" joita toistaiseksi kohdellaan todella hyvin sekä hoitovälineiden että hoidon suhteen. Ehkä syy piilee siinä, että minulla on erittäin "komplisoitunut ja pitkälle kehittynyt diabetes", tai sitten ei. Eriarvoisuutta on, myönnettäköön, kuntien sisälläkin. Toisaalta sitähän esiintyy ihan jokaisessa elämäntilanteessa - ei vain terveydenhuollossa.
Toivon kuitenkin, ettei tämä johda diabeetikoiden keskuudessa turhaan kilpailuun tai kateuteen, esimerkiksi siitä että joku toinen on saanut 10 liuskapurkkia ja 2 sensoria ja itse vain puolet siitä.
Esimerkiksi ollessani Helsingissä terveysasemalla hoidossa, ei hoitooni saatu "otetta" -> siirryin erikoissairaanhoidon piiriin sisuspkl:lle. Kollega, myöskin ykköstyyppiläinen, esitteli juuri saamaansa AccuChek Mobilea luennolla, kertoi saaneensa sen terveys- ja hoitoalan työnsä perusteella. Kollega on hoidossa terveysasemalla, jonka ylilääkärin piti joko puoltaa taikka hylätä hakemus. Hakemus puollettiin ja alle viikko meni koko prosessissa.  Itse olen siis ykköstyyppiläinen sispkl:llä hoidossa, työnä myöskin terveys- ja hoitoala (sama työnkuvakin). Kysyin toissapäivänä sisuspkl:ltä mahdollisuutta Mobileen, ja vastaus oli kieltävä.
Toivottavasti et toivo kollegallesi huonompaa kohtelua, vaan jaksat taistella oman pumppusi puolesta vaikeuksistasi huolimatta.
Tsemppiä ja hyvää jatkoa sinulle Cane.
ps. meillä on PK-seudulla melkosen usein live-vertaistukitapaamisia. Tervetuloa myös niihin :)!
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

Kide

• Veteraani

Tervetuloa mukaan kirjoittamaan, Cane.  :)

Itse asuin aikanaan Munkkivuoressa ja tk:ssa oli "hoitoni" järjestetty. Ei puhettakaan, että olisin päässyt erikoissairaanhoidon piiriin, vaikka syitä varmaan olisi ollut. Kävin vaan moikkaamassa lääkäriä puolivuosittain tai jotain. Reseptin sain uusittua ja opetin lääkäriä.  :D En jaksanut kysellä/vaatia/tapella parempaa.

Hyviä muistoja Hesasta on siinä, että liuskojen tilaus ja haku oli kätevää ja niitä sain tarpeeni mukaan. Hyvä One Touch-mittari tosin pakkovaihdettiin Accu Checkiin, jonka tukemisesta nykyinen kotikaupunkini Kuopio puolestaan on luopunut paristo- ym. ongelmien takia.

Jos koko maata koskeva ja kaikki aiheeseen liittyvä epäoikeudenmukaisuus olisi listana, niin kuulkaa olisi se pitkä listä. En kyllä tasa-arvoa kannata sellaisena kuin se kuntalittosten myötä täällä Pohjois-Savossa vissiin toteutuu. Tiukimman kunnan mukaan kiristetään kaikkien oikeuksia.  :-\

Mutta sori, sua kiinnosti pääkaupunkiseudun tilanne. Mielenkiinnolla odotan tätä keskustelua. Kokemuksiahan asiasta kyllä on siellä täällä ketjuissa monen moisia.

Tosi hyvä ja tarkka otsikko! Minä tykkään, kun jo otsikointiin panostetaan.  :D
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2013, 13:32:33 ip kirjoittanut Kide »
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

BlueDeath

• Vieras

MiniMi, Mobile on mittari eikä pumppu. A-C:n pumput ovat Spirit ja Combo ;)
Kirjattu

MiniMi

• Lentävä kynä

Oih, kiitti pake :-[ :-[ :-[ minoon ihan pihalla ;D
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

vivianv

• Veteraani

Mjoo, tää ei taas tajua sitä, miten joku voi kadehtia A-C Mobilen omistajaa. Iso, ruma ja ääntelee kuin vanha kamera. Paljon parempiakin monilatinkisia mittareita on markkinoilla.

Mitä tulee sairaanhoitopiirien yhtenäistämisiin, niin se on selvä ettei siitä koidu mitään hyvää kenellekään. Heikoimman tason mukaan mennään kauttalinjan.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90

Kiitos kaikille vastauksista ja tervetulotoivotuksista :)

En toivo kenellekään "huonompaa" kohtelua jotta tasavertaisuuteen "päästäisiin", ihmetyttää vain että onko se noin pärstästä kiinni? Ja tän lisäksi tietysti se, että kun on katsottu ettei ns. tavallinen seuranta/hoito riitä, niin ei sittenkään irtoa välineitä. Miksi Mobilea hiukan haikailen johtuu työstä ja työympäristöstä... Mobile saattaisi olla hiukan mukavampi liuskattomana. Mutta koska se maksaa, ja samalla rahalla saa esimerkiksi täälläkin keskustelussa olleen Bayerin usb nextin (mikä lie koko nimi) samoine kuluineen, taidan panostaa siihen.

Olen jostain syystä aina kulkenut edistyksen jäljessä: en halunnut kyniä, koska pistin ruiskuilla (koin ne helpommiksi käsitellä (pituus/paino/koko). Vaihdoin kyniin, ja nyt välillä tapellaan että toimiiko ne, koska annostelevat erilaisia määriä insuliinia eri kerroilla. Minulle on tehty yksi sensorointi (meinasin kirjoittaa sensurointi), joka meni metsään. Tai ei metsään, mutta järkevää siitä ei saanut koska sokerit heilahteli niin rajusti. Olen pelännyt pumppua. Onneksi aloitin lukemaan täällä keskustelua pumpuista (taisi olla kivitatin aloittama) ja nyt alan olemaan kallellani sinne suuntaan! Jee! <--Jee, ettei enää pelota ja alan näkemään hyötyä, itse pumpun saamiseen on pitkä aika.... vielä olen vähän epävarma, haluanko.

Hiukan olen miettinyt myös tuota hoitovälineiden tilannetta, jos käytössä on  pumppu (siis pääkaupunkiseudulla). Olisiko hoitovälineet paremmassa mallissa jos muuttaisin taas Espooseen? Hoito ei ollut niin mallikasta, Lantus ei sopinut ollenkaan ja lääkäri vaan tuhahti "olen kuule hoitanut satoja potilaita tässäkin kuussa, kyllä minä tiedän! Vika ei ole lääkkeen päässä vaan sen antajassa!"... no niinpä. Siinä sitten crash coursella kunnes muutin Helsinkiin. Täällä ongelmana kolmivuorotyö, ei kunnollisia taukoja ja nekin kun sattuu sopimaan. Jos sopii kenellekään.

Toimiiko hoitovälinejakelu pumpun kanssa? Jos päädyn pumppuun, mitä kannattaa "vaatia/pyytää"? Sensoroiva malli olis toiveissa, koska mulla aivokapasiteetin käyttö vaikuttaa huomattavasti verensokereihin (mietipä siinä sitten, et onko tää nyt keskiraskasta ajatustenvaihtoa, liittyykö tähän mahdollisesti stressireaktiota, vai ei, kauanko kestänyt, jääkö alitajuntaan pörräämään...) Tän lisäksi tykkään liikkua, kauas ja pitkään. Sokerimehua on selässä melkein camel bak, mut vaikea tiputtaa kiloja ku kaloreita imee sisäänsä nopeammin ku ehtii kuluttamaan :D

...ja jos laajeni aihe liikaa, niin saa linkata keskusteluja, luen sitä kivitatin aloittamaa nyt ainakin :)
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH

Jep. Vaikken helsingissä asukaan, kyllä mullekin jykylän lekuri aikoinaan vähän vihjaili että vika oli mussa eikä lantussa, kun se ei toiminut mulla. Joopa joo. Mutta kun on yksilöllinen sairaus, niin ei toimi kaikki kaikilla.

Nykyään pumppu toimii hyvin, sain sen kun vaihdoin hoitopaikkaa nykyiseen ja lopulta ite tajusin haluta kun tarjottiin. Ite olen tavallaan saanut hyvät välineet, kun lekuri tajusi että olen tällainen labiili tapaus, joka en pärjää ilman vaikkapa runsaita mittailuja. Jos nyt kukaan pärjää. Mutta olen monesti saanut välineitä vähän kuin koekäyttöön, kun hoitopaikka tietää että perehdyn niihin, otan niistä hyödyn irti ja annan palautetta, joka helpottaa heidänkin työtää muilla potilailla. Kaikki lääkärit eivät vain ole tajunneet, että dee on sairaus jossa kannattaa kuunnella asiantuntijoita eli potilaita.

Siinä mielessä en tavallaan toivo sellaista tasapuolisuutta, mistä kide kirjoitti toisaalla - että "tasapuolisuuden" nimissä esim. diabeetikot ei enää pääse hammashoitoon nopeutetusti, kun joku valitti tästä epäoikeudenmukaisuudesta...kun eri tilanteet vaatii eri ratkaisut. Ettei mennä vaikka siihen hintalautakuntajuttuun, että kun lanttu kerran toimii tietyllä prosentilla niin pitää siihen niidenkin tyytyä joilla se ei toimi... Cane taisitkin kirjoittaa että sulla on todettu labiili diabetes.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2013, 22:38:45 ip kirjoittanut dadda »
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

kriisikko

• Vieras

Tunnustan. Olen kade.
Kadehdin taitoja, joita minulla ei ole:

En osaa lähteä d-lääkärin vastaanotolta ovet paukkuen ja huutaen, että
- Tänne en ikinä tule, olet huono lääkäri!

En osaa jättää puhumatta puhelimeen, jos d-hoitaja ja lääkäri soittelevat edellisen tapahtuman jälkeen, etten vain tee itselleni mitään ja anelevat takaisin.

En osaa vaatia, että diabeteksen hoito sujuu, vaikken itse tekisi mitään sen eteen.

En osaa saada itkupotkuraivaria, jos lääkäri ei anna sairaslomaa.

En ole lähes nelikymppinen ikimurkku.

Siis miksi moisesta olen kade?

Noilla tempuilla saa jatkuvaan käyttöön sensorit, rajoittamattoman määrän liuskoja ja sairaslomaa aina, kun siltä tuntuu.

Eikä siinä kaikki.
Tarina on tosi.
Itse asiansaosaajalta kuulleena
Kade-Kriisikko

Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90

kriisikko,
en nyt tainnut tajuta miten tämä liittyy asiaan? Keinona saada mitä haluaa, muista välittämättä? ...anteeksi, ei vaan pää ymmärrä ajatusta.

Aiempaan postaukseen:
Onneksi oli osaava diabeteshoitaja lääkärin parina, mutta olihan se outoa, kun diabeteshoitaja neuvoi toisin kuin lääkäri (ja ne d-hoitajan neuvot toimi!) Joku aiemmin postailikin että markkinoilla on muitakin monilatinkimittareita: saisikohan vinkkiä mikä olisi kirjoittajan mielestä paras taikka plussat ja miinukset? Googlettelen niitä jahka enemmän aikaa... :)
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH

Siis ilmeisesti kriisikko kertoi, miten epäasiallisesti joku hänen tuttunsa toimii ja saa siten kaiken haluamansa lääkäriltään..?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Susihukka65

• Veteraani

Hei Cane  :)

Aloitusviestiisi liittyen: Hyvin eriarvoistahan se diabeetikkojen - ja kaikkien muidenkin terveyden- ja sairaanhoitopalveluiden tarvitsijoiden - kohtelu on, sekä eri kuntien välillä että varmasti myös saman kunnan sisällä. Itse kuulun valitettavasti niihin huono-osaisiin. Enkä minäkään tietenkään toivo, että kenenkään hoitoa huononnettaisiin. Toivon vain, että kaikilla olisi mahdollisuus saada riittävää hoitoa ja esimerkiksi lähete tarvitsimiinsa tutkimuksiin. Ja että olisi edellytykset kunnolliseen omahoitoon. Olen väsynyt joka kolmas kuukausi toistuvaan jännitysnäytelmään: onko minimimäärää suurempi liuskamääräni edelleen hyväksytty vai onko leikattu liiat pois. Olisi oikein mukavaa, jos ei tarvitsisi jatkuvasti olla pientä huolta takaraivossa hoidosta ja tarvikkeista.

Olen espoolainen (ja kuten edellä kirjoitin, erot myös kuntien sisällä ovat varmasti suuret ja aivan varmasti täälläkin on paljon diabeetikkoja, joiden hoito ja omahoidon edellytykset ovat hyvällä tolalla).

Tarvikkeiden jakelu uudistui täällä hiljattain. Ennen saattoi laittaa postia terveysaseman diabeteshoitajalle ja hakea tarvikkeet parin päivän päästä asemalta, tai vaihtoehtoisesti kahtena päivänä viikossa oli terveydenhoitajan avovastaanotto, jolloin tarvikkeet sai mukaansa samantien. Viime vuoden lopulla systeemi muuttui keskitetyksi tarvikejakeluksi. Tavarat on muistettava tilata kaksi viikkoa ennen niiden loppumista (ja täytyy pitää huolta, etteivät ne lopu kovin paljon ennen aikojaan eli sitä kolmea kuukautta). En edes tiedä, missä tarvikejakelu sijaitsee. Sinne ei siis ole mahdollista mennä silloin kun haluaa ja pyytää mitä tarvitsee. Esimerkiksi minkään uutuusmittarimallin saaminen ei onnistu. Aikuiselle kynien käyttäjälle ei anneta ketomittaria ja -liuskoja (tai ainakaan minun ei ole koettu niitä tarvitsevan).

Oma asiansa on tietenkin Helsinki-Espoo-Vantaa -akselin omahoitotarvikejakelu. Helsingissä tuetaan AccuChekia, Espoossa useampaa merkkiä. Ensi vuonna kuulemma nämä terveydenhoitopiirit yhdistyvät. Tarkoittaakohan se esimerkiksi helsinkiläisille monipuolistuvaa omahoitotarvikejakelua vaiko muille köyhempää sellaista? Joka tapauksessa pelkään, että muutos tulee takeltelemaan ja vaikeuttamaan omahoitoa, ainakin aluksi.

Tämä.on kieltämättä huolestuttava uutinen. Alkukangertelua tulee aivan varmasti, ja pahoin pelkään, että uudistuksen seurauksena on valikoiman köyhtyminen. Katoaakohan Contour valikoimista? En millään haluaisi luopua omasta erittäin luotettavasta Contouristani, joka ei koskaan tuhlaa yhtään kallisarvoista liuskaa mihinkään virhetoimintoihin.
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

ellinoora

• Vanha tekijä

Minä myös tutustuin tähän Espoon uuteen malliin, kun tarvikkeet olivat melkein lopussa. Soitin terveysasemalle, josta valaistiin, että pitää tilata 2 vkoa etukäteen. Onneksi sentään antoivat sille kahdelle viikolle liuskoja ja neuloja, ettei tarvitse ihan säästökuurille mennä. Olen samaa mieltä, että haasteena tuossa tulee olemaan se, että muistaa tuon kahden viikon odotusajan. Se, mikä on huonoa, on heidän alkeellinen prosessinsa. Lähetin jakeluun tilaukseni spostilla. Takaisin ei tule mitään kuittausta, että sposti on mennyt perille ja että tilaus on käsittelyssä/valmis. Nyt sitten odottelen vielä viikon ja menen Sellon kirjastoon tarkistamaan, menikö se viesti perille ja tuliko tarvikkeet. Kaikessa online-tilaamisessa on mielestäni minimivaatimus se, että tilauksen vastaanotto ja käsittely kuitataan.

Mielestäni siinä uudessa mallissa on hyvää noutopisteet. Minulla on aina hankalaa ehtiä hakemaan tarvikkeet terveyskeskuksesta, kun ne ovat auki juuri samaan aikaan, kun pitäisi olla töissä. Sellon kirjasto on yksi noutopiste ja se on auki pidempään sekä lauantaisin.

Ja toivottavasti ei tosiaan Contouria lopeteta. Siirryin siihen vastikään, kun edellistä mittaria ei enää tueta.

Muuten koen kuitenkin saavani Espoosta sen mitä olen tarvinnutkin. Taidan jäädä liuskoissa sinne rajan alapuolelle, joten minun ei siitä tarvitse jännittää. Mielelläni antaisin ylijääneen kiintiöni liuskoja sinulle Susihukka :). Mutta eivät vaan taida laskea sitä niin, vaan henkilökohtaisia kiintiöitä tuijottavat ja ovat vaan tyytyväisiä, jos joku käyttää vähemmän.
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90

Helsingissä on kanssa käytössä se keskitetty jakelu. Minun onnekseni se on tuossa terveysasemallani, eli ei kaukana. Sinne voi tilausta jättää s-postitse taikka paperilla (pitää käydä pisteellä) taikka soittaen. Sen verran mukavaa väkeä on ollut, että hätätilanteessa järjestävät todella nopeasti välineitä tai jos välineestä valittaa (kynä, mittari) uuden saa samantien. Lisäksi ovat ilmoitelleet jos kiintiöt alkavat täyttyä (tää taitaa olla ekstrapalvelua:)

Toki olis mukavaa tavata d-hoitajaa samalla ja vielä kyseisen aseman joka oli todella asiantunteva ja osaava. Nythän Helsingissä ainakin on alasajossa diabeteshoitja-lääkäri -parit, sillä päättäjien mielestä jokaisen hoitajan tulee osata hoitaa "kaikkea", myös diabetesta. Tää mun aseman hoitaja on itse omilla rahoillaan ja ajallaan itseään kouluttanut, ja samalla sitä lääkäriäkin :)

Takaisin asiaan:
olihan se muutos, tuo tarvikejakelun keskittäminen. Tosiaan onnekseni asun vieressä ja seuranta on muutenkin tiivistä. Jos ei olisi ja välimatka olisi pidempi, olisi olotila varmaankin erilainen....
Kirjattu

Susihukka65

• Veteraani

Nythän Helsingissä ainakin on alasajossa diabeteshoitja-lääkäri -parit, sillä päättäjien mielestä jokaisen hoitajan tulee osata hoitaa "kaikkea", myös diabetesta.

Huokaus... Mitäpä tuohon muuta osaisi sanoa.

Kiitos ellinoora  :)

Olen samaa mieltä, että jakelupisteiden monipuolistuminen on hyvä asia. Varsinkin terveydenhoitajan kahden tunnin aamuajat olivat usein hankalia. Mutta etuna niissä oli se, että näki heti mitä sai. Minulle kävi nimittäin viimeksi niin, että noutopaketista puuttui kolmannes liuskoista. Siitä seurasi sitten hermojen ja hampaiden kiristelyä seuraavan aamun soittoaikaa odotellessa. Onneksi kyseessä oli vain virhe, ei määrän leikkaus, ja oikein ystävällinen henkilö langan päässä korjasi heti asian. Mutta tosiaan, kaiken kaikkiaan esimerkiksi mahdollisuus hakea tavarat iltayhdeksään asti on oikein kätevä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

Linkkejä