Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6984 jäsentä  •  418368 viestiä  •  20018 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi JokkeVantaa, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Pumppulainen matkalla  (Luettu 10490 kertaa)

BlueDeath

• Vieras
Vs: Pumppulainen matkalla
« Vastaus #75 : Toukokuu 18, 2013, 09:37:24 ap »

Ei ollut, hyvä huomautus! :)
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #76 : Toukokuu 18, 2013, 09:44:31 ap »

Heh, no lähinnä tarkoitin jos jääkaappien kylmyydet on erit tms. Ja kyllä mä lämpenemistäkin pelkään.

Ei kannatakaan jääkaappiin missään laittaa, ellei ole tsekannut lämpötilaa. Kun inskat pärjää kotimaassakin kuukauden ilman jääkaappia, niin miksei sitten ulkomailla. Mä teen niin, että jos mulla on jotkut inskat varainskoina reissussa ja pitkään lämpimässä, niin en niitä sitten yleensä enää reissun jälkeen käytä, vaan siirryn seuraaviin. En ole koskaan joutunut ulkomailta insuliinia ostamaan, vaikka olen joskus useitakin kuukausia ollut, olen saanut mukaan tarvittavan määrän Suomesta.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #77 : Toukokuu 18, 2013, 09:47:43 ap »

Mutta kun niitä ei saa laittaa jääkaappiin takaisin, kun ne ovat olleet vuorokauden lämpimässä. Ja en mä voi niin paljon hukkaankaan heittää... Tosin voisi auttaa, jos ottaisin määrän kynäampulleina, ei ehkä menisi niin paljon hukkaan.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #78 : Toukokuu 18, 2013, 10:00:59 ap »

Mutta kun niitä ei saa laittaa jääkaappiin takaisin, kun ne ovat olleet vuorokauden lämpimässä. Ja en mä voi niin paljon hukkaankaan heittää...

No älä laita takaisin jääkaappiin (tosin kyllä mä laitan eikä ole kukaan soittanut poliisia  ;D). Ja mikset voi heittää hukkaan, jos menee käyttökelvottomaksi? Lääkärin pitää määrätä insuliinia sen verran, että sinä pystyt tekemään, mitä haluat.

Muoks siis toistaiseksi kun mulla on olut valmiiksi täytetyt ampullit, mulla on ollut niitä matkoilla mukana, mutta kuan alan itse täyttämään, aion matkoille täyttää muutaman säiliön valmiiksi enkä ottaa sitä isoa pulloa mukaan.
Kirjattu

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #79 : Toukokuu 18, 2013, 10:10:53 ap »

Voi apua mä repeän täällä ;D Heitän siis toki roskiin, jos menee käyttökelvottomaksi, mutta en mä nyt montaa ampullia roskiin heitä kun ne ei kestä huoneenlämmössä kuin kuukauden...

Pelkkiä valmiiksi täytettyjä en ota mukaan, sillä jos pumppu rikkoutuu, ei ole kiva olla paastolla pitkän voimin tai imeä vaikeasti sieltä säiliöstö...
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #80 : Toukokuu 18, 2013, 10:40:07 ap »

Siis on mulla tietenkin myös ihan normaali varasysteemi kynäampulleineen matkoilla mukana noiden täytettyjen ampullien lisäksi.

Mutta jos koet, ettet voi näiden ampulliasioiden takia matkustaa, niin sitten et vaan matkusta, eihän siinä sen kummempaa  ;) Mun mielestä nää ei rajoita matkustelua millään tavalla.
Kirjattu

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #81 : Toukokuu 18, 2013, 12:47:57 ip »

Yksinkertaisinta Veossa on käyttää kanyylintäyttö-asetusta. Siinä maksimitäyttömäärä on 8,0ky, eikä lukema näy bolustilastoissa.
Totta, tuo varmaan onkin yksinkertaisin tapa, jos haluaa välttää inskan näkymisen boluksissa. Mutta tässäkin on musta ongelmana se, että kanyylin täyttö on tietääkseni yhtä hidas kuin boluksetkin, toisin sanoen 8 yksikön ruksuttaminen on aika hidasta. Ja sitä ei myöskään saa katkaistua kesken täytön jos tarve onkin pienempi kuin syötetty määrä, vai saako? En oo siis koskaan kokeillut pumpullani tällaista kanyylin "ylitäyttöä". Ja tosiaan kanyylin täyttöasetukset pitää muistaa asettaa takaisin "normaaliksi", jottei seuraavassa täytössä tujauta "hieman" reilumpaa täyttösatsia. ;D Mutta eiköhän sitä muista, jos tätä tapaa käyttää.

Ite kuitenkin pidän Veon kanssa ainakin teoriassa nopeimpana ja parhaana ilmakuplien poistotapana tuota täyttöohjelmaa eli männän palautusta jne. Siinä saa ajettua ulos juuri sen verran inskaa kuin tarvitseekin ja toimenpide on tosi nopea. Mutta jokainen valitsee tietty sen itselleen sopivimman tavan toimia. :)

Jos ilmakupla veossa pitää poistaa kun ampullissa on jäljellä vaikka 50 ky, ja mäntä pitää palauttaa, niin kerrotaankosille sitten paljonko ampullissa on? Varmaankin, eihän vajaatäyttö muuten olisi mahdollinen.
Medtronicin pumput tosiaan lukevat itse ampullin yksikkömäärän, joten sitä ei tarvitse erikseen pumpulle kertoa.

pake:
Rohkeasti vain reissua suunnittelemaan, jos vähänkin mieli halajaa maailmalle! :) Pumpun kanssa pärjää aivan yhtä hyvin reissussa kuin pistoshoidollakin. Ja ainahan mukaan pakataan varajärjestelmä ja reseptitkin, joten apua kyllä tarvittaessa saa ulkomaillakin. Pumpun takia ei kannata jättää matkoja tekemättä. :) Ite en laita 1-2 vkon reissuilla inskoja jääkaappiin jäätymisriskin takia, vaan säilytän niitä ihan huoneenlämmössä. Hotellihuoneesta löytyy hyviä varjoisia paikkoja. Ja esim. Frion kylmäpussit ovat lämpimillä ilmoilla hyviä ja toimivia, jos kaipaa inskojen säilyttämistä hieman viileämmässä.

Minä oon kyllä laittanut inskat takaisin jääkaappiin ja ottanut myöhemmin käyttöön, vaikka olisivatkin olleet useita vuorokausia huoneenlämmössä...ei sitä ehkä voi virallisesti suositella, mutta eipä toiminta ole ainakaan omien inskojeni tehoa laimentanut. Kokeilemallahan se selviää. Ja jos reissun jälkeen kokeilee kyseisiä inskoja kotona, on tuoreempaakin inskaa todennäköisesti jääkaapissa jemmassa. Tällöin ei varmaan suurta vahinkoa ehdi syntyä. :) Ja jos reissussa mukana olleet inskat ovatkin menneet jostain syystä pilalle ja ne pitää hävittää, ei siitä pake kannata kantaa huonoa omaa tuntoa. Tuskin kuitenkaan reissaat jatkuvasti, vaikka saisitkin kunnon matkakimmokkeen ;), joten kyllä aina sen verran voi tarvittaessa inskoja hukkaankin heittää. Välillä näissä asioissa täytyy olla hieman "itsekäskin". :)
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #82 : Toukokuu 18, 2013, 13:00:32 ip »

Kiitos, enköhän mä jonnekin eläessäni vielä lähde :)

Ja vielä Veosta, toki hyvä, että kuplia ei paljon muodostu mutta silti sanon, että aika järjetön systeemi ::) Toki siinä on hyvääkin, esim. tuo, että lukee itse inskamäärän. Combossa taas on järjetön se, että ei ole erillistä kanyylin täyttöä vaan täyttö näkyy aktiivisessa inskassa. Toki sen saa laitettua katetrin täytöllä, mutta jos huomio hetkeksikin herpaantuu...
Kirjattu

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #83 : Toukokuu 18, 2013, 13:19:41 ip »

Niin, jokaisessa pumpussa on varmaan omat hyvät puolensa sekä vastaavasti älyttömyytensä. Periaatteessahan kaikissa on kuitenkin perustoiminnot kai lähes samanlaiset, hieman eri tavalla vain toteutettavissa. Olisiko tässä mahdollisesti kyse jostain patenttijutuista tai vastaavista (virallisista nimityksistä/käytänteistä ei hajuakaan)...joku keksii hyvän ja toimivan ohjelman, mutta toinen firma ei voikaan apinoida sitä sellaisenaan...sitten syntyy näitä kiertotapoja toimimiseen. Kun eihän ne pumppusuunnittelijat idiootteja voi olla, joten voisi olettaa firmojenkin olevan täysin tietoisia omien tuotteidensa puutteista.
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #84 : Toukokuu 18, 2013, 14:38:55 ip »

Tosi hurja tuo sun Ulanbatoorin lentokentän kuvaus. Eikö se muuten ole juuri se kenttä jossa on usein onnettomuuksia?

Taitaapi olla. En lue aktiivisesti onnettomuustilastoja lähtiessäni matkoille, muuten joutuisin pysyttelemään kotona ja sitten olisin tietysti ihan jäykkänä pelosta, että putoaisin omasta sängystäni lattialle suoraan pumppuni päälle, kanyyli uppoaisi ihoon ja jäisin ilman insuliinia!  ::) :P ;D

Lainaus
Varo muuten seuraavan kerran lähetintä & sensoria ;) ;) Nehän ei saisi olla kehossa lentokoneessa, vaikka sensoria ei olis edes vielä kytketty lähettimeen (link to sensor). Eikä pumppu sekä lähetintä saa laittaa käsipakaasien läpivalaisuun, ne ei siitä yhtään tykkää :)

Tiedän, että toimin täysin sääntöjen vastaisesti, mutta mukavuudenhaluni on huomattavasti suurempi kuin lainkuuliaisuuteni.  ;)  Minusta olisi erittäin hankalaa irrotella pumppua ja sensoria. Ainoa paikka, jossa se on turvassa, on oma tasku. Käsipakaasien läpivalaisuun en niitä halua laittaa ja ruumaan menevät matkatavarat voivat joutua hukkaan. Nytkin lento Ulaanbaatarista peruuntui vasta siinä vaiheessa, kun oltiin jo kansainvälisellä puolella ja matkalaukut tsekattu sisään. Ihme oli, että 9 tunnin viivästymisen jälkeen kaikki laukut ylipäätään tulivat samalla koneella Beijingiin. Tiedän olevani (diabeetikoksi) turhankin suurpiirteinen, mutta toisaalta sen ominaisuuden toinen puoli on se, että turhat pelot eivät estä nauttimasta elämästä ja matkailusta. Nuorempana pelkäsin kaikkea etukäteen niin paljon, että moni mukava asia jäi kokematta. Nyt on siis syytä ottaa vahinko takaisin!  ;)

Tarkastelen toki lentojen jälkeen, ettei säiliössä ole ilmakuplia. Totuin siihen jo pistosaikoinani, kun opin esim. Andeilla ollessani ilmanpaineiden aiheuttamat varsin suuret muutokset insuliinin "tilavuuteen" kynissä.

Veossa ei Spiritiin verrattuna ole muutenkaan juurikaan ollut ilmakuplaongelmia. Esim. säiliön ja katetrin täyttö sujuu huomattavan helposti juuri sen takia, että pumppu lukee aktiivisesti ampullin inskamäärän. Spiritin kanssa piti olla täyttövaiheessa hyvin tarkkana, vaikka käytinkin ihan samaa systeemiä kuin dadda eli asetin insuliini määräksi pienemmän kuin säiliön tilavuus oli.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #85 : Toukokuu 18, 2013, 19:40:38 ip »

Nyt vasta tmmärsin nuo teidän puheet kanyylin täytöstä, eli kyse on siitä teflonkanyyliin ihon alle laiton älkeen täytettävästä määrästä. Mullahan on ollut vasta pari kuukautta teflonit, ennen teräkset jotka täytettiin kärkeen asti ennen ihoon laittoa. Ite äytän katetrin täyttö - toimintoa, mut siinä saa tosiaan olla tarkkana että katkaisee. Combossa ainakin katetrin täytön saa katkaistua milloin vaan. Luulis että veon kanyylin täyttö -toiminnonkin sais, esim. just jos on väärä, 8 ky:n asetus...

Mut ketjun otsikkoon, ei mulla ole combon kanssa koskaan ollut lentokoneessa erityisiä kuplaongelmia. Täytön ongelmallisuudesta en osaa sanoa, kaikkeen kun tottuu...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #86 : Toukokuu 18, 2013, 20:39:10 ip »

En mäkään ole lentokoneella tavallista enempää huomannu ilmakuplaongelmia, muutenhan niitä on ollut varmaankin joka ainoan ampullin kanssa tän 6 pumppuvuoden aikana eli ois tosi hankalaa, jos niiden poisto ois hankalaa.
Kirjattu

Wappu

• Matkailija
« Vastaus #87 : Toukokuu 18, 2013, 23:14:45 ip »

En ole huomannut mitään ongelmia lentäessä ilmakuplien kanssa. Tosin viimeksi Atlantin yli palatessa en muistanut edes niitä kytätä... Yölento... Ilmakuplista ei ole minulla ollut ongelmia muutenkaan. Täyttäessä kun vaan ilmakuplat olen saanut pois, ei sen jälkeen niitä kovinkaan usein ole näkynyt. Yleensä liittyvät kylmällä insuliinilla täyttöön, jos on unohtunut ottaa pullo lämpenemään.
Kirjattu
D1 vuodesta 1993
Humalog
Paradigm Veo keväästä 2014
Accu Check Spirit Combo keväästä 2010

Nainen57

• Aktiivinen
« Vastaus #88 : Toukokuu 23, 2013, 01:13:40 ap »

Hei Veo pumpun käyttäjät. Nyt tuli toinenkin neuvo ilmakuplien poistamiseen: irrota pumppu kehosta, poista säiliö (siis se jossa niitä ilmakuplia on). Sitten jos  sinulla on  Mio setin sinisen säiliöntäyytövehkeen mäntä (piston) tallessa, niin käytä sitä mäntää ilmakuplien poistamiseen.
Tämä on muuten hyvä tapa, mutta kenellä nyt olis  säiliön muovinen mäntä on tallelssa!  Mutta neuvo on yksinkertainen ja taidankin ottaa talteen sen muovisen männän  seuraavalla vaihtokerralla. Olempahan sitten varautunut seuraavaan pitkään lentoon.

Se ensimmäinen ja helpoin tapa jonka d hoitajani kertoi, oli noudattaa Veo pumpun setin vaihto menun (reservoir + set) ohjeita:  irrota kehosta, poista säiliö pumpusta, palauta pumpun mäntä alkuasentoon (rewind) laitä vanha säiliö takas pumppuun, ja täytä johtoa (fill tubing) niin kauan kunnes kuplat häipyy siitä vanhasta säiliösta. Kanyylia ei tarvitse täyttää, koska vanha kanyyli on edelleenkin kiinni kehossa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1991, 670g 21.11.2019 (sitä ennen 640g ja Veo)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #89 : Toukokuu 24, 2013, 00:28:24 ap »

Voiko veossa käyttää samaan ihan kynää tms?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Linkkejä