Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Eriarvoinen kohtelu pääkaupunkiseudulla hoitovälineiden ja hoidon suhteen  (Luettu 25665 kertaa)

DamDam

• Matkailija
Vs: Eriarvoinen kohtelu pääkaupunkiseudulla hoitovälineiden ja hoidon suhteen
« Vastaus #90 : Maaliskuu 04, 2014, 17:16:58 ip »

P.S. Huomasin, että saan hurrrrjat 5 liuskaa per vrk!!  ??? >:(

Sen verran ne antaa. Kirjoitin tänne KP:lle, en muista minne, minkämoisen väännön kautta sain 3kk:ksi 8 liuskaa/vrk. Helsingissä kun ei hoitavan lääkärin lausunto riitä vaan tuo jakelukioskin ylilääkäri voi kävellä ja käveleekin sen oman lääkärin lausunnon yli.

Vanha viesti, mutta pakko kommentoida, että tämä on aivan käsittämätön toimintamalli. Jokin aika sitten mun sokerit oli aivan kontrolloimattomia ja saatto päivän aikana hyppiä hypoista kolmeenkymppiin ilman että siinä oli mitään ymmärrettävää logiikkaa. Lääkäri laittoi mulle lähetteen, että saan liuskoja 12 per vuorokausi, jotta voin seurata koko päivän sokereiden kehittymistä ennen/jälkeen jokaisen aterian + treenien aikana. Jotenkin sain tsempattua itteni siitä hillittömästä hoitoväsymyksestä (johon lääkäri ei mitenkään reagoinut), ja aloin mittaamaan aktiivisemmin. Liuskoja kun menin hakemaan, sainkin niitä vain 5 per vuorokausi, koska en kuulemma tarvitse enempää. hba1c oli tuolloin lähes 12.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2014, 12:19:05 ip kirjoittanut Diabetesliiton tiedotus »
Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90

Mulla on nyt hoitotarvikelähete odottamassa arviointia asuinkuntani tk:ssa (jossa onneksi on vaihtunut ylilääkäri eli se jakelukioskin päättäjä!). Mun hoitopaikkahan on TYKS, ja Turussa en käy kuin hoidossa. Mielenkiinnolla odottelen, joko homma alkaisi pelittämään... kohta loppuu vaan osa tarvikkeista :/

Toinen pointti vielä:
Kävin yksityisellä. Sain rahani edestä makiaa eli metforemin (hillitsemään ruokailun jälkeisiä vs-nousuja) ja thyroksiinin (kilpparin vajaatoiminta). Tarve näille on diagnosoitu julkisella puolella, vuosia sitten. Niin se on, hyvästä hoidosta joutuu maksamaan. Sekin vielä, että mediassa kaikki diabetekset on yhtä ja samaa, mutta kun lääkkeistä (metformiini, liraglutidi) joutuu maksamaan täyden hinnan kun onkin väärää sorttia tää "yksi ja sama" diabetes.

Lisäksi ihmettelen, miksei Tresiba ole saanut korvattavuutta Suomessa? Anyone?

(Ton peukalon voitte kuvitella jonnekin)
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH

Damdam, eikö se lääkärin liuskalähete isommalle määrälle merkannut mitään?!

Cane, kyllä minä tietääkseni jonkun sortin korvauksen saan metformiinista, vaikka ykkönen olenkin...? Pitääpä tarkistaa.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Tomaatti

• Jäsen

Omalääkärin lähetete menee sen ylilääkärin harkintaan jos omalääkäri suosittaa enemmän kuin 5 mittausta/vrk. Kuten aiemmin kirjoitin suurempi määrä voi joskus jopa mennä läpi mutta vain esim. 2kk ajaksi.

Ylilääkäri kävelee hoitavan lääkärin yli.
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä

Omalääkärin lähetete menee sen ylilääkärin harkintaan jos omalääkäri suosittaa enemmän kuin 5 mittausta/vrk. Kuten aiemmin kirjoitin suurempi määrä voi joskus jopa mennä läpi mutta vain esim. 2kk ajaksi.

Ylilääkäri kävelee hoitavan lääkärin yli.

Ja niin ei saisi olla! Kun pitää perustua hoitosuunnitelmaan. Valitustiekään ei vaan taida aina riittää.

Mekin (eri kaupunki jne) jouduttiin taannoin vääntämään (isommasta) liuskamäärästä. Lopulta uudella lähetteellä perusteluineen meni kuitenkin läpi. Eikä mitään määräaikaa.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Tomaatti

• Jäsen

Mekin olimme tuolloin hoitavan lääkärin kanssa yhtä mieltä että Tomaatin tarvitsisi nähdä myös aterian jälkeinen arvo joka kerta että tiedettäisiin missä menee pieleen. 8 mittausta tosiaan suositteli ja allekirjoitti lähetteen jakeluun mutta eipä meinannut käydä päinsä. Lisäkyselyillä sitten tuli se 8 mittausta 8 viikoksi... Joku fiksu on päättänyt että 5 riittää, pöh. Jos liuskat tosiaan maksavat kaupungille jotain 0,10e/kpl niin puhutaan 100e lisäkustannuksesta per vuosi. Onpa fiksu säästökohde...
Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90

Metforem oli samalla lailla korvattava kuin insuliinitkin, eli olin siitä väärässä.

Edelleen odottelen josko tarvikkeita edes tilattaisiin  ::) Mulla sensorin kera kuitenkin laitettu 8 mittausta / vrk, saati sitten ilman sensoria...  :-X
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

d1-nainen

• Lentävä kynä

Näköjään taas kestää tilaus, viikko sitten laitoin, nyt tuli viestiä, että laitamme sitten tekstiviestiä, kun tavarat ovat noudettavissa. Saa nähdä, ehtiikö ennen kuin lähden reissuun, kun tilasin vain 2 viikkoa ennen lähtöä, no oma vika, mutta alun perin piti lähteä vähän myöhemmin.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Ultsi

• Lentävä kynä

Dini, mä sain tällä viikolla seuravana päivänä. Tilasin sähköistä asiointia käyttäen, Chrome selaimella. Sain tekstarin seuraavana aamuna hieman ennen klo 8.00. Siis Herttoniemen jakelusta.
Kirjattu
Määrittämätön diabetes

d1-nainen

• Lentävä kynä

Dini, mä sain tällä viikolla seuravana päivänä. Tilasin sähköistä asiointia käyttäen, Chrome selaimella. Sain tekstarin seuraavana aamuna hieman ennen klo 8.00. Siis Herttoniemen jakelusta.

Sähköisellä palvelulla minäkin tilasin viime viikolla, vaan eivät ole vielä tulleet. Ne kun pitää kuulemma jokaiselle erikseen tilata Saksasta nuo vs-liuskat, niin siksi kuulemma kestää. Näin minulle on aikaisemmin sanottu, kun olen ihmetellyt, miksi liuskojen saaminen kestää. 
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #100 : Kesäkuu 06, 2014, 19:39:17 ip »

Kyllä vaan mullekin naristiin, kun hoitataho käski antaa 8 liuskaa per vuorokausi ja kun tämän seudun tk:n varastonhoitaja antaa omasta mielestään 7 liuskaa per vuorokausi, todellinen määrä oli kylläkin 4 liuskaa. Meinasin jo, että jossei mulle anneta edes sitä 8 liuskaa, niin otan diabetesliittoon yhteyttä, että onko mitään mahiksia pumppuhoitoisen saada edes sitä 8 liuskaa. Irtosi, mutta narinan kanssa, ovat vissiin varastonhoitja/siivoojan omasta tilipussista pois nämä antamansa tavara.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

hogan

• Vanha tekijä
« Vastaus #101 : Kesäkuu 09, 2014, 00:54:22 ap »

Mulle määrättiin kanssa just metformiini (pumppu-D1:lle). Olen ihmetellyt, ettei asiasta ole ennen ollut puhetta, mutta nyt uuden lääkärikontaktin myötä asia tuli esille. Itse suhtaudun asiaan varsin positiivisesti. Optimisti usein vaan ajattelee kyseessä olevan jotain uutta, perin ihmeellistä... mutta eihän perusasiat taida mihinkään muuttua :)

Toivottavasti saan apua näihin kevään aikana ilmenneisiin ihan-puskasta-tuleviin-korkeisiin-sokereihin.
Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija
Muutin uuteen kotipaikkaan voidakseni
jatkaa asianmukaista diabeteshoitoa.

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #102 : Kesäkuu 09, 2014, 14:15:30 ip »

OT Hogan, mutta meneehän sulla B-vitamiini? Mulle määräyksenä Neurobion Forte lisäksi (metformiini voinee aiheuttaa megaloblastista anemiaa mm. ja ympäriltä on muutamia metformiinia käyttäviä siihen sairastunutkin).

No niin. Ihmettelin miksei niistä tarvikkeista kuulu mitään  ::) Menin asiointipalveluun (sähköinen) ja aloin käymään eri osastoja läpi järjestelmällisesti. Jossakin osastossa oli sitten viesti th:lta, että hoitotarvikelähete kirjattu.  :-* JES! (Tosin tää viesti ei ollut missä normaalisti pitäisi olla).

Soitin tarvikejakeluun, jossa takaisinsoittopalvelu. En jaksanut odottaa takaisinsoittelua joten tein sähköisen tilauksen (tyyliin "Tilaan kaikkia hoitotarvikelähetteessäni mainittuja tarvikkeita 3 kuukauden määrää vastaavan määrän."). No, soittelivat sieltä tarvikejakelusta ja hetken inspiraatiosta kysyin, että kauanhan näissä tarvikkeissa menee, kun nää ei kuulu niihin kilpailutettuihin?  ??? (Samalla annoin myös palautetta siitä, että viimeksi käydessäni "toimistolla" sanoivat, ettei mun tarvi tehdä tätä ekaa tilausta, he tekevät sen. Ei näy, ei kuulu). Puhelimessa oleva mukavantuntuinen henkilö ihmetteli, että mikä hoitoväline mulla on muuttunut, että hän ei osaa nyt ilman tietoa sanoa. No, hän (onneksi) alkoi avaamaan tietojani ja EI ollut päivittynyt mun hoitotarvikelähete sinne! "Kyllä meillä näitä NovoPen Echoja edelleen on ja CareSens -liuskoja!". Kerroin, että mulla vaihtuivat oikeastaan kaikki (no ketoaineliuskat eivät, unohdin tän) et mulla on pumppu. Hän oli hiukan ulalla... ::) Lupasi tosin viestittää kun tilaus on tehty, mutta nyt asia pitäis vielä selvittää. Kuulemma viikossa tulee tilauksesta tarvikkeet  ???. Kysyin, että ihanko tosissaan, vaikkei kilpailutettuihin kuulu (ja lreillä, kiskan ylimmälläkin lie kesälomaa, jne.jne. mainitsemattomia ajatuksia  :-X)? No, ei osannut sanoa.

Summa summarum: Kannatti tarkistaa. Olis kiva hakea ens viikolla tarvikkeita ja saada CareSens-liuskoja ja muuten ei-oota  :o Mä jouduin jo pyytämään kertaalleen postitse tarvikkeita kun en saa täältä...
Kirjattu

hogan

• Vanha tekijä
« Vastaus #103 : Kesäkuu 10, 2014, 16:15:04 ip »

OT Hogan, mutta meneehän sulla B-vitamiini? Mulle määräyksenä Neurobion Forte lisäksi (metformiini voinee aiheuttaa megaloblastista anemiaa mm. ja ympäriltä on muutamia metformiinia käyttäviä siihen sairastunutkin).

Jou, mulla on menny Two-per-day Capsules ja erillinen B12 jo pitkään, joten sen suhteen ei muutoksia. Toi anemiamahdollisuus tarttee pitää mielessä, mutta tossa capsuleissa on foolihappoakin.
Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija
Muutin uuteen kotipaikkaan voidakseni
jatkaa asianmukaista diabeteshoitoa.

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #104 : Kesäkuu 10, 2014, 22:20:36 ip »

Sain tänään postia d-hoitajaltani, olivat täältä hoitotarvikejakelusta soittaneet sinne että "tarvikkeita ei tipu" (koska hoitotarvikelähete tehty tarvikkeista, joita ei kunnan valikoimassa ole. Kuitenkin tiedän, että täälläkin Animas Vibe on käytössä muutamalla muullakin ja tarvikkeet hoituu...)

Huomenna soitan vielä sille kiskan ylilääkärille.  ::)
Kirjattu

Linkkejä